Rallin MM-sarja vuodesta 1973 alkaen

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Dani Sordo lienee vahvoilla Saksan 2013 ja Sardinian 2019 kanssa. Rallien määrässä mitattuna väli oli 47 kilpailua ilman voittoa. Evansilla oli 25.

Henkalla meni kanssa aika pitkä aika RAC:n 1980 ja 1985 välillä, mutta kilpailuissa mitattuna tuossa meni vaan 23 kisaa.
Sordolla meni aikaa 5 vuotta ja vajaa 10 kuukautta.

Shekhar Mehta 1973 Safari - 1979 Safari oli kuitenkin viikkoa vajaa 6 vuotta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Valistunut arvaukseni on, että Alsace 2014 on tähän astisen MM-historian nopein asvalttiralli. Latvalan keskinopeus 115.07 km/h ja nopein EK Soultzeren - Le Grand Hohnack 2 125.57 km/h. Hitaimmat metsäpätkätkin oli vähintään 105 km/h nopeudella ajettuja, pari yleisöpyöritystä oli hitaampia.

Ypres voisi hyvinkin rikkoa tämän ennätyksen. Span seudulla ajettavat pätkät voi olla vähän hitaampia, mutta toisaalta varsinaisia yleisöpätkiä ei ole ja Ypresin alueella mennään varmaan vielä kovempaa kuin Alsacessa 2014.
 
Viimeksi muokattu:

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
837
Meneillään oleva voitottomien kisojen putki on tiimin historian toiseksi pisin. Toivottavasti parin kauden päästä tätä viestiä ei tarvitse erikseen kaivella ylös päivitystä varten.

Voitottomien rallien putki​
Alkoi​
Päättyi​
55​
2012 Catalonia​
2017 Monte Carlo​
30​
2018 Wales​
Jatkuu​
18​
1997 Indonesia​
1999 Safari​
17​
2004 Catalonia​
2006 Monte Carlo​
Noista jos jotain yhteistä haluaa etsiä niin 2017 tuli edellisen kerran täysin uudet autot, 2006 tuotiin uusittu versio Focuksesta ja 1999 kaudelle tuotiin täysin uusi Focus. 2017 ja 2006 voitot ensimmäisessä rallissa, 1999 voitto kolmannessa rallissa.

Lisäksi kun 2011 tuotiin uudet autot, Fiestalla voitettiin ensimmäinen ralli.

Jos yhtään historiaa katsotaan, niin pitkään ei tarvi ensi kaudella odottaa M-Sportin putken katkeamista. Toki se vaatii myös sellaisen kuljettajan, joka siihen pystyy.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Valistunut arvaukseni on, että Alsace 2014 on tähän astisen MM-historian nopein asvalttiralli. Latvalan keskinopeus 115.07 km/h ja nopein EK Soultzeren - Le Grand Hohnack 2 125.57 km/h. Hitaimmat metsäpätkätkin oli vähintään 105 km/h nopeudella ajettuja, pari yleisöpyöritystä oli hitaampia.

Ypres voisi hyvinkin rikkoa tämän ennätyksen. Span seudulla ajettavat pätkät voi olla vähän hitaampia, mutta toisaalta varsinaisia yleisöpätkiä ei ole ja Ypresin alueella mennään varmaan vielä kovempaa kuin Alsacessa 2014.
Ei muuten mennyt tämä ennätys rikki, keskinopeus jäi 114 km/h, kiitos Span hitaiden pätkien.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
https://itgetsfasternow.com/2021/09/12/wrc-calendar-history-x-2009-2010/
Reittihistoriassa perehdytään vuosiin 2009-2010, jolloin käytössä oli rotaatiosysteemi ja vain muutama kisa jatkoi sarjassa ilman taukovuosia. Uusia kisoja oli Alsace ja Bulgaria kun taas Puola palasi sarjaan vuoden 1973 jälkeen täysin eri alueella. Kyproksella ja Kataloniassa ajettiin mixed surface -kisat ekaa kertaa sitten Sanremon 1996.
 

Demon Hiili

Well-known member
Liittynyt
26.8.2009
Viestit
153
Täällä kun tietäjiä on paikalla, niin onko jollain muulla muistissa Timo Salosen kommentteja ekan Turbo autolla ajetun Jyväskylän jälkeen?
Muistissa olisi, että rallin jälkeen haastattelussa olisi sanonut jotakuinkin näin: "Ei tälläsellä turbo koneella voi ajaa, kunnon kaasarikone se pitää olla"
Muistaisin tällaisen pätkän joskus youtubessa nähneeni, mutta nyt en ole sellaista löytänyt.
Onkohan valemuisto, vai muistaako joku tällaisen, tai jopa löytää kyseisen pätkän?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Täällä kun tietäjiä on paikalla, niin onko jollain muulla muistissa Timo Salosen kommentteja ekan Turbo autolla ajetun Jyväskylän jälkeen?
Muistissa olisi, että rallin jälkeen haastattelussa olisi sanonut jotakuinkin näin: "Ei tälläsellä turbo koneella voi ajaa, kunnon kaasarikone se pitää olla"
Muistaisin tällaisen pätkän joskus youtubessa nähneeni, mutta nyt en ole sellaista löytänyt.
Onkohan valemuisto, vai muistaako joku tällaisen, tai jopa löytää kyseisen pätkän?
Nyt en pysty klippiä kaivamaan (jos se edes löytyy), mutta kyllä Salonen totesi juuri tähän tyyliin, muistaakseni vuoden 1982 Suurajojen viimeisen pätkän maalissa. "Tämmösellä turbolla en tähän kisaan enää lähde" tai sinne päin.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Täällä kun tietäjiä on paikalla, niin onko jollain muulla muistissa Timo Salosen kommentteja ekan Turbo autolla ajetun Jyväskylän jälkeen?
Muistissa olisi, että rallin jälkeen haastattelussa olisi sanonut jotakuinkin näin: "Ei tälläsellä turbo koneella voi ajaa, kunnon kaasarikone se pitää olla"
Muistaisin tällaisen pätkän joskus youtubessa nähneeni, mutta nyt en ole sellaista löytänyt.
Onkohan valemuisto, vai muistaako joku tällaisen, tai jopa löytää kyseisen pätkän?
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
291
B-ryhmäläisiä muistellaan kovin nostalgisesti. Itse kunkin kokemus on subjektiivinen, mutta itse olen kovin vaikuttunut nykyisten WRC-autojen nopeudesta, ulkonäöstä, äänestä ja toki autojen kuljettajapareista. Ovat tekijöitä.

Haikein fiiliksin olin eilen penkalla ja tänään vastaanottimen äärellä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tuli mieleen tällainen, että kuka on voittanut MM-rallin johdettuaan sitä mahdollisimman vähän ajettuihin ek-kilometreihin nähden. Siitä voidaan toki keskustella, meneekö Safarin ja Norsunluunrannikon vertaaminen tavallisiin pikataivalralleihin ihan 1:1, mutta ei siihen toisaalta parempaakaan kaavaa taida olla, kuin ottaa näiden kisojen osalta tarkasteluun koko ajettu matka.

Tämä tuskin on "lopullinen" lista, mutta muutama kuuluisa esimerkki tuottaa tällaiset luvut:

Korsika 1995: Didier Auriol 11,5%
RAC 1985: Henri Toivonen 11,7%

Sitten on Kankkusen voitto Safarissa 1985. Tuloksia per AT-asema ei ole käytettävissä ja lähteestä riippuen Kankkunen johti "viimeiset 4-5 tuntia" tai "viimeiset 300 km". Jos jälkimmäistä käyttää työlukuna, päästään lukemaan 5,8%.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Argentiina 2017?

Neuville nousi johtoon vikalla pätkällä eli johti rallia 4,6%

Mietin myös Korsikaa ja Sardiniaa 2019 jolloin voittaja vaihtui power stagella, mutta molemmissa tapauksissa voittaja oli johtanut rallia jo aiemmin. Sama juttu myös Kankkusen Argentiina-voitossa 1999.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
966
Portugali 2012? Östberg johti vasta kabinetissa. :D

Ajamalla voitetuista, pienimpiä marginaaleja kun selasin, tuli vastaan 2011 Argentiina. Loeb johti ekan ja vikan pätkän, eli 6,92 km / 378,15 km.
 
Viimeksi muokattu:

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1694
Portugali 2012? Östberg johti vasta kabinetissa. :D

Ajamalla voitetuista, pienimpiä marginaaleja kun selasin, tuli vastaan 2011 Argentiina. Loeb johti ekan ja vikan pätkän, eli 6,92 km / 378,15 km.
Östberg on voittojensa kanssa kummajainen, kun Portugalista 2012 tuli ainoa MM-voitto kabinetissa ja samoin tänä syksynä toistaiseksi ainoa EM-voitto Unkarista tuli kabinetissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Koska muuten viimeksi Jyskälässä voittaja ei ole mennyt kärjessä viimeiselle yötauolle? Tai kuinka monta viimeisen päivän kärkipaikan vaihdosta on edes tiedossa? 1988 nyt tulee mieleen, vaikka siinäkin Alen johti kisaa jo perjantaina ja lauantaina. Ja tietysti 1986. Aiempiin kisoihin tätä logiikkaa onkin vaikeampi soveltaa, kun kisan lopussa ajettiin aina vuorokausi putkeen
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
831
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Koska muuten viimeksi Jyskälässä voittaja ei ole mennyt kärjessä viimeiselle yötauolle? Tai kuinka monta viimeisen päivän kärkipaikan vaihdosta on edes tiedossa? 1988 nyt tulee mieleen, vaikka siinäkin Alen johti kisaa jo perjantaina ja lauantaina. Ja tietysti 1986. Aiempiin kisoihin tätä logiikkaa onkin vaikeampi soveltaa, kun kisan lopussa ajettiin aina vuorokausi putkeen
Tuo 1988 taitaa olla viimeisin vuosi, muuten viimeiselle yötauolle kärjessä mennyt on voittanut. Tiukin taistelu oli vuonna 1997, kun kärkikolmikko Mäkinen-Sainz-Kankkunen oli neljän sekunnin sisällä. Tämä oli se vuosi, kun lauantain viimeinen pätkä oli Harju, ja Sainz taktikoi itsensä lähtemään toisena autona sunnuntain reitille.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Sainz Argentiina 2002 ei ole lyhyin (5,76%), mutta erikoisen voitosta teki se, että Sainz ei voittanut yhtään ek:ta tuossa rallissa. Östbergin "kabinettivoittoa" lukuun ottamatta tuo taitaa olla yksi niistä harvoista kerroista, mielestäni peräti ainoa 2000-luvulla, jolloin MM-rallin voittaja ei voittanut yhtään pätkää.
Se on kyllä äärimmäisen harvinainen saavutus, ei taida 1900-luvultakaan montaa löytyä. McRae Safarissa 1999 on yksi, mutta toista ei tule heti mieleen.
 
Ylös