Jos Kroatian rallin odottaminen on tuntunut pitkältä, niin 2022 Ruotsin ja Kroatin rallin väliset 53 päivää on historian (jaettu) 13. pisin tauko kahden MM-rallin välillä saman kauden aikana (50 kautta, 619 MM-rallia San Remo-86 mukaanluettuna, F2-cupin rallit pois luettuna). Osa MM-kausien joulu-talvitauoistakin on ollut lyhyempiä.
Nämä on laskettu ewrc:n yleisistä päivämääristä, Kroatiassahan ajettiin tänään (21.4.) vain shakedown. Kaikista ralleistahan ei ole kattavia tietoja.
MM-rallien viikkokalenteri 1973-2022. Rallit on merkitty siihen
sen viikon mukaan, jolloin kisa on alkanut. Vanhastaan rallit jatkuivat viikonlopun yli seuraavalle viikolle.
(
Isompi kuva) Asteriskillä * merkatut rallit 1994-96 olivat vain 2L F2-cupin ralleja. (
arc Arctic, arg Argentiina, aus Australia, aut Itävalta, bgl Bulgaria, bra Brasilia, can Kanada, cat Katalonia, chl Chile, chn Kiina, civ N-luurannikko, cro Kroatia, cyp Kypros, deu Saksa, est Viro, fin Jyväskylä, fra Alsace, gbr RAC Iso-Britannia, gbw Wales, gr Akropolis, idn Indonesia, irl Irlanti, ita San Remo, its Sardinia, jor Jordania, jpn Japani, ken Safari, mar Marokko, mc Monte Carlo, mex Meksiko, mza Monza, nor Norja, nzl Uusi-Seelanti, p Portugali, pol Puola, swe Ruotsi, tdc Korsika, tur Turkki, usa USA, ypr Ypres.)
Oliko kisakalenterin suuresta mylläyksestä 2001-2012 mitään hyötyä? Kisojen ajoaikoja muuteltiin kalenterissa eestaas, ralleja pudotettiin väliaikaisesti pois ja uusia tuotiin yhtä lyhytaikaisesti mukaan.
Esim. Katalonian ralli 2006 ajettiin keväällä alle puoli vuotta 2005 syyskisan jälkeen ja 2007 ajettiin taas syksyllä yli 1,5 vuotta 2006 kisan jälkeen. Korsikalla sama tehtiin kahdesti ja Sardiniassa kerran. 2009 kisakalenterista heivattiin pois Ruotsi, Meksiko, Saksa, Turkki ja Uusi-Seelanti yhden kauden ajaksi. 2010 Australia, Akropolis ja Argentiina yhden kauden ajaksi. 2011 Uusi-Seelanti toistamiseen yhden kauden ajaksi. Kisakalenteriin tuotiin mukaan mm. Irlanti(2 rallia), Norja(2), Jordania(3), Japani(6), mutta niissä jokaisessa pidettiin kertaalleen 1,5-2 vuoden tauko rallien välillä. Ainoastaan 2004 tullut Sardinia on yhä kalenterissa, Saksa olisi kadonnut 2020 jälkeen ilman korornaakin ja Meksiko ilmeisesti odottaa MM-sarjaan paluuta lähivuosina.
Miten nämä muutokset vaikuttivat kisajärjestäjien talouteen, jaksamiseen tai edes rallin suosioon kisapaikoilla?