Formula 1 - 2021 - 22 - Abu Dhabin GP 12.12

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Tehdäänpä pieni kuvitteellinen Masi simulaattorileikki. Jokainen voi päätellä onko ratkaisun tekeminen helppoa.
Ja edelleen todettakoon, että kirjoitushetkellä (16.12.2021 klo 01:00) kisan johtaja on todettu toimineen sääntöjen mukaan ja myös tuomariston tutkineen asian.

Tarkoituksena herätellä ajattelemaan minkälainen homma sitä on ollut.

Näistä kahdesta voi myös päätellä kummassako tilanteessa Masi päättää voittajan. ;)

Vaihtoehto 1.
Rata on saatu siivottua ja turvallinen. Kierroksella ohitettavat ohittavat kärkikaksikon. Matka ei riitä kilvanajoon, joten viimeinen kierros tullaan jonossa maaliin.

Voittaja: Hamilton
Häviäjä: Verstappen

Red Bull protestoi ja osoittaa, että rata oli turvallinen ja sääntöjen puitteissa kisaaminen mahdollista. Syyttää Masia vallan väärinkäytöstä ja Hamiltonin suosimisesta sekä voittajan päättämisestä. Uhkaa viedä asian eteenpäin.

Vaihtoehto 2.
Rata on saatu siivottua ja turvallinen. Kierroksella ohitettavat kärkikaksikon välistä ajatetaan kärkiauton ohi. Otetaan turva-auto sisään. Ajetaan viimeinen kierros kilpaa.

Voittaja: Tuntematon
Häviäjä: Tuntematon

Mercedes protestoi ja osoittaa, että kilpaa ei olisi pitänyt ajaa kun kaikki kierroksella ohitettavat eivät ohittaneet kärkiautoa. Uhkaa viedä asian eteenpäin.


Siihen argumenttiin, että keskipakassa ja takana ei ollut kaikki selvää kun kilpailemaan lähdettiin niin todettakoon että uhraus jouduttiin tekemään. En itsekkään ole selvillä kaikesta mitä siellä tapahtui. Puolustukseksi sanottakoon, että vaihtoehdossa 1 ei olisi kukaan kilpaillut eikä tässäkään asiassa ole todettu sääntöjä rikottavan.

Kaikille oli kuitenkin selvää, että viimeiset kierrokset on näiden kahden loistavan kuljettajan välienselvittelyä.
Protokollien mukaan Latifin ulosajo vaan tapahtui liian myöhään, että kilpaa olisi enää ehditty ajaa. Turva-auton perässä maaliin olisi ollut lähellä yhtä jännää, kuin se Lewisin ja Maxin ero 10+ sekkaa ennen sitä. Eikä siinä, molemmat ajoivat mestaruuden arvoisen kauden (Lewis nousi tälle "asteikolle" viimeistään loppukauden pitelemättömyydellään) vaikka masin touhu jätti huonon maun kun Maxilla 3 sekuntia paremmat renkaat.
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
"Reilun"? Eihän tuolla ollut mitään tekemistä reilun kanssa ja jokainen varmasti tiesi miten siinä vaiheessa käy kun turva-auto päätettiin ottaa sisään.

Mersu teki täysin oikean (toki myös käytännössä ainoan) valinnan, koska sääntöjen mukaan tuo olisi ajettu maaliin turva-auton perässä. Miten muuten tallit voivat näitä kisoja ajaa kuin sääntöjen mukaan? Myös Red Bull teki täysin oikein, koska tuo oli heidän ainoa mahdollisuutensa.

Kauniisti sanottuna Masi halusi, että kilpailu ajetaan kisavauhtia ruutulipulle. Rehellisesti sanottuna Masi päätti, kumpiko mestaruuden voittaa. Näin päin se ei vain mennyt edes sääntöjen mukaan.
No nyt kun kovin Verstappenin MM:n aikaansaama tunne ryyppy on ohi, niin onhan se myönnettävä että punainen lippu olisi ollut se kaikkien osalta reiluin ratkaisu. Varmasti vielä kutkuttavampi loppuhuipennus sprintti olisi saatu siitäkin. Miksei niin tehty, vain Michael Masi tietänee sen..

Kokokausi huomioiden Mestaruus meni oikeaan osoitteeseen, vaikka viimesen kisan loppuratkaisu ehkä jättääkin hampaankoloon pitkäksi aikaa.

Toto Wolf valitti Masille lopussa että Michael, tää ei oo reilua, johon Masi että Toto, tää on Motorsporttia (tarkoittaa ehkä aina asiat ei mene reilusti, ja F1 tasolla ylipäänsä kaikki tallit ei ole reilussa asemassa).

Oliko se reilua että Hamiltonia ei rangaistu ekan kierroksen oikaisusta, vaikka hyötyi siitä selvästä? No ei ollut. Pointtina että joskus epäreiluus osuu omalle kohdalle, joskus kilpakumppanin kohdalle. Shit happens but life goes on.

Se mitä jotkut täällä aiemmin mainitsikin että hyvä ratkaisu tähän kiistaan vois olla invalidoida viimeisen kisan pisteet niin että kukaan ei saa yhtäkään pistettä...
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
506
Tehdäänpä pieni kuvitteellinen Masi simulaattorileikki. Jokainen voi päätellä onko ratkaisun tekeminen helppoa.
Ja edelleen todettakoon, että kirjoitushetkellä (16.12.2021 klo 01:00) kisan johtaja on todettu toimineen sääntöjen mukaan ja myös tuomariston tutkineen asian.

Tarkoituksena herätellä ajattelemaan minkälainen homma sitä on ollut.

Näistä kahdesta voi myös päätellä kummassako tilanteessa Masi päättää voittajan. ;)

Vaihtoehto 1.
Rata on saatu siivottua ja turvallinen. Kierroksella ohitettavat ohittavat kärkikaksikon. Matka ei riitä kilvanajoon, joten viimeinen kierros tullaan jonossa maaliin.

Voittaja: Hamilton
Häviäjä: Verstappen

Red Bull protestoi ja osoittaa, että rata oli turvallinen ja sääntöjen puitteissa kisaaminen mahdollista. Syyttää Masia vallan väärinkäytöstä ja Hamiltonin suosimisesta sekä voittajan päättämisestä. Uhkaa viedä asian eteenpäin.

Vaihtoehto 2.
Rata on saatu siivottua ja turvallinen. Kierroksella ohitettavat kärkikaksikon välistä ajatetaan kärkiauton ohi. Otetaan turva-auto sisään. Ajetaan viimeinen kierros kilpaa.

Voittaja: Tuntematon
Häviäjä: Tuntematon

Mercedes protestoi ja osoittaa, että kilpaa ei olisi pitänyt ajaa kun kaikki kierroksella ohitettavat eivät ohittaneet kärkiautoa. Uhkaa viedä asian eteenpäin.


Siihen argumenttiin, että keskipakassa ja takana ei ollut kaikki selvää kun kilpailemaan lähdettiin niin todettakoon että uhraus jouduttiin tekemään. En itsekkään ole selvillä kaikesta mitä siellä tapahtui. Puolustukseksi sanottakoon, että vaihtoehdossa 1 ei olisi kukaan kilpaillut eikä tässäkään asiassa ole todettu sääntöjä rikottavan.

Kaikille oli kuitenkin selvää, että viimeiset kierrokset on näiden kahden loistavan kuljettajan välienselvittelyä.
Se pieni yksityiskohta vaan, että toista vaihtoehtoa ei löydy säännöistä. Punainen lippu olisi myös ollut sääntöjen mukainen ratkaisu , samoin se että kierroksella jääneet olisi jätetty paikoilleen. Oli siis kolme sääntöjen mukaista mahdollisuutta, joista mikään ei kelvannut ja MM teki ratkaisun joka rikkoi ainakin kahta sääntöä.

Ei sitä paitsi päätöksiä tuolla tasolla pitäisi tehdä valittajien äänen mukaan vaan sääntöjen. Jokaisen pitäisi kisan aikaisia päätöksiä tehdessään tietää, mitä sääntöjä nyt noudatetaan. Jos tekee väärän ratkaisun, niin sitten saa ja pitääkin hävitä peli. Nyt tallit tekivät ratkaisunsa ja ne nähtyään MM keksi sääntökirjan ulkopuolelta diktaattorina, miten toimitaan. Tämä on ongelma, ei se kuka voitti.
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
En tiedä, mutta monesti kun kuulee ehkä vain ihmisen äänen eikä ole koskaan nähnyt tätä, niin muodostuu kuva luonteesta.

Michael Masin ääni ei minusta tuo mieleen jämäkkä johtajaa, ennemmin himpun verran lievän poliitikon ja kaikkien kaverin...

Ihan sivuhuomiona... :)
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Se pieni yksityiskohta vaan, että toista vaihtoehtoa ei löydy säännöistä. Punainen lippu olisi myös ollut sääntöjen mukainen ratkaisu , samoin se että kierroksella jääneet olisi jätetty paikoilleen. Oli siis kolme sääntöjen mukaista mahdollisuutta, joista mikään ei kelvannut ja MM teki ratkaisun joka rikkoi ainakin kahta sääntöä.
Se vaan että todellisuudessa sääntöjä ei pysty kirjoittamaan niin että kaikki mahdolliset skenaarioita tulisi huomiotua. No tässä kohtaa luulisi tosin että sääntökirjan laatijat olisi voineet ennakoida tilanteen jossa turva auto on radalla kisan lopulla jä määritellä siihen oman protokollan.

Vaikka selkesti mainita että kilpalullisuuden kannalta kisan johtajalla on oikeusohittaa pykäliä.

Tai vaikka että jos turva-auto ei pääse poistumaan radalta kun maaliin on enää 5 kierrosta niin tulee automaattisesti punaiset liput. Mutta tällaisessa pykälässä on sitten se ongelma että entäs sitten jos incidentti olisikin saatu siivottua puolessa välissä viidenneksi viimeistä kierrosta? Eli punaiset puolenkierroksen ajaksi, luulisi että porua syntyisi tuollaisestakin ratkaisusta.

Eli kyllä kilpailun johtajallekin pitää oikeasti harkinta valtaa, eikä kirjoittaa kaikkia sääntöihin.

Tosin nyt ei mennyt ehkä hankinnat ihan putkeen. Ehkä Masi ajatteli ensin että ehditään ajaa viimeinen kierros kisaa ja sitten kun meni tiukille oli että prkl vedetään nyt yks pykälä vähän oikaisten.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
955
Oliko se reilua että Hamiltonia ei rangaistu ekan kierroksen oikaisusta, vaikka hyötyi siitä selvästä? No ei ollut. Pointtina että joskus epäreiluus osuu omalle kohdalle, joskus kilpakumppanin kohdalle. Shit happens but life goes on.
Siis mitä? Eihän tuossa tapahtunut mitään väärää, Verstappen ajatti Hamiltonin ulos radalta täysin järjettömällä syöksyllä sisään kun mutka oli jo Hamiltonin. Hamilton pääati vielä Verstappenin takaisin perään eli antoi ottaa tuon oikaisusta saadun eron takaisin kiinni.

Ei millään tavalla verrannollinen asia, kun toisessa ei tapahdu mitään väärää, jos ei Maxin älyvapaata ajamista lasketa (ei mitään tekemistä kilpa-autoilun kanssa) ja toisessa kilpailun järjestäjä keksii omat säännöt kisan lopussa saadakseen haluamansa voittajan.

Mitä itse tekisitte, jos osallistuisitte johonkin urheilusarjaan tai kilpailuun omalla rahallanne ja tietäisitte lajin säännöt, mutta lopussa kilpailun järjestäjä ei noudattaisi lajin sääntöjä ja keksisi omat tilalle?
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2795
Itse en oikein edes ymmärrä sitä, miksi se on niin tärkeää, että kisaa ei ajeta loppuun turva-auton perässä. Tai ymmärrän toki kaupallisuuden ja viihteen kannalta, mutta täälläkin moni pitkän linjan "formulafani" sitä mieltä että olisi ollut kauhea farssi. Turva-autohan tuo tosi epäurheilullisen asetelman lopussa (ja toki muussakin vaiheessa kisaa, mutta etenkin lopussa tietysti korostuu) kun ne jotka on sellaisessa asemassa että pystyvät ylimääräisen stopin tekemään hyötyvät älyttömästi ja monen muun hyvä kisa valuu hukkaan hetkessä. Olisi edes vähän reilumpi, jos varikolle ei pääsisi, tai pääsisi vasta siinä vaiheessa kun letka on kerätty kasaan.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
No nyt kun kovin Verstappenin MM:n aikaansaama tunne ryyppy on ohi, niin onhan se myönnettävä että punainen lippu olisi ollut se kaikkien osalta reiluin ratkaisu. Varmasti vielä kutkuttavampi loppuhuipennus sprintti olisi saatu siitäkin. Miksei niin tehty, vain Michael Masi tietänee sen..
Oikea ja reilu ratkaisuhan olisi ollut noudattaa sääntöjä. Eli ne kierroksella olevat joko ohittaa koko pakan tai jäävät sinne väliin ja kisa alkaa.

Punainen lippu olisi myös nostannut paljon kysymyksiä pintaan ehkä ei näin paljon, mutta kuitenkin. Toki jos nyt pitää valita Masin päätöksen ja punaisen lipun välillä niin se olisi paljon parempi ratkaisu kaikkille osapuolille.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Siis mitä? Eihän tuossa tapahtunut mitään väärää, Verstappen ajatti Hamiltonin ulos radalta täysin järjettömällä syöksyllä sisään kun mutka oli jo Hamiltonin.
Eihän mutka ollut mitenkään Hamiltonin eikä syöksy ollut järjetön. Miten voisi olla, kun renkaat eivät lukkiutuneet ja auto pysyi radan sisällä. Verstappenilla oli mutkassa vaikka kuinka paljon tilaa.

Jos joku löytäisi jostain videon yläkuvasta, siitä se hyvin näkyy.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
955
Eihän mutka ollut mitenkään Hamiltonin eikä syöksy ollut järjetön. Miten voisi olla, kun renkaat eivät lukkiutuneet ja auto pysyi radan sisällä. Verstappenilla oli mutkassa vaikka kuinka paljon tilaa.
Syöksy sisälle oli aivan täysin järjetön eikä tuollaisella ole mitään tekemistä autourheilun kanssa.

Eikä kyse ole Verstappenin tilasta vaan Hamiltonin tilasta. Mihin Hamilton olisi voinut tilanteessa mennä? Jos olisi ajanut radalla, Max olisi tullut kylkeen (en ihmettele vaikka olisi ollut Maxin tavoitekin).

Ihan moottoriurheilun ja rata-autoilun perusasioita.
 

artsi68

Well-known member
Liittynyt
26.2.2015
Viestit
62
Joo Hamiltonin oli kyllä ekalla kierroksella pakko ajaa radalta ulos, jotta kolari oltaisiin vältetty. Minulle klisasta jäänyt päälle lähinnä ketutus, kun Masi ratkaisi mestarin. Ihan kummalle vaan mestaruuden olisi suonut ja tässä tulee tää urheilun hauskuus, miten pieni ero on voittajan ja häviäjän välillä.

Eipä ne sääntökirjat mitään lakikirjoja ole kuitenkaan, ja virheitä niiden noudattamisessa tehdään aina. Hamilton teki kaiken oikein ja hävisi. Verstappenilla kävi uskomaton munkki lopussa. Tuo tapa, että Masi käytännössä päätti mestarin jää kyllä ketuttaan pitkäksi aikaan. Paska maku jäi hienosta kaudesta.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
955
Minulle klisasta jäänyt päälle lähinnä ketutus, kun Masi ratkaisi mestarin.

Tuo tapa, että Masi käytännössä päätti mestarin jää kyllä ketuttaan pitkäksi aikaan. Paska maku jäi hienosta kaudesta.
Tämä. Kabinettimestaruus eikä siitä koskaan muuksi muutu.

Vähintään Masin on lähdettävä. Se on pienintä, mitä FIAn pitää tehdä.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Itse en oikein edes ymmärrä sitä, miksi se on niin tärkeää, että kisaa ei ajeta loppuun turva-auton perässä. Tai ymmärrän toki kaupallisuuden ja viihteen kannalta, mutta täälläkin moni pitkän linjan "formulafani" sitä mieltä että olisi ollut kauhea farssi. Turva-autohan tuo tosi epäurheilullisen asetelman lopussa (ja toki muussakin vaiheessa kisaa, mutta etenkin lopussa tietysti korostuu) kun ne jotka on sellaisessa asemassa että pystyvät ylimääräisen stopin tekemään hyötyvät älyttömästi ja monen muun hyvä kisa valuu hukkaan hetkessä. Olisi edes vähän reilumpi, jos varikolle ei pääsisi, tai pääsisi vasta siinä vaiheessa kun letka on kerätty kasaan.
Monet ihmiset ketkä katsoivat kisaa ensimmäistä kertaa ovat olleet samaa mieltä. Toki ne ketkä ovat seuranneet pidempään tietävät että turva-auton saapuessa radalle osat kuljettajista hyötyvät kun taas osa kärsii.
Kyllä se tuo sellaista yllätyksellisyyttä kisoihin. Toivottavasti tulevaisuudessa ei mennä siihen suuntaan, että heitetään turva-auto radalle pelkän viihteen vuoksi.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Itse en oikein edes ymmärrä sitä, miksi se on niin tärkeää, että kisaa ei ajeta loppuun turva-auton perässä. Tai ymmärrän toki kaupallisuuden ja viihteen kannalta, mutta täälläkin moni pitkän linjan "formulafani" sitä mieltä että olisi ollut kauhea farssi. Turva-autohan tuo tosi epäurheilullisen asetelman lopussa (ja toki muussakin vaiheessa kisaa, mutta etenkin lopussa tietysti korostuu) kun ne jotka on sellaisessa asemassa että pystyvät ylimääräisen stopin tekemään hyötyvät älyttömästi ja monen muun hyvä kisa valuu hukkaan hetkessä. Olisi edes vähän reilumpi, jos varikolle ei pääsisi, tai pääsisi vasta siinä vaiheessa kun letka on kerätty kasaan.
Kun se turva-auton perässä ajaminen maaliin ei yksinkertaisesti olisi ollut paras ratkaisu ainakaan. Toki eipä sillä, ei paljon järkeä ollut tässä loppuratkaisussakaan. Turva-auto ei ole kai koskaan körötellyt maaliin radan puolella. 1999:kin kun Frentzen ajoi Kanadassa aivan loppuhetkillä rajusti ulos, turva-auto veti letkaa vielä päätöskierrokselle lähdettäessä mutta sen lopussa vetäytyi sitten varikolle. Eli periaatteessa silloinkin oli vähän tulkintakysymys tultiinko turva-auton perässä maaliin vai ei. Maalisuoraa pitkin SC ei ajanut.

Abu Dhabissa paras ratkaisu olisi ollut pistää punaiset liput saman tien ja muutaman kierroksen loppuhuipennus alkaen gridiltä. Tällöin olisi saanut ratahenkilökuntakin rauhassa siivota radan Latifin ulosajopaikalta, ja Lewiskin olisi saanut vielä vaihtaa tuoreemmat kumet alle. Olisi se ainakin ollut kaikille reiluin ratkaisu siinä tilanteessa.
 

Konnis

Well-known member
Liittynyt
6.12.2021
Viestit
194
Protokollien mukaan Latifin ulosajo vaan tapahtui liian myöhään, että kilpaa olisi enää ehditty ajaa. Turva-auton perässä maaliin olisi ollut lähellä yhtä jännää, kuin se Lewisin ja Maxin ero 10+ sekkaa ennen sitä. Eikä siinä, molemmat ajoivat mestaruuden arvoisen kauden (Lewis nousi tälle "asteikolle" viimeistään loppukauden pitelemättömyydellään) vaikka masin touhu jätti huonon maun kun Maxilla 3 sekuntia paremmat renkaat.
Eipäs nyt olla niin katkeria siitä, että Maxilla on pehmeät renkaat. Se on täysin epärelevanttia kun kyse on kiistelyä säännön tulkinnasta.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5099
Monet ihmiset ketkä katsoivat kisaa ensimmäistä kertaa ovat olleet samaa mieltä. Toki ne ketkä ovat seuranneet pidempään tietävät että turva-auton saapuessa radalle osat kuljettajista hyötyvät kun taas osa kärsii.
Kyllä se tuo sellaista yllätyksellisyyttä kisoihin. Toivottavasti tulevaisuudessa ei mennä siihen suuntaan, että heitetään turva-auto radalle pelkän viihteen vuoksi.
Mm. futaaja Harry Kane oli ihan pöyristynyt että sieltä tuli turva-auto radalle ja joku hyötyi tästä. Tosiaan näiltä turisteilta tulee kannanottoja tilanteeseen, se mikä on normaalia formuloissa tuntuu heille olevan oikeusmurha.
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Eihän mutka ollut mitenkään Hamiltonin eikä syöksy ollut järjetön. Miten voisi olla, kun renkaat eivät lukkiutuneet ja auto pysyi radan sisällä. Verstappenilla oli mutkassa vaikka kuinka paljon tilaa.

Jos joku löytäisi jostain videon yläkuvasta, siitä se hyvin näkyy.
Ei ihan paras, mutta tuosta viralliselta highlights videolta näkyy tilanne kuitenkin aika hyvin, noin kohdasta 0:45 eteenpäin.

YouTube linkki
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4227
Itse en oikein edes ymmärrä sitä, miksi se on niin tärkeää, että kisaa ei ajeta loppuun turva-auton perässä. Tai ymmärrän toki kaupallisuuden ja viihteen kannalta, mutta täälläkin moni pitkän linjan "formulafani" sitä mieltä että olisi ollut kauhea farssi. Turva-autohan tuo tosi epäurheilullisen asetelman lopussa (ja toki muussakin vaiheessa kisaa, mutta etenkin lopussa tietysti korostuu) kun ne jotka on sellaisessa asemassa että pystyvät ylimääräisen stopin tekemään hyötyvät älyttömästi ja monen muun hyvä kisa valuu hukkaan hetkessä. Olisi edes vähän reilumpi, jos varikolle ei pääsisi, tai pääsisi vasta siinä vaiheessa kun letka on kerätty kasaan.
Näinpä. Olihan kisaa ajettu siinä kohtaa jo lähes koko kisapituus ja sijoitukset siinä kohtaa vakiintuneet, niin ei turva-auto mitään olisi siinä pilannut. Aktiivinen kisa olisi ollut vain hieman lyhyempi. Ksa olisi ollut kuitenkin låhes 99% normaali. Spa sen sijaan oli farssi, joka myös herra Masin masinoima.
 
Ylös