Tällä päivämäärällä formuloissa tapahtui

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tänä päivänä 35 vuotta sitten käynnistyi vuoden 1986 F1-kausi Brasilian Grand Prixin muodossa Rio de Janeirossa Jacarepaguan radalla.

23.3.1986 ajetun kilpailun voitti Nelson Piquet, Ayrton Senna oli toinen ja Jacques Laffite oli kolmas.

Kilpailun muista huippunimistä puhuttaessa Nigel Mansell, Keke Rosberg ja Alain Prost harmittavasti keskeyttivät kisan.

Prost oli voittoon tai ainakin palkinnoillekin ajamassa kiitos renkaiden säästötaktiikkansa, mutta keskeytti moottoririkkoon kuten Rosbergkin.

Alain tosin vasta kisan puolimatkan tuntumassa kun taas Keke jo harmittavasti alkukierroksilla.

Mansell vuorostaan osui Sennan kanssa ja keskeytti siinä sitten kun taas Senna pystyi jatkamaan kisaa.

Andrea de Cesaris pystyi kilpailun aikana tapahtuneiden massavarikkokäyntien aikana ihmetekoon ja tuomaan edes hetken ajaksi Minardin tuolloin tallin historiassa ensi kertaa pistesijaan kiinni kutospaikalla!

Toki myöhemmin sentään de Cesaris keskeytti.

Harmittavasti eilispäivänä yksi tuon kisan ja myös nk. Höyry-Shown eli Raimo Häyrisen radioselostuksen kisan kuljettajista on poistunut keskuudestamme.

Nimittäin ysipaikalle ajanut, viimein tuolloista ensikisaansa lajissa ajanut ja vuosina 1984-1985 Lotukselle tai Ferrarille ajamaan ehdolla ollut aiempi Lotuksen testikuljettaja Johnny Dumfries.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tällä päivämäärällä 40 vuotta sitten eli 23.3.1981 tapahtui traaginen Mike Hailwoodin menehtyminen pahoihin sisäelinvammoihin.

Hailwood oli sinnitellyt kaksi päivää elävien kirjoissa loukkaannuttuaan hyvin pahasti auto-onnettomuudessa.

Tytär Michelle tuolloin 9-vuotiaana oli menehtynyt käytännössä heti kolarin voimasta johtuen.

Michelle Hailwood selvitessään hengissä olisi täyttänyt samana vuonna 10 vuotta ja tänä päivänä eläessään olisi viettänyt tai olisi tullut viettämään 50-vuotispäiviään.

Poika David Hailwood selvisi onnettomuudesta hengissä yllättävänkin pienin fyysisin, mutta ei pienin henkisin vammoin.

Myös leskeksi jäänyt Pauline Hailwood jäi tietenkin henkiin ennen kuin hän viime vuonna liittyi miehensä ja tyttärensä seuraksi tuonpuoleiseen sairauden jälkeen viime vuoden kesäkuussa.

Mike tai oikeammin Stanley 'Stan' Hailwood Nuorempi tuli tunnetuksi parhaimmillaan nimellä Stan tai Mike the Bike etenkin ilmiömäisten moottoripyöräpuolen kisojensa kautta, mutta oli hänellä lahjoja kilpa-autoiluun.

Ja vain huono onni esti häntä koskaan voittamasta F1:ssä.

Kuten myös käytännössä varman McLaren-jatkosopimuksen vuodeksi 1975 yhdessä uran kanssa päättänyt loukkaantuminen Nürburgringillä 1974. Sittemmin oli toipumislomalla Uudessa-Seelannissa minne seuraksi eläkkeelle liittyikin pian myös Denny 'Karhu' Hulme tietenkin Hailwoodin ystävänä.

Lähimpänä muutoin voittoa (Epävirallisellakaan puolella voittoa ei koskaan tullut kun epäonni heti Chris Amonin jälkeen tuntui välillä olevan kovinta lajissa tavallaan.) oli kuuluisassa vuoden 1971 Monzan kisassa jonka loppurutistuksen vei lopulta Peter Gethin Hailwoodin tippuessa johtonelikon neljänneksi ulos palkinnoilta ja vielä tätä vähän kauempana tuli viimeinen voittajaehdokas eli viidenneksi sijoittunut Howden Ganley.

Monzassa 1972 ajoikin sitten palkinnoille viimein kakkostilalle. Aiemmin saman vuoden aikana Hailwood oli ajanut uransa ensimmäisen ja lopulta ainoaksi jääneen kisan nopeimman kierroksensa Kyalamissa.

Samana vuonna eli 1972 jossain määrin etenkin Surtees-tallin koko elinajan mittapuuta katsoen menestystä täydensi myös Hailwoodille tullut saman vuoden F2-mestaruus.

Urhein teko oli tietysti pelastaa ajopuvun palamisesta huolimatta itse Clay Regazzonin henki Kyalamissa 1973 josta tulikin sitten Yrjön Mitali tuolloin toiseksi korkeimpana kansalaiskunniamerkkinä brittien rauhan ajan oloissa.

Kyalamissa 1974 tulikin uran toinen ja viimeinen virallinen palkintotila kolmostilalla. Etenkin kun Jean-Pierre Beltoise sankarillisesti pidätteli häntä nousemasta kakkostilalle.

Tosin Kyalamin 1974 aikaan mielialat olivat matalalla aina ensivoittaja Carlos Reutemannia myöten palkintokolmikolla siitä syystä, että Peter Revson oli samana viikonloppuna menettänyt henkensä aiemmin viikonloppuna harjoituksissa.

Heti kun toisaalta vammat sallivat niin mies kykeni palaamaan veteraanina vielä moottoripyörienkin kisoihin kunnes viimein näkökannasta riippuen sekin ura oli ohi vuosina 1979-1981.

Olisiko miehestä koskaan ihan maailmanmestaria tullut niin ei ehkä kun uran parhaat vuodet meni myös moottoripyörien parissa ajaen ja kompromissina siitä F1-puolen ajot kärsivät.

Myöhemmin vuorostaan F1-puolelle ei aina rahat riittäneet tai tallipäälliköt eivät ainakaan ihan alkuun häntä 1970-luvun alkupuolella halunneet.

Ja eihän sekään voinut jäädä näkymättä tasossa ainakaan alkuun tai välillä myöhemminkään.

Hailwood, Chris Amon ja Revson olivat kyllä aikanaan sellaisia persoonia, että ihan hetkeen sellaisia ei ole lajiin tullut eikä välttämättä varsinkaan jo muutaman vuosikymmenen jatkuneen lajin persoonapuolen rajoitusten takia enää ehkä tulekaan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tänä päivänä on tullut kuluneeksi 30 vuotta Brasilian Grand Prixistä 1991.

Kilpailun voitti 24.3.1991 Sao Paulon Autodromo Jose Carlos Pacen eli tuttavallisemmin Interlagosin radalla ikimuistoisesti Ayrton Senna, Riccardo Patrese oli toinen ja Gerhard Berger oli kolmas.

Sennalle voitto oli ikimuistoinen. Etenkin kun se oli hänen uran ensimmäinen kotikilpailuvoitto.

Verrattuna tosiaan vaikkapa Alain Prostiin, Nigel Manselliin tai Nelson Piquetiin joilla oli ollut useita kotikilpailuvoittoja tilillään.

Jo ennen vuotta 1991.

Vertailuksi Prostilla kotivoittoja oli ennen vuotta 1991 5 kappaletta, uran päätteeksi niitä tuli olemaan 6 kappaletta, vain huono onni tai oman tallikaverin tallimääräyksen tottelemattomuus esti häntä voittamasta ainakin vuosina 1982 ja 1984 omaa kotikilpailuaan ja kun vuoden 1984 jälkeen yleensäkin Prost oli aina voittaja tai palkinnoilla ajaessaan kotikilpailussaan!

Mansellilla vuorostaan oli kaksi kotivoittoa puhtaana Englannin Grand Prixistä eli Brands Hatchista 1986 ja Silverstonesta 1987 lisäten siihen vielä päälle uran ensivoiton Euroopan Grand Prixistä 1985 Brands Hatchin radalta Englannissa ajetusta kilpailusta eli kaikkiaan kolme kotivoittoa ja uran päätteeksi niitä tulisi olemaan 4 kappaletta puhtaana tai Euroopan Grand Prixin 1985 lisäten 5 kappaletta.

Vain huono onni, huono moottorimalli tai kaatosade esti kotivoitot myös vuosina 1988, 1989 ja 1990.

Tuolloinkin vuoden 1985 ensivoittonsa jälkeen vuosina 1986-1989 hän oli aina ollut voittaja tai palkinnoilla kotikilpailussaan!

Lopuksi Piquet ei ollut ihan niin menestyksekäs kuin mitä Mansell tai Prost oli ollut kotikilpailussaan, mutta menestyksekkäämpi kuin Senna vielä siinä vaiheessa kuitenkin.

Piquet oli voittanut kahdesti vuosina 1983 ja 1986 ja ilman hylättyä vuoden 1982 kotikisan voittoa niitä olisi ollut kolme voittoa ja vuoden 1981 potentiaalinen voitto kotikisassa ensi kertaa meni itsepäiseen rengastaktiikkaan yrittää ajaa sadekelin kisassa kuivan kelin renkailla ja vuonna 1987 voitto oli mennyt rengastaktiikkaan myöskin tai kun sellaisenaan renkaat eivät vain voineet kestää kotikisan radalla.

Palkinnoilla tosiaan Piquet myös oli ollut vuosina 1987 ja 1988.

Vuonna 1990 Piquet oli saanut kotikisassaan pisteen ja uran viimeinen kotikisa toi viitostilan kahdella pisteellä.

Mikäli Senna, Patrese ja Berger olisivat keskeyttäneet tunnettuihin teknisiin vaurioihin kisan ihan lopulla olisi Piquet päässyt vielä uransa päätteeksi kolmanneksi tai jopa toiseksi Prostin mahdollisesti jopa voittaessa kilpailun kun lopussa tosiaan palkintokolmikon autot olivat kaikkea muuta kuin kunnossa!

Siitäkin kaikesta olisi hyötynyt myös Suomen Mika Häkkinen ajaessaan toteutuneesti maaliin ysipaikalla uransa toisessa kilpailussaan, mutta parhaimmillaan olisi ehkä tullut piste kisan lopulta tosiaan kärkikolmikon keskeyttäessä.

Senna tätä kaikkea vasten oli ollut palkinnoilla kotikisassaan vain vuonna 1986 kun voiton oli vienyt Piquet ja vuonna 1990 kun voiton oli vienyt Prost.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tänä päivänä on tullut kuluneeksi 25 vuotta Brasilian Grand Prixistä Interlagosin radalla.

Kilpailun voitti 31.3.1996 ajetun kisan osalta sadekelin kisan ja kuivuvan radan muodossa Damon Hill, Jean Alesi oli toinen ja kieltämättä vaisun Ferrari-avauksensa jälkeen ryhdistäytynyt Michael Schumacher oli Ferrarilla kolmas saavuttaen siten Maranellossa ensipalkintonsa.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Olen aina pohtinut että olisiko Schumacher voinut voittaa tai haastaa vuoden 96 Benettonilla, Hilliä jos olisi jäänyt sinne, vai oliko Williams sinä kautena liian hyvä Benettonille?. Kun Alesi,Berger eivät pystyneet haastamaan Williams kaksikkoa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Olen aina pohtinut että olisiko Schumacher voinut voittaa tai haastaa vuoden 96 Benettonilla, Hilliä jos olisi jäänyt sinne, vai oliko Williams sinä kautena liian hyvä Benettonille?. Kun Alesi,Berger eivät pystyneet haastamaan Williams kaksikkoa.
En usko, että mestaruuteen asti olisi riittänyt, mutta ilman voittoja ei olisi jäänyt, toisin kuin Alesi-Berger-kaksikko.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9539
Sijainti
Helsinki
Tänä päivänä on tullut kuluneeksi 25 vuotta Brasilian Grand Prixistä Interlagosin radalla.

Kilpailun voitti 31.3.1996 ajetun kisan osalta sadekelin kisan ja kuivuvan radan muodossa Damon Hill, Jean Alesi oli toinen ja kieltämättä vaisun Ferrari-avauksensa jälkeen ryhdistäytynyt Michael Schumacher oli Ferrarilla kolmas saavuttaen siten Maranellossa ensipalkintonsa.
Jalkapallolegenda Edson Arantes do Naschmento eli Pele ojensi Hillille voittajan palkinnon.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vähän aiemmin tänä vuonna on tullut kuluneeksi 25 vuotta Argentiinan Grand Prixistä Buenos Airesin radalla.

Kilpailun voitti 7.4.1996 ajetun kisan osalta sadekelin kisan ja kuivuvan radan muodossa Damon Hill, Jacques Villeneuve oli toinen ja Jean Alesi oli Benettonilla kolmas.

Hieman myös joissakin kuvissa Erkki Mustakarilta näyttävä Jorge Giorgi sai ajaa myös Renault Clio Williams Safety Carillakin kisapäivänä kun Pedro Dinizille ja Luca Badoerille sattui ja tapahtui!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tänä päivänä on tullut kuluneeksi 35 vuotta Espanjan Grand Prixistä 1986.

Kilpailu ajettiin 13.4.1986 Espanjan Jerezissä ja sen voitti Ayrton Senna uransa ensimmäisenä kuivan kelin voittona, Nigel Mansell oli toinen vain 14 tuhannesosaa kilpailun voitosta ja Alain Prost oli kolmas.

Suomen Keke Rosberg täydensi McLarenin hienoa päivää olemalla neljäs ja myös Benetton-talli sai pisteitä Teo Fabin ja Gerhard Bergerin ajoista sijoilla 5-6.

Lotukselle aiempi Sennan paalupaikka kisaan oli tallin sadas ja itse Kekellekin kisa oli juhlakisa 100:na mukana olemisen kisana ilman karsiutumista.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Jos Mansell olisi voittanut kyseisen kisan niin olisi voittanut myös kyseisen vuoden maailmanmestaruuden, kun hävisi vain 2 pisteen erolla Prostiin.
Ja jos olisi voittanut Jerezin kisan, niin olisi voittanut 1 pinnan erolla kun tuolloin voitosta sai 9 pistettä ja kakkos sijasta 6.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Jos Mansell olisi voittanut kyseisen kisan niin olisi voittanut myös kyseisen vuoden maailmanmestaruuden, kun hävisi vain 2 pisteen erolla Prostiin.
Ja jos olisi voittanut Jerezin kisan, niin olisi voittanut 1 pinnan erolla kun tuolloin voitosta sai 9 pistettä ja kakkos sijasta 6.
Näinpä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Mansell vitsaili tuon taistelun jälkeen, että sekä hänelle että Sennalle olisi kuulunut 7,5 pistettä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tänä päivänä on tullut kuluneeksi 35 vuotta San Marinon Grand Prixistä 1986.

Kilpailu ajettiin 27.4.1986 Imolassa ja sen voitti Alain Prost, Nelson Piquet oli toinen ja Gerhard Berger oli kolmas.

Suomen Keke Rosberg täydensi McLarenin hienoa päivää olemalla viides bensan loppumisesta huolimatta ja myös Ferrari-talli sai pisteitä Stefan Johanssonin ajosta sijalla 4 ja Brabham-talli Riccardo Patresen ajosta sijalla 6 myös bensan loppumisesta huolimatta.

Prostiltakin oli loppua bensa maalissa, mutta ranskalainen sai kuin saikin autonsa maaliin!

Ayrton Sennan paalupaikka kisaan oli miehen kymmenes ja Williams-tallille kisa oli juhlakisa 150:nä mukana olemisen kisana ilman karsiutumista.

Nigel Mansell ja Senna olisivat voineet kisan alussa haastaa voitosta tai palkinnoista, mutta he keskeyttivät jo kierroksilla 8 ja 11.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tänä päivänä on tullut kuluneeksi 30 vuotta San Marinon Grand Prixistä 1991.

Kilpailun voitti 28.4.1991 Italian Imolan radalla Ayrton Senna, Gerhard Berger oli toinen ja Suomen Jyrki Järvilehto eli JJ Lehto oli ikimuistoisesti kolmas.

Tulos oli uskomattoman oloinen suoritus ja suomalaisittain hienoimman hetken sitten Monacon 1986 Keke Rosbergin kakkostilan viimeisteli Mika Häkkinen viitostilalla Pierluigi Martinin ollessa neljäs ja Julian Baileyn ollessa kuudes ja viimeinen pistemies.

Pisteittä jäivät Thierry Boutsen, Mark Blundell, Eric van de Poele, Erik Comas, Martin Brundle, Mauricio Gugelmin ja Roberto 'Pupo' Moreno.

Näistä kuljettajista van de Poele, Gugelmin ja Moreno saivat keskeytettyään sijoituksen maalissa.

Osa kuljettajista myös keskeytti suoraan JJ:n edestä jolloin se ei voinut olla vaikuttamatta päivän lopputulokseen.

Sekin kaikki tapahtui päivänä jolloin ennustettiin enintään nappisuoritusta JJ:lle jäännöspisteiden muodossa mikäli oikein sitäkään.

Dramaattisuutta lisäsi tietysti joidenkin keskeytysten sattuminen jo melko lähellekin kisan loppua.

Tämäkin hyödytti myös ilman muuta Häkkistäkin lupaavasti ajaneena kun Imolassa sattui sitä mitä Interlagosissa ei sattunut eli riittävä määrä hitaalle autolle tarvittavia keskeytyksiä pisteineen.

Muutoin olisi toistunut Interlagosin hyvä, mutta pisteetön ajo vain uudestaan.

Vähän paremmin kisan sujuessa nappiin JJ:lle olisi saatettu nähdä suomalainen kakkostilalla mikäli Sennan öljynpaineet olisivat kadonneet tai bensa loppunut kuten vaarana oli.

Mikäli vielä aivan paras olisi tapahtunut toteutuneen historian mukaan niin suomalaisvoittokin ensi kerran sitten Adelaiden 1985 olisi nähty!

Etenkin mikäli vielä Berger olisi Alain Prostin tapaan keskeyttänyt lämmittelykierroksella.

Jean Alesi pilasi myös päivänsä kuten Ferrarinkin liian itsepäisen ohitusyrityksen vuoksi varhaiseen keskeytykseen ja osin McLarenin huippupäivä oli sinetöity vain Nigel Mansellin varhaisen teknisen vaurion ja kolarikeskeytyksen kuten myös Riccardo Patresen keskeytyksen vuoksi.

Onnesta huolimatta kieltämättä suomalaisille kilpailu itsessään oli hyvinkin viihdyttävä aikanaan seurata.

Ja harvemmin onnea suomalaisilla on ollut lajissa eikä melkein koskaan ainakaan nyt ihan liian paljon!
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
JJ Lehto onnistui siinä missä esim Hulk epäonnistui vastaavissa olosuhteissa.
Kun oli märkärata ja kuskeilla oli vaikeuksia pysyä radalla, ja luotettavuuden kanssa niin Järvilehto hyödynsi muiden kuskien keskeytykset täydellisesti, ja otti upeasti kolmossijan.

Mikä oli mahtava suoritus silloisella Dallara-kalustolla joka oli yksi epäluotettavimpia autoja sinä kautena. Kun taas Hulkki Force Indialla vuoden 2012 sateisella Brasilian päätöskilpailussa tyri taistelun palkintopalli sijoituksista kolaroimalla Hamiltonin kanssa, jonka seuraksena meni uran tilaisuus päästä palkintopallille, ja näin Hulk ei päässyt kertaakaan palkinnoille asti urallaan.

Ja vielä lopuksi niin onneksi JJ sai yhden palkintopalli sijoituksen kun ura oli niin rikkinäinen ja epäonnea täynnä niin jäi myös jotain hyvääkin käteen urasta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
JJ Lehto onnistui siinä missä esim Hulk epäonnistui vastaavissa olosuhteissa.
Kun oli märkärata ja kuskeilla oli vaikeuksia pysyä radalla, ja luotettavuuden kanssa niin Järvilehto hyödynsi muiden kuskien keskeytykset täydellisesti, ja otti upeasti kolmossijan.

Mikä oli mahtava suoritus silloisella Dallara-kalustolla joka oli yksi epäluotettavimpia autoja sinä kautena. Kun taas Hulkki Force Indialla vuoden 2012 sateisella Brasilian päätöskilpailussa tyri taistelun palkintopalli sijoituksista kolaroimalla Hamiltonin kanssa, jonka seuraksena meni uran tilaisuus päästä palkintopallille, ja näin Hulk ei päässyt kertaakaan palkinnoille asti urallaan.

Ja vielä lopuksi niin onneksi JJ sai yhden palkintopalli sijoituksen kun ura oli niin rikkinäinen ja epäonnea täynnä niin jäi myös jotain hyvääkin käteen urasta.
Dallaran osalta puhuttaessa auto ei ihan niin epäluotettava ollut kaikkiaan vuonna 1991.

JJ:lle vaan sattui suurin osa kauden keskeytyksistä.

Emanuele Pirro keskeytti harvoin, mutta ei vain saanut yleensä pisteitä.

Pirron luotettavuuden vastapainoksi oli kuitenkin kolme esikarsiutumista joista ihan jo yksikin olisi ollut erittäin huono juttu.

Vuonna 1992 JJ:llä olikin sitten erittäin luotettava auto Dallaralla, mutta kiitos alustaongelman autossa yleensäkin ja ajamisen Goodyearin renkailla käytännössä Pirellin renkaille suunnitellulla autolla JJ sai kokea 'Pirrot' tuona vuotena jääden Pirrosta poiketen kokonaan pisteittä.

Tosin Pirrosta poiketen JJ ei koskaan esikarsiutunut ja vain kerran karsiutui Dallara-uralla Hungaroringilla 1992.

Pierluigi Martini toikin Dallaralle ainoat pisteet vuonna 1992.
 
Viimeksi muokattu:

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Tänään on tullut tasan 27 vuotta Roland Ratzenbergin kohtalokkaasta onnettomuudestaan Imolan rajalla ajetussa aika-ajo sessiossa, jossa hän ajoi rajusti päin betoniseinää Simtekillä.
Ja hänen etusiipi oli muistaakseni vaurioitunut ennen onnettomuutta ja Roland itse yritti ajaa rikkinäisellä siivellä yhden nopean kierroksen, mutta sitten kierroksen lopussa menetti autonsa hallinnan ja päätyi suoraan seinään jossa Ratzenbergistä tuli hetkessä matkustaja, joka päättyi lopulta kohtalokkain seurauksin josta loput on historiaa.
 
Ylös