Moottoriratakeskustelu

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3522
Spalle 80 milj. euron päivitysprojekti - katsomofasiliteetit, 13 000 katsomopaikkaa lisää, turva-alueen laajennus ainakin Raidilloniin ja soraa asfaltin sijasta. Jälkimmäiseen iso syy lienee se että moottoripyörien FIM EWC pitäisi ajaa radalla 2022 ja se vaatii vähintään FIM Grade C:n. Eau Rouge menee varmaan shikaanilla joten ei aiheuta muutoksia siihen.

 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3416
Spalle 80 milj. euron päivitysprojekti - katsomofasiliteetit, 13 000 katsomopaikkaa lisää, turva-alueen laajennus ainakin Raidilloniin ja soraa asfaltin sijasta. Jälkimmäiseen iso syy lienee se että moottoripyörien FIM EWC pitäisi ajaa radalla 2022 ja se vaatii vähintään FIM Grade C:n. Eau Rouge menee varmaan shikaanilla joten ei aiheuta muutoksia siihen.

Radan sanotaan pysyvän muuttumattomana, mutta voihan Eau Rougeen varmaan tehdä shikaanin pyöriä varten. Toisaalta pyörien vauhti lienee paljon hitaampi Eau Rougessa, kuin ykkösillä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3522
Radan sanotaan pysyvän muuttumattomana, mutta voihan Eau Rougeen varmaan tehdä shikaanin pyöriä varten. Toisaalta pyörien vauhti lienee paljon hitaampi Eau Rougessa, kuin ykkösillä.
En mitenkään näe että nykymuodossa voi ajaa Rougea. Shikaaninhan ei tarvi olla itse siinä vaan edeltävällä suoralla jotta vauhti jää matalaksi. Voi tietenkin olla Raidillon muutokset sisältää laajennuksen myös vasemmalle puolelle, mutta videon perusteella siihen tulee uusi iso katsomo.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3416
En mitenkään näe että nykymuodossa voi ajaa Rougea. Shikaaninhan ei tarvi olla itse siinä vaan edeltävällä suoralla jotta vauhti jää matalaksi. Voi tietenkin olla Raidillon muutokset sisältää laajennuksen myös vasemmalle puolelle, mutta videon perusteella siihen tulee uusi iso katsomo.
Videon perusteella näytti siltä, että laajentaisivat Raidillionin turva-aluetta juuri vasemmalta puolelta.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
789
Tämä kausi on osoittanut, että esimerkiksi Sotchin rata ei kuuluisi kalenteriin. Portimao ja pienellä varauksella Mugello pitäisi ainakin saada mukaan 🤔

Edit:”Yhden” ohituspaikan radat Mugello ja Portimao tarjoavat usean mutkan ajan jatkuvaa rinnakkain kilpailua kun kapeahko ja kääntyilevä rata estää ajamasta optimi linjaa rinnakkain. F1 riittää jopa yksi todellinen ohituspaikka mikä käynnistää kamppailun. Ricciardo oli kommentoinut myös, että nopeasti ajettava viimeinen pitkä mutka edesauttaa imuun pääsemistä suoralle.
 
Viimeksi muokattu:

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
3710
Tämä kausi on osoittanut, että esimerkiksi Sotchin rata ei kuuluisi kalenteriin. Portimao ja pienellä varauksella Mugello pitäisi ainakin saada mukaan 🤔
Kausi 2014 osoitti jo, että Sochi ei kuulu kalenteriin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8657
Ainakin Mugelloon pätee se, että kun viimeinen mutka on kallistettu sopivasti, niin se edesauttaa perässä ajamista.

Ehkä tästä syystä on odotettava ainakin yksi uusitussa Zandvoortissa ajettu kisa. Toki itse ajattelen niin, että kolmen ajetun kisan jälkeen voi tehdä paremmin päättelyitä siitä, onko rata kunnolliseen kilvanajoon sopiva vai ei.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
681

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
6754
Sijainti
Vantaa
Minusta on viime kisoja katsellessa alkanut tuntua, että Tilkeltä voisi ottaa pois oikeudet suunnitella f1 ratoja.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
681
Minusta on viime kisoja katsellessa alkanut tuntua, että Tilkeltä voisi ottaa pois oikeudet suunnitella f1 ratoja.
Juu, onhan Tilken radat kokonaisuutena hienoja monumentaalisia kokonaisuuksia. Itse radat vaan tuppaavat olemaan aika tylsiä. Joka taas osittain johtuu FIA turvallisuus määräyksistä. Kuten linkittämässäni jutussa JJ toteaa että uusille radoille pitäisi saada hiekkaa tai nurmikkoa radan ulkopuolelle ei se varmaan ajamisen turvallisuuteen vaikuttaisi negatiivisesti.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
1354
Sakhirin GP:n ketju ohitti viestien määrässä Toscanan, nämä kaksi ovat aiheuttaneet tällä foorumilla eniten keskustelua tänä vuonna.

Paljon on eri keskustelupalstoilla toivottu, että näillä uusilla radoilla ajettaisiin uudestaan.

Kisojen mielenkiinto on mielestäni kuitenkin seurausta siitä, että radat ovat kuskeille ja tiimeille uusia. Ennemmin kuin siitä, että radat kuten Mugello ja Sakhir Outer Track olisivat jotenkin lähtökohtaisesti hyviä kilparatoja Formula ykkösille.

Se mitä ollaan opittu tästä kaudesta on se, että kisakalenteriin mahtuisi vuosittain vaihtuvia ”jokeriratoja” joissa ei voisi suorilta käsin hyödyntää esimerkiksi vaikkapa männä vuosien säätöjä.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
3710
En näe mitään syytä sille, miksi esimerkiksi Bahrain ei voisi vuorotella tämän layoutin ja normaalin GP-radan kanssa. Vähän variaatiota kalenteriin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
4732
Sijainti
Helsinki
Abu Dhabin radan houonouteen on syynä hotelli.


Tilke is accustomed to criticism of his track designs, but with Abu Dhabi, he pointed out that he had to work around limitations, such as the construction of the Yas Hotel which the circuit passes under, a construction which ended up being far bigger than originally planned.

“The Yas Hotel, which is integrated into the circuit, has two hundred rooms,” said Tilke in an interview with Der Standard.

“But nine months before the end of construction we were told that the hotel would be twice as big. A part of the circuit would also be built on a part of the road, but that was never realised.

“As a result, we could not play with the camber of the corners, with which we could have built in more dynamics.”
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8657
Esteban Ocon toi esiin Abu Dhabin väärinpäin kallistetut mutkat.

 
Ylös