Moottoriratakeskustelu

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Vuonna 2023 debytoiva Igora Drive on myös Tilken ideoima rata. Profiililtaan muistutaa Aragonin Motogp-rataa. Radalla ei olla vielä nähty kv. kisoja.


Vaikka uusilla autoilla on tuolloin jo vuosi ajettu, vaikea uskoa ohitusten tulevan. Aika näyttää.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Lisälenkkiä ovat rakentamassa ennen F1-kisaa. Muistaakseni radassa piti olla joku lenkki tuolla suunnalla jo alkuperäisessä suunnitelmassa.

 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Lisälenkkiä ovat rakentamassa ennen F1-kisaa. Muistaakseni radassa piti olla joku lenkki tuolla suunnalla jo alkuperäisessä suunnitelmassa.

Tilke se ei näytä oppivan yhtään mitään mitä tulee kilvanajoon ja layouttiin. Radan ohituspaikat uudellakin lenkillä 1 (pääsuoran päässä).
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Tilke se ei näytä oppivan yhtään mitään mitä tulee kilvanajoon ja layouttiin. Radan ohituspaikat uudellakin lenkillä 1 (pääsuoran päässä).
Ei se nyt Tilken vika ole, että nykyisillä F1 autoilla ei pääse missään ohi normaali olosuhteissa ilman DRS. Muut luokat ohittelee vaikka Ahvenistolla. Eiköhän tilanne vähän parane uusilla autoilla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Noin pelkistetystä ratakaaviosta lienee turha sanoa yhtään mitään. Minulle tuli mieleen Imolan ja Spa'n radat.
 

Busso

Well-known member
Liittynyt
14.7.2019
Viestit
633
Ainakin äkkiseltään en osaa kuvitella tuossa kovin montaa ohituspaikkaa. Letkassa tullaan menemään noita kaarteita niin että edelläajava sotkee sopivasti downforcea. Toisaalta eipä Sochin rata ole juuri kummempi. Melko jonokisoja on ollut sielläkin...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Pc-peli Assetto Corsan video Miamin radasta.


Vegas/Dallas 2.0 :sick:
Ei Dallas vuonna 1984 ainoan ajetun kisankaan perusteella nyt niin huono ollut.

Niin paljon kuin Dallasin rataa olisi voinut kritisoida niin rata ei ainakaan huonoimmillaan ollut mikään Las Vegas, missään kohtaa rataa ei ollut aivan niin ahdasta kuin mitä Detroitissa oli ja keskinopeus olisi ilman murentuvaa rataa ollut parhaimmillaan Long Beachin tasoa ja jopa sen yli.

Pitkillä suorilla Fair Parkin radalla oli jopa enemmän ohituslinjoja kuin Long Beachissa mikä kertoi radan hienoista puolista.

Huonoin puoli radasta oli sen mureneva asvaltti. Se rikkoutui ja viikonloppua pahensivat niin Can-Amin kilpailu kuin Renaultin sponsoroima urheiluautojen kilpailu. Molemmat autoluokat murensivat rataa alta entisestään ja lopulta itse kilpailuakin piti aikaistaa 3 tuntia alkuperäisestä ja kilpailun yllä vaani oikeastaan aina viime hetkeen asti perumisen uhka.

Lopulta ei peruttu kun Keke voitti ja Nigel pyörtyi ruutulipulla auton työntämisen jälkeen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Melbournen radalla on sopimus F1:n pidosta Australiassa vuoden 2025 loppuun asti, mutta viime aikojen peruutukset toki koronasta huolimatta ovat nostaneet kielenkantoja sen siirtymisestä muualle.

Etenkin mikäli vielä ensi vuodenkin kisa peruuntuisi vaikka korona kenties vielä kerran yritetäänkin ottaa huomioon asiassa.

Yksi ongelma on tietenkin siinä, että sopimukseen sisältyy enemmän kuin kolmen peruutuksen jälkeen tuleva mahdollisuus sanoa sopimus irti ennen aikojaan kun yleensä sellaiseen voisi huonoimmillaan riittää yksikin peruutus.

Tosin pienenä helpotuksena järjestäjien osalle kyseinen sopimus sovittiin juuri ennen koronaa joten kisan sellaisenaan pitäisi olla turvattu, mutta koronalainsäädäntö on äärimmäisen tiukka joten huonoimmillaan vielä ensi vuonnakin kisa peruuntuu tai voisi peruuntua.

Mikäli Melbourne peruuntuisi ja kun Adelaidea ei vain harmittavasti saada sitten millään kuntoon niin kisapaikat lienevät seuraavat Sydneyn katuratahankkeen ohessa:

Bathurst/Mount Panorama Circuit: Ei missään tapauksessa. Ainakaan käytännössä kun se on ollut jo kauan F1:lle ja pienemmillekin formuloille hyvin vaarallinen paikka ajaa kilpailu. Äärimmäisen suurin päivityksin tietysti voisi olla viimesijainen varakilpailu, mutta paljoa enempään siitä ei ole. Tosin Queensland Raceway olisi vielä tätäkin hurjempi/huonompi vaihtoehto edes ajatella F1-kisaa!

Eastern Creek: Tilaa riittäisi, mutta se ei ole ongelma vaan enemmänkin turvallisuuspäivitykset. Lisäksi ratayhtiö maksaa jo nyt maltaita pelkästä viimesijaisen varakilpailulisenssin ylläpidosta joten paljon yhtään enempää päivitys ensisijaiseksi varakilpailuksi suoran kisan yhteyteen sitten puhumattakaan ei tule juuri kuuloonkaan mikäli turvallisuus järjestyisikin.

Rata sijaitsisi keskellä Länsi-Sydneyn esikaupunkialueen tuntumaa joten liikenneyhteydet olisivat melko hyvät. Etenkin kun nopein metrolinja bussikuljetuksineen kestää/kestävät 5 minuutista enintään tuntiin rata-alueelle mentäessä. Mikäli ihmeiden kaupalla uudistukset sittenkin olisivat mahdollisia ja kaikkeen tulisi sitä rahaa kuin Sammosta niin ongelmaksi muodostuvat/muodostuisivat kaupunginisien hankkeet suuremman sisäkaupunkihankkeen laajennuksen toivossa minkä osittaisena esteenä tai rahanluontihaittana Eastern Creek on. Muutoin vuorostaan tuntuvat nuo kaupunginisät toivovan lähinnä Australian kuin uutta Max Verstappenia tuomaan heille rahaa sitten tähän kisaan mitä ei ole näkyvissä.

Syrjäiseksi sitä voisi haukkua, mutta ei se ole kuitenkaan missään Ranskan Magny-Coursin/Dijon-Prenoisin syrjäisyyden tasolla vaan pikemminkin etäisimmillään lähiökilpailun luokkaa kaukana keskustan valoista mikäli siellä tai sen lähelle sijoitettavalla erillisellä uudella radalla ajettaisiin F1-kisa.

Phillip Island: Tämä kärsii muuten samoista ongelmista kuin Eastern Creek, mutta on moottoripyörien rata ja lisäksi vielä pahemmin syrjässä. Ratayhtiö on viime vuosina hieman enemmän ollut voitollisempi kuin Eastern Creekin, mutta siihen ilonaiheet jäävätkin. Mikäli rahoitus järjestyisi parempaan kuin viimesijaiseen varakilpailulisenssiin niin sitten pitäisi muuttaa jokunen mutka tai suorakin radasta toiseen uskoon.

Vaihtoehdoista puhuen paras olisi teoriassa korvaamaan Melbournen itse Eastern Creek. Varsinkin kun Sydneyn ja sisäisemmän nk. Keski-Australian markkinointimahdollisuudet otettaisiin huomioon. Lisäksi siitä voisi riittävin uudistustöin tulla kuin Australian oma nk. Uusi Zandvoort.

Tosin hyvä haastaja on myös Surfer's Paradisen unohtaen Tailem Circuit eli toisin sanoen The Bendinä/Bend Circuitina/The Bend Motorsport Parkina tunnettu melko uusi rata Australiassa.

Ongelmaksi tulisi tosin jossain määrin radan mutkamäärä, pituus ja etäisyysongelmat kun se tuntuu olevan Adelaideakin kaukaisempi alue matkustaa sinne kunnolla Etelä-Australian tasolle.
 

Proderoch

Well-known member
Liittynyt
8.10.2017
Viestit
73
Hemmetin nopea rata nopeine kaasu pohjassa -mutkineen. Näyttäisi Mersun radalta. Mielenkiintoista tosin nähdä kisa, kun ajavat tuolla ensimmäistä kertaa.

Lähetetty minun SM-F926B laitteesta Tapatalkilla
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Välillä unohtuu vaikka kuinka hyvin rata sopii niin moni muu asia saatta vaikuttaa myös. Kuina hyvin renkaat tulee puremaan rataan. Tuleeko esim Mersulla olemaan vaikeuksia saada lämpö renkaisiin?
 

Proderoch

Well-known member
Liittynyt
8.10.2017
Viestit
73
Välillä unohtuu vaikka kuinka hyvin rata sopii niin moni muu asia saatta vaikuttaa myös. Kuina hyvin renkaat tulee puremaan rataan. Tuleeko esim Mersulla olemaan vaikeuksia saada lämpö renkaisiin?
Jep. Muuttujia on paljon, mutta paperilla näyttää Mersun radalta. Liukas pinta olisi kyllä mainio lisätwisti.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Monacon kisasta voisi suosiolla luopua kokonaan, koska Monte Carlon radalla tuntuu olevan vuodesta toiseen yksi sarjan tylsimpiä kisoja!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös