Baltic Touring Car Championship

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jännä miten nopeasti TCR hiipui alkuinnostuksen jälkeen. Oliko kuitenkin liian kallis luokka Baltiaan?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Niin kävi Porsche GT3 Cupillekin. Yhdessä vaiheessa näytti että luokka vetäisi hyvinkin kuskeja, mutta sitä myöden kuin 996 ja 997 genren ensimmäiset evot alkoivat käymään vanhaksi, niin kuskit löivät pensseleitä santaan sen sijaan että olisivat päivittäneet kalustoaan nuorempaan. Edes Extreme Bemuja ei ole päivitetty vaan edelleen ajetaan ristuksen vanhoilla E36:lla
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Nyt onkin kiva seurata mitä aikoja e90 325i saa aikaan Botniringillä. Oon jo aiemminkin ehdottanut ja ehdotan edelleen, että Extreme-BMW luokkaan pitäisi sallia myös e46 ja e90 sarjalaisista tehdyt autot. Sillehän ei voi sitten mitään, jos tekniikka ei olekaan mennyt eteenpäin ja museoikäisellä e36:lla ajetaan jäljet uudempien mallien katolle.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Nyt onkin kiva seurata mitä aikoja e90 325i saa aikaan Botniringillä. Oon jo aiemminkin ehdottanut ja ehdotan edelleen, että Extreme-BMW luokkaan pitäisi sallia myös e46 ja e90 sarjalaisista tehdyt autot. Sillehän ei voi sitten mitään, jos tekniikka ei olekaan mennyt eteenpäin ja museoikäisellä e36:lla ajetaan jäljet uudempien mallien katolle.
Joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla eräällä koodinimi Murkulalla oli agendalla isolla prioriteetilla häätää korimalliltaan liian vanhat autot pois häpäisemästä SM-arvoisia kisoja... Olikos se 10 vai 15 vuotta kun korimallilla sai olla ikää, että se olisi kelvannut ajamaan SM-arvosta.... E36 BMW on ylittänyt tuon kynnyksen jo ikipäiviä sitten.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla eräällä koodinimi Murkulalla oli agendalla isolla prioriteetilla häätää korimalliltaan liian vanhat autot pois häpäisemästä SM-arvoisia kisoja... Olikos se 10 vai 15 vuotta kun korimallilla sai olla ikää, että se olisi kelvannut ajamaan SM-arvosta.... E36 BMW on ylittänyt tuon kynnyksen jo ikipäiviä sitten.
Minua ei auton ikä sinänsä häiritse yhtään. Ennemmin häiritsee merkkiluokat. Ne ovat tylsiä katsottavia eikä sillä ole väliä mitä merkkiä ja mallia radalla kiertää. Sallimalla muitakin korimalleja ja sukupolvia voitaisiin saada kuolevaan Extremeen saada jotain eloa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Minua ei auton ikä sinänsä häiritse yhtään. Ennemmin häiritsee merkkiluokat. Ne ovat tylsiä katsottavia eikä sillä ole väliä mitä merkkiä ja mallia radalla kiertää. Sallimalla muitakin korimalleja ja sukupolvia voitaisiin saada kuolevaan Extremeen saada jotain eloa.
En oikeastaan väitä vastaankaan. Montaa merkkiluokkaa(kin) on kokeiltu vuosien saatossa, mutta lähinnä Minit ovat olleet jonkinlainen menestys. Eikä sielläkään enää saada 30 auton ruudukoita - hyvä jos puoletkin siitä. Unot, Saabit, Laatokat, Hondat ja GT3 Porschet on de facto kuihtuneet pois muutaman vuoden räpistelyn jälkeen. V8 Thunder on myös käytännössä merkkiluokka koska kuttaperkka-kuoren alla kaikissa on sama tekniikka ja runko, oli auto sitten esittävinään Mersua, Camaroa tai Mustangia.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Silti moottoriurheilu parasta paikan päällä. Lipun hinnasta ei pitäisi olla kiinni. Pe 0€, la ja su 10€ sekä la+su 15€. Varikolle pääsee, ei tartte pitää maskia, jos ei halua. Saa pitää, jos haluaa. Myöskään äänet ja hajut eivät välity netin välityksellä kovin luonnollisena. Eli tulkaa Jurvaan Botniaringille, niin kaikki ongelmat haihtuu, ainakin hetkeksi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Kyllä tarkoitus olisi installoitua Jurvaan ainakin sunnuntaina. Lauantain ohjelmassa olevat V1600 ja BMW ja Legends-kisat ei niin suuresti kiinnosta. Suurin mielenkiinto kohdistuu siihen, onko Peltolan Corvettella mitään palaa balttien Lamboja vastaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Äsken meni rataennätys rikki. Uudet lukemat 1.30,171 Jussi Kuivakangas Dallara F308. Edellinen ennätys oli Paavo Tonteri Dallara F399 1.30,496.

Onko kellään tietoa mikä kone Kuivakankaan autossa on? Varmaan Mersu tai VW, mutta kumpi?
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1017
Äsken meni rataennätys rikki. Uudet lukemat 1.30,171 Jussi Kuivakangas Dallara F308. Edellinen ennätys oli Paavo Tonteri Dallara F399 1.30,496.

Onko kellään tietoa mikä kone Kuivakankaan autossa on? Varmaan Mersu tai VW, mutta kumpi?
HMH Racingin facebookista:
Kevättä kohti mennään ja ensi kauden kuviot alkavat selkiintymään.
Ensi kaudelle varmistuneet kuljettajat Formula Open Finland-sarjaan tallin lipun alla ovat:
Jussi Kuivakangas F309 Dallara VW
Pasi Raittinen F306 Dallara Opel
Matti Hautamäki F308 Dallara Opel
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Lipun ohessa jaettu osanottajaluettelo on taattua AKK-laatua. BMW Cupissa kilpailee virolainen Leo Sanansaattaja (oikeesti Leo Messenger). BTC3 luokassa kilpailee Aivan Kuin Gudavi Ius. Varmaankin tarkoitetaan Aivaras Gudaviciusta. Niinkutsutun käsiohjelman yleinen informatiivisuus on myöskin syvältä kun kilpailuluokkia joutuu arvailemaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Sprint Challengen aika-ajoissa Mantas Janavicius pysäytti Porssellaan kellot aikaan 1:35,895. Ymmärtääkseni ensimmäinen 1:36:n alitus koppiautolla Botniaringin pitkällä baanalla. Eikä noita 1:37:n alituksiakaan montaa ole (kaikki ilmeisesti tehty tänään la). Ja tähän varaus että Time-Attack tapahtumista ei ole kattavaa dataa.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Sprint Challengen aika-ajoissa Mantas Janavicius pysäytti Porssellaan kellot aikaan 1:35,895. Ymmärtääkseni ensimmäinen 1:36:n alitus koppiautolla Botniaringin pitkällä baanalla. Eikä noita 1:37:n alituksiakaan montaa ole (kaikki ilmeisesti tehty tänään la). Ja tähän varaus että Time-Attack tapahtumista ei ole kattavaa dataa.
Time attackia ei käsittääkseni hyväksytä rataennätyksiin, koska kyseessä ei ole yhteislähtö. Samasta syystä aika-ajo suorituksia ei ole hyväksytty rataennätyksiksi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
joo, mulla on samanlainen käsitys asiasta. TA-miehet vaan kitisee jatkuvasti siitä, et miksi heidän suorituksiaan ei noteerata.... Mutta eniveis on se virallinen rata enkka tai ei, niin kuitenkin virallisesti kellotettu nopein kierros poislukien mahd. TA-ajat.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Ja kun oli puhe noista Bemareista niin E36 Xtreme bemujen nopein aika (ei virall. rata-enkka) on luokkaa 1'54" ja osat. Nyt BEC 6h aika-ajoissa "Erikoisvaihe Moottoriurheilu" team kellotti suunnilleen samoille sekunneille E90 335 dieselillä. Balttien BMW 325 Cupin paaluaika oli luokkaa 1'56"8. Osansa selittää varmaan se, että Liettuan kuskeille rata on aivan outo vaikka ehkä vapaissa harkoissa on muutaman kierroksen ehtinytkin vetää.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Balttien BMW 325 cup -auto on pari pykälää uudempaa korimallia eli e90 neliovisena ja e92 kupeena. Autossa on nimensä mukaisesti 2,5 litrainen moottori, jossa on vakiona 218 heppaa. Vakiona moottorin tulee säilyäkin äänenvaimennusta lukuun ottamatta. Jarrut ovat vakiot, mutta palat jotkut kisapalat, joiden merkistä ja mallista ei mulla ole sen enempää tietoa. Renkaat ovat 225/45-17 Nankang AR-1 eli saman merkki ja malli kuin kotoisessa Extremessä. Museoautot toki käyttävät 205/50-15 kokoa. Painoista ei sen enempää ole tietoa. Ehkä ne löytyisi sarjan sääntökirjaa tavaamalla. Suurin ero nopeudessa tulee ehkäpä alustasta. Baltit käyttävät yksityyppialustana ST merkkistä alustaa, kun taas Extremet kotimaista Bigemiä. Ainakin ajonulkoisen tarkastelun perusteella Bigem toimii mutkissa huomattavasti paremmin kuin ST. ST-alustaiset e90 ja e92 bemarit vaappuivat silmin nähden, kun Extremet menivät kuin juna kiskoillaan. Vaikka e36 on jo museoautoiän kynnyksellä, niin se on silti erittäin nopea konstruktio. Alusta on moderni ja toimiva eikä painoa ole silti kertynyt vielä niin paljoa kuin uudemmissa.

Niin muuten. Extremen kärkiauto ajoi 1'53"8.

Sanoisin ennemmin sen olevan "erikoiskoe moottoriurheilu". Oletin autolla pääsevän huomattavasti kovempiin kierrosaikoihin. Jossain on siis tarvetta kehitykselle.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
232
Muistelen nähneeni ennakkomainoksissa et LMSn Audi TCR piti olla A.Burin ajamana myös Jurvas. Ei kyl osunu silmiin. Särkyikö jo ekoissa reeneissä vai skippasko muuten vaan?
 
Ylös