Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
222
Tällä asialla ei ole enään yhtään mitään väliä. Sanompa nyt kuitenkin, että tästä lyötiin veto 3 'asiantuntijan' kanssa ja nauroin paskaisesti kun muut aivan tosissaan olivat sitä mieltä, että nyt on Hirvosen vuoro. Ite olin lähellä veikata Ogieria, mutta aattelin olla muita näppärämpi ja veikkasin riskillä Loebiä, aattelin, että se voittaa kaikki ne kisat joihin osallistuu ja kauden lopussa huomaa, että on mahis mestaruuteen ja ajaa vielä pari extrakisaa. Äänen vielä sanoin, että laitan rahat Loebiiin, mut Ogi vie mestaruuden.

Kiitos palautteesta ja mielipiteestäsi. Saa olla erimieltä kanssani. En mene lauman mukana enkä ole samaa mieltä asioista vain sentakia, että rallitallien ja Fian markkinointiosastot lausuu latteita kehuja kädenlämpöisistä nahkapäätöksistä joita ovat komiteoissaan tehneet (hybrid)

Aion tehdä julkisen veikkauksen kaudesta 22 tänne, nii on sitten mustaa valkosella kun asiat menee kuten sanoin. Ilmoitan veikkauksen myös ensimmäisestä automerkistä joka tulee vetäytymään v.22 jälkeen Rally 1:stä. Laitan sen 'kausi 22 osioon'
Mielenkiinnolla jäämme odottamaan tuota viestiä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1547
Muutenkin argumenttisi ovat pelkkää jälkiviisastelua ja täysin irrallisia heittoja mitä sattuu ehkö jostain asiasta muistamaan, niin valitettavasti en laittaisi vedonlyöntivinkkeihisi rahojani kiinni.
Olen saanut ehkä aiheestakin kuraa niskaan tällä osastolla. Haluan kuitenkin muistuttaa, että valtamediassakin palstatilaa saanut herra Jorma Teräs on aika lailla samoilla linjoilla kanssani monessa asiassa ja häntä tituleerattiin kai jonkinsortin asiantuntijana. Osan mielipiteistäni olen esittänyt ennen häntä ja osa niistä on aika yhteneviä. En vain suostu ostamaan jonkun FIAn ja tallipäälliköiden sontaa 'uusista jännittävistä hybridautosta' tai 'jännittävästä sähköbuustista'. Kaikki hehkutus ja puheet uusista automerkeistä kiitos hybridien on vain niin keinotekoista teatteria ja ihan täyttä sontaa, että ihan sylettää. Lukekaas ne herra Teräksen artikkelit ja tulkaa sitten sanomaan mielipiteenne allekirjoittaneesta. Myönnetään toki, että toisinaan esitän asiani tarkoituksella erittäin kärkkäästi, että asioihin tulee vähän buustia. Väitän, että olen enemmän oikeassa kun väärässä!!!!!
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
946
Haluan kuitenkin muistuttaa, että valtamediassakin palstatilaa saanut herra Jorma Teräs on aika lailla samoilla linjoilla kanssani monessa asiassa ja häntä tituleerattiin kai jonkinsortin asiantuntijana. Osan mielipiteistäni olen esittänyt ennen häntä ja osa niistä on aika yhteneviä. En vain suostu ostamaan jonkun FIAn ja tallipäälliköiden sontaa 'uusista jännittävistä hybridautosta' tai 'jännittävästä sähköbuustista'. Kaikki hehkutus ja puheet uusista automerkeistä kiitos hybridien on vain niin keinotekoista teatteria ja ihan täyttä sontaa, että ihan sylettää. Lukekaas ne herra Teräksen artikkelit ja tulkaa sitten sanomaan mielipiteenne allekirjoittaneesta.
Eiköhän se kerro jo kaiken oleellisen asiasta, jos pitää Jorma Terästä jonkinsortin asiantuntijana.

Monestiko olet nähnyt tulevan kauden autot kisavauhdissa? Ja voit sen perusteella sanoa, että eivät ole jännittäviä, hehkutuksen arvoisia ja ovat vain keinotekoista teatteria?

Kannattaa siirtää ne ennakkoluulot "hybridipaskasta" sivuun ja antaa uusille autoille mahdollisuus. Veikkaan, että tulet yllättymään positiivisesti.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15858
Sijainti
Tampereen lenkki
Olet useasti sanonut, että hybridit tulee, koska autotehtaat niin halusivat. Voitko linkittää jutut jossa näitä vaatimuksia esitettiin. Citroenin vaatimukset hybrideistä oli muutamaan otteeseen esillä maikkarin ralliuutisissa, niitä uutisia ei tarvi linkittää. Mutta ne muut automerkit. Jos se pitää paikkansa, että kaikki 2,5 tallia tätä halusivat, niin sitten mun puolesta asia fine. Saavat sitä mitä haluavat.
Tässä Matton sen sanoo (eli varmasti se on sulle yhdentekevä lausunto)

"For sure without hybrid technology I believe that no one of the current manufacturers was really interested to be involved in the future. They need this hybrid technology to keep rallying a good marketing tool for them,"
https://www.motorsport.com/wrc/news/matton-wrc-not-expecting-new-marque-until-2024-at-the-earliest/6568213/
Ja tässä Adamo

Myös tallipomot korostavat autovalmistajien mantraa, että hybridiautojen on tultava MM-sarjaan 2020-luvulla.

Jos se ei toteudu, meillä ei ole enää mielenkiintoa jatkaa MM-sarjassa pitkällä tähtäimellä, Hyundai-pomo Andrea Adamo sanoo saksalaisen Rallye-Magazin-lehden verkkosivuilla
https://www.rallit.fi/hybridit-muuttamassa-myos-wrc-autojen-korimalleja-isompia-kilpureita-tulevaisuudessa/
Käänteisesti voi miettiä että kenen intressi hybridit sitten on jos ei valmistajien? Kai FIA kuitenkin tekee sitä enemmän fyrkkaa mitä enemmän valmistajia on messissä?
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Molemmissa käyttövoimana bensa kuitenkin?

Eiköhän se ole täyssähkö, ja siinä vaiheessa rallissakin ajetaan niillä :)
Ite en edes harkitse minkään sähkövatkaimen hankkimista. Auton tulee olla mäntämoottorinen. Käyttövoimaksi hyväksyn kyllä etanolin (mutta vielä mieluummin METAnolin ellei se olisi noin tyyristä).
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4576
Sijainti
Salo
Ainakaan tällä hetkellä en polttomoottorista harkitse luopuvani. Molemmat asunnot ovat taajaman ulkopuolella, eikä latausmahdollisuutta ole lähikaupoissa. Kotona lataaminen ei sytytä ja toisaalta, kun katsoo esim. huoltoasemilla tai hotellien pihoilla kun kravattimiehet räntäsateessa pusaavat niiden latauskaapeliensa kanssa niin ei. Mieluummin kerran-pari viikossa ainetta tankkiin ja 800 kilsaa huoletonta ajoa.

Sen verran kun olen sähköautojen kyydissä istunut, ainakaan moottoritienopeuksissa eivät ole yhtään sen hiljaisempia kuin riittävän isokoneinen auto ns. aavikkovälityksillä. Suomalainen kierrätysasfaltti tekee sen, että tärinättömyyden ja pakoäänen* puutteen hyödyt sulavat.

*riittävän kokoinen mylly ja pitkät välityssuhteet, niin pakoääntä ei ole kuin voimakkaassa kiihdytyksessä. Nykydieselienkin rouskutus on aika vähäistä.
 
Viimeksi muokattu:

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Ainakaan tällä hetkellä en polttomoottorista harkitse luopuvani. Molemmat asunnot ovat taajaman ulkopuolella, eikä latausmahdollisuutta ole lähikaupoissa. Kotona lataaminen ei sytytä ja toisaalta, kun katsoo esim. huoltoasemilla tai hotellien pihoilla kun kravattimiehet räntäsateessa pusaavat niiden latauskaapeliensa kanssa niin ei. Mieluummin kerran-pari viikossa ainetta tankkiin ja 800 kilsaa huoletonta ajoa.
Komppaan ja totean että itsellä on firman auto. Yritykseni politiikka on että mitään päästörajoja ei autoilla haeta, vaan firmalle sopivia hyviä sekä käyttövarmoja dieseleitä. Sopii itselle, vaikka voisin kyllä hybridilläkin ajella. Tosin totean että jos Defa piuhan laittelukin tuntuu jotenkin tuskaiselta, niin en kyllä itsekään tiedä mitä tuosta latauspiuhan kanssa pulaamisesta tulisi. Ja kun en käytännössä maksa polttoainesta (paitsi toki verotuksessa) niin tuskin sitä pistoketta paljon käyttäisin.

Vaimon auton on bensa eikä varmaan muuta ole vielä näköpiirissä. Sitten kun ranget on hybrideissä 80km (koska talvella tuohon km määrän ei ylletä), niin varmasti harkitaan. Jos sähköllä voi ajaa töihin ja ladata työpaikalla sitten paluumatkaa varten, on tuossa nykyisillä polttoainehinnoilla melkoinen säästö vuodessa.

Täyssähköautoilla olen ajanut. Huiketa laitteita, mutta en tule hetkeen omistamaan. Juuri tuon rangekikkailun takia. Mutta paatunutkin ajaja pitää myös sähköautoilla ajamisesta. Viiveetön kiihtyvyys, välitön vääntö kun ajaa mutkista ulos ja painopiste alhaalla. Jos väittää että noilla ei ole hyvä ajaa kovaa mutkateitä, ei ole niillä ajanut.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4576
Sijainti
Salo
Tosin totean että jos Defa piuhan laittelukin tuntuu jotenkin tuskaiselta, niin en kyllä itsekään tiedä mitä tuosta latauspiuhan kanssa pulaamisesta tulisi. Ja kun en käytännössä maksa polttoainesta (paitsi toki verotuksessa) niin tuskin sitä pistoketta paljon käyttäisin.
Webasto on siitä kätevä, että senkin voi käynnistää tai ajastaa mobiilina. Tosin webaston liikakäyttö aiheuttaa sitten sen, että pelti auki pitää viritellä ylläpitolaturia... kai tuo pulaamisen minimimäärä on jotenkin vakio :geek:

Juuri tuon rangekikkailun takia.
Toisaalta, eri yleisforumilla tuntuu tästäkin käsitykset vaihtelevan. Joillekin puolen tunnin tauko pikalaturissa 600 kilometrin matkalla tuntuu olevan joku ylitsepääsemätön ongelma.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Toisaalta, eri yleisforumilla tuntuu tästäkin käsitykset vaihtelevan. Joillekin puolen tunnin tauko pikalaturissa 600 kilometrin matkalla tuntuu olevan joku ylitsepääsemätön ongelma.
On se ongelma kun samassa tai lyhyemmässä ajassa tankkaa tankin täyteen 95/98 E:tä ja heittää kupposellisen kahvia kera viinerin nassuunsa ja jatkaa matkaa seuraavat 850 km kuin että tenuaa sen kylän ainoan latauspisteen kanssa, johon on jo ennestään tusina muutakin jonottajaa. Ja toisekseen 600 km range jollain sähköhärvelillä on yletöntä optimismia kun ei se range tahdo riittää edes Itä-Helsingistä Turkuun etenkään talvikeleillä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4576
Sijainti
Salo
Juuri tuon rangekikkailun takia.
On se ongelma kun samassa tai lyhyemmässä ajassa tankkaa tankin täyteen 95/98 E:tä ja heittää kupposellisen kahvia kera viinerin nassuunsa ja jatkaa matkaa seuraavat 850 km kuin että tenuaa sen kylän ainoan latauspisteen kanssa, johon on jo ennestään tusina muutakin jonottajaa. Ja toisekseen 600 km range jollain sähköhärvelillä on yletöntä optimismia kun ei se range tahdo riittää edes Itä-Helsingistä Turkuun etenkään talvikeleillä.
Olen tästä eri mieltä. Ammattiautoilijoille on säädetty 4,5 h maksimiajoaika, jota seuraa kolmen vartin tauko. Ihan syystäkin, vaikka sitä "keskimääräistä parempi autoilija" ei haluakaan tiedostaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Se piirturiautoilijan lepotauko on 45 minuuttia - mutta harvoinpa jotain yhdistelmää tai turistibussia roikotetaan ST1:lla tai ABC:lla piuhan päässä. Niihin tankataan yleensä mustasta pistoolista 450 litraa riisseliä. Ja pienemmällä autolla liikkeellä olevaa (esim. taksikuskia) ei nää pakolliset tauot koske.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4576
Sijainti
Salo
Ei koske ei, mutta varmasti monessa tieltä suistumisessa mm. reaktioiden pettämisestä syntyneessä onnettomuudessa osasyynä on pitkän ajosuoritteen aiheuttama väsymys tai "putkinäkö".

Ja lapsiperheessä se on jo taaperoillekin melkoista kidutusta, kun isi päättää machoiluvimmassaan, että "vielä 800 kilsaa".
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1351
Minä en kyllä haluaisi että meidän teillä liikkuu autoilijoita jotka on ajaneet 1 450 kilometriä yhteensä vartin tauolla, joten jos sähköautot poistavat nämä liikenteestä, niin siinä on jälleen yksi piste lisää sähköautoille.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3346
Sijainti
Lahti
Urbaanisanakirja olikin uusi tuttavuus. Tack! Eikö vain ole kuitenkin niin, että "viherpiipertäjä"-sanasta on tullut sellainen vajaapyttyinen tapa mollata ylipäänsä kaikkia niitä, jotka yrittävät tuoda esille nykyistä ympäristöystävällisempiä linjauksia? En oikein tykkää moisesta. Objektiivisuus olisi tavoiteltavampaa. No, saahan sitä toivoa!
 
Ylös