2022 NTT Indycar Series

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1461
Al Unser Seniori on menehtynyt 82-vuotiaana.

Historiallinen merkitys kaikkien Nelinkertaisten Indy 500 voittajien yhteiskuvasta joka otettiin kesällä nousee todella korkealle.

Al Unser Seniori osallistui Month Of Mayhin 29 kertaa uransa aikana.

Al Unser Seniorin uran pituudesta kertoo paljon fakta että kun Unser Seniori ajoi ensimmäisen Indy 500:n vuonna 1965 Paalunopeus silloin oli 161.233 Mailia tunnissa (259 Kilsaa tunnissa) ja kun Seniori yritti viimeistä kertaa päästä kisaan sisään vuonna 1994 Paalunopeus oli 228 Mailia tunnissa.(About 367 Kilsaa tunnissa)
Kun Al Unser Seniori aloitti Indy 500:n ajamisen Offenhouserin Roadstereiden aikakausi Speedwayllä läheni loppuaan uuden kaluston edeltä.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4384
Sijainti
Salo
kun Seniori yritti viimeistä kertaa päästä kisaan sisään vuonna 1994 Paalunopeus oli 228 Mailia tunnissa.(About 367 Kilsaa tunnissa)
Juu, 1994 muistetaan varsin erikoisesta sääntöporsaanreiästä, mistä Penske otti täyden hyödyn irti. USAC:n säännöt kun sallivat työntötankokoneille enemmän tilavuutta (3.4 litraa vs. moniventtiili flat-plane V8-koneiden 2.65) ja enemmän ahtopainetta. Muutama pienempi tiimi sitten käytti jotain Buickin V6:sia, mutta ne eivät olleet kierrosalueeltaan, luotettavuudeltaan yms. kilpailukykyisiä.

Missään ei kuitenkaan lukenut, että konelohkon pitää olla tuotantoautosta joten Penske lähti sitten kehittämään autoaan Mersuksi brändätyn Ilmor-koneen ympärille. Dynossa myllystä oli saatu irti 1024 hp, siinä missä Cosworthien huipputehot pyörivät 850 hp tienoilla. Koko kauttahan Ilmor-koneella ei saanut ajaa, mutta tuolloin Indy 500 oli vielä USAC:n sanktioima.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8363
Sijainti
Helsinki
Iso amerikkalainen maaliyritys PPG:stä virallinen Indy 500 aika-ajo sponsori sekä maalintoimittaja IndyCarille...

PPG oli CART sarjan ikoninen Pääsponsori CART sarjan kulta-aikana 1980-1997.
PPG Indycar World Series oli komealta kajahtava sponsorinimi. Minä laskisin osittain myös kaudet 1998-2001 Cart:n kulta-ajoiksi, sillä tuolloin sarja keräsi IRL:ää suuremman mediahuomion. Olihan mukana isot tallit ja nimekkäämmät kuljettajat.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1461
PPG Indycar World Series oli komealta kajahtava sponsorinimi. Minä laskisin osittain myös kaudet 1998-2001 Cart:n kulta-ajoiksi, sillä tuolloin sarja keräsi IRL:ää suuremman mediahuomion. Olihan mukana isot tallit ja nimekkäämmät kuljettajat.
Konsensus amerikassa fanien ja journalistien keskuudessa on että ysärin loppu ja kakstuhatluvun alku olivat hyviä kausia mitä kisaamiseen tulee mutta todella heikkoja mitä CART sarjan johtamiseen tulee. Virheet jotka CART sarjan johtajat teki ysärin loppupuolella ja kakstuhatluvun alussa johtivat sarjan täydelliseen romahtamiseen loppuvuoteen 2003 mennessä. Oma kaikkien aikojan lempikausi mitä Amerikan avopyöräisiin tulee on CART sarjan 2000 kausi. Todella hieno kausi joka toimi vähän niinkuin loppusoittona sarjalle jona se tunnettiin. Harmi etten sattunut löytämään mitään dataa kuinka hyvin CART sarja pärjäsi pörssissä kyseisellä aikavälillä...

"PPG Cup" oli myös todella hyvin natsaava nimitys palkinnolle jonka mestari sai kauden lopussa"
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8363
Sijainti
Helsinki
Dieselmoottori totesi F1-puolella näin:
Jenkeissähän IndyCarissa ja Nascarissa lyödään helposti turva-auto radalle kilpailua keinotekoisesti tasoittamaan.
Nascarin puolella turva-auto otetaan helposti radalle, tehdäänkö yhtä helposti IndyCarissa ja keinotekoisesti?
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1461
Dieselmoottori totesi F1-puolella näin:


Nascarin puolella turva-auto otetaan helposti radalle, tehdäänkö yhtä helposti IndyCarissa ja keinotekoisesti?
IndyCarin puolella turva-auto otetaan helposti radalle johtuen siitä koska turvatiimin on mahdollista käynnistää auto uudestaan tai suorittaa startti köyden kanssa hinaten auton käyntiin joka vaatii Turva-auton.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1461
https://racer.com/2021/12/13/ganassi-shuffles-indycar-program/Ganassin tiimi tekee muutoksia. Kokenut Dixonin Auton vähän niinkuin johtaja (Crew Chief) Blair Julian ylennetään isompaan rooliin Ganassi tallien sisällä, jonka tarkotuksena on tehdä hänestä IndyCar operaation pääjohtaja pitkällä aikajanalla. Blair Julianin paikan paikkaa 18 vuotta Ganassin eri tiimeissä töitä tehnyt Tyler Rees.

Mike Le Gallic joka teki töitä BAR:n Formula 1 tiimissä Jacques Villeneuven auton kanssa siirtyy Jimmie Johnsonin auton Crew Chiefiksi.

Marcus Ericcsonin Crew Chief Jamie Coates palaa Ganassin koppiautoohjelmaan ja hänen paikan ottaa Dave Pena.

Todella jänniä muutoksia pakettiin joka vaan toimi viime kaudella.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4384
Sijainti
Salo
IndyCarin puolella turva-auto otetaan helposti radalle johtuen siitä koska turvatiimin on mahdollista käynnistää auto uudestaan tai suorittaa startti köyden kanssa hinaten auton käyntiin joka vaatii Turva-auton.
En minäkään puhuisi keinotekoisuudesta ainakaan IndyCarissa. Nuo "mäkistartit" ovat mielestäni pelkästään hyvä asia. Katsojat kuitenkin ovat maksaneet siitä, että autoja on mahdollisimman paljon radalla ja jos auto on sammunut ilman varsinaista omaa syytä ja on ajokuntoinen, niin sitten hinaamaan käyntiin. Kun autoissa kuitenkaan ei tilankäytöllisten syiden ja painon vuoksi omaa starttimoottoria ole.

Turva-auto tulee radalle myös siitä syystä, että kalenterissa on suhteellisesti paljon katuratoja. Vaikka tuo korikappaleiden lentely on siistyitynyt aerokittien hylkäämisen jälkeen, irto-osat jäävät edelleen radalle pyörimään, jos niitä ei käsin noukkimalla poisteta. Samoin kapeissa ränneissä auton jäädessä poikittain, sitä ei välttämättä ajamalla enää pois saa.

Sekä IndyCarissa että IMSA:n urheiluautokisoissa on ajettu viime vuosina myös hyvin ehjiä lähtöjä varsinkin moottoriradoilla.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8363
Sijainti
Helsinki
https://racer.com/2021/12/20/indycar-introducing-electronic-marshalling-system-for-2022/IndyCar tuo elektroniset LED panelit sarjaan kaudelle 2022 joiden on tarkoitus vähentää ratatyöntekijöiden tarvetta mitä perinteiseen keltaisen lipun heiluttamiseen tulee. Autoissa olleet LED systeemit kausien 2015-2020 välillä eivät kuitenkaan tee paluuta.
Autojen LED-valoihin ei tuolloin oltu tyytyväisiä. Järjestelmä petti usein. Hyvä, että faneille hyödylliset isot numerot pysyvät turvakaaressa (roll-hoop)
 
Ylös