Belgian GP SPA:n legendaaristakin legendaarisemmalla radalla kaudella 2021. 27-29.8.2021.🏁🏎🚥.

Mikä on ikimuistoisin suomalaisvoitto SPA:n radalla


  • Äänestäjiä yhteensä
    44
  • Äänestys suljettu. .

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906
Domenicali tylyllä linjalla.

"Domenicali said: “The message is clear: that, unfortunately, we don’t control the time. And two laps or no laps, the spend [on holding the race] was there.”

Ei tuota kukaan oikeasti voisi kisaksi sanoa. Olisi ollut paska näytösajokin. Paljonkohan liput maksoi tuonne keskimäärin?
2021 Belgian Grand Prix (€250-600)
Ei ihan halpojakaan ja näytti olevan loppuunmyyty kaikki paikat
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
2021 Belgian Grand Prix (€250-600)
Ei ihan halpojakaan ja näytti olevan loppuunmyyty kaikki paikat
Huh huh jos tästä sattui noin paljon maksamaan niin kävi kyllä surkea tuuri. Onkohan noissa lipuissa tai jossain määritelty mikä lasketaan kisaksi?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Domenicali tylyllä linjalla.

"Domenicali said: “The message is clear: that, unfortunately, we don’t control the time. And two laps or no laps, the spend [on holding the race] was there.”
Yrittäjän epäonnistuminen tilatun palvelun tarjoamiseksi ei koskaan kaadu kuluttajan niskaan. Lippurahat saadaan takaisin vaikka sitten oikeusteitse. Surullisinta tässä farssissa on se, että "kisa" ajettiin lähinnä fanien rahojen kusettamiseksi. Siinäpä sitten "we race together" vai mikä se mantra olikaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Ennen vanhaan, vielä ysärillä esimerkiksi, muistan, kuinka toivoin sadekelinkilpailuja. Niissä aina tapahtui ja ne olivat mielenkiintoisia. Sadekelin-erikoismiehet erottuivat muista, niistä, jotka ajoivat kuivalla kovaa, mutta sateella olivat aina hukassa (esim. Iso kontrasti Michael Schumacher ja Jacques Villeneuve).

Nyt tuntuu, että aina kun tulee vettä isommalti, vedetään letkaa safetycarin perässä. Tai kuten pahimmassa tapauksessa, esim. eilen, kilpailua lykataan ja lyhennetään , jopa keskeytetään. Siksi sitä toivoo aina kuivaa keliä, ettei kisa vesittyisi ja menisi pilalle.

Jos näin varovaisesti oltaisiin toimittu ennen, ei olisi syntynyt legendoja sadekelinosaajista. Jos Doninghton 1993 ja Barcelona 1996 ajettaisiin nykyään, oltaisiin varmasti ajettu safetycarin perässä.

Jokin lajin luonteessa on muuttunut isosti.🏁

Senna 1993.
Ayrton-Senna-Europe-GP-93.jpg

Schumacher 1996.
file-german-formula-1-world-champion-michael-schumacher-during-the-G1EBX9.jpg
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3780
Räikkösellä ja Verstappenilla näköjään leijonan pallit kun menohaluja löytyi. Okei, ehkä Eau Rouge olisi ollut vaarallinen, mutta Imolassa oli myös vesisuihkua.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kimi-raikkoselta-napakka-toteamus-belgian-tynkakisasta-samaan-lopputulokseen-olisi-voitu-paasta-aikaisemminkin/8222790#gs.9lqax0
Räikkösen myöntää, että näkyvyys radalla oli heikkoa edessä ajavien autojen nostaman vesisuihkun vuoksi. Suomalaiskonkari kuitenkin huomauttaa, että vastaavanlaisissa olosuhteissa on kisattu ennenkin.

– Jossain vaiheessa oli myös vähän vesiliirtoa. Vesisuihku oli paha, mutta rehellisesti jokaisella märällä radalla on sama juttu, Räikkönen kuvaa olosuhteita.

Esimerkiksi Räikkönen nostaa tämän kauden Imolan osakilpailun, johon startattiin märissä olosuhteissa. Tuolloinkin näkyvyys oli huono, mutta kisan edetessä se helpotti.

– Jos katsomme esimerkiksi Imolan starttia, ei silloinkaan nähnyt yhtään mitään. Mutta sitten kuin ajettiin, se suihku tasaantui, Räikkönen muistelee.
FIA:n pitäisi pikkuhiljaa herätä todellisuuteen että tulevaisuudessakin tulee olemaan vesisadetta ja miettiä ratkaisuja autoihin että niillä pystyisi ajamaan sateella koska nykyään tulee ihan jatkuvasti punaisia lippuja sateen takia. Teknologia kehittyy, mutta formuloiden kyky ajaa sateella heikkenee entisestään. Ihan sama onko ongelmana jarru tai moottorilämmöt, sitten sääntöjä muokataan niin että jarrut toimivat myös sateella, tai vaikka perkeleen sadekelin jarrut. Tälläinen farssi ei tee lajille hyvää, maailman parhaita kuskeja istutetaan lähtöruudukoissa ja faneja katsomossa turhan panttina.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
FIA:n pitäisi pikkuhiljaa herätä todellisuuteen että tulevaisuudessakin tulee olemaan vesisadetta ja miettiä ratkaisuja autoihin että niillä pystyisi ajamaan sateella koska nykyään tulee ihan jatkuvasti punaisia lippuja sateen takia. Teknologia kehittyy, mutta formuloiden kyky ajaa sateella heikkenee entisestään.
Eihän kukaan eilen edes sanonut, että autoilla ei olisi voinut ajaa niissä olosuhteissa. Vettel vähän vinkui aika-ajoissa, koska hän on surkea raukkis. Näkyvyys oli "se" ongelma. FIA ei kai voi muuta kuin siirtää kaikki kisat paskastaniin suola-aavikolle. Ensi kaudella käyttöön otetaan maaefektiautot, jotka käytännössä imuroivat viimeisenkin pisaran radan pinnasta ja nostavat sen vesisumuna ilmaan. Kisoihin ei varmaan enää tarvitse edes tuoda minkäänlaisia sadenakkeja, kun näkyvyyden varjolla pitää pienenkin ripsauksen jälkeen heittää punaista lippua kehiiin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Vanhan koulukunnan kuljettajat , kuten Räikkönen ja Alonso, tiedostavat lajin riskit. Ja näin osaavat ajaa myös kelillä kuin kelillä. Sopeuttavat vauhtinsa keliin sopivaksi.

Nykyajan uudet kuljettajat ovat taitavia ja lahjakkaita. Eivät häviä lahjakkuudessa varmastikaan yhtään.


Mutta se, mikä puuttuu, on ehkä tietynlainen kunnioitus lajin riskejä kohtaan. Laji on muuttunut paljon turvallisemmaksi kuin vielä -90-kuvulla oli. Siksi kun sää onkin yhtäkkiä eilisen kaltainen, kilpailunjärjestäjä päättää olla ajamatta.

Ei luoteta näihin nuoriin kuljettajiin, että ajetaan järjellä nyt. Ei mitään isoja riskejä nyt sitten.

Uskoisin että tämä on yksi iso pointti eiliseenkin päätökseen olla ajamatta
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3780
Ennen vanhaan, vielä ysärillä esimerkiksi, muistan, kuinka toivoin sadekelinkilpailuja. Niissä aina tapahtui ja ne olivat mielenkiintoisia. Sadekelin-erikoismiehet erottuivat muista, niistä, jotka ajoivat kuivalla kovaa, mutta sateella olivat aina hukassa (esim. Iso kontrasti Michael Schumacher ja Jacques Villeneuve).

Nyt tuntuu, että aina kun tulee vettä isommalti, vedetään letkaa safetycarin perässä. Tai kuten pahimmassa tapauksessa, esim. eilen, kilpailua lykataan ja lyhennetään , jopa keskeytetään. Siksi sitä toivoo aina kuivaa keliä, ettei kisa vesittyisi ja menisi pilalle.

Jos näin varovaisesti oltaisiin toimittu ennen, ei olisi syntynyt legendoja sadekelinosaajista. Jos Doninghton 1993 ja Barcelona 1996 ajettaisiin nykyään, oltaisiin varmasti ajettu safetycarin perässä.

Jokin lajin luonteessa on muuttunut isosti.

Senna 1993.
Näytä liitetiedosto 1149

Schumacher 1996.
Näytä liitetiedosto 1150
Barcelonassa 96 vedettiin monsuunirenkailla ihan tyytyväisenä, Schumi näytti Verstappenmaisen nousun alun vaikeuksien jälkeen. Kyllä ihan ensiksi pitäisi ne monsuunirenkaat tuoda takaisin .
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Millos muuten noista monsuunirenkaiden käytöstä luovuttiin? Onko kellään tietoa?
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
587
Vanhan koulukunnan kuljettajat , kuten Räikkönen ja Alonso, tiedostavat lajin riskit. Ja näin osaavat ajaa myös kelillä kuin kelillä. Sopeuttavat vauhtinsa keliin sopivaksi.

Nykyajan uudet kuljettajat ovat taitavia ja lahjakkaita. Eivät häviä lahjakkuudessa varmastikaan yhtään.


Mutta se, mikä puuttuu, on ehkä tietynlainen kunnioitus lajin riskejä kohtaan. Laji on muuttunut paljon turvallisemmaksi kuin vielä -90-kuvulla oli. Siksi kun sää onkin yhtäkkiä eilisen kaltainen, kilpailunjärjestäjä päättää olla ajamatta.

Ei luoteta näihin nuoriin kuljettajiin, että ajetaan järjellä nyt. Ei mitään isoja riskejä nyt sitten.

Uskoisin että tämä on yksi iso pointti eiliseenkin päätökseen olla ajamatta
Olet aivan oikeassa. Siksi onkin sääli kun Alonso ja Räikkönen lopettavat on jäljellä enää itkeviä 500m turva-alueisiin luottavia simulaattorikuskeja, jotka kaiken muun lisäksi ovat tuttipullosta lähtien opetelleet sponsorien pr-puhetyyyliin niin ettei juuri mitään persoonallisuutta ole jäljellä. Se on jatkossa loputon "we race together" ja "Best spectators evör" ja siihen päälle nöyristelevä polvistus. Ehkä tosin niiaavat jatkossa neitejä kun ovat.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Eihän kukaan eilen edes sanonut, että autoilla ei olisi voinut ajaa niissä olosuhteissa. Vettel vähän vinkui aika-ajoissa, koska hän on surkea raukkis. Näkyvyys oli "se" ongelma. FIA ei kai voi muuta kuin siirtää kaikki kisat paskastaniin suola-aavikolle. Ensi kaudella käyttöön otetaan maaefektiautot, jotka käytännössä imuroivat viimeisenkin pisaran radan pinnasta ja nostavat sen vesisumuna ilmaan. Kisoihin ei varmaan enää tarvitse edes tuoda minkäänlaisia sadenakkeja, kun näkyvyyden varjolla pitää pienenkin ripsauksen jälkeen heittää punaista lippua kehiiin.
No eikö Hallikainen nimenomaan jossain kohtaa ehdottanut autoihin jotain lokareita vai vst, jolla hillitään vesisuihku ja parannetaan näkyvyyttä. Autoihin voisi miettiä jotain lisäosaa, jolla vesisuihkua hillitään. En tunne Belgian sääolosuhteita, mutta olisiko aika siirtää kisa muuhun vuodenaikaan, kun syksyllä tuntuu olevan iso riski tälläiselle kisalle.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Ei se mitään tuo takaisin, jos parhaan "vedenpoistokyvyn" omaavat renkaat nimetään sadekelirenkaan sijasta monsuunirenkaaksi. Renkaan"vedenpoistokyky" on merkittävä ja eilen se oli riittävä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Aikanaan Indianapolisin kauden 2000 alla Frank Williams totesi toivovansa sadetta kyseiseen kilpailuun. Jotta myös amerikkalaiset näkisivät eron, mikä on Formula 1:illä verrattuna Amerikan sarjoihin. Muistaako kukaan muu tätä?😃
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3780

Lähimenneisyydessä Fujissa 2007 ajettiin vastaavanlaisissa olosuhteissa, jäätävät vesisuihkut mutta ei haitannut menoa, koska silloin oli käytössä Bridgestonen kehutut monsuunienkaat.

https://www.ts.fi/urheilu/moottoriurheilu/f1/2994795/Heikki+Kullan+F1kolumni+Saderenkaille+sapiskaa
Pirellin saderenkaat saivat satikutia vesiliirtoherkkyydestään Brasilian Grand Prix -kisassa. Voittaja Lewis Hamilton ei juuri valittanut, mutta muilta kuljettajilta kyllä kritiikkiä kertyi.

Pahimmin pyörähtänyt, ja melkoisen kauhunhetken keskellä pääsuoraa seiniin osunut Kimi Räikkönen sanoi suoraan, että kymmenen vuotta sitten käytetyillä sadekelin renkailla olisi tässä säässä selvitty kommelluksitta.

Esimerkiksi Räikkösen mestaruuskaudella Fujin kisassa kaatosade ja keli olivat vielä huomattavasti vaarallisemmat kuin sunnuntaina Brasiliassa, mutta Bridgestonen monsuunirenkaat poistivat vettä niin tehokkaasti, että kilpa-ajo oli mahdollista.
Joten ihan ensimmäiseksi pitäisi ottaa Pirellin johtajaa kraivelista kiinni. Jos 14 vuotta sitten pystyttiin ajamaan niin teknologia on varmasti kehittynyt ja pystyttäisiin tekemään vieläkin paremmat monsuunirenkaat joilla olisi voinut ajaa Span sateella. Kustannussyistä normisadekelinrenkaat voidaan heivata pois koska porukka muutenkin tykkää enemmän intereistä jos on vaan märkää eikä sada.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa

Lähimenneisyydessöäå Fujissa 2007 ajettiin vastaavanlaisissa olosuhteissa, jäätävät vesisuihkut mutta ei haitannut menoa, koska silloin oli käytössä Bridgestonen kehutut sadekelinrenkaat.

https://www.ts.fi/urheilu/moottoriurheilu/f1/2994795/Heikki+Kullan+F1kolumni+Saderenkaille+sapiskaa

Joten ihan ensimmäiseksi pitäisi ottaa Pirellin johtajaa kraivelista kiinni. Jos 14 vuotta sitten pystyttiin ajamaan niin teknologia on varmasti kehittynyt ja pystyttäisiin tekemään vieläkin paremmat monsuunirenkaat joilla olisi voinut ajaa Span sateella.
Näkyvyyden takia kisa keskeytettiin, ei renkaiden.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
No ihan sama tilanne Fujissa, katso youtubepätkä. Niin kuin Räikkönen sanoi että aina se näkyvyys on perseestä sateella. Mutta tosiaan lokarit tarttisi myös hommata autoon.
Nyt eletään vuotta 2021. Turvallisuus on viety jälleen toiselle tasolle. Esittämäsi video on 15v takaa, jonka jälkeen on sattunut monenmoisia eikä Hubertin kuolema Belgiassa ole kaikkein vähäisin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3780
Nyt eletään vuotta 2021. Turvallisuus on viety jälleen toiselle tasolle.
Onhan sen joo, toisaalta ymmärrän miksi ei ajettu vaikka osa halusi ajaa. Mutta tämä varautuminen sateeseen on retuperällä, ei mitään varusteita mahdollistamaan ajamisen sateella. Eikä varmaan viittitä tulevaisuudessakaan tehdä asian eteen mitään koska maksaa.
 
Ylös