Kuskispekulaatiot 2022

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3187
Perez on ollut yksi kauden epätasaisimmista suorittajista. Kaksi kisaa samalla radalla, molemmilla kerroilla aivan eri tasoista suorittamista. Eilinen oli huono suoritus.
Alboniin ja Gaslyyn verratessa pitää huomioida että nyt auto on paras, mikä helpottaa podiumille nousemista. Ei Perez surkea ole, mutta hieman liikaa sählää vielä.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Totta hemmetissä Kimi jatkaa vielä yhden kauden, koska sääntömuutokset ovat sellainen asia joka varmasti kiinnostaa molempia osapuolia. Kimi ja Ilott siis ensi kaudella Alfan ratissa ja Räikkönen lopettaa hienon ensi kauden päätteeksi, jolloin Alfa on noussut lähemmäksi kärkeä. 2023 sitten joku kuski Kimin tilalle.
Kisasuoritukset Kimillä on olleet loistavia pois lukien nämä 2 kolaria Portugalissa ja nyt Itävallassa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8726
Sijainti
Vantaa
Alboniin ja Gaslyyn verratessa pitää huomioida että nyt auto on paras, mikä helpottaa podiumille nousemista. Ei Perez surkea ole, mutta hieman liikaa sählää vielä.
Tätä moni ei tosiaan tunnu ottavan huomioon. Perez on jäänyt monessa kisassa melkein minuutin Verstappenille (50-60s). Lopuissa sitten 10s - 20s. Samoin Albon joutui taistelemaan useamman tallin kanssa samoista sijoituksista, kun taas nyt Perez ajaa pääasiassa Mercedestä vastaan kilpaa Red Bullin kohentuneen vauhdin myötä. Albon hävisi tässäkin kisamitalla aikaa. Toki Perezikin on joutunut ajamaan omien mokien vuoksi esim. Ferrarien kanssa, mutta näin pääasiassa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5501
Niin törmäilee myös Kimi. Tämä teidän Giovinazzin lyttäys kuulostaa siltä kun siellä radalla olisi jotenkin isokin tasoero tallikaveriin nähden vaikka oikeasti tulevat lähestulkoon peräkanassa maaliin ilman pisteitä. Russell-Latifi, siltä näyttää häntäpään parivaljakko jolla on iso tasoero aika-ajoista lähtien.
Onhan se ero iso, kun Kimi häviää jokaisessa aika-ajossa mutta kisassa on yleensä edellä. Nyt ilman tätä Itävallan munausta tilastot olisivat olleet 6–3 Kimin eduksi, ja tuohonkin sisältyy se Portugalin nolo peräänajo.

Kai siellä Giovin tuloksissa jotain hyvääkin on, aika-ajot ainakin paljastanut että vauhtia löytyy ja saanut ajaa tallissa kolmatta vuotta.
Aika-ajoilla ei tee mitään, onhan noita yhden kierroksen ihmeitä ennenkin nähty; mm. Bottas. Ferrari on aina ollut uskollinen kuljettajilleen. Räkä ja Massa saivat kompuroida vuosia Ferrarin ratissa vaikka tallikaverit kurmottivat todella rumasti. Kolme vuotta on ollut vakiotavaraa aiemmin myös Red Bullin junnuille ennen kuin ovi on käynyt.

Kimillä on ongelmia rengaslåmpöjen kanssa ja sitä myöten aika-ajoissa. Tuskin se mihinkään osaamistaan on niin pahasti kuitenkaan yks kaks kadottanut.
No eihän yks kaks minnekään hävinnyt vaan Kimin aika-ajot ovat näivettyneet vuosien ajan. Viime vuonnahan Giovi alkoi jo olla niskan päällä loppukaudesta, mutta tilanne ei äitynyt yhtä pahaksi kuin tällä kaudella.

Onko mitään mahista että Ferrari lopettaisi Giovin tukemisen mutta Alfa haluaisi pitää hänet kun ei muutakaan halpaa kokemusta markkinoilta löydy jos Bottas menee Williamsille? Ja vielä samalla nälkäpalkalla.
On. Vaatii juurikin sen, että Kimi lopettaa ja Bottas menee muualle. Jos Ferrari sitten haluaisi vaihtaa junnua, niin en pitäisi täysin mahdottomana, että Alfa tekisi Giovinazzista palkkakuljettajan yksivuotisella sopimuksella.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5501
Perez on ollut yksi kauden epätasaisimmista suorittajista. Kaksi kisaa samalla radalla, molemmilla kerroilla aivan eri tasoista suorittamista. Eilinen oli huono suoritus.
Itävallan kakkoskisastahan oli tulossa parempi tulos ennen kuin hän veti soralle. Oikeastaan se oli hyvin pienestä kiinni. Selkeää ahnehtimista vain. Nopeudessa ei ollut mitään vikaa mutta kun ensin menetti muistaakseni kuusi sijaa soralla kieriessä ja sitten vielä yhteensä +10 s aikasakkoina, niin se vaan on liian paljon.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8726
Sijainti
Vantaa
Itävallan kakkoskisastahan oli tulossa parempi tulos ennen kuin hän veti soralle. Oikeastaan se oli hyvin pienestä kiinni. Selkeää ahnehtimista vain. Nopeudessa ei ollut mitään vikaa mutta kun ensin menetti muistaakseni kuusi sijaa soralla kieriessä ja sitten vielä yhteensä +10 s aikasakkoina, niin se vaan on liian paljon.
Jos ja jos. Sehän se tekeekin epätasaisen suorittajan, jos ei kykene pysymään ladulla. Ja 10s aikarangaistukset olivat täysin linjassaan muiden tekoihin. Isoin virhe tehtiin 1. kierroksella (minun mielestä reilua kilvanajoa), joten lopputuloksesta ei olisi ollut takuita. Toki ehkä toinen, ehkä neljäs tai viides. Kuka tietää.

Eli omasta mielestä noita 5s rangaistuksia toki olisi voinut miettiä uudestaan, olivatko ohittavat kuskit liian optimistisia. Eli sen pohjalta ottaisin 10s pois Perezin ajasta. Albonikin olisi kaksinkertainen osakilpailuvoittaja paremmalla tuurilla.
 
Viimeksi muokattu:

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Hornerin lausunto viime viikonloppuna Sky:lla vaikutti kyllä aika selkeästi siltä, että Perezin kanssa jatketaan. Löytyy mm. tästä: https://www.planetf1.com/news/sergio-perez-new-red-bull-contract-talks/

Pitäisin myös melko varmana sitä, että Russell ajaa ensi kaudella Mersulla Hamiltonin tallikaverina. Tässä on vähän sama tilanne kuin Ferrarilla pari vuotta sitten. Koko junioriohjelman uskottavuus on nolla, mikäli ei ole mahdollisuutta päästä emotalliin. Rehellisesti ottaen suorituksillaan Russell ei myöskään jätä Mersulle muuta vaihtoehtoa. Ei Bottaskaan ole huonosti ajanut, vaikka paikoin olisi pitänyt parempaan pystyä. Eikä Bottasta ainakaan tämä suhteellisen selkeä kakkoskuskin asema tallissa ole auttanut. Aikansa kutakin. Saa nähdä tekeekö Russell ensi kaudella Hamiltonille samat kuin Leclerc teki Vettelille.

Bottaksen kannalta varmaan ainoa vaihtoehto on Williams tai Kimin lopettaessa Alfa. Herkullista toki olisi jos Bottas päätyisi Kimin tallikaveriksi Alfalle, mutta Ferrari -kytköksen vuoksi tuskin tulee tapahtumaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5501
Jos ja jos. Sehän se tekeekin epätasaisen suorittajan, jos ei kykene pysymään ladulla.
No et sinä voi yhden kisan perusteella leimata epätasaiseksi. Aivan järjetöntä. Sanoit että kun Itävallassa ajettiin kaksi kisaa, niin Pérezin suoritukset olivat aivan erilaiset eri kisoissa. Hevonpaskaa. Nopeudellisesti Pérez oli mielestäni parempi nyt toisessa kisassa – kuten olisi pitänytkin olla – mutta homma kaatui muihin juttuihin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5501
Hornerin lausunto viime viikonloppuna Sky:lla vaikutti kyllä aika selkeästi siltä, että Perezin kanssa jatketaan. Löytyy mm. tästä: https://www.planetf1.com/news/sergio-perez-new-red-bull-contract-talks/

Pitäisin myös melko varmana sitä, että Russell ajaa ensi kaudella Mersulla Hamiltonin tallikaverina. Tässä on vähän sama tilanne kuin Ferrarilla pari vuotta sitten. Koko junioriohjelman uskottavuus on nolla, mikäli ei ole mahdollisuutta päästä emotalliin.
Tämän suhteen Mersulla ei kyllä ole samanlaisia paineita kuin muilla talleilla olisi. Totokin sanoi jo julkisesti pari vuotta sitten, että Mercedesin on harkittava jopa junioriohjelman lakkauttamista, jos se ei onnistu hankkimaan junioreilleen ajopaikkoja. Russellin jälkeen Mersulla ei olekaan ihan hetkeen ketään muuta tarjolla. Frederik Vesti ajaa parhaillaan F3-sarjaa ja sen jälkeen loput kaverit ovat näköjään vielä kartingin parissa.

Suurin ongelma tässä on ehkä Williamsin taso. Jos talli olisi vahvaa keskikastia, niin Russellin voisi ehkä jopa jättää sinne kasvamaan. Mutta ei tuolla häntäpäässä köröttelemällä hyödy mitään ja Russellilla varmasti kasvaa nälkä katsella jopa oma-aloitteisesti muiden tallien sopimustilannetta. Muistetaan sekin, että Russellhan hankki tämän Williams-diilinkin ihan itse eikä siinä Mercedes ollut aktiivisesti mukana.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6009
Niin törmäilee myös Kimi. Tämä teidän Giovinazzin lyttäys kuulostaa siltä kun siellä radalla olisi jotenkin isokin tasoero tallikaveriin nähden vaikka oikeasti tulevat lähestulkoon peräkanassa maaliin ilman pisteitä. Russell-Latifi, siltä näyttää häntäpään parivaljakko jolla on iso tasoero aika-ajoista lähtien.
En tiedä kuinka epäsuosittu mielipide tämä on täällä, mutta minusta jo kolmatta täyttä kautta ajavan 27-vuotiaan Giovinazzin pitäisi piestä Kimi-pappaa huomattavalla erolla, jotta hänellä olisi mitään kunnollista tulevaisuutta formuloissa. Yhden kauden hän saattaa vielä ajaa nimenomaan siksi, että ei haluta kahta junnua talliin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8726
Sijainti
Vantaa
No et sinä voi yhden kisan perusteella leimata epätasaiseksi. Aivan järjetöntä. Sanoit että kun Itävallassa ajettiin kaksi kisaa, niin Pérezin suoritukset olivat aivan erilaiset eri kisoissa. Hevonpaskaa. Nopeudellisesti Pérez oli mielestäni parempi nyt toisessa kisassa – kuten olisi pitänytkin olla – mutta homma kaatui muihin juttuihin.
Lueppa nyt muutakin kuin yksi viesti ennen kuin se hevonpaska lähtee suustasi. Puhunko vain kahdesta kisasta? Epätasaisuuteen/tasaisuuteen kuuluu muutakin kyllä kuin pelkkä vauhti. Moni kuski olisi mestari, jos ei tekisi virheitä. Olisiko Perez pysynyt Verstappenin tai edes Bottaksen/Norrisin/Hamiltonin vauhdissa, sitä ei kyllä nyt vain nähty. Samanlaista suorittamista kuin Bottakselta, paitsi harvemmin Bottaksella ero repeää tallitoveriin minuutin tuntumaan. Täällä ylistetään Pereziä ja painetaan samoilla suorituksilla Bottasta alas. Aika huvittavaa.
 
Viimeksi muokattu:

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Tämän suhteen Mersulla ei kyllä ole samanlaisia paineita kuin muilla talleilla olisi. Totokin sanoi jo julkisesti pari vuotta sitten, että Mercedesin on harkittava jopa junioriohjelman lakkauttamista, jos se ei onnistu hankkimaan junioreilleen ajopaikkoja. Russellin jälkeen Mersulla ei olekaan ihan hetkeen ketään muuta tarjolla. Frederik Vesti ajaa parhaillaan F3-sarjaa ja sen jälkeen loput kaverit ovat näköjään vielä kartingin parissa.

Suurin ongelma tässä on ehkä Williamsin taso. Jos talli olisi vahvaa keskikastia, niin Russellin voisi ehkä jopa jättää sinne kasvamaan. Mutta ei tuolla häntäpäässä köröttelemällä hyödy mitään ja Russellilla varmasti kasvaa nälkä katsella jopa oma-aloitteisesti muiden tallien sopimustilannetta. Muistetaan sekin, että Russellhan hankki tämän Williams-diilinkin ihan itse eikä siinä Mercedes ollut aktiivisesti mukana.
Erittäin hyvä pointti tämä junioriohjelman tyhjyys Russellin takana. Tämäkin voi olla perustelu syy nostaa Russell Mersulle, jos siis omasta ohjelmasta ylipäänsä kuski halutaan. Hamilton on kuitenkin jo 36-vuotias. Toisaalta, jos Mersulla on paikka vapaana, niin varmaan 95 % kuskeista on joka tapauksessa (ainakin rahalla) saatavilla sille paikalle eli paineita ja hätää tuskin muutoin on. Tässä voisi hieman mieltä kutkutella myös sillä, että mikä olisi Mersun ns. "worst case" -tilanne? Russell tekee pitkän sopimuksen muualle, jos Bottakselle tehdään jatko. Hamilton ajaa ensi vuonna mestaruuteen ja lopettaa.

Ensi kauden sääntömuutoksillakin voi olla oma osuutensa tässä. Williamsin auto ei kuitenkaan ole aivan niin huono/kilpailukyvytön (ainakaan Russellin käsissä) kuin viime vuonna, mikä lienee taso ensi vuonna. Positiivisen kehityksen jatkuessa Williams ei välttämättä ole niin huono paikka ajaa kuin nykyiset mielikuvat antavat olettaa. Paljon on siis kiinni siitä, miten lupaava Williamsin projekti on. Ei liene täysin mahdotonta, että Bottas saa vielä vuoden jatkon Mersulle ja Russellille tehdään vuosi Williamsille, jonka jälkeen Russell vasta siirtyisi Mersulle.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6009
Sauberin ja AlphaTaurin molemmat paikat on avoinna. Jatkaa Williamsilla.
Vapaa ajopaikka ja vaihtoehto tietylle kuskille on kaksi eri asiaa. Ennen vanhaan olikin paljo mieluisempaa spekuloida tallipaikoista, mutta nykyään ainakin kaikki junnut ovat niin vahvasti kiinni akatemioissaan että vaihtoehdot ovat monesti joko A-tiimi, B-tiimi tai ulos formuloista.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5501
Sauberin ja AlphaTaurin molemmat paikat on avoinna. Jatkaa Williamsilla.
No nyt meni kyllä väärin molemmat tallit. Sauberin toinen paikka on varattu jollekin Ferrari-akatemian kuskille. Alpha Taurilla taasen ei ole vapaita paikkoja. Gasly ja Tsunoda jatkavat. Eikä Alpha Taurille kai vieläkään päästä ilman Red Bullin junioriohjelman sopparia.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2215
No nyt meni kyllä väärin molemmat tallit. Sauberin toinen paikka on varattu jollekin Ferrari-akatemian kuskille. Alpha Taurilla taasen ei ole vapaita paikkoja. Gasly ja Tsunoda jatkavat. Eikä Alpha Taurille kai vieläkään päästä ilman Red Bullin junioriohjelman sopparia.
Sauberilla ei ole vielä moottorisopimustakaan ensi kaudeksi ja on huhuiltu Renaultista. Tuskin siinä vaiheessa on enää Ferrarin akateemialle mitään roolia. Pourchaire on Sauberin oma juniori, mutta tuskin vielä ensi kaudeksi valmis nousemaan. AlphaTaurin osalta ainakin Horner on jo puhunut, että tiimiä kehitetään pois junnutallin statuksesta. Eihän esimerkiksi Verstappen ollut Red Bull juniori. Gasly siellä tietysti jatkaa, ellei Perez jatka pahasti sössimistä. Periaatteessa kaikki on avoinna kun ei ole sopimuksia julkaistu.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8726
Sijainti
Vantaa
Ainakin pari päivää sitten formula1.com -uutisen mukaan Alpha Taurin ja Alfa Romeon kuskipaikkoja ei olla vahvistettu. Eli molemmissa voi ainakin teoreettisesti tulla muutoksia. Ainoastaan Gaslyn paikka lienee turvassa ja 99% varma. Tsunoda voi lentää pihalle ihan hyvinkin, jos ajaa huonon loppukauden.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5501
Sauberilla ei ole vielä moottorisopimustakaan ensi kaudeksi ja on huhuiltu Renaultista. Tuskin siinä vaiheessa on enää Ferrarin akateemialle mitään roolia.
Kun toistaiseksi Sauberilla on 1) moottorisopimus 2) kuljettajasopimus 3) sponsorisopimus (Alfa Romeo) Ferrarin kanssa, niin alkaa olla kyllä kiire jos nuo kaikki menevät katkipoikki tämän kauden lopussa. Ensi kauden autoja on jo pitkän aikaa suunniteltu Ferrarin voimansiirron ympärille. Jos nyt vaihtuukin toimittaja, niin Kimin on parempi ottaa hatkat kuin jäädä todistamaan ensi kaudella odottavaa katastrofia. Silloin voisin myös ymmärtää tosin senkin puolen, että Sauberilla on halua irroittautua kalliista kuljettajastaan.

Vaan eipä taida lopulta olla kovin todennäköistä. Ainoastaan tuo Alfa Romeon sponsoripaketin kohdalla lienee kysymysmerkkejä.

AlphaTaurin osalta ainakin Horner on jo puhunut, että tiimiä kehitetään pois junnutallin statuksesta. Eihän esimerkiksi Verstappen ollut Red Bull juniori.
Verstappen on Red Bullin juniori, joskin ehkä vain muodollisesti, kun hän teki sopimuksen vasta loikatessaan F1-sarjaan Toro Rossolle. Missasit pointin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5501
Ainakin pari päivää sitten formula1.com -uutisen mukaan Alpha Taurin ja Alfa Romeon kuskipaikkoja ei olla vahvistettu. Eli molemmissa voi ainakin teoreettisesti tulla muutoksia. Ainoastaan Gaslyn paikka lienee turvassa ja 99% varma. Tsunoda voi lentää pihalle ihan hyvinkin, jos ajaa huonon loppukauden.
Tämä on sitä absurdia paskaa, että nykyaikana pitää monivuotisetkin sopimukset erikseen "vahvistaa" joka vuosi tai muuten ne ovat jotenkin vaarassa purkautua. Ihan täyttä paskaa. Marko sanoi itsekin vasta muutama viikko sitten, että heillä on Gaslyn kanssa monivuotinen sopimus. Tsunodan jatko on selvä juttu vaikka vähän epävarmaa meno onkin. Totta kai erityisesti Red Bullin organisaatiossa sopimukset ovat aika joustavia ja Marko voisi halutessaan laittaa Gaslyn ja Tsunodan ajamaan vaikka polkuautoja, mutta eihän tässä siitä ole pelkoa.
 
Ylös