Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
R5 pääluokkana 2022 tarkoittaisi välivuotta Kallelle ja kumppaneille...

Mun mielestä nää hybridit oli kädenojennus rallifaneille. Saatte vielä pitää moottorien ärjynnän, mutta autotehdaiden johtajille voidaan sanoa että on hybridiä. Täyssähköön pitää mennä, mutta se ei onnistu vielä 2023.

Toyota ja Hyundai ei ole ehkä julkisesti vaatineet jotain vaihtoehtoista voimanlähdettä, mutta sitähän me ei voida tietä mitä FIAn palavereissa on puhuttu. Ja M-Sportilta on nyt tullut myös vahvaa signaalia hybrideistä Fordin tahtotilana.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
R5 pääluokkana 2022 tarkoittaisi välivuotta Kallelle ja kumppaneille.....
Jos R5:t tulis pääluokkaan, autotehtaat voisi perustella suurelle yleisölle, että nyt kehitämme 1-2vuotta täyssähköralliautoja, niin välivuosi vedetään siksi näillä ja se olis edes jollain lailla uskottava selitys...

Kun viivalla olis se 40-50 R5:sta nii uskoisin, että Kallelle ja kumppaneille riittäis töitä. Wilsonkin pystyis ajattama 4 autoa samalla budjetilla millä se nyt ajattaa 2 maksukuskia. Hybrid autot vain lisää työttömiä kuskeja. Mikkelsen, Lappi, Huttunen yms tulevat jäämään ikuisesti rannalle. Jos R5 olis pääluokka, nii Huttunenkin pääsis näyttämään vauhtiaan parhaita vastaan. Veikkaanpa, että Huttunen ei tule koskaan ajamaan Rally1 autoa. Edes jyväskylässä. Ei ole riittävän rahakasta mesenasttia taustalla ja autojen hinnathan tulevat vielä nousemasn entisestään, kun pelkkä sähkölinja maksaa saman kun R5 auto. Joten tässä Rally1 mallissa on vain häviäjiä. Paitsi Greensmith ym joilla on varaa ajaa...

Rally1 vain tuo lisää työttömiä huippukuskeja!!!
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Mistä se raha näihin 50:een R5:een tulisi? Ei sarjaan tuleva raha millään voisi pysyä samana kuin nyt jos pääluokka katoaisi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos R5:t tulis pääluokkaan, autotehtaat voisi perustella suurelle yleisölle, että nyt kehitämme 1-2vuotta täyssähköralliautoja, niin välivuosi vedetään siksi näillä ja se olis edes jollain lailla uskottava selitys...

Kun viivalla olis se 40-50 R5:sta nii uskoisin, että Kallelle ja kumppaneille riittäis töitä.
Tarkoitin siis sitä, että Kallella ja kumppaneilla on sopimukset Toyotalle, mutta Toyotalla ei ole R5-autoa.

Wilsonkin pystyis ajattama 4 autoa samalla budjetilla millä se nyt ajattaa 2 maksukuskia.
Nyt on paksua tekstiä. Ensinnäkin Millener on jo sanonut, että jos ensi kaudella ei ajeta hybrideillä niin he ei ole mukana. Toisekseen, koko MM-sarjan kiertäminen ja kuskeille siitä palkan maksaminen vuokran perimisen sijasta on sen verran kallista hommaa, ettei sitä tehdä ilman autotehtaan tukea, vaikka ajettaisiin etuvetoisilla R1-autoilla tai välikoppa-Escorteilla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Mistä se raha näihin 50:een R5:een tulisi? Ei sarjaan tuleva raha millään voisi pysyä samana kuin nyt jos pääluokka katoaisi.
Rovaniemellä oli viivalla 38 R5-autoa ja 13 WRC-autoa, eli jos WRC-autot muuttuisi R5-autoiksi, niitä olisi viivalla 51. Tämähän on siis sinänsä täysin mahdollinen skenaario, mutta tuskinpa voitosta silti ajaisi muut kuin samat naamat kuin nykyäänkin.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ensi kaudesta eteenpäin ajetaan ainakkn kolme kautta hybrideillä. Sen jälkeen ajellaan sillä millä ajetaan. Piste. Mitä hemmettiä siitä pitää täällä ruikuttaa, jos on päätetty ajaa hybrideillä. Jos on jollain valittamista, niin käykööt valittamassa FIA:lle, Toyotalle, Hyundaille ja Fordille hybrideistä.😤
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
  • Like
Reaktiot: DC

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Tarkoitin siis sitä, että Kallella ja kumppaneilla on sopimukset Toyotalle, mutta Toyotalla ei ole R5-autoa.
-R5 skenaariossa Tojo Sopparit tietty raukeais kuten JML ja Sebin VW sopparit aikanaan ja kuskit olisivat vapaita agentteja. Ja tietty miljoonamiesten palkasta lähtis yks nolla pois. Mut sehän koskis vain Ottia ja Sebiä, joka lopettaa muutenkin. Sunisen 200 000 palkkatasoon joituis tytymään moni mukin.

Nyt on paksua tekstiä. Ensinnäkin Millener on jo sanonut, että jos ensi kaudella ei ajeta hybrideillä niin he ei ole mukana. Toisekseen, koko MM-sarjan kiertäminen ja kuskeille siitä palkan maksaminen vuokran perimisen sijasta on sen verran kallista hommaa, ettei sitä tehdä ilman autotehtaan tukea, vaikka ajettaisiin etuvetoisilla R1-autoilla tai välikoppa-Escorteilla
-Wilson on ennenkin uhannut vetäytyä, milloin mistäkin syystä. Wilson pelaa kovaa peliä aina. Nyt haluaa Fordin kehitysmassit. No ainakin hänen automyyntibisnes raketois ihan toisella lailla jos pääluokkana olis R5.

-No MM sarjan kulurakenteessa olisi myös viilaamista. Tarvitaanko esim Chilen ja Aussien yms kaltaisia turhia kaukokisoja? Tuskin.

-Samat muutamat naamat olis tietty edelleen kärjessä, vaikka ajettais pokupyörillä, mut nyt esim Huttusen ja Lapin kaltaiset kuskit pääsis edes haastamasn kovimmat kuskit edes 3-4 kisassa, vaikkeivat täyttä sarjaa saisikaan (koska Greensmith ja kumppanit ajais edelleen täydet sarjat)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kun nyt tykkäät vertailla rallia muihin lajeihin niin olisiko se hyvä että Ferrari ja Mersu lopettaisi F1:ssä?
Ainakin MErsun lähtö olisi erittäin toivottavaa. Mersun dominanssi tuhoaa koko lajin kun jaossa on lähinnä kolmossijoja (tai ehkä 2. sijoja kun Bottas tötöilee). Mut F1:ssa sentään on karkeasti saman luokan autoja ruudukossa paljon enemmän kuin Rally1-luokassa on nykyään kilpailijota. Jotain tarttis rallillekin tehdä, että yksityistiimeillä olisi edes jotain saumoja tulla mukaan - niin vauhdin kuin taloudenkin puolesta. Hypriidit ja/tai sähkövatkaimet eivät ole oikea kehityssuunta.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Eihän niitä hybridejä kukaan innolla hehkutakaan, mutta lajin huipputasolla jatkumisen kannalta se on välttämätön välivaihe, ennen sähköautoja. Jos nyt päätettäisiinkin jatkaa seuraavat pari vuotta R5-kalustolla, voisi käydä niin että kaikki kolme tallia päättäisivät vetäytyä sarjasta. Samalla myös monet huippukuskit siirtyisivät muihin sarjoihin, koska ei näe mitään mieltä jatkaa R5-kalustolla yksityistalleissa surkealla palkalla. Vastaavasti R5-yksityistallit ei löydä rahoitusta täyden sarjan kiertämiseen, koska harrastelijapohjainen MM-sarja ei enää kiinnosta samalla tavoin sponsoreitakaan, eikä suurta yleisöä. Tämä muutaman vuoden hybridivaihe pitää autotehtaat mukana toiminnassa, samoin kuin sponsorit "rahasäkkeineen".
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Formula E -sarjassa hämmästyttävä kilpailu – valtaosa autoista hyytyi päätöskierroksella

Siinähän olis lisää jännäämistä kun tuijottais WRC-livestä pääseekö kaikki GPS-pallot viimistä siirtymää.
Tämähän ei ole mitenkään sähköön liittyvä erikoisuus, yhtälailla polttomoottoriformulatkin hyytyisivät viimeiselle kierrokselle jos kisa kestääkin pidempään kuin on laskettu. Kun menovesi loppuu, auto hyytyy, riippumatta siitä onko kyseessä sähköä, bensaa tai vaikka viinaa. Ja kisassa tietenkin kannattaa käyttää kaikki mahdollinen ja toisaalta ottaa mukaan mahdollisimman vähän.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
-R5 skenaariossa Tojo Sopparit tietty raukeais kuten JML ja Sebin VW sopparit aikanaan ja kuskit olisivat vapaita agentteja. Ja tietty miljoonamiesten palkasta lähtis yks nolla pois. Mut sehän koskis vain Ottia ja Sebiä, joka lopettaa muutenkin. Sunisen 200 000 palkkatasoon joituis tytymään moni mukin.
Siinä saattais ruveta yhtäkkiä houkutteleen ihan muissa sarjoissa ajamiset.

Jos tehdastallit lähtee, niin MM-sarja nykyisellään loppuu, ja alkaa muistuttamaan jotain nykyistä WRC2-sarjaa, jossa kaikki kuskit ei aja kaikkia kisoja, ja voittoja voi napsia helpommin niistä kisoista mihin vastustajat ei osallistu. EM-sarjan tilanteesta voi myös katsoa sitä, että ilman tehtaiden tukea edes mestarille ei riitä sponsorointia seuraavalle kaudelle tai välttämättä kaikkiin kisoihin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Tämä nyt ei liity yhtään aiheeseen.
Hyvä muistutus siitä mikä on osasyynä, että laji on niin kallis, että wrc yksityiskuskeja on mukana nykyään tasan nolla kappaletta. Kalliit autot, älyvapaa kalenteri.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
EM-sarjan tilanteesta voi myös katsoa sitä, että ilman tehtaiden tukea edes mestarille ei riitä sponsorointia seuraavalle kaudelle tai välttämättä kaikkiin kisoihin.
EM sarjaa ei voi käyttää vertailukohtana. EM-sarja on 70 luvun jälkeen ollut pelkkä divarisarja ja yhtä kiinnostava autotehtaille kun rallicrossin EM sarja. EM sarjan voittolla ei ole ollut koskaan paljoakaan painoarvoa. Eikä se ole ollut ponnahduslauta ylempiin sarjoihin koskaan. Biasion ja Liati kaks poikkeusta. Muita ei ole. Vain nämä kaksi. Partic Snijersit ja muut EM legendat on MM sarjassa olleey täysin vastaantulijoita jote ko sarjalla ei ole painoarvoa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
Tämähän ei ole mitenkään sähköön liittyvä erikoisuus, yhtälailla polttomoottoriformulatkin hyytyisivät viimeiselle kierrokselle jos kisa kestääkin pidempään kuin on laskettu. Kun menovesi loppuu, auto hyytyy, riippumatta siitä onko kyseessä sähköä, bensaa tai vaikka viinaa. Ja kisassa tietenkin kannattaa käyttää kaikki mahdollinen ja toisaalta ottaa mukaan mahdollisimman vähän.
Ja vielä kun mietitään, että paukut päällä WRC-auto kuluttaa sen 60 litraa satasella, väärin tankattu auto on äkkiä kuiva pätkävauhdilla.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Siinä saattais ruveta yhtäkkiä houkutteleen ihan muissa sarjoissa ajamiset.
Se tilanne saattaa olla käsillä nyt jo. Voi olla että esim Extreme e: ssä alkaa pyöriä kohta isommat massit kun tuote saadaan kuntoon. On aika helppo tv-striimi-laji. Kuten teräsjorma sanoi. Ei rallin MM-sarjan olemassaolo ole muuttuvassa maailmassa itsestäänselvää. Ite jopa tykästyin extreme eehen vaikka oonkin vanhaa koulukuntaa. Ralli loppuu heti jos esim Huihai tai Tojo nyppää tepselin v.22 jälkeen. Latvala sano, että vuosi kerrallaan katotaan. Tojo ei ole esim sitoutunut 23 kauteen vielä. Ei auta hybridit. Hataralla pohjalla on koko mm-sarja. Vain yhden automerkin poslähtö kaataa koko korttitalon. Miettikääpä sitä!!!!!!
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
Ei rallin MM-sarjan olemassaolo ole muuttuvassa maailmassa itsestäänselvää.
Eikä kansallisenkaan. Onhan tästä puhuttu, että pätkien järjestäminen käy koko ajan vaikeammaksi, ainakin pienemmille teille. Jäljelle jäävät valtiontiellä ajettavat "moottoritierallit", minne taas moni kilpailija ei koe mielekkääksi lähteä. Ihmiset kun vaativat nykyään tehokkuutta myös vapaa-ajaltaan, silloin ei tule kuuloonkaan että mökkitie on neljä tai kuusi tuntia suljettuna.
 
Ylös