Rallia sähköautoilla?

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
942
Sijainti
Piilosa
Kohta hisseen? Tolla kun työntää Urrian hyppyihin niin jää Hirvosen immelmannit kyllä auttamatta kakkoseksi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Hayden Paddon vastailee melko reippaasti twitterissä, nyt on tuhannen taalan paikka kysyä kiperiä sähköralliautoista. Ainakin on luottavainen, että kaatoja nostaessa ei ole sähköiskuvaaraa.
Päin vastoinhan hän sanoi tuossa, että silloin kun on vaaratilanne päällä, niin auton varoitusvilkut näyttävät punaista. Kerropa se sitten päissään olevalle rallikansalle, että nyt ei saisi mennä koskemaan. Tuolla etelän banaanivaltioissa kun tuskin edes ovat kuulleet asiasta vaan ihmettelevät diskovaloja.
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Päin vastoinhan hän sanoi tuossa, että silloin kun on vaaratilanne päällä, niin auton varoitusvilkut näyttävät punaista. Kerropa se sitten päissään olevalle rallikansalle, että nyt ei saisi mennä koskemaan. Tuolla etelän banaanivaltioissa kun tuskin edes ovat kuulleet asiasta vaan ihmettelevät diskovaloja.
Esimerkkejä näistä banaanivaltioista missä ei tunneta sähköä mutta seurataan rallia?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5222
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kerropa se sitten päissään olevalle rallikansalle, että nyt ei saisi mennä koskemaan.
"Päissään oleva rallikansa" tuskin ymmärtää/kuuntelee muitakaan turvallisuusohjeita. Sanoisin, että tuossa skenaariossa se ongelma ei ensisijaisesti ole sähköä käyttävät ralliautot vaan joku ihan muu.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4961
Sijainti
Parc Fermé
"Päissään oleva rallikansa" tuskin ymmärtää/kuuntelee muitakaan turvallisuusohjeita. Sanoisin, että tuossa skenaariossa se ongelma ei ensisijaisesti ole sähköä käyttävät ralliautot vaan joku ihan muu.
(Päissään olevien) ihmisten tyhmyys on se suurin syy minkä takia rajoituksia on päällä - tälläkin hetkellä.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
ajetaan 2ekta x10km ja ladataan 4tuntia. Se on rallin suunta sähköautoilla. Jos wrc kupsahtaa, niin f-cupia ajetaan seuraavat 20v.tta. vai 40v.(y)
 
Viimeksi muokattu:

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
942
Sijainti
Piilosa
Miksi rallissa olisi huonompi kantama ja pidempi latausaika kuin siviililiikenteessä?
Käytetään lämppäriä ja ajetaan yli kahdeksaakymppiä? Pre-korona aikana noiden halvemman pään sähkövessojen bravuuri oli hyökätä vasemmalta kaistalta ohituskaistalle, mutta vauhdin pito oli sen voimannuttavan parin sekunnin kaasun painamisen jälkeen vähän niin ja näin.

Edit: Tesloissa oli ainakin alussa ongelmia akkujen lämpenemisen kanssa jos ajetaan rataa kaksinumeroisia kilometrimääriä. Eli sähköautoilu kun tehty ekoilu edellä, Tesla nyt jaksaa mennä varttimailin ja pikkuhiljaa Nyrrenkin kierroksen ongelmitta?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3167
Sijainti
Lahti
Niin räjähdysmoottorin murinasta kuin pidänkin, on jollain tapaa raikastavaa kuulla noita muitakin mekaanisia ääniä. Ryskis! ps. omassa päässä se hupi loppuviimeksi synnytetään.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Noilla säköautoilla tuskin tullaan ajamaan täyttä WRC päivää, ellei oteta käyttöön jotain alle puolessa tunnissa vaihdettavaa akkupakettia joka voidaan vaihtaa joka toisen EK:n jälkeen.
Se lataus on aivan liian pitkä prosessi, ennemmin vaihtoakuilla selviää rallipäivän kuin kesken päivän latauksella.
Muistaakseni tällä ratkaisulla jokin sähköautovalmistaja tavoittelee paikkaa LeManssin 24h karkeloihin :unsure:
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Baby battery? Eli laitetaan WRC- autoon sähkömoottorit ja pieni (lue kevyt) akku.
Totta kai "performance is impressive", mutta tuollainen on näytösajoon sopiva ei mihinkään todelliseen käyttöön.
Tuossahan puhutaan vaihtoakuista. Eli joka pikiksen jälkeen uudet akutko, juu, onpa kätevää... On kyllä vielä pitkä matka ennen kuin oikeasti ajetaan sähkörallia. Sitten, kun on kasa tyhjiä akkuja, niille tarvitaan poskettomasti virtaa, että saadaan latinkiin.
Koko jujuhan on siinä, että sähköauto kuluttaa suhteellisen vähän, kun ajetetaan sukkasillaan. Sitten, kun laitetaan lappu lattiaan, alkaa ampeereja mennä. Senhän takia nuo teslan paskat ajelee rekkojen perässä, kun ei muuten akut moottoriteillä riitä mihinkään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Otetaas tämä tänne talteen
Jani Paasonen oli Kristian Sohlbergin jututettavana Twitchissä viime viikolla ja kertoi rallicross puolella kertyneistä kokemuksista sähköautoista, Paasosen tiimillä kun tällainen sähköauto jo löytyy.
Yksi iso ongelma mikä minun korviini ei ole tullu, mutta mikä on täysin looginen on akkujen kuumentuminen ajon aikana, kun autolla ajetaan kilpaa lämpenee akut todella paljon, tässä tilanteessa akut pitäisi saada vielä lataukseen ja ottamaan virtaa vastaan, kuulemma hankala yhtälö.
En tiedä asiasta mitään, mutta voiko olla että Rallicrossissa ajetaan paljon isommilla tehoilla mitä rallissa voitaisiin ajaa, ja kuumenemista tulee sen takia enemmän?
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Viime lauantai Hesarissa oli artikkeli akkupaloista. Poimin siitä jutusta muutamia ydinkohtia.

Aloitetaan raflaavasti.

TEXASISSA Yhdysvalloissa tapahtui viime viikonloppuna Tesla-sähköauton onnettomuus, jossa kuoli kaksi miestä. Woodlandsin alueen pelastuslaitos kasteli Teslan akkua neljän tunnin ajan ja käytti tähän 25 000–30 000 gallonaa eli jopa yli 110 000 litraa vettä.

MIKÄ tekee sähköauton akustosta niin hankalan sammutettavan? Normaalin autopalon tukahduttamiseen sammuttajilla on useita keinoja, kuten vaahto, vesi ja sammutuspeite.
Sähköauton korkeajänniteakku sijaitsee auton pohjassa suojakuoren sisällä. Sen syttymiseen vaaditaan yleensä joko onnettomuudesta aiheutuva mekaaninen vaurio, isku tai riittävän korkea lämpötila. Toinen syttymisriski on oikosulku esimerkiksi latauksen aikana.

JOS sähköauton korkeajännitteinen litiumioniakku syttyy, sammutuskeinot ovat vähissä. Tämä johtuu siitä, että litiumioniakun palaminen ei ole varsinaisesti tulipalo vaan kemiallinen prosessi nimeltään terminen karkaaminen.

Kun kennon lämpötila nousee 120 asteeseen, käynnistyy kennossa akun tilavuutta kasvattava lämpökarkaaminen, joka johtaa kennon repeämiseen. Tästä repeämästä purkautuu kaasuja, jotka syttyvät helposti tuleen.

Kun lämpökarkaaminen käynnistyy yhdessä kennossa, sen viereiset kennot lämpenevät ja käynnistyy ketjureaktio, joka sytyttää kaikki akun kennot.

Tämän takia sammutustöiden kärki ei kohdistu palon liekkeihin.

”Akun sammutustöissä on käytössä käänteinen strategia. Liekit saavat palaa, koska emme pyri aktiivisesti sammuttamaan paloa vaan pyrimme estämään palavien materiaalien muodostumisen, eli ketjureaktio pitää pysäyttää”, Pelastusopiston erikoistutkija Marko Hassinen selvittää.

Ketjureaktio saadaan pysäytettyä, jos lämpökarkaaminen estetään. Sitä varten kennojen lämpötila on saatava alle sadan asteen. Se on helpommin sanottu kuin tehty.

”Normaali auton akku on helposti tavoitettavissa ja sammutettavissa, sillä se sijaitsee heti konepellin alla. Sähköauton akku taas on suojassa auton rakenteissa”, Ismo Huttu kuvailee.

Akkua ei voi jättää palamaan yksinään, sillä akusta vapautuu myrkyllisiä kemikaaleja.

Yhden auton sammuttamisen huomattiin sitovan niin paljon sammutusresursseja, että Lahdessa alettiin hakea ratkaisua ulkomailta. Hollannissa ja Tanskassa on käytössä kontti, johon palava sähköauto nostetaan. Sen jälkeen vesitiivis kontti täytetään vedellä.

Tesla on jo julkaissut pelastustyöntekijöitä varten ohjeet jokaiselle automallilleen. Esimerkiksi Model 3 -mallin ohjeissa kerrotaan, että akkupalon sammuttamiseen voidaan tarvita 11 000 litraa vettä.


YLE:n juttu aiheesta.

https://yle.fi/uutiset/3-11899608
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4961
Sijainti
Parc Fermé
Tämä voi olla (ja onkin) taas luokkaa tyhmiä kysymyksiä aiheeseen perehtymättömältä, mutta mites sähköautojen/hybridien tulo pääsarjaan muuttaisi sammutuskalustoa auton mukana?
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
pitääkö ottaa 6kg sammutin mukaan? Miten lie käy RAC-rallin ja kuuluisten vesiesteiden jos sähköautot lisääntyvät?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Tämä voi olla (ja onkin) taas luokkaa tyhmiä kysymyksiä aiheeseen perehtymättömältä, mutta mites sähköautojen/hybridien tulo pääsarjaan muuttaisi sammutuskalustoa auton mukana?
Hybrideissä akku on niin pieni, ettei sillä ole varmaan suurta merkitystä. Täyssähköjen suhteen tilanne on varmaan toinen.
 
Ylös