F1-Uutisia 2022

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
F1- kuljettajien palkat kaudelle 2022 julkaistu.

Kuinka paljon F1-kuljettajat tienaavat?

=1. Lewis Hamilton (Mercedes) - 40 miljoonaa puntaa, kausi

=1. Max Verstappen (Red Bull) - 40 miljoonaa puntaa

3. Fernando Alonso (Alppi) - 15 miljoonaa puntaa

4. Lando Norris (McLaren) 12 miljoonaa puntaa

=5. Sebastian Vettel (Aston Martin) - 11 miljoonaa puntaa

=5. Daniel Ricciardo (McLaren) - 11 miljoonaa puntaa

7. Charles Leclerc (Ferrari) - 9 miljoonaa puntaa

=8. Carlos Sainz (Ferrari) 7 miljoonaa puntaa

=8. Valtteri Bottas (Alfa Romeo) 7 miljoonaa puntaa

=8. Lance Stroll (Aston Martin) 7 miljoonaa puntaa

11. Sergio Perez (Red Bull) 6 miljoonaa puntaa

12. Kevin Magnussen (Haas) 4,8 miljoonaa puntaa

=13. George Russell (Mercedes) 4 miljoonaa puntaa

=13. Esteban Ocon (Alppi) 4 miljoonaa puntaa

=13 Pierre Gasly (AlphaTauri) 4 miljoonaa puntaa

16. Alex Albon (Williams) 1,5 miljoonaa puntaa

=17. Guanyu Zhou (Alfa Romeo) 730 800 puntaa

=17 Mick Schumacher (Haas) 730 800 puntaa

Lähde: https://www.independent.co.uk/f1/how-much-f1-drivers-earn-2022-salary-b2066419.html?utm_content=Echobox&utm_medium=Social&utm_campaign=Main&utm_source=Twitter#Echobox=1651051383
.
https://www.is.fi/formula1/art-2000008779159.html
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Mistäköhän lehdet saavat tietää kuljettajien palkkoista vai onko kyseessä lehtien arvailua Lewisin ja Verstappenin liksoista?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5651
Seuraavasta artikkelista tarkennuksia kauden 2026 sääntöihin ja tavoitteisiin. Kun aiemmin oli nostettu esille autojen pienentäminen ja keventäminen, niin kyse ei tosiaan tule olemaan mistään massiivisesta muutoksesta. Säästöä painoon ja pituuteen haetaan lähinnä bensatankin kuristamisesta, mutta kyse ei edelleenkään ole välitankkausten palauttamisesta vaan kulutuksen karsimisesta.

Autoihin kaavaillaan ns. aktiivista aerodynamiikkaa eli laajennettua DRS:ää, joka pudottaisi ilmanvastuksen määrää suorilla mutta takaisi kuitenkin riittävän pidon mutkissa. Ilmanvastuksen pienentäminen laskisi ilmeisesti myös bensan syöntiä "tuntuvasti". Bensaa säästettäisin myös hybriditeknologian painoarvoa kasvattamalla siitäkin huolimatta, että lämpöenergiaa keräävä yksikkö pudonnee pois. Toisaalta akuston koon kasvattaminen lisäisi taas auton painoa, että mene ja tiedä, mitä muutosta sillä sitten saavutettaisiin.

Myös auton akseliväliä aiotaan rajoittaa entistä tiukemmin. Tällainen rajoitus otettiin käyttöön jo tälle kaudelle mutta Pat Symondsin mukaan autot ovat edelleen siltä osin suurempia kuin esimerkiksi hänen suunnittelemansa Williams kaudelta 2014 (= hybridiaikakauden ensimmäinen vuosi).

https://www.motorsportmagazine.com/articles/single-seaters/f1/f1s-radical-new-2026-car-active-aero-smaller-cars-and-auto-crash-prevention
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Seuraavasta artikkelista tarkennuksia kauden 2026 sääntöihin ja tavoitteisiin. Kun aiemmin oli nostettu esille autojen pienentäminen ja keventäminen, niin kyse ei tosiaan tule olemaan mistään massiivisesta muutoksesta. Säästöä painoon ja pituuteen haetaan lähinnä bensatankin kuristamisesta, mutta kyse ei edelleenkään ole välitankkausten palauttamisesta vaan kulutuksen karsimisesta.

Autoihin kaavaillaan ns. aktiivista aerodynamiikkaa eli laajennettua DRS:ää, joka pudottaisi ilmanvastuksen määrää suorilla mutta takaisi kuitenkin riittävän pidon mutkissa. Ilmanvastuksen pienentäminen laskisi ilmeisesti myös bensan syöntiä "tuntuvasti". Bensaa säästettäisin myös hybriditeknologian painoarvoa kasvattamalla siitäkin huolimatta, että lämpöenergiaa keräävä yksikkö pudonnee pois. Toisaalta akuston koon kasvattaminen lisäisi taas auton painoa, että mene ja tiedä, mitä muutosta sillä sitten saavutettaisiin.

Myös auton akseliväliä aiotaan rajoittaa entistä tiukemmin. Tällainen rajoitus otettiin käyttöön jo tälle kaudelle mutta Pat Symondsin mukaan autot ovat edelleen siltä osin suurempia kuin esimerkiksi hänen suunnittelemansa Williams kaudelta 2014 (= hybridiaikakauden ensimmäinen vuosi).

https://www.motorsportmagazine.com/articles/single-seaters/f1/f1s-radical-new-2026-car-active-aero-smaller-cars-and-auto-crash-prevention
Haluan kysyä uteliaana hieman hölmön kysymyksen että voisikohan vuoden 2026 autoihin tehdyt muutokset vaikuttaa kisojen viihtyvyyteen vuonna 2026?
Mielenkiintoista on että artikkelin mukaan autoihin tulisi ns. aktiivista aerodynamiikkaa laajennettua DRS:ää ja autojen akselivälit rajoittuisivat samalla vuonna 2026. Toivottavasti noi muutokset onnistuvat.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5463
Vissiin tarkoitus on lähes kierrätettävän energian käyttö per kierros. Enemmän tehoa ja pidemmän aikaa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9579
Sijainti
Helsinki
https://www.autosport.com/f1/news/f1-to-trial-tweaked-qualifying-format-in-2023/10264787/
Ensi kaudella kahdessa kilpailussa kokeillaan uutta aika-ajosysteemiä renkaiden osalta. Koskee vain kuivan kelin renkaita.

Q1 kova seos, Q2 medimuilla, Q3 softeilla.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hieman-hukassa-olevan-f1-tahden-tulevaisuus-vaakalaudalla-korvaajaksi-huhutaan-amerikkalaista-indycar-kuskia/8417066
Eihän tuossa huhussa ole mitään järkeä. Hertan palkkaukseen pitäisi olla muutkin perusteet, kuin pr-arvo.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6173
Mitä IndyCar kuskeihin tulee, niin tällä hetkellä O'Ward on mun silmissä paljon Hertaa mielenkiintoisempi prospekti ykkösiin. Ei ole jenkki toki juu, mutta olisi hyvä jos saisi auki tuon polun ykkösiin tulemiseen Jenkkien kautta, jos vaan näytöt riittää.'
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5651
https://www.autosport.com/f1/news/f1-to-trial-tweaked-qualifying-format-in-2023/10264787/
Ensi kaudella kahdessa kilpailussa kokeillaan uutta aika-ajosysteemiä renkaiden osalta. Koskee vain kuivan kelin renkaita.

Q1 kova seos, Q2 medimuilla, Q3 softeilla.
Luin aiemmin otsikkotasolla tästä rengasmuutoksesta, mutta nyt kun kuulee vähän yksityiskohdistakin, niin idea vaikuttaa taas kerran onnettomalta räpeltämiseltä. Uudistus on tehty enemmän show'n sekoittaminen mielessä, mutta sitä markkinoidaan yleisölle ekologisena vaihtoehtona. Tavoitehan tuossa on se, että tallien pitää ajattaa kuskeja joka seoksella harkoissa ja että auton optimointi yhdelle strategialle olisi vaikeampaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5651
Aikamuodot olisi hyvä saada kohdilleen. Tämä sama keskustelu on käyty talvitestien aikana ja jälkeen jokaisessa tallissa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4367

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Onpa kumma strateginen linja, Stroll haluaa viedä Aston Martinia Ferrarin tykö... varsinkin kun autopuolella AM käyttää Mersun moottoreita.
Mä olen kyllä ymmärtänyt, että tämä Tobias Moers on nimen omaan Aston Martinin henkilöautopuolen toimari. Sillonhan se tarkoittaa siviilipuolen siirtymistä Ferkun suuntaan ja samalla vauhdilla myös f1-tallin. Tällaisia muutoksia ei ihan parissa kuukaudessa tuotantoautoihin tehdä, mutta formuloissa moottorimuutos voisi hyvinkin tulla jo ensikaudelle.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Strollilla voi olla mennyt sukset ristiin jo myös Mersunkin kanssa ja siksi hän haluaa pikaista muutosta. Näin sen tarkemmin heppua tuntematta vaikuttaa kyllä hankalalta luonteelta. Kai se menee niin, että jos rahaa on kuin Roope Ankalla, niin saa käyttäytyä ja vaatia asioita niin kuin haluaa, ainakin omasta mielestään.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Strollit ovat häpeäksi formula ykkösille, ei tunnu Lawrencen ymmärtävän tallin johtamisesta yhtikäs mitään ja on onnistunut omalla agendallaan savustamaan johtoportaan henkilöitä tallista ulos viimeiset 5 kuukautta ja vaikkakin tyypillä on fyrkkaa niin ei siitä ole paljoa iloa, jos menee kumppaneiden kanssa sukset ristiin.
Aston Martinin tilanne ei ole kovin valoisa, niin kauan kun Stroll on kyseisen tallin omistaja. Strollin poika ajaa lähinnä isänsä lompakon turvin lajissa ajaen tasapaksuja tuloksia vuodesta toiseen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4367
Mä olen kyllä ymmärtänyt, että tämä Tobias Moers on nimen omaan Aston Martinin henkilöautopuolen toimari. Sillonhan se tarkoittaa siviilipuolen siirtymistä Ferkun suuntaan ja samalla vauhdilla myös f1-tallin. Tällaisia muutoksia ei ihan parissa kuukaudessa tuotantoautoihin tehdä, mutta formuloissa moottorimuutos voisi hyvinkin tulla jo ensikaudelle.
Mä veikkaan vahvasti Strollien poistumista takavasemmalle parin vuoden sisällä...tuolla tyylillä vaan et tule saavuttamaan mitään pienten piirien f1:ssä.
 
Ylös