Formula 1 - 2021 - 19 - Brasilian GP 14.11

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
239
Pakko sanoa että syystäkin. Olisi mielenkiintoista tietää miten RB:n kolme parc fermellä vaihdettua takasiipeä olisivat taipuneet, varsinkin se jossa oli hiusmurtuma. Olisi ollut rajojen sisällä? Olisiko kaikki säännöt täyttyneet?

Niin vahvasti kaikessa haisee nyt se että Maxista pelataan FIAn toimesta väkisin mestaria. Mielenkiinnolla odotan että valittaako Mersu tuosta kun ei tullut rangaistusta. 5s rangaistus (ihan ehdoton minimi) olisi ollut muutama piste vähemmän Maxille. Joka saattaa vaikuttaa merkittävästi viimeisessä kisassa. 3/5 ruutua rankkua seuraavaan kisaan olisi pätevä
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3877
Pakko sanoa että syystäkin. Olisi mielenkiintoista tietää miten RB:n kolme parc fermellä vaihdettua takasiipeä olisivat taipuneet, varsinkin se jossa oli hiusmurtuma. Olisi ollut rajojen sisällä? Olisiko kaikki säännöt täyttyneet?

Niin vahvasti kaikessa haisee nyt se että Maxista pelataan FIAn toimesta väkisin mestaria. Mielenkiinnolla odotan että valittaako Mersu tuosta kun ei tullut rangaistusta. 5s rangaistus (ihan ehdoton minimi) olisi ollut muutama piste vähemmän Maxille. Joka saattaa vaikuttaa merkittävästi viimeisessä kisassa. 3/5 ruutua rankkua seuraavaan kisaan olisi pätevä
Ei kai ne niitä vaihtaneet. Korjasivat. Koitas nyt pysyä housuissasi noiden muiden vaatimusten kanssa.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1366
As the incident was noted the stewards did take an initial look at it but only had use of the footage that was being broadcast live at the time, which included a helicopter shot and Hamilton’s forward-facing onboard.

As the incident did not lead to a full investigation, the stewards also would not have reviewed the telemetry from Verstappen’s car showing his entry speed, braking point and steering inputs.
Aivan. Eli jos tutkitaan niin sitten saadaan kaikki data. Mutta nyt kun ei tutkittu, huomioitiin vain, niin silloin vain fiilistellään uusintojen kanssa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Erikoista, että tuomaristo ei saanut onboard-kuvaa Maxin autosta. Saadaankohan sitä koskaan julkiseksi
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2801
Omasta mielestä kyllä näillä kaiken maailman telemetrioilla, jarrupaikoilla ja ohjausliikkeillä ei pitäisi olla minkään valtakunnan merkitystä. Tietenkin kun mennään rintarinnan mutkaan niin nuo jo lähtökohtaisestikin poikkeaa täysin siitä kun ajetaan normaalia ajolinjat. Mutta jo pelkän uusinnan perusteella pitäisi olla päivänselvää että toinen kiilattiin ulos radalta. Isoin ongelma on tietysti siinä että f1-tuomaristojen mukaan tuo on useimmin ihan ok ja välillä 5 sekunnin arvoinen suoritus..
 

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
239
Ei kai ne niitä vaihtaneet. Korjasivat. Koitas nyt pysyä housuissasi noiden muiden vaatimusten kanssa.
FIAn dokumentista tähän kisaan vaihdettu #33 autoon Parc fermellä: “rear wing upper flap” ja "rear wing flap snubber”. En jaksa tsekata oliko Mexicossa ja Austinissa myös vaihdettu osia.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1366
.soin ongelma on tietysti siinä että f1-tuomaristojen mukaan tuo on useimmin ihan ok ja välillä 5 sekunnin arvoinen suoritus..
Täähän se isoin ongelma on. Aina "katsotaan kokonaisuutta", niin kukaa ei ikinä voi tietää mistä tulee rangaistus ja mistä ei. Olisi kaikille parempi että säännöt olisivat samat aina. Esimerkiksi siten että jos takana olevan eturengas on edellä olevan takarenkaan edellä, pitää jättää tilaa, ja ratarajojen ylittämisestä seuraa aina ja poikkeuksetta rangaistus. Selkeää ja sama kaikille radasta ja kuskista riippumatta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Täähän se isoin ongelma on. Aina "katsotaan kokonaisuutta", niin kukaa ei ikinä voi tietää mistä tulee rangaistus ja mistä ei. Olisi kaikille parempi että säännöt olisivat samat aina. Esimerkiksi siten että jos takana olevan eturengas on edellä olevan takarenkaan edellä, pitää jättää tilaa, ja ratarajojen ylittämisestä seuraa aina ja poikkeuksetta rangaistus. Selkeää ja sama kaikille radasta ja kuskista riippumatta.
Liian monimutkaista. Hommasta katosi järki kokonaan sen jälkeen, kun yksikäsitteinen stop-and-go käytännössä hyllytettiin ja tilalle otettiin näitä sekavia viiden sekunnin aikarangaistuksia. Samalla luotiin tarve mikromanageroinnille eli sille, että jokaista tilannetta (paitsi sitä eilistä) lähdetään katsomaan suurennuslasilla ja syyllinen keksitään ellei muuten löydetä. Verstappenin eilinen liike oli normaalia kilpa-ajoa mutta nykyaikana tuollaisesta vaan on ollut tapana antaa rangaistus, joten ehdottomasti se olisi kuulunut antaa hänellekin.

Niin kauan kuin tilanteisiin ei liity räikeää tahallisuutta ja ns. syyllinen kärsii seurauksista vähintään yhtä paljon kuin ns. uhrikin, niin mielestäni ei tarvitsisi rangaista ollenkaan. Tällöin vaan pitäisi myös hyllyttää ratarajojen kyttääminen, koska puolet rikkeistä liittyvät enemmän tiemerkintöihin kuin kuljettajien väliseen kolisteluun.
 

RaceDirector

Active member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
26
Olisi tuossakin nurmikkoa ja hiekkaa kuten ennenkin, niin ei tarvitsisi viilata pilkkua ratarajasta ja parkkipaikalle leveäksi ajattaminen loppuisi. Toisekseen rangaistukset voisi palauttaa drive-through ja stop-and-go tasolle, kun nämä kevyet aiheuttavat lähinnä tyhjänpäiväistä parran pärinää. Jaellaan sitten mieluummin vaikka rangaistuspisteitä niiden sijaan ja tilin täyttymisestä saa lähtöpaikkarangaistuksen seuraavaan kilpailuun.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4214
Liian monimutkaista. Hommasta katosi järki kokonaan sen jälkeen, kun yksikäsitteinen stop-and-go käytännössä hyllytettiin ja tilalle otettiin näitä sekavia viiden sekunnin aikarangaistuksia. Samalla luotiin tarve mikromanageroinnille eli sille, että jokaista tilannetta (paitsi sitä eilistä) lähdetään katsomaan suurennuslasilla ja syyllinen keksitään ellei muuten löydetä. Verstappenin eilinen liike oli normaalia kilpa-ajoa mutta nykyaikana tuollaisesta vaan on ollut tapana antaa rangaistus, joten ehdottomasti se olisi kuulunut antaa hänellekin.

Niin kauan kuin tilanteisiin ei liity räikeää tahallisuutta ja ns. syyllinen kärsii seurauksista vähintään yhtä paljon kuin ns. uhrikin, niin mielestäni ei tarvitsisi rangaista ollenkaan. Tällöin vaan pitäisi myös hyllyttää ratarajojen kyttääminen, koska puolet rikkeistä liittyvät enemmän tiemerkintöihin kuin kuljettajien väliseen kolisteluun.
Millos toi stop and go- rangaistus muuten hyllytettiin? Oli selkeä tämä näihin nykyisiin verrattuna
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
https://www.suomif1.com/2021/11/karkikaksikon-taistelutilanne-puhuttaa-mestari-itse-ei-nahnyt-tilanteessa-suurempaa-draamaa-tuolta-mestaruustaistelun-kuuluukin-nayttaa/
Kärkikaksikon taistelutilanne puhuttaa: Mestari itse ei nähnyt tilanteessa suurempaa draamaa – ”Tuolta mestaruustaistelun kuuluukin näyttää”
Täytyy nostaa hattua Hamiltonille kuinka rennosti otti tilanteen, samaa mieltä että tuollaiselta mestaruudesta taisteleminen pitää ollakin, verta ja hikeä. Ilmeisesti kisan aikana kuultu "of course of course" ei ollutkaan sarkasmia.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9324
Millos toi stop and go- rangaistus muuten hyllytettiin? Oli selkeä tämä näihin nykyisiin verrattuna
Ei sitä ole hyllytetty, mutta se nähtiin joidenkin tilanteiden kohdalla vain liian ankarana. Ensin otettiin varikon läpiajot käyttöön ja myöhemmin viiden ja kymmenen sekunnin aikarangaistukset.

Tässä ehkä yksi pahimpia esimerkkejä Nürburgringiltä 2001, kun Ralfin viivan leikkaus varikolta ulostulossa tiesi käytännössä n. 30 sekunnin rangaistusta. Tilanne noin kahden ja puolen minuutin jälkeen tällä videolla.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4214
Ei sitä ole hyllytetty, mutta se nähtiin joidenkin tilanteiden kohdalla vain liian ankarana. Ensin otettiin varikon läpiajot käyttöön ja myöhemmin viiden ja kymmenen sekunnin aikarangaistukset.

Tässä ehkä yksi pahimpia esimerkkejä Nürburgringiltä 2001, kun Ralfin viivan leikkaus varikolta ulostulossa tiesi käytännössä n. 30 sekunnin rangaistusta. Tilanne noin kahden ja puolen minuutin jälkeen tällä videolla.

Jep. On hyvä että tullut vaihtoehtojakin tämän rinnalle. Liian raju joissakin tapauksissa
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1366
https://www.suomif1.com/2021/11/karkikaksikon-taistelutilanne-puhuttaa-mestari-itse-ei-nahnyt-tilanteessa-suurempaa-draamaa-tuolta-mestaruustaistelun-kuuluukin-nayttaa/

Täytyy nostaa hattua Hamiltonille kuinka rennosti otti tilanteen, samaa mieltä että tuollaiselta mestaruudesta taisteleminen pitää ollakin, verta ja hikeä. Ilmeisesti kisan aikana kuultu "of course of course" ei ollutkaan sarkasmia.
Toki voittajana on helppo sanoa. Jos olisi jäänyt kakkoseksi saattaisi olla eri mieltä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
Toki voittajana on helppo sanoa. Jos olisi jäänyt kakkoseksi saattaisi olla eri mieltä.
Jättikö Hamilton muuten väliin asiasta parkumisen tiimiradioon? Jotenkin ei yhtään Hamiltonin tapaista, yleensähän radionappi on aina pohjassa. Vai salaako Mersu/Hamilton vieläkin jotain kun sitä ollaan nyt niin suvaitsevaisia...
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Huippunopeudet kisasta. Ennemmin tuolla kärjessä oli Hondan moottorit, kuin Hamilton.
Valea ajateltiin vissiin aika isolla siivellä. Mun mielestä Vale on ollut parhaimmillaan pienen downforcen säädöillä, mut eiköhän ne tallissa tiedä paremmin.

hj7qr4nkbuz71.jpg
 
Ylös