Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9564
Sijainti
Helsinki
Itse ihmetellyt tätä Fisichellan pienoista sulamista Renaultilla. Käytännössähän tiimi oli sama, jossa Fisichella oli ajanut Benetton- nimen alla kausina 1998-2001. Ja hyvinhän Fisichella Benettonilla ajoi. Voittokin oli lähellä Nurburgringillä 1999. Lisäksi useita podiumeja.

Mutta Renaultilla oli vaikeampaa. Fisichella ei ainoastaan hävinnyt Alonsolle, vaan myös tulokas Heikki Kovalaiselle kaudella 2007.

Alku oli kuitenkin lupaava, ottihan Fisichella voiton paalupaikalta startaten heti ekassa Renault- kisassaan Melbournessa 2006.
Sekä Barrichellon että Fisichellan tapauksissa kyse oli tallin hierarkiasta. Molemmat palkattiin kakkoskuskeiksi. Barrichellon ja Fisichellan sopimuksissa taisi olla mainintakin asiasta ja molemmat tukivat Schumia ja Alonsoa heidän mestaruusvuosinaan.

Renault'n tasohan putosi -07, kun Alonso lähti McLarenille. Autolla pystyttiin ajamaan pisteistä, mutta ratissa ei ollut tuolloin voitosta taistelevia kuljettajia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
I
Sekä Barrichellon että Fisichellan tapauksissa kyse oli tallin hierarkiasta. Molemmat palkattiin kakkoskuskeiksi. Barrichellon ja Fisichellan sopimuksissa taisi olla mainintakin asiasta ja molemmat tukivat Schumia ja Alonsoa heidän mestaruusvuosinaan.

Renault'n tasohan putosi -07, kun Alonso lähti McLarenille. Autolla pystyttiin ajamaan pisteistä, mutta ratissa ei ollut tuolloin voitosta taistelevia kuljettajia.
Itselleni tämä oli tavallaan uusi asia. Sen toki tiesin, että Barrichello oli kakkoskuski , tai 1B - kuski, kuten Rubens sanoi.

Mutta Fisichellan en muista koskaan maininneen hänen olevan kakkoskuski Renaultilla. Toki kaikkea ei tarvitse julkisuuteen sanoakaan.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Voihan se niin ajatella että Vettel ja Räikkönen olivat Hamiltonin,Verstappenin,Alonson tasolla silloin kun auton säätöikkuna oli optimaalinen heille. Mutta ongelmana oli siinä että kun se säätöikkuna sattui olemaan kapea kummallekin niin tahtoi vauhti molemmilla hävitä kuin taivaan tuuliin, säätöjen tai auton kilpailukyvyn mentyä pieleen kauden aikana.
Tästä hyvä esimerkki on Vettelin dramaattinen hyytyminen kaudella 2014 Red Bullilla. 2013 ylivoiman jälkeen ja Kimin heikko kausi 2008 mestaruus vuoden jälkeen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Montoyassa ehkä loppujen lopuksi samaa kuin Kimissä sikäli, että kun auto ei ole mieleinen niin silloin ei vain onnistumisia tule. JPM:llä osuivat nuo vuodet McLarenille, Kimillä toisen Ferrari-stintin alkuun.
Olihan Kimi aikalailla kusessa koko Ferrari-uransa ajan. Ensimmäisen Ferrari-vuoden 2007 alku oli todella vaikea. Vain McLareneiden keskinäinen nokittelu ja Massan väsähtäminen pitivät hänet mukana MM-taistossa. Kausi 2008 alkoi vahvasti mutta sen jälkeen auto ei enää istunutkaan hanskaan. Tämän vuoksi en oikein ymmärrä, miksi Ferrari vaikutti olevan Kimille kaikista mieluisin työnantaja. Toki McLarenilla oli ongelmia henkilökemioiden (lue: Ron Dennisin) kanssa ja Lotuksella taas jatkuvien maksuvaikeuksien ja niihin liittyvän riitelyn kanssa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Voihan se niin ajatella että Vettel ja Räikkönen olivat Hamiltonin,Verstappenin,Alonson tasolla silloin kun auton säätöikkuna oli optimaalinen heille. Mutta ongelmana oli siinä että kun se säätöikkuna sattui olemaan kapea kummallekin niin tahtoi vauhti molemmilla hävitä kuin taivaan tuuliin, säätöjen tai auton kilpailukyvyn mentyä pieleen kauden aikana.
Tästä hyvä esimerkki on Vettelin dramaattinen hyytyminen kaudella 2014 Red Bullilla. 2013 ylivoiman jälkeen ja Kimin heikko kausi 2008 mestaruus vuoden jälkeen.
En allekirjoita. Vettel on aina suorittanut tasaisesti läpi kauden. Vain ongelmat pääkopan kanssa ovat aiheuttaneet sekoilua. Tästä saatiin esimakua ensimmäisen kerran kaudella 2016, kun Vettelillä oli väitetysti riitoja tallipäällikön kanssa. Kauden keskivaiheilla oli sitten kaikenlaista sekoilua radallakin. Tämän jälkeen sitä sekoilua alkoi ilmetä joka vuosi aina paineen kasvaessa.

Vetukan viimeisen RBR-kauden notkahdusta olen aina selittänyt sillä, että Vettel vain halusi ajaa huonosti, koska menestyspykälien mukaan hänellä oli tällöin oikeus irtaantua sopimuksestaan tallin kanssa etuajassa. Hänhän lopulta tekikin yllättäen sopimuksen Ferrarin kanssa kesällä 2014.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Olihan Kimi aikalailla kusessa koko Ferrari-uransa ajan. Ensimmäisen Ferrari-vuoden 2007 alku oli todella vaikea. Vain McLareneiden keskinäinen nokittelu ja Massan väsähtäminen pitivät hänet mukana MM-taistossa. Kausi 2008 alkoi vahvasti mutta sen jälkeen auto ei enää istunutkaan hanskaan. Tämän vuoksi en oikein ymmärrä, miksi Ferrari vaikutti olevan Kimille kaikista mieluisin työnantaja. Toki McLarenilla oli ongelmia henkilökemioiden (lue: Ron Dennisin) kanssa ja Lotuksella taas jatkuvien maksuvaikeuksien ja niihin liittyvän riitelyn kanssa.
Jälkiviisaasti voisikin todeta, että Kimin olisi mahdollisesti kannattanut jatkaa koko uransa McLarenilla sinne päästyään. Voisi nyt olla moninkertainen maailmanmestari. McLaren osasi tehdä Kimille auton.

Mutta toisaalta nyt Kimi on voittaja kolmessa eri tiimissä , ja italialaiset kannattajat rakastavat häntä. Eli ihan hyvä näinkin.

Kimin kausi 2007 Ferrarilla oli omasta mielestäni erittäinkin hyvä. Kuusi voittoa kuitenkin ja mestaruus. McLaren ja Ferrari melko tasaväkisiä tuolloin. Kimin toisessa urassa paras kausi oli sitten 2018. Hieno voitto Austinissa ja paalupaikka Monzassa. Sekä 12 podiumia ja MM-pronssi
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Olihan Kimi aikalailla kusessa koko Ferrari-uransa ajan. Ensimmäisen Ferrari-vuoden 2007 alku oli todella vaikea. Vain McLareneiden keskinäinen nokittelu ja Massan väsähtäminen pitivät hänet mukana MM-taistossa. Kausi 2008 alkoi vahvasti mutta sen jälkeen auto ei enää istunutkaan hanskaan. Tämän vuoksi en oikein ymmärrä, miksi Ferrari vaikutti olevan Kimille kaikista mieluisin työnantaja. Toki McLarenilla oli ongelmia henkilökemioiden (lue: Ron Dennisin) kanssa ja Lotuksella taas jatkuvien maksuvaikeuksien ja niihin liittyvän riitelyn kanssa.
Ehkä Kimille oli kunniaa olla osa Ferrari perhettä vaikeuksista huolimatta ja onhan Ferrari monien mielestä sarjan legendaarisin talli johon moni kuski haluasi jossain vaiheessa uraa hakeutua mukaan.
Mclarenilla Kimi ei selvästi viihtynyt Ron Dennisin hankalan luonteen takia ja Dennisin kanssa meni selvästi sukset helposti ristiin.
Lotuksella puolestaan oli taloudellisella puolella hankaluuksia. Kimillähän oli palkkojen kanssa riitoja tallin kanssa koska Lotus ei pystynyt maksamaan ajallaan palkkoja ja Kimihän uhkasi olla ajamatta kauden 2013 viimeisiä kisoja maksamattomien palkkojen vuoksi.
https://yle.fi/urheilu/3-6914047
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Minun mielestäni Kimin ajotyylille ihanteellisimmat autot olivat Mclaren 2005,Ferrari 2007,Lotus 2012-2013.

mclaren-mp4-20-front.jpg
ferrarri 2007.jpg
lotus.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Minun mielestäni Kimin ajotyylille ihanteellisimmat autot olivat Mclaren 2005,Ferrari 2007,Lotus 2012-2013.

Näytä liitetiedosto 2137
Näytä liitetiedosto 2138
Näytä liitetiedosto 2139
Oikeastaan kaikki McLarenit sopivat Kimille hyvin. Kaudella 2002 Kimi voitti aika-ajoissa jo tiimikaveri Coulthardin, ja jo ekassa McLarenilla ajamassaan kisassa podiumilla.

2003 Kimi taisteli jo mestaruudesta viimeiseen kisaan saakka, ja 2004 oli myös joitain erinomaisia suorituksia, kuten paalupaikka Silverstonessa ja kakkossija kilpailussa , sekä voitto Spassa.

2005 Kimin paras kausi ja 2006 Kimi voitti Montoyan lopettaen tämän uran.

Lotukset sopivat myös Kimille hyvin.

Ferrarilla paras kausi 2007, ja tuo auto kyllä kävi Kimin ajotyyliin, niinkuin sinäkin totesit. Lähes yhtä hyvin kuin McLarenit. Ei Kimi muuten sillä olisi mestaruutta ottanut ja kuutta GP- voittoa.

2009 loppukaudesta Kimi ajoi myös erinomaisia suorituksia Ferrarilla. Voitto Spassa muun muassa. Toisella Ferrari- stintillä hyviä kausia Kimillä oli 2018 ja 2017. Itseasiassa kaudella 2018 Kimi otti 12 podiumia, yhtä paljon kuin kausina 2005 ja 2007. Kaudella 2016 Kimi voitti muuten Vettelin aika-ajoissa.
 
Viimeksi muokattu:

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
901
https://the-race.com/formula-1/a-punishing-but-boring-oddity-in-a-car-park-f1s-vegas-past/Nyt kun tuo Las Vegasin paluu kisakalenteriin pitkän tauon jälkeen varmistui, niin voidaan muistella vähän alkuperäisiä Vegasin kisoja. Suomalaisittain mieleen toki ensimmäisenä nousee Keken mestaruuskisa. Itse olen liian nuori että olisin nähnyt livenä, mutta joskus myöhemmin kun on katsonut niin olihan se rata aika säälittävä. Mikä ei toki vähennä Keken saavutuksen arvoa.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Oikeastaan kaikki McLarenit sopivat Kimille hyvin. Kaudella 2002 Kimi voitti aika-ajoissa jo tiimikaveri Coulthardin, ja jo ekassa McLarenilla ajamassaan kisassa podiumilla.
Todellakin ja vielä just 2002 kaudella Ranskassa olis tullut voitto ilman Mcnishin öljyjä ja vielä ehkä uskomattomin eli paalu oli tosi lähellä Schumin Ferrari F2002 ja Spaassa mut vikalla aa kierroksella meni nopeessa Pouhon mutkassa kunnolla hiekalle ja se saato maksaa paalupaikan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
https://the-race.com/formula-1/a-punishing-but-boring-oddity-in-a-car-park-f1s-vegas-past/Nyt kun tuo Las Vegasin paluu kisakalenteriin pitkän tauon jälkeen varmistui, niin voidaan muistella vähän alkuperäisiä Vegasin kisoja. Suomalaisittain mieleen toki ensimmäisenä nousee Keken mestaruuskisa. Itse olen liian nuori että olisin nähnyt livenä, mutta joskus myöhemmin kun on katsonut niin olihan se rata aika säälittävä. Mikä ei toki vähennä Keken saavutuksen arvoa.
Tässä lyhyt nostalginen pätkä Las Vegasin kisan loppuratkaisusta 1982. Olihan Keken mestaruus kova juttu. Hienoa myös että F1 palaa Las Vegasiin ja myös useampia kilpailuja USA:ssa.

 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
919
Kimiltä olis kyllä odottanu enemmän kuin 1 voitto useammalla kaudella..

Kausi 2005:7 voittoa
Kausi 2007:6 voittoa
Kausi 2008:2 voittoa
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Kimiltä olis kyllä odottanu enemmän kuin 1 voitto useammalla kaudella..

Kausi 2005:7 voittoa
Kausi 2007:6 voittoa
Kausi 2008:2 voittoa
Niin, Kimin kohdallahan näitä yhden voiton kausia on todella monta; 2003 (Malesia), 2004 (Spa), 2009 (Spa), 2012 (Abu Dhabi), 2013 (Melbourne Australia), sekä 2018 (Austin).

Useampi voitto olisi kyllä mahtunut joihinkin kausiin, mutta joidenkin kausien kohdalla Kimin kalusto oli muihin kärkitiimeihin verrattuna heikompi, jolloin se yksikin voitto oli kova saavutus.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
Jos joku kysyy teidän mielestä parhaat F1-kaudet, niin mitkä pari kautta tulevat heti mieleen?

Itselle tulee 1998 ja 2012.

1998 on nostalgiakerrointa, toinen täysi kausi mitä nuorena poikana tullut seurattua. Mutta ehdottomasti myös jännä kamppailu Häkän ja Schumin välillä mikä ratkesi vasta viimeisessä kisassa Japanin Suzukassa. Tapahtumarikkaita kisoja riitti myös kauden mittaan, ja oman mielenkiintonsa toi myös voimasuhteiden vaihtuminen vrt. edelliseen kauteen.

2012 innostutti minua takaisin formuloiden pariin, vähän heikosti seuratun ajanjakson jälkeen. Uskomattoman jännä kausi, ja olikohan näin että 6 ensimmäisessä kisassa oli 6 eri voittajaa. Erittäin jännä mestaruustaisto ratkesi vasta Brasilian Interlagosissa, ja jännitys piti läpi kisan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Jos joku kysyy teidän mielestä parhaat F1-kaudet, niin mitkä pari kautta tulevat heti mieleen?

Itselle tulee 1998 ja 2012.

1998 on nostalgiakerrointa, toinen täysi kausi mitä nuorena poikana tullut seurattua. Mutta ehdottomasti myös jännä kamppailu Häkän ja Schumin välillä mikä ratkesi vasta viimeisessä kisassa Japanin Suzukassa. Tapahtumarikkaita kisoja riitti myös kauden mittaan, ja oman mielenkiintonsa toi myös voimasuhteiden vaihtuminen vrt. edelliseen kauteen.

2012 innostutti minua takaisin formuloiden pariin, vähän heikosti seuratun ajanjakson jälkeen. Uskomattoman jännä kausi, ja olikohan näin että 6 ensimmäisessä kisassa oli 6 eri voittajaa. Erittäin jännä mestaruustaisto ratkesi vasta Brasilian Interlagosissa, ja jännitys piti läpi kisan.
Tää kysymys on vaikea itselle. En pysty ihan paria valitsemaan. Mutta laitetaan nyt muutama ja perustelut myös.

Ensinnäkin kausi 1997. Ensimmäinen kautena F1:ssä, jota seurasin aktiivisesti. Olin aiemmin katsonut joitain kisoja satunnaisesti lajista kiinnostumatta lähinnä isäni seurana. Kun sitten sain ensimmäisen playstationi, ja siihen F1- pelin, kiinnostuin lajista todenteolla.

Kaudella 1997 suosikkini oli Michael Schumacher. Jotenkin en vain pystynyt digaamaan yhtään Jacques Villeneuvea. Pidin häntä vain kuljettajana, joka saa ajaa parhaalla autolla ilman mitään syytä. Ajattelin, että kuljettajan tulisi nousta häntäpäästä kärkitiimiin omilla ajosuorituksillaan, eikä heti päästä kärkitiimiin uransa aluksi. Niinkuin Villeneuven tapauksessa. Ferrarin punainen oli jotain hienoa.

Kausi 1999 on myös suosikkini. Erittäin tapahtumarikas kausi, ja kummatkin Mikat Häkkinen ja Salo kahdessa parhaassa tiimissä McLarenilla ja Ferrarilla. Lisäksi Jordan ja Stewart olivat vahvoja koko kauden, ja kummatkin tiimit voittivat kisoja.

Myös kausi 2012, jolloin Kimi Räikkönen palasi takaisin F1:iin. Ja ajoi erittäin vahvan kauden voittaen myös Abu Dhabissa. Myös Williams Maldonadon ajamana voitti.

Näiden lisäksi tietysti myös kaudet 1998, ja 2007, jolloin Häkkinen ja Räikkönen juhlivat mestaruuksia.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
919
Mites tylsimmät kaudet?

Ainaki Schumin ja Ferrarin ylivoimaisesti dominoimat 2002&2004..

Ja onhan toi Hamiltonin Mersukin ollu rasittavan kova..
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6163
Mä oon ainakin innoissani kisoista, vaikka mestaruustaistelua ei olisikaan. Sieltä löytyy kuitenkin paljon muitakin mielenkiinnonkohteita. Mun mielestä esim. kausi 2020 oli todella hyvä vaikka Hamiltonin mestaruus olikin jo selviö kauden alussa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Kausi 2003 oli myös erittäin hyvä, kun kolme eri tiimiä taisteli mestaruudesta pitkään tasaväkisesti; Ferrari, Williams ja McLaren. Myös yllätyksiä nähtiin, kuten Fisichellan voitto Jordanilla. Myös kausi 2005 oli mielestäni mielenkiintoista seurattavaa, kun Kimi Räikkönen oli parhaimmillaan.

Tylsimpiä kausia, joita olen seurannut, on varmaankin kaudet 2002 ja 2004. Kaudella 2004 tosin olin ilahtunut BAR-Honndan menestyksestä. Sekä Button että Sato olivat podium-miehiä. Myös Kimin voitto Spassa ilahdutti.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
2015 oli todella tylsä kausi Hamiltonin dominoidessa kautta ilman kunnon haastajaa sinä vuotena ja kisat olivat muistaakseni aika tylsiä vuonna 2015 koska Mercedes siihen aikaan hallitsi lajia miten tahtoi.
Eikä Nico pystynyt ennen loppukauden voittoputkeaan haastamaan Hamiltonia tosissaan mestaruudesta.
Ferrari,Red Bull puolestaan olivat sääntö rajoitusten takia kaukana Mercedeksen vauhdista, eivätkä pystyneet taistemaan Mercedestä vastaan mestaruuksista muutamaan vuoteen.
Red Bull ja Ferrari voittivat lähinnä satunnaisia kisoja silloin kun Mercedeksellä meni mönkään kisoja.
 
Ylös