Rallin MM-sarja vuodesta 1973 alkaen

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
691
Otetaan muutama podium-aiheinen tilasto ja ennätys.

Viimeisimmän podiumin myötä Sordo on nyt ajanut vähintään kertaalleen kolmen joukkoon kuudellatoista peräkkäisellä kaudella, eli jokaisella kaudella kun hän on WRC-auton ratissa kisannut. Ihan kuriositeettinä sanottakoon, että kellään toisella vähintään kahdeksalla kaudella kisanneella kuljettajalla ei ole tuollaista 100% rekordia, että on päässyt palkintopallille aivan jokaisella kaudella, kun on päässyt tuollaisella pääluokan autolla ajamaan, on kyse sitten ollut WRC:stä, A-ryhmästä jne. Esimerkiksi Ogierillahan oli tuo yksi keskeytys vuoden 2008 ainoassa startissaan, Loebilla vain yksi startti vuonna 2015, Tänakilla pari ajoa vuonna 2014 jne. Mutta tuota nyt ei kannata tosiaan haudan vakavasti ottaa, kun kuskeilla on ollut välillä vain yhdenkin kisan kausia jne.

Podiumeja Sordo on napannut Citroenilla, Minillä ja nyt Hyundailla. Neljän suora Fordin kanssa jäi vain muutaman kilometrin päähän, sillä vuonna 2012 Argentiinassa Sordo tuurasi hiihtolenkillä loukkaantunutta Latvalaa. Fiestan laturi kuitenkin hajosi viimeisellä neljän kilometrin pituisella Power Stagella ja varma kolmossija meni siten sivu suun. Tuo jäi siis Danin ainoaksi kisaksi Fordilla.

Ainoastaan Sordon maanmies Carlos Sainz on pystynyt tätä pidempään yhtäjaksoiseen putkeen ajettuaan kolmen joukkoon vähintään kerran joka kausi vuosien 1989-2005 välillä. MM-sarjan aikana Espanjan podiumputki on siis 33 kautta pitkä, mikä on toiseksi pisin yhtäjaksoinen pätkä heti suomalaisten jälkeen. Suomella putki on luonnollisesti voimassa alkaen tuolta vuodesta 1973 alkaen. Ranskalla on ollut kuljettaja podiumilla joka kausi vuotta 1996 lukuun ottamatta.

Vaikka Sainzilla tuo yhtäjaksoinen ennätys onkin hallussa niin hän ei kuitenkaan ole kuljettaja, joka on useimmalla eri kaudella onnistunut palkintopallille pääsemään. Tuo ennätys on tietenkin Don Markku Alenin hallussa. Alen onnistui ajamaan podiumtuloksen 19 eri kaudella. Ensimmäinen kerta oli Jyväskylässä 1973, viimeinen Safarissa 1993. Vuosina 1982 ja 1990 top3-sijoja ei tullut.

Ja vielä viimeinen ennätys eli ajallinen väli ensimmäisen ja viimeisen palkintosijoituksen välillä. Tämä kuulunee Ari Vataselle. Ensimmäinen podium tuli Uudessa-Seelannissa 1977, viimeinen Safarissa 1998. Näiden välillä kului 20 vuotta ja 10 kuukautta.

Kuski​
Podiumit eri kausilla​
Kaudet​
Alen​
19​
73-81, 83-89, 91-93​
Blomqvist​
17​
73-77, 79-89, 92​
Sainz​
17​
89-05​
Loeb​
16​
01-13, 18-20​
Sordo​
16​
06-21​
Waldegård​
15​
74-86, 88,90​
Kankkunen​
15​
85-87, 89-00​
Vatanen​
14​
77,79-85, 87,90, 92-94,98​
Mikkola​
13​
74-84, 86-87​
Auriol​
13​
88-95, 97-01​
Latvala​
13​
07-19​
McRae​
12​
92-03​
Solberg​
12​
01-12​
Ogier​
12​
09-11,13-21​
Salonen​
11​
77-81,83,85-89​
Biasion​
11​
84-94​
Mäkinen​
10​
94-03​
Hirvonen​
10​
05-14​
Röhrl​
9​
75,78-80,82-85,87​
Mehta​
9​
73,76,78-82,84,87​
Eklund​
9​
73,76, 80-84 ,88-89​
Neuville​
9​
13-21​
Grönholm​
8​
00-07​
Eriksson​
8​
87,89-91,93,95-97​
Delecour​
8​
91-95,98,00-01​
Burns​
8​
95, 97-03​
Tänak​
8​
12, 15-21​
Darniche​
8​
73, 75-81​
Recalde​
8​
80-81, 84, 87-89, 91-92​
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3407
Keskustelu rallin tulevaisuudesta... aina ajankohtainen aihe. Milloin puhutaan autoista (kuten nyt), milloin itse kilpailujen luonteesta.

Hannu Mikkola pohti vuonna 1994 VM:ssa, minkälainen kilpailu Jyväskylän Suurajot voisi olla futuristiselta kuulostavana vuonna 2000. Mielestäni Hannu osoittaa tässäkin suuruutensa; vaikka ikää on mittarissa yli 50 vuotta, on katse tiukasti tulevaisuudessa, lajin haasteissa ja visioissa, eikä menneisyyden haamuissa.



 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8950
Sijainti
Lake City
EK1 Harju
EK2 Vesala-Kuohu
EK3 Parkkola-Sahloinen-Moksi
EK4 Leustu-Ehikki
HUOLTO Himos
EK5 Himos 1
EK6 Ouninpohja 1
EK7 Päijälä 1
EK8 Piippala 1
EK9 Hassi 1
HUOLTO Himos
EK10 Ouninpohja 2
EK11 Päijälä 2
EK12 Piippala 2
EK13 Hassi 2
EK14 Himos 2
YÖTAUKO Jämsä (?)
EK15 Ouninpohja 3
EK16 Päijälä 3
EK17 Piippala 3
EK18 Hassi 3
HUOLTO Himos
EK19 Ouninpohja 4
EK20 Päijälä 4
EK21 Piippala 4
EK22 Hassi 4
HUOLTO Himos
EK23 Ehikki-Leustu
EK24 Moksi-Sahloinen-Parkkola
EK25 Kuohu-Vesala

Ihan hauskan futuristinen idea, josta osia on sittemmin toteutunut. Pätkien neljään, edes kolmeen kertaan ajaminen olisi kyllä aika mahdoton ajatus tien keston ja asukkaiden kärsivällisyyden kannalta. Lisäksi olisiko jossain päin Jämsää riittävästi hotelli/parkkitilaa yötauolle? Yleisön kannalta myös Ounin ja Hassin sekä Päijälän ja Piippalan rinnakkain ajaminen blokkaa väliteitä. Esimerkiksi Mutasen risteykseen ei pääsisi kuin Konivuoren kautta.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8950
Sijainti
Lake City

MM-sarjan kalenterihistoriassa siirrytään uuteen alkuun ja vuoteen 1997. 14 kappaletta 400-kilsaisia kisoja, ja nyt kaikki ajoivat täydet sarjat.

Tässä summattuna kalenterin muutokset vuosina 1997-2003, kun MM-sarja eli kukoistuskauttaan. Lisäksi koko ajan mentiin kohti apilareittejä, pidempiä pätkiä, kahteen kertaan ajettavia pätkiä ja lopulta vain yhteen huoltoparkkiin.

1998 Indonesia pois
1999 Kiina
2000 Kiinan tilalle Kypros
2002 Portugalin tilalle Saksa
2003 Safarin tilalle Turkki
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3409
Sijainti
Salo
vaikka ikää on mittarissa yli 50 vuotta, on katse tiukasti tulevaisuudessa, lajin haasteissa ja visioissa, eikä menneisyyden haamuissa.
Lähestulkoon aina menestyvät ne, jotka mukautuvat uusiin olosuhteisiin eivätkä jää märehtimään. Heitä myös kuunnellaan, kun suu avautuu. Märehtijöitä on pitemmän päälle yhtä kiinnostava kuunnella kuin niitä vanhapoikia, jotka käyvät Vehon hallissa piereskelemässä esittelyautoihin ja vinkumassa, että "ei ole tuplavee sataneljäkympin jälkeen tehty oikeita Mersuja!".
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
691
Ennätysten Estonia. Pitkän odottelun jälkeen saatiin uusi rallivoittaja. Ajallisesti kahden uuden rallivoittajan välillä ei koskaan aiemmin ole kulunut näin pitkää aikaa. Edellinen uusi voittaja oli Elfyn Evans Walesissa lokakuussa 2017. Edellinen aikaennätys oli Moutonin ja Kankkusen voittojen välillä lokakuu 1981 ja huhtikuu 1985. Rallien määrällä mitattuna tuo Moutonin ja Kankkusen välinen ennätys kuitenkin säilytti täpärästi kärkipaikkansa. Noiden välissä kului 41 rallia. Nyt Kallen ja Elfynin voittojen välissä ajettiin 40 kisaa. Kolmas sija Märtinin ja Duvalin välillä 2003-2005 jää niukasti kolmanneksi 39 osakilpailulla.

Ennätyksellinen tauko suomalaisvoittojen välillä saatiin myös katki (26 voittoa). Siihen päälle vielä nämä Rovanperän moneen kertaan ilmi käyneet ennätykset. Viime vuonna tulikin asiasta mainittua tässä ketjussa, mutta tällä erää siis vuodet 1995, 2019 ja 2020 ovat ainoat ilman suomalaista voittajaa. Noistakin vuonna 1995 Ruotsissa Mäkinen joutui tallimääräyksellä päästämään tallikaveri Erikssonin edelleen.

Väli uuden voittajan välillä​
41​
San Remo 1981 Mouton​
Safari 1985 Kankkunen​
40​
Wales 2017 Evans​
Viro Rovanperä​
39​
Kreikka 2003 Märtin​
Australia 2005 Duval​
30​
Ruotsi 2008 Latvala​
Portugali 2010 Ogier​
23​
Portugali 2010 Ogier​
Portugali 2012 Östberg​
22​
Kanada 1977 Salonen​
San Remo 1979 Tony​
19​
Suomi 1994 Mäkinen​
Monaco 1997 Liatti​
19​
Australia 2006 Hirvonen​
Ruotsi 2008 Latvala​
17​
Portugali 2012 Östberg​
Saksa 2013 Sordo​
15​
Monaco 1997 Liatti​
Safari 1998 Burns​
15​
Sardinia 2016 Paddon​
Sardinia 2017 Tänak​

Viime vuonna tulikin jo tässä ketjussa manailtua ennätyksellistä taukoa suomalaisvoittojen välillä, mutta tuokin saatiin nyt katki (26 kisaa). Siihen päälle vielä nämä Rovanperän moneen kertaan ilmi käyneet ennätykset. Viime vuonna tulikin asiasta mainittua tässä ketjussa, mutta tällä erää siis vuodet 1995, 2019 ja 2020 ovat ainoat ilman suomalaista voittajaa. Noistakin vuonna 1995 Ruotsissa Mäkinen joutui tallimääräyksellä päästämään tallikaveri Erikssonin edelleen. Kallen voiton myötä kaikkiaan 16 suomalaista on nyt voittanut MM-rallin. Ranska on voittajien määrässä kahdella kappaleella edellä.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8950
Sijainti
Lake City
Mikähän on pisin aika ensimmäisen ja toisen voiton välillä? Evansilla meni yli kaksi vuotta Walesista 2017 Ruotsiin 2020
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3407
Mikähän on pisin aika ensimmäisen ja toisen voiton välillä? Evansilla meni yli kaksi vuotta Walesista 2017 Ruotsiin 2020
Ei tietoa riittääkö rekordiin, mutta Salosella meni kolme vuotta Kanadasta 1977 U-Seelantiin 1980.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
155
Mikähän on pisin aika ensimmäisen ja toisen voiton välillä? Evansilla meni yli kaksi vuotta Walesista 2017 Ruotsiin 2020
Suomalaisista Salonen, Kanada 1977 - Uusi-Seelanti 1980, päivää vaille 3 vuotta. Siitä sitten menikin kolmanteen voittoon eli Portugaliin 1985 4,5 vuotta. EDIT: Äh, DC oli nopeampi

Stig Blomqvist kuitenkin menee Salosen edelle tässä. Ruotsi 1973 - Ruotsi 1977, 5 päivää vaille 4 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
691
Mikähän on pisin aika ensimmäisen ja toisen voiton välillä? Evansilla meni yli kaksi vuotta Walesista 2017 Ruotsiin 2020
Dani Sordo lienee vahvoilla Saksan 2013 ja Sardinian 2019 kanssa. Rallien määrässä mitattuna väli oli 56 kilpailua ilman voittoa. Evansilla oli 25.

Henkalla meni kanssa aika pitkä aika RAC:n 1980 ja 1985 välillä, mutta kilpailuissa mitattuna tuossa meni vaan 23 kisaa.

Neuville 22 Saksa 2014 - Sardinia 2016. Eriksson 18 kisaa Norsunluurannikko 1987 - Ruotsi 1991. Latvala kanssa 18 kisaa Ruotsi 2008 - Sardinia 2009. Röhrl 17 rallia Akropolis 1975 - Akropolis 1978
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
155
Dani Sordo lienee vahvoilla Saksan 2013 ja Sardinian 2019 kanssa. Rallien määrässä mitattuna väli oli 47 kilpailua ilman voittoa. Evansilla oli 25.

Henkalla meni kanssa aika pitkä aika RAC:n 1980 ja 1985 välillä, mutta kilpailuissa mitattuna tuossa meni vaan 23 kisaa.
Sordolla meni aikaa 5 vuotta ja vajaa 10 kuukautta.

Shekhar Mehta 1973 Safari - 1979 Safari oli kuitenkin viikkoa vajaa 6 vuotta.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8950
Sijainti
Lake City
Valistunut arvaukseni on, että Alsace 2014 on tähän astisen MM-historian nopein asvalttiralli. Latvalan keskinopeus 115.07 km/h ja nopein EK Soultzeren - Le Grand Hohnack 2 125.57 km/h. Hitaimmat metsäpätkätkin oli vähintään 105 km/h nopeudella ajettuja, pari yleisöpyöritystä oli hitaampia.

Ypres voisi hyvinkin rikkoa tämän ennätyksen. Span seudulla ajettavat pätkät voi olla vähän hitaampia, mutta toisaalta varsinaisia yleisöpätkiä ei ole ja Ypresin alueella mennään varmaan vielä kovempaa kuin Alsacessa 2014.
 
Viimeksi muokattu:

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
691
M-Sportin podiumiton jakso venyy nyt ennätyksellisen pitkäksi tallin historiassa. Ypres 2021 on 12. kisa putkeen Meksikon 2020 jälkeen, kun Fordia ei palkintopallilla nähdä. Aikaisempi ennätys oli vuosina 1999-2000, kun Portugalin 1999 ja Ruotsin 2000 välissä oli 11 rallia. Seitsemän kilpailun putkia on ollut vuosina 2019-2020 ja vuonna 2014.

Meneillään oleva voitottomien kisojen putki on tiimin historian toiseksi pisin. Toivottavasti parin kauden päästä tätä viestiä ei tarvitse erikseen kaivella ylös päivitystä varten.

Voitottomien rallien putki​
Alkoi​
Päättyi​
55​
2012 Catalonia​
2017 Monte Carlo​
30​
2018 Wales​
Jatkuu​
18​
1997 Indonesia​
1999 Safari​
17​
2004 Catalonia​
2006 Monte Carlo​
 
Viimeksi muokattu:

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
202
Meneillään oleva voitottomien kisojen putki on tiimin historian toiseksi pisin. Toivottavasti parin kauden päästä tätä viestiä ei tarvitse erikseen kaivella ylös päivitystä varten.

Voitottomien rallien putki​
Alkoi​
Päättyi​
55​
2012 Catalonia​
2017 Monte Carlo​
30​
2018 Wales​
Jatkuu​
18​
1997 Indonesia​
1999 Safari​
17​
2004 Catalonia​
2006 Monte Carlo​
Noista jos jotain yhteistä haluaa etsiä niin 2017 tuli edellisen kerran täysin uudet autot, 2006 tuotiin uusittu versio Focuksesta ja 1999 kaudelle tuotiin täysin uusi Focus. 2017 ja 2006 voitot ensimmäisessä rallissa, 1999 voitto kolmannessa rallissa.

Lisäksi kun 2011 tuotiin uudet autot, Fiestalla voitettiin ensimmäinen ralli.

Jos yhtään historiaa katsotaan, niin pitkään ei tarvi ensi kaudella odottaa M-Sportin putken katkeamista. Toki se vaatii myös sellaisen kuljettajan, joka siihen pystyy.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
691
Noista jos jotain yhteistä haluaa etsiä niin 2017 tuli edellisen kerran täysin uudet autot, 2006 tuotiin uusittu versio Focuksesta ja 1999 kaudelle tuotiin täysin uusi Focus. 2017 ja 2006 voitot ensimmäisessä rallissa, 1999 voitto kolmannessa rallissa.

Lisäksi kun 2011 tuotiin uudet autot, Fiestalla voitettiin ensimmäinen ralli.

Jos yhtään historiaa katsotaan, niin pitkään ei tarvi ensi kaudella odottaa M-Sportin putken katkeamista. Toki se vaatii myös sellaisen kuljettajan, joka siihen pystyy.
Näinhän se on ja tätä kaikki WRC:n ystävät varmasti toivovat. Koska historiaketjussa olemme, niin maailmanmestareilta (McRaelta, Grönholmilta ja Ogierilta) lupa olikin voittoja odottaa kaluston niin salliessa. Hirvonenkin oli jo ennen vuotta 2011 kymmenen voiton mies ja oli taistellut mestaruudesta viimeisessä kisassa 2009.

Jokaisella mainitsemallasi Fordilla on myös kolmen kauden sisään oltu mestaruustaistossa mukana vielä kauden viimeisessä kilpailussa. Ogier voitti mestaruuden heti ekalla yrityksellään, Hirvonen taisteli mestaruudesta vikassa kisassa Walesissa kaudella 2011. Grönholm 2007 viimeissä rallissa Walesissa. Bosse toki myös vuonna 2006, mutta tuolloin syynä oli Loebin pyöräilyonnettomuus ja loukkaantumisesta aiheutunut neljän rallin missaaminen. Kahdestatoista ensimmäisestä kisastaan Loeb voitti tuolloin 8 ja oli neljä kertaa kakkonen. McRae oli vuonna 2001 kolmannella Ford-kaudellaan mukana kiivassa mestaruustaistossa Tommin ja Burnsin kanssa.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8950
Sijainti
Lake City
Valistunut arvaukseni on, että Alsace 2014 on tähän astisen MM-historian nopein asvalttiralli. Latvalan keskinopeus 115.07 km/h ja nopein EK Soultzeren - Le Grand Hohnack 2 125.57 km/h. Hitaimmat metsäpätkätkin oli vähintään 105 km/h nopeudella ajettuja, pari yleisöpyöritystä oli hitaampia.

Ypres voisi hyvinkin rikkoa tämän ennätyksen. Span seudulla ajettavat pätkät voi olla vähän hitaampia, mutta toisaalta varsinaisia yleisöpätkiä ei ole ja Ypresin alueella mennään varmaan vielä kovempaa kuin Alsacessa 2014.
Ei muuten mennyt tämä ennätys rikki, keskinopeus jäi 114 km/h, kiitos Span hitaiden pätkien.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8950
Sijainti
Lake City

Vuosina 2004-2008 ajettiin 79 MM-rallia, 16 per kausi (paitsi 2008 yksi vähemmän). Näin montaa kisaa kaudessa ei olekaan koskaan muulloin ajettu. Tänä aikana myös keksittiin superralli ja sallittiin taas kevyet etähuollot. Uusia kisoja oli mm. Meksiko, Sardinia ja Japani.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
691
Ei muuten mennyt tämä ennätys rikki, keskinopeus jäi 114 km/h, kiitos Span hitaiden pätkien.
Lisäksi rallin nopein pätkä Zonnepeke 2 jäi ajamatta. Tuon pätkän ekalla vedolla ek-voittajan keskinopeus oli 124.2 km/. Neuvillen keskinopeus perjantain pätkillä oli 117.2 km/h, lauantaina 116.3 km/h ja sunnuntaina Tänakilla 101.5.

Ypres oli kuitenkin suht selvästi nopein asvalttikisa näillä 2017-autoilla. Kaikkiaan se oli yhdeksänneksi nopein näistä vuosien 2017-2021 välisistä ralleista. Saksa 2018 oli toiseksi nopein assukisa lukemalla 106.4 km/h. Tuolloin Saksassa ainoastaan Römerstraße ja Bosenberg pääsivät yli Ypresin keskinopeuden tasolle. Muilla pätkillä se oli alle 110. Alsacessa 2014 nopeimman pätkän keskinopeus oli 125.6 km/h.

Ralli​
Keskinopeus km/h​
Jyväskylä 17​
126.1​
Ruotsi 20​
124.3​
Jyväskylä 18​
122.6​
Jyväskylä 19​
122.5​
Rovaniemi 21​
121.7​
Viro 20​
116.8​
Puola 17​
116.5​
Ruotsi 17​
115.4​
Ypres 21​
114.2​
Ruotsi 19​
113.5​
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
691
Rovanperästä tuli kahdeksas kuljettaja ja toinen suomalainen, joka on pystynyt voittamaan sekä rallin että Power Stagen samana viikonloppuna. Tallikaveri Ogier on yltänyt samaan 20 kertaa.


Kuljettaja​
KPL​
Ogier​
20​
Tänak​
5​
Neuville​
3​
Loeb​
3​
Latvala​
1​
Paddon​
1​
Mikkelsen​
1​
Rovanperä​
1​
 
Ylös