Rallin MM-sarja vuodesta 1973 alkaen

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3929
RAC 1985 EK1: Alen, Salonen, Toivonen, Sundström, Mikkola
Täydelliset pätkätulokset eivät ole nyt ewrc:n pimennyksen takia käytettävissä, mutta jos isommalla lähtönumerolla ei kukaan päässyt yllättämään, niin EK18:lla saatiin vielä kuusikin suomalaista pätkän top10:een, ennen kuin Salonen ja Mikkola putosivat pelistä.

ss18.JPG
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3929
Tuli netissä vastaan kuvia Mikkolan autosta Ruotsin rallissa 1980. Mikä oli homman nimi että miksi hän veti käytännössä täysin valkoisella Escortilla?


Portugalissa oli taas sitten sponsoreita.

Hannu oli Ruotsissa mukana ihan omalla autollaan. Se, että yleensä pääsin osallistumaan tähän kisaan johtuu siitä, että minulle jäi vuosi sitten niin paljon ylimääräisiä renkaita, jotka nyt oli mahdollisuus käyttää pois (VM 4/80, s. 10).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10830
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Monte CarloSwedenMIXED SURFACESafari/Ivory CoastFULL TARMACROUGHArgentinaNZ/ChileFinlandRAC/WalesWins2nd3rd
1Carlos Sainz1211111111910
2Sebastien Loeb1115111111900
3Sebastien Ogier1111112211820
4Juha Kankkunen2111311111811
5Hannu Mikkola21111011111810
6Timo Salonen2111R11111810
7Colin McRae2211111121730
8Ott Tänak2123111111721
9Jari-Matti Latvala212-111111720
10Stig Blomqvist2111511121720
11Tommi Mäkinen11R1121113711
12Ari Vatanen1111R13211711
13Marcus Grönholm11-R211111710
14Markku Alen2112112211640
15Petter Solberg3121112121631
16Didier Auriol1412111215620
17Björn Waldegård211151-131611
18Walter Röhrl13112111-5611
19Thierry Neuville111R121522530
20Richard Burns53-1211121521
21Massimo Biasion1-11211353512
22Mikko Hirvonen222-212211360

Tein taas tällaisen taulukon, eli mikä on kunkin kuljettajan paras tulos jos tehdään virtuaalinen 10 kisan kausi.

Muutamassa tapauksessa yhdistelin eri kisoja senkin takia että joitain kisoja on ajettu eri aikakausina ja eri muodoissa. Tosin esim Mäkinen, Grönholm ja Burns eivät oikein uransa aikana päässeet osallistumaan mixed surface -ralleihin (Mäkisellä keskeytykset Sanremosta 1996 ja 1994 sekä Portugalista 1992) eikä esim Loeb Safariin kuin kerran vuonna 2003.

MIXED SURFACESanremo 1973-1976, 1979-1992, 1994-1996, Catalunya 1991-1992, 2010-2019, Portugal 1973-1995, Cyprus 2009
FULL TARMACTour de Corse, Alsace, Bulgaria, Deutschland, Croatia, Sanremo 1977-1978, 1993, 1997-2003, Catalunya 1993-2009, 2021
ROUGHAcropolis, Turkey, Cyprus, Maroc

Hyvin tästä näkyy monen vanhemman polven suomalaiskuskin huonot taidot puhtaalla asvaltilla sekä Monten voittamisen vaikeus.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
337
Hieno taulukko. Ruotsi on toki ikonisin lumiralli, mutta Norja ja Rovaniemi olivat myös lumiralleja. Eipä niiden lisääminen parantaisi kuin Hirvosen asemia.

Tuossa näkyy myös se, että 80-luvulla ei puhtaasti asfaltilla ajettu kuin kerran vuodessa Korsikalla. Mikkola tuskin kuvitteli 1976 Peugeot 104:llä maaliin tullessaan, että tätä suurempaa gloriaa ei tulla asfaltilla saavuttamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2028
Hyvä myös huomata AnttiL:n taulukosta, että Latvala on aika korkealla maailmanmestareiden keskellä. Kuvastaa aika hyvin Latvalan uraa, vauhti olisi riittänyt vaikka mihin, mutta koskaan ei tullut yhtä täyttä kautta jolloin napsut olisi ollut kohdillaan koko kauden ajan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10830
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Hyvä myös huomata AnttiL:n taulukosta, että Latvala on aika korkealla maailmanmestareiden keskellä. Kuvastaa aika hyvin Latvalan uraa, vauhti olisi riittänyt vaikka mihin, mutta koskaan ei tullut yhtä täyttä kautta jolloin napsut olisi ollut kohdillaan koko kauden ajan.
Toisaalta teknisten sorakisojen erikoismies Biasion on tuolla sijalla 21, vaikka on kaksinkertainen maailmanmestari.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10830
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Sitä voi kanssa debatoida mikä lasketaan mixed surface -ralliksi. Portugalin, Sanremon ja Katalonian lisäksihän Akropoliksessa oli 70-80-luvuilla paljon assua, ja toisaalta RAC:ssa mikkihiiripätkien myötä. Esim vuoden 1998 Britannian MM-rallissa ajettiin n. 19% mikkihiiripätkiä, niistä osa assua ja osa soraa, joten voidaanko sanoa että Richard Burns on voittanut mixed surface -rallin? Minusta ei.
 
  • Like
Reaktiot: DC

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
337
Sitä voi kanssa debatoida mikä lasketaan mixed surface -ralliksi. Portugalin, Sanremon ja Katalonian lisäksihän Akropoliksessa oli 70-80-luvuilla paljon assua, ja toisaalta RAC:ssa mikkihiiripätkien myötä. Esim vuoden 1998 Britannian MM-rallissa ajettiin n. 19% mikkihiiripätkiä, niistä osa assua ja osa soraa, joten voidaanko sanoa että Richard Burns on voittanut mixed surface -rallin? Minusta ei.
RAC olikin tuossa omana kategorianaan. Samoin Monte, joka on jään, lumen ja asfaltin mixed surface.

Kyllähän Safarikin on rough, mutta ansaitsee ehdottomasti oman paikkansa.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
337
Australia jää valitettavasti tuosta 10 kisan kalenterista pois. Ei ole rough eikä Argentiinan kaltainen. Hieno ralli erityisesti siksi, että Kankkunen voitti sen neljästi ja Hirvonen sekä Grönholm kolmesti.

Mihin kategoriaan pois jätetyt Latinalaisen Amerikan rallit eli Meksiko ja Brasilia kuuluisivat?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10830
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
RAC olikin tuossa omana kategorianaan. Samoin Monte, joka on jään, lumen ja asfaltin mixed surface.

Kyllähän Safarikin on rough, mutta ansaitsee ehdottomasti oman paikkansa.
Joo hyvä pointti että RAC on omassa lokerossaan ja siihen on vuosikausia kuulunut paljon mikkihiiripätkiä

Safari on ihan erilainen kuin Akropolis tai Turkki, vaikka molemmat on rankkoja autolle. Safarissa ajetaan kovaa ja aika suoria teitä, noissa muissa taas teknisiä teitä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10830
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Australia jää valitettavasti tuosta 10 kisan kalenterista pois. Ei ole rough eikä Argentiinan kaltainen. Hieno ralli erityisesti siksi, että Kankkunen voitti sen neljästi ja Hirvonen sekä Grönholm kolmesti.

Mihin kategoriaan pois jätetyt Latinalaisen Amerikan rallit eli Meksiko ja Brasilia kuuluisivat?
Joo, kaikkea ei saanut mahtumaan mukaan. Australiaakin on ajettu kolmessa eri lokaatiossa, ja se on tosi erilainen kuin Euroopan sorakisat. Meksiko taas on yllättävän tasapintainen ja siinä on haasteena korkeudesta johtuva tehonmenetys, vaikea niitäkään on laittaa mihinkään lokeroon.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
149
Jos Kroatian rallin odottaminen on tuntunut pitkältä, niin 2022 Ruotsin ja Kroatin rallin väliset 53 päivää on historian (jaettu) 13. pisin tauko kahden MM-rallin välillä saman kauden aikana (50 kautta, 619 MM-rallia San Remo-86 mukaanluettuna, F2-cupin rallit pois luettuna). Osa MM-kausien joulu-talvitauoistakin on ollut lyhyempiä.
Nämä on laskettu ewrc:n yleisistä päivämääristä, Kroatiassahan ajettiin tänään (21.4.) vain shakedown. Kaikista ralleistahan ei ole kattavia tietoja.


MM-rallien viikkokalenteri 1973-2022. Rallit on merkitty siihen sen viikon mukaan, jolloin kisa on alkanut. Vanhastaan rallit jatkuivat viikonlopun yli seuraavalle viikolle.

(Isompi kuva) Asteriskillä * merkatut rallit 1994-96 olivat vain 2L F2-cupin ralleja. (arc Arctic, arg Argentiina, aus Australia, aut Itävalta, bgl Bulgaria, bra Brasilia, can Kanada, cat Katalonia, chl Chile, chn Kiina, civ N-luurannikko, cro Kroatia, cyp Kypros, deu Saksa, est Viro, fin Jyväskylä, fra Alsace, gbr RAC Iso-Britannia, gbw Wales, gr Akropolis, idn Indonesia, irl Irlanti, ita San Remo, its Sardinia, jor Jordania, jpn Japani, ken Safari, mar Marokko, mc Monte Carlo, mex Meksiko, mza Monza, nor Norja, nzl Uusi-Seelanti, p Portugali, pol Puola, swe Ruotsi, tdc Korsika, tur Turkki, usa USA, ypr Ypres.)

Oliko kisakalenterin suuresta mylläyksestä 2001-2012 mitään hyötyä? Kisojen ajoaikoja muuteltiin kalenterissa eestaas, ralleja pudotettiin väliaikaisesti pois ja uusia tuotiin yhtä lyhytaikaisesti mukaan.

Esim. Katalonian ralli 2006 ajettiin keväällä alle puoli vuotta 2005 syyskisan jälkeen ja 2007 ajettiin taas syksyllä yli 1,5 vuotta 2006 kisan jälkeen. Korsikalla sama tehtiin kahdesti ja Sardiniassa kerran. 2009 kisakalenterista heivattiin pois Ruotsi, Meksiko, Saksa, Turkki ja Uusi-Seelanti yhden kauden ajaksi. 2010 Australia, Akropolis ja Argentiina yhden kauden ajaksi. 2011 Uusi-Seelanti toistamiseen yhden kauden ajaksi. Kisakalenteriin tuotiin mukaan mm. Irlanti(2 rallia), Norja(2), Jordania(3), Japani(6), mutta niissä jokaisessa pidettiin kertaalleen 1,5-2 vuoden tauko rallien välillä. Ainoastaan 2004 tullut Sardinia on yhä kalenterissa, Saksa olisi kadonnut 2020 jälkeen ilman korornaakin ja Meksiko ilmeisesti odottaa MM-sarjaan paluuta lähivuosina.

Miten nämä muutokset vaikuttivat kisajärjestäjien talouteen, jaksamiseen tai edes rallin suosioon kisapaikoilla?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10830
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Hyvää analyysiä. 2000-luvun alussa sarjan suosio kasvoi, kisoja lyhennettiin ja niiden määrää kasvatettiin. Tällöin piti myöskin kalenteria säätää että kisoja saatiin mahdutettua enemmän. Joinain vuosina pidettiin selkeä kesäloma, joinakin taas ei. Jossain kohdissa myös ajettiin kisoja paljon putkeen 2 viikon välein. Eräät kisat myös vaihtoivat paikkaansa jatkuvasti



2001 ja 2002 korsikan välillä on ollut alle puoli vuotta. Samantyylinen homma kävi myös Sardinialle vuosien 2020 ja 2021 välillä, kun kisa järjestettiin lokakuussa ja kesäkuussa. Myös Katalonialle 96-97.

Vuosina 2009-2010 taas sitten laitettiin laman keskellä rotaatiosysteemi pystyyn, mutta siitä luovuttiin hyvin pian. Siinä hässäkässä myös tuli muutama uusi kisa mukaan.

 
Ylös