Melbournen radalla on sopimus F1:n pidosta Australiassa vuoden 2025 loppuun asti, mutta viime aikojen peruutukset toki koronasta huolimatta ovat nostaneet kielenkantoja sen siirtymisestä muualle.
Etenkin mikäli vielä ensi vuodenkin kisa peruuntuisi vaikka korona kenties vielä kerran yritetäänkin ottaa huomioon asiassa.
Yksi ongelma on tietenkin siinä, että sopimukseen sisältyy enemmän kuin kolmen peruutuksen jälkeen tuleva mahdollisuus sanoa sopimus irti ennen aikojaan kun yleensä sellaiseen voisi huonoimmillaan riittää yksikin peruutus.
Tosin pienenä helpotuksena järjestäjien osalle kyseinen sopimus sovittiin juuri ennen koronaa joten kisan sellaisenaan pitäisi olla turvattu, mutta koronalainsäädäntö on äärimmäisen tiukka joten huonoimmillaan vielä ensi vuonnakin kisa peruuntuu tai voisi peruuntua.
Mikäli Melbourne peruuntuisi ja kun Adelaidea ei vain harmittavasti saada sitten millään kuntoon niin kisapaikat lienevät seuraavat Sydneyn katuratahankkeen ohessa:
Bathurst/Mount Panorama Circuit: Ei missään tapauksessa. Ainakaan käytännössä kun se on ollut jo kauan F1:lle ja pienemmillekin formuloille hyvin vaarallinen paikka ajaa kilpailu. Äärimmäisen suurin päivityksin tietysti voisi olla viimesijainen varakilpailu, mutta paljoa enempään siitä ei ole. Tosin Queensland Raceway olisi vielä tätäkin hurjempi/huonompi vaihtoehto edes ajatella F1-kisaa!
Eastern Creek: Tilaa riittäisi, mutta se ei ole ongelma vaan enemmänkin turvallisuuspäivitykset. Lisäksi ratayhtiö maksaa jo nyt maltaita pelkästä viimesijaisen varakilpailulisenssin ylläpidosta joten paljon yhtään enempää päivitys ensisijaiseksi varakilpailuksi suoran kisan yhteyteen sitten puhumattakaan ei tule juuri kuuloonkaan mikäli turvallisuus järjestyisikin.
Rata sijaitsisi keskellä Länsi-Sydneyn esikaupunkialueen tuntumaa joten liikenneyhteydet olisivat melko hyvät. Etenkin kun nopein metrolinja bussikuljetuksineen kestää/kestävät 5 minuutista enintään tuntiin rata-alueelle mentäessä. Mikäli ihmeiden kaupalla uudistukset sittenkin olisivat mahdollisia ja kaikkeen tulisi sitä rahaa kuin Sammosta niin ongelmaksi muodostuvat/muodostuisivat kaupunginisien hankkeet suuremman sisäkaupunkihankkeen laajennuksen toivossa minkä osittaisena esteenä tai rahanluontihaittana Eastern Creek on. Muutoin vuorostaan tuntuvat nuo kaupunginisät toivovan lähinnä Australian kuin uutta Max Verstappenia tuomaan heille rahaa sitten tähän kisaan mitä ei ole näkyvissä.
Syrjäiseksi sitä voisi haukkua, mutta ei se ole kuitenkaan missään Ranskan Magny-Coursin/Dijon-Prenoisin syrjäisyyden tasolla vaan pikemminkin etäisimmillään lähiökilpailun luokkaa kaukana keskustan valoista mikäli siellä tai sen lähelle sijoitettavalla erillisellä uudella radalla ajettaisiin F1-kisa.
Phillip Island: Tämä kärsii muuten samoista ongelmista kuin Eastern Creek, mutta on moottoripyörien rata ja lisäksi vielä pahemmin syrjässä. Ratayhtiö on viime vuosina hieman enemmän ollut voitollisempi kuin Eastern Creekin, mutta siihen ilonaiheet jäävätkin. Mikäli rahoitus järjestyisi parempaan kuin viimesijaiseen varakilpailulisenssiin niin sitten pitäisi muuttaa jokunen mutka tai suorakin radasta toiseen uskoon.
Vaihtoehdoista puhuen paras olisi teoriassa korvaamaan Melbournen itse Eastern Creek. Varsinkin kun Sydneyn ja sisäisemmän nk. Keski-Australian markkinointimahdollisuudet otettaisiin huomioon. Lisäksi siitä voisi riittävin uudistustöin tulla kuin Australian oma nk. Uusi Zandvoort.
Tosin hyvä haastaja on myös Surfer's Paradisen unohtaen Tailem Circuit eli toisin sanoen The Bendinä/Bend Circuitina/The Bend Motorsport Parkina tunnettu melko uusi rata Australiassa.
Ongelmaksi tulisi tosin jossain määrin radan mutkamäärä, pituus ja etäisyysongelmat kun se tuntuu olevan Adelaideakin kaukaisempi alue matkustaa sinne kunnolla Etelä-Australian tasolle.