Tämän suhteen Mersulla ei kyllä ole samanlaisia paineita kuin muilla talleilla olisi. Totokin sanoi jo julkisesti pari vuotta sitten, että Mercedesin on harkittava jopa junioriohjelman lakkauttamista, jos se ei onnistu hankkimaan junioreilleen ajopaikkoja. Russellin jälkeen Mersulla ei olekaan ihan hetkeen ketään muuta tarjolla. Frederik Vesti ajaa parhaillaan F3-sarjaa ja sen jälkeen loput kaverit ovat näköjään vielä kartingin parissa.
Suurin ongelma tässä on ehkä Williamsin taso. Jos talli olisi vahvaa keskikastia, niin Russellin voisi ehkä jopa jättää sinne kasvamaan. Mutta ei tuolla häntäpäässä köröttelemällä hyödy mitään ja Russellilla varmasti kasvaa nälkä katsella jopa oma-aloitteisesti muiden tallien sopimustilannetta. Muistetaan sekin, että Russellhan hankki tämän Williams-diilinkin ihan itse eikä siinä Mercedes ollut aktiivisesti mukana.
Erittäin hyvä pointti tämä junioriohjelman tyhjyys Russellin takana. Tämäkin voi olla perustelu syy nostaa Russell Mersulle, jos siis omasta ohjelmasta ylipäänsä kuski halutaan. Hamilton on kuitenkin jo 36-vuotias. Toisaalta, jos Mersulla on paikka vapaana, niin varmaan 95 % kuskeista on joka tapauksessa (ainakin rahalla) saatavilla sille paikalle eli paineita ja hätää tuskin muutoin on. Tässä voisi hieman mieltä kutkutella myös sillä, että mikä olisi Mersun ns. "worst case" -tilanne? Russell tekee pitkän sopimuksen muualle, jos Bottakselle tehdään jatko. Hamilton ajaa ensi vuonna mestaruuteen ja lopettaa.
Ensi kauden sääntömuutoksillakin voi olla oma osuutensa tässä. Williamsin auto ei kuitenkaan ole aivan niin huono/kilpailukyvytön (ainakaan Russellin käsissä) kuin viime vuonna, mikä lienee taso ensi vuonna. Positiivisen kehityksen jatkuessa Williams ei välttämättä ole niin huono paikka ajaa kuin nykyiset mielikuvat antavat olettaa. Paljon on siis kiinni siitä, miten lupaava Williamsin projekti on. Ei liene täysin mahdotonta, että Bottas saa vielä vuoden jatkon Mersulle ja Russellille tehdään vuosi Williamsille, jonka jälkeen Russell vasta siirtyisi Mersulle.