2021 NTT Indycar Series

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8359
Sijainti
Helsinki
Myönnän, että vuosien aikana australialaislähtöinen Leigh Diffeyn selostuket ovat vakuuttaneet. Hänet palkattiin lopettaneen Bob Jenkinsin tilalle 2013. Hänessä yhdistyy innokkuus ja asiantuntevuus sekä kemiat toimivat Paul Tracyn ja Towsend Bellin välillä. Brian Till tuttuun tapaan hyppää pit lanelta tuuraamaan tarpeen vaatiessa.

Nascarin tapaan Indycar käyttää NBC:n selostajia myös kv. feedissä sekä heidän grafiikoitaan. Niistä editoidaan tuloslistan yläpalkissa olevat vaihtuvat mainokset. Namedroppailulle me emme voi mitään. Se taitaa lukea sarjan tv-sopimuksessakin.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1460
Myönnän, että vuosien aikana australialaislähtöinen Leigh Diffeyn selostuket ovat vakuuttaneet. Hänet palkattiin lopettaneen Bob Jenkinsin tilalle 2013. Hänessä yhdistyy innokkuus ja asiantuntevuus sekä kemiat toimivat Paul Tracyn ja Towsend Bellin välillä. Brian Till tuttuun tapaan hyppää pit lanelta tuuraamaan tarpeen vaatiessa.

Nascarin tapaan Indycar käyttää NBC:n selostajia myös kv. feedissä sekä heidän grafiikoitaan. Niistä editoidaan tuloslistan yläpalkissa olevat vaihtuvat mainokset. Namedroppailulle me emme voi mitään. Se taitaa lukea sarjan tv-sopimuksessakin.
Ainoa parannettava osapuoli NBC:llä tällä hetkellä mitä selostamiseen tulee on Varikkoreportterit, NBC:n omat selostajat jotka tungetaan varikolle vaikuttaa aika väsyneiltä... Toivottavasti Jon Beekhuis politikoidaan takaisin varikkoreportteriksi.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Santino Ferruccille kyllä toivoisi koko kauden IndyCar ohjelmaa ensi kaudelle. Jos markkinointipuoli IndyCarissa pelaa niin voisivat yrittää rakentaa Ferrucista seuraavan Paul Tracyn ja vihdoinkin täyttää IndyCarin "pahan pojan" saappaat jotka on olleet tyhjiä vuosia.

Saatan kuulostaa rikkinäiseltä levysoittimelta mitä tulee tähän asiaan...
Ei nuo Tracy-vertaukset kuulosta lainkaan rikkinäiseltä levysoittimelta, tai sitten omanikin on samalla tavalla rikki 😅 Olihan Tracy viihdyttävyydessään ja tietynlaisen karisman suhteen (jos hänestä piti) ihan omaa luokkaansa radalla ja sen ulkopuolella. Tänä vuonnahan se on kommentaattori-hommiensa ohessa ajanut jotain Tony Stewartin perustamaa SRX-sarjaa lyhyillä dirt-ovaaleilla muiden kehäraakkien, ja joidenkin nuorempien vasempaankääntäjien kanssa. Tapansa mukaisesti lähes joka kisassa puskenut muita seinään tai aiheuttanut kolareita, mutta oliko kauden tokavika kisa joskus parisen viikkoa sitten, niin joku nuori naispuolinen Nascar-kuski töytäisi Tracyn autoa niin että tämä pyörähti. Ja voi hyvä luoja kuinka monta päivää ja millä intensiteetillä Tracy jankkasi asiasta somessa, julkaisten fanien lähettämiä videoita katsomosta eri kuvakulmista, ja syyttäen tätä nuorta Nascar-kuskia oikeastaan juuri siitä, mitä on itse koko uransa ajan harrastanut 😃 Tosiaan jos amerikkalaisilla olisi vähänkään markkinointitajua, mitä luulisi olevan, niin kyllähän Indycar-sarjakin tarvitsee sellaisen modernin ajan Tracyn, tai Max Verstappenin kaltaisen rämäpään. Itseäni kiinnostaa ensisijaisesti kilvanajo siinä sarjassa, ja myös CART:n ja lantakärry-sarjan historia, mutta tiedä sitten miten helppoa sarjaa on markkinoida uudelle yleisölle esim. sliipattujen Penske-kuskien, vitsiniekka-Hinchcliffen, tai sinänsä harvinaisen hyvien kuskein, mutta suht tylsien persoonien Dixonin ja Bourdaisin avulla 🙄 Taku-san nyt on ajotapansa puolesta varsin viihdyttävä kuski, mutta ehkä kansallisuutensa takia aika hillitty persoona noin muuten. Ferrucci olisi ajotapansa ja yleisen olemuksensa perusteella todennäköisesti varsin viihdyttävää seurattavaa jos kokoaikaisen ajopaikan onnistuu vielä saamaan.

Ja mitä tulee tuohon tulevaan Indycar-peliin, niin pakko myöntää että olen jo etukäteen vähän skeptinen onko se sellainen että kiinnostaa itseäni. Se vanha PS2:lle julkaistu lantakärry-peli jäi silloin teininä kokematta, mutta aikuisena olen pitänyt kirppiksillä silmät auki ihan vain lajiniilon näkökulmasta, mutta ei ole tullut vastaan. Jotenkin aavistelen, että tuleva peli tullee olemaan sellainen "simcade" joka on vähän siinä ja siinä kiinnostaako pelata varsinaisen pelaamisen näkökulmasta, vaikka laji sinänsä kiinnostaakin. Enemmän on viime aikoina tullut tahkottua Dirt Rally 2.0:aa joka on aika realistinen ja armoton simulaattori, sekä Project Cars kakkosta, jota voisi luonnehtia samalla tavalla. Forza seiskassa Indycar-autot ja kisat ovat ihan suht kiinnostavia, ja olen joskus monta vuotta sitten pelannut sen uratilan kokonaan läpi, mutta juurikin sen simcademaisen tuntuman takia jäänyt sittemmin pölyttymään. Ei sitä enää pysty ottamaan kovin vakavissaan, kun autot lähinnä leijuu radan pinnassa 😅 Mutta sinänsä ihan ymmärrettävää, että jos peliä halutaan markkinoida laajemmallekin yleisölle, ja sen avulla jopa lisätä sarjan tunnettavuutta/kiinnostavuutta, niin ohjaustuntumasta on toki tehtävä jonkinlainen kompromissi, että myös gamepadilla pystyy pelaamaan.
Project Cars 3 joka julkaistiin tässä hiljattain, varmaan alkuvuodesta tai viime vuonna, niin sehän on kuulemma kakkososaan verrattuna muuttunut täysin lapselliseksi, lähes arcademaiseksi peliksi. En ole viitsinyt hankkia, ja veikkaan että juurikin tuo sarjan kakkososa kestänee aikaa varsin hyvin simuista tykkäävien pelaajien keskuudessa.

EDIT: Ei se japanilaisuus automaattisesti tee Satosta kohteliasta persoonaa. Tuli vain yhtäkkiä mieleen Yuki Tsunoda kaikkine tiimiradioviesteineen 🤭 Yksilöitä kukin.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1460
Josef Newgarden oli Laguna Secan yksityisesti pidettyjen testien nopein. Hänen nopein kierros oli 1.11.55.

https://racer.com/2021/07/20/newgarden-tops-laguna-seca-indycar-test/
Dario Franchitti antaa lähtökomennon Nashvillessa.

https://www.indycar.com/News/2021/07/07-20-Franchitti-GrandMarshal
James Hinchliffe vähän yli puolen sekunnin päässä Ryan Hunter Reaysta. Onko Hinchcliffen itseluottamus ihan murskana vai käyttivätkö hänen autoaan uhrilampaana potentiaalisten uusien osien testaajana ja datan kerääjänä?

Seuraavat testit järjestetään 27:s päivä tätä kuuta Gatewayn ovaalilla jossa nähdään Romain Grosjean ensimmäistä kertaa kokeilemassa ovaalilla ajoa. 11 auton testiin ottavat osaa myös Neljä autoa Andrettiltä, Kaksi Foytilta, Coynelta ja Carpenterilta ja Yksi Penskeltä.

Mitä huomannut niin Ganassin tiimi vähentänyt todella paljon testaamista muiden tiimien kanssa (heillä oli ihan omat testit Laguna Secassa alkuvuodesta etc.), Saattaisiko tämä olla heidän salaisuus mitä tulee kaikkien muiden paitsi Johnsonin auton menestykseen tällä kaudella?
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
EDIT: Ei se japanilaisuus automaattisesti tee Satosta kohteliasta persoonaa. Tuli vain yhtäkkiä mieleen Yuki Tsunoda kaikkine tiimiradioviesteineen 🤭 Yksilöitä kukin.
Aina on poikkeuksia. Amerikassa hill climb -ympyröissä menestynyt ja Suzukin WRC-fiaskossa mukana ollut ja japanilaiseksi poikkeuksellisen isokokoinen Nobuhiro "Monster" Tajima ottaa tehokkaasti tilan haltuun missä ikinä onkaan. Suhteellisen rajoittuneesta kielitaidosta huolimatta.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1460
https://racer.com/2021/07/22/castroneves-in-harvey-out-at-meyer-shank-in-2022/
Castroneves ajamassa koko kauden Meyer Shank tallille 2022 kun Britti Jack Harvey rantautuu ulos tallista jolle on ajanut 2017 kaudesta lähtien. Castroneves tuo varmaan hyvän sponsoripaketin tiimille mutta kun katsoo mitä suorituksia Castroneves sai aikaiseksi viime kaudella Indyn mutkaradalla Mclaren tallissa saattaa tulla mutkaradoilla kylmää kyytiä ja taistelua sijoista 16-26. olisiko toiseen Meyer Shank autoon Ryan Hunter Reay että tallin kuskien keski-ikä olisi 43?

Jack Harveyn tiedotus asiasta:

Näyttää siltä että Dale Coynen ja Vasser Sullivanin yhteistyö joka alkoi 2011 on lähestymässä loppuaan jos Vasser ja Sullivan löytää paremman diilin toiselta tallilta.
https://www.autosport.com/indycar/news/vasser-sullivan-considering-all-options-to-escape-indycar-slump/6635437/
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8359
Sijainti
Helsinki
Castronevesin paluu täysipäiväiseksi kuljettajaksi on iloinen uutinen. Hänen ajotaitonsa ja hänen ilopillerimäisyys ovat tehneet hänestä lajilegendan. Kun hän tuli vuonna 1999 Hogan-talliin JJ Lehdon tilalle, silloin hänen sukunimessään oli tavuviiva. Helion tuomat sponsorirahat olivat tarpeen JJ:hin verrattuna. Edeltävällä kaudella Lehdolla kesti aikansa oppia auton ajaminen, etenkin ovaaleilla. Sellainen olettamus on jäänyt, että Lehto käytti Cart-vuottaan välivuotena siirtyessään FIA GT-sarjasta vasta perustettuun ALMS-sarjaaan.

Aina tullut mietittyä, minkä vuoksi Helio ei ole vieläkään voittanut sarjan mestaruutta, vaikka hän kuuluu Indy 500:n neljän voiton kerhoon?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Sellainen olettamus on jäänyt, että Lehto käytti Cart-vuottaan välivuotena siirtyessään FIA GT-sarjasta vasta perustettuun ALMS-sarjaaan.
Vaikea sanoa, JJ:n Hogan-potkujen syytä ei koskaan julkisesti kerrottu, eikä Carl Hogan ole sitä enää kertomassa koska hän menehtyi muistaakseni 2001.

Tuolloin kuitenkin epäilys oli, että syy oli BMW:n kanssa käydyt neuvottelut Le Mans'sta kaudella 1999 jotka sitten myös toteutuivat. Hoganillahan moottorisopimus oli Mercedeksen kanssa, jolla myös tuohon aikaan oma Le Mans -projekti. Periaatteessahan 1997 FIA GT:ssä McLarenia ajattanut Schnitzer oli BMW:n works-tiimi eli jatkumo 1999 kauden ALMS-sarjaan on.

Mielestäni JJ kyllä tosissaan yritti pitempää uraa CART-sarjassa, 1999 oli huhuja jopa paluusta mutta Patrick Racingin paikka meni Jan Magnussenille. CART-vuosi on muutenkin ainoa kun JJ asui kokoaikaisesti Yhdysvalloissa, ALMS-vuosina vain kisaviikonloppuisin.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1460
Castronevesin paluu täysipäiväiseksi kuljettajaksi on iloinen uutinen. Hänen ajotaitonsa ja hänen ilopillerimäisyys ovat tehneet hänestä lajilegendan. Kun hän tuli vuonna 1999 Hogan-talliin JJ Lehdon tilalle, silloin hänen sukunimessään oli tavuviiva. Helion tuomat sponsorirahat olivat tarpeen JJ:hin verrattuna. Edeltävällä kaudella Lehdolla kesti aikansa oppia auton ajaminen, etenkin ovaaleilla. Sellainen olettamus on jäänyt, että Lehto käytti Cart-vuottaan välivuotena siirtyessään FIA GT-sarjasta vasta perustettuun ALMS-sarjaaan.

Aina tullut mietittyä, minkä vuoksi Helio ei ole vieläkään voittanut sarjan mestaruutta, vaikka hän kuuluu Indy 500:n neljän voiton kerhoon?
Mercedesin moottorit oli naurettavan epäluotettavia JJ:n CART kaudella, monta kertaa tipahti jämäpisteiltä keskeytykseen kun jotain hajosi autossa. Wikipedian mukaan Chip Ganassi halusi Helion korvaamaan Formula Ykkösiin lähtevän Zanardin mutta Fittipaldi blokkasi liikkeen kun luuli että Mercedes oli sarjan paras moottori. Onneksi Helio tajusi heivata Fittipaldin pois tukijoukoistaan. Ilman Greg Mooren menehtymistä Helion tie olisi vienyt todennäköisesti Walker Racingille Pensken sijaan.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1460
Grosjeanin ensimmäinen ovaalitesti meni hyvin, ajoi 166 kierrosta testipäivän aikana totutellen ovaaliin.
Nopeimpia Gatewayn testeissä oli Andretin Autot.
https://racer.com/2021/07/28/herta-leads-wwtr-oval-test/Testipäivän tulokset: (ei kannatta ottaa vakavasti kun ei tiedetä kuinka paljon vetoapua on saatu nopeimmilla kierroksilla)
1. Colton Herta, Andretti Honda, 181.014mph
2. Alexander Rossi, Andretti Honda, 180.723mph
3. Scott McLaughlin, Penske Chevy, 180.361mph
4. Ed Jones, Coyne Honda, 180.144mph
5. Ryan Hunter-Reay, Andretti Honda, 180.072mph
6. James Hinchcliffe, Andretti Honda, 179.426mph
7. Rinus VeeKay, Carpenter Chevy, 179.069mph
8. Romain Grosjean, Coyne Honda, 177.445mph
9. Sebastien Bourdais, Foyt Chevy, 176.748mph
10, Dalton Kellett, Foyt Chevy, 176.056mph
11. Ed Carpenter, Carpenter Chevy, 175.644mph
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1460
https://racer.com/2021/07/31/miller-a-letter-to-the-racer-nation/
Robin Millerin ensimmäinen kirjoitus RACERille kuukauteen. Miller kävi kuulemma kuoleman porteilla kaksi viikkoa sitten. Aikoo muuttaa Indystä Arizonaan joten tuskin tullaan näkemään enään paikan päällä monessa kilpailussa.

artikkelistä näkee kuinka IndyCar yhteisö, journalistit ja kuskit osaa todella pitää huolta lajin legendoista, Olkoon kyseessä journalisti tai kuski.

RACERin "Tough Guys with Robin Miller" videosarja oli ehkä Millerin parasta antia viime vuosina mitä tuli hänen IndyCar tietämyksensä taltiointiin sekä tapahtumien muistelmiin.
https://youtube.com/playlist?list=PLKwufdwFXa7S1m_KUC95a1aN_0KHlVZcf
muihin Millerin 50 vuotisen IndyCar journalistiuran huippuhetkiin kuuluu isojen juttujen kuin Champ Car/IRL reunifikaation Julkaiseminen, Legendaarisen "Grid Walk" segmentin aloittaminen sekä omistautuineisuus ja suorasanaisuus jos joku asia oli väärin, Pienenmuotoinen Robin Miller highlight paketti:
Robin Millerin suorasanaisuus Milka Dunon taidoista:
Robin Millerin Champ Car ja IRL perkausta kun molemmat sarjat oli todella heikossa jamassa:
Maaliskuu 2007:
Huhtikuu 2007:
Wind Tunnel jakso lopullisesta Reunifikaatiosta:
Täysin flopannut "Grid Walk":
 
Viimeksi muokattu:

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
https://racer.com/2021/07/22/castroneves-in-harvey-out-at-meyer-shank-in-2022/
Castroneves ajamassa koko kauden Meyer Shank tallille 2022 kun Britti Jack Harvey rantautuu ulos tallista jolle on ajanut 2017 kaudesta lähtien. Castroneves tuo varmaan hyvän sponsoripaketin tiimille mutta kun katsoo mitä suorituksia Castroneves sai aikaiseksi viime kaudella Indyn mutkaradalla Mclaren tallissa saattaa tulla mutkaradoilla kylmää kyytiä ja taistelua sijoista 16-26. olisiko toiseen Meyer Shank autoon Ryan Hunter Reay että tallin kuskien keski-ikä olisi 43?

Jack Harveyn tiedotus asiasta:

Näyttää siltä että Dale Coynen ja Vasser Sullivanin yhteistyö joka alkoi 2011 on lähestymässä loppuaan jos Vasser ja Sullivan löytää paremman diilin toiselta tallilta.
https://www.autosport.com/indycar/news/vasser-sullivan-considering-all-options-to-escape-indycar-slump/6635437/
Onhan se esim. markkinointimielessä mitä mainioin idea palkata 4x Indy500-voittaja Castroneves koko kaudeksi, mutta ihan samaa mietin, että mitenköhän kulkee esim. moottori- ja katuradoilla, joissa varsinkin Harvey on ollut kohtuuhyvä tuollaisen keskikastin tiimin kuskiksi. Harveyhan ei varsinaisesti saanut potkuja Castronevesin tieltä, vaan lähti itse tiimistä, mutta mielestäni viime vuosien nousujohteisesta suunnasta olisi kannattanut molempien osapuolien pitää kiinni, ellei sitten Harveylle ollut jo tiedossa vakituista paikkaa esim. Andrettin tai RLL:n tiimissä. Enkä olisi pitänyt minään ihmeenä, vaikka Harvey olisi koko kauden pisteissä nuijinut Castronevesin, jos olisivat tallikavereina ajaneet, mutta kaikkinensa outo kuvio miksi tuolla tavalla häipyi, ja kuka tilalle.

Ei Castronevesin ajotaitoja varsinkaan The Brickyardilla kukaan voi kiistää, ja käsittääkseni aina ollut suht hyvä aika-ajaja, mutta ei noin pitkän uran aikana se mestaruuden puuttuminen ole enää pelkkää huonoa tuuria. Ihan kuten ei joku Dixonkaan ole pelkällä tuurilla ajanut suht värittömästi ja ilman suurempaa draamaa kuutta mestaruutta noin 20-vuotisen uransa aikana. Sinänsä toki jännä, että nuo moninkertaiset (ja miksei yksinkertaisetkin) Indy500-voittajat nousevat aina jonkinlaisiksi lajilegendoiksi, siinä missä esim. moni lajiin tutustuva ei välttämättä ole lainkaan kärryillä, että Foytin rupukalustolla ylisuorittava Bourdais on 4x mestari, vaikka menestys Indyssä on jäänyt vähän vaatimattomaksi. Ja mitä Castronevesin personaan tulee, niin varmasti ihan ystävällinen tyyppi fanejaan kohtaan, ja ikäisekseen todella nuorekkaan oloinen noin muuten, mutta itseeni se ainainen teko(?)pirteys ja "thanks for this amazing opportunity" mantran hokeminen ei oikein uppoa. Mutta maailmalla se myy, suomalaisten maku nyt on vähän omanlaisensa 😄

Mutta silti täytyy sanoa, että kaikesta huolimatta tietyllä tavalla kannustan Castronevesiä varsinkin viidennen Indy-voiton suhteen, ja jos esim. katuradoilla pesee yli puolta nuorempia kuskeja ja nappaa vaikkapa podiumeja, niin onhan se tavallaan hienoa miten lajissa yhdistyy nykyään ex-formulakuskit, nuoret talentit ja keski-ikää lähestyvät lajilegendat, eikä ympyrää kierrä enää jotkut Lazierit, Calkinzit sun muut nobodyt. Kanaan teki mielestäni fiksusti että ajaa uransa ehtoopuolella pelkkiä ovaalikisoja, joissa on aina ollut hyvä, eikä ole minään liikkuvana shikaanina katuradoilla, vaikkakin takuuvarmasti JJ:tä paremmin suorittaisi tuolla Ganassin autolla jonka jakavat.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Robin Millerin suorasanaisuus Milka Dunon taidoista:
Milka Duno on klassinen esimerkki "rahalla saa"-kulttuurista. Hänellä oli takanaan Venezuelan valtion osittain omistama Citgo.
Dunolla on kylläkin tilastoissa jopa kaksi voittoa Rolex Sports Car Seriesissä, mutta ne tulivat taitavalla minimi -ja maksimiajoaikojen venyttämisellä. Sekä ajopari Andy Wallacen virheettömällä ajolla Homesteadin rankoissa olosuhteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös