Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1430
Etenkin kun tuo jälkikaksikko ajoi McLarenilla testaajina, Alliot yhden kisankin kun Mika oli kilpailukiellossa ja Dalmas sai Larrousse-ajoja tallilta kun ei kerta kaikkiaan Dennis päästänyt häntä ajamaan kisoja McLarenilla kaudella kuten myös Alliot sai vielä yhden ajon heti McLaren-ajon perään Larroussella kun Dennisillä oli soitto Monsieur Larroussen suuntaan pienin sponsorilahjoinkin.
Siis mitä kisoja Dalmas olisi edes teoriassa voinut ajaa McLarenilla? En ole koskaan aiemmin kuullut että Dalmas olisi toiminut McLarenin testikuljettajana ainakaan kaudella 1994.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Siis mitä kisoja Dalmas olisi edes teoriassa voinut ajaa McLarenilla? En ole koskaan aiemmin kuullut että Dalmas olisi toiminut McLarenin testikuljettajana ainakaan kaudella 1994.
Samoja kisoja mitä alkujaan piti ajaa Alliotinkin eli Ranskan Magny-Coursissa ja mikäli ei Magny-Coursissa sitten mitenkään niin siinä tapauksessa sitten Monacossa.

Tietenkin mahdollisuus oli ajaa Hungaroringilla, mutta siinä tietysti Alliot veti pidemmän korren.

Näin ei tietenkään käynyt kun Ron Dennis ei suostunut Peugeotin vaatimuksiin ajattaa heitä useammin kaudella kun edes kerran (Mitä nyt Alliot ajoi kerran ja hyvin todennäköisesti vain siksi kun Mika oli kilpailukiellossa.) kuten ei myöskään edes laajemmin kompromissiksi Larroussellakaan kun liian monen kisan ajatus olisi ollut liian kallista/ei sopivaa.

Lisäksi näistä herroista puhuen molemmat olivat ehdolla myös ennen kautta kisakuskiksi ennen kuin viime tipassa valittiin Martin Brundle ja he jäivät sitten McLarenin veteraanitestaajiksi kuten myös kyttäämään maksuajoa Larrousselle ja muihinkin talleihin mitä nyt helpointa oli tietenkin olla tekemisissä ranskalaistallin kanssa.

Alliot oli ykköstestaaja ja Dalmas kakkostestaaja McLarenille.

Eli mikäli loukkaantumisia/poissa olemisia olisi tullut Häkkiselle ja Brundlelle niin silloin olisi ollut mahdollista nähdä nämä herrat herrasta riippuen kertaalleen/toistamiseen/useamminkin tilanteen mukaan.

Itse olen puhunut tästä aiemmin 9.8.2014 milloin laitoin listankin tuonne Testikuskien toikin puolelle tuon vuoden kaikista lähtökohtaisista, selvemmistä vuoden 1994 testiajajista vastauksena Gotchan kysymykseen sen vuoden testaajista.

Itse viestiin pääsee tästä:

https://f1-forum.fi/threads/f1-n-testikuljettajista-asiaa-vuosien-varrelta.20342/page-3#post-1919230
 
Viimeksi muokattu:

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1430
Samoja kisoja mitä alkujaan piti ajaa Alliotinkin eli Ranskan Magny-Coursissa ja mikäli ei Magny-Coursissa sitten mitenkään niin siinä tapauksessa sitten Monacossa.

Tietenkin mahdollisuus oli ajaa Hungaroringilla, mutta siinä tietysti Alliot veti pidemmän korren.

Näin ei tietenkään käynyt kun Ron Dennis ei suostunut Peugeotin vaatimuksiin ajattaa heitä useammin kaudella kun edes kerran (Mitä nyt Alliot ajoi kerran ja hyvin todennäköisesti vain siksi kun Mika oli kilpailukiellossa.) kuten ei myöskään edes laajemmin kompromissiksi Larroussellakaan kun liian monen kisan ajatus olisi ollut liian kallista/ei sopivaa.

Lisäksi näistä herroista puhuen molemmat olivat ehdolla myös ennen kautta kisakuskiksi ennen kuin viime tipassa valittiin Martin Brundle ja he jäivät sitten McLarenin veteraanitestaajiksi kuten myös kyttäämään maksuajoa Larrousselle ja muihinkin talleihin mitä nyt helpointa oli tietenkin olla tekemisissä ranskalaistallin kanssa.

Alliot oli ykköstestaaja ja Dalmas kakkostestaaja McLarenille.

Eli mikäli loukkaantumisia/poissa olemisia olisi tullut Häkkiselle ja Brundlelle niin silloin olisi ollut mahdollista nähdä nämä herrat herrasta riippuen kertaalleen/toistamiseen/useamminkin tilanteen mukaan.

Itse olen puhunut tästä aiemmin 9.8.2014 milloin laitoin listankin tuonne Testikuskien toikin puolelle tuon vuoden kaikista lähtökohtaisista, selvemmistä vuoden 1994 testiajajista vastauksena Gotchan kysymykseen sen vuoden testaajista.

Itse viestiin pääsee tästä:

https://f1-forum.fi/threads/f1-n-testikuljettajista-asiaa-vuosien-varrelta.20342/page-3#post-1919230
Kiitoksia kattavasta täsmennyksestä! Jotenkin absurdi koko tilanne, että Peugeot moottorintoimittajana vaati kisakiinnityksiä Alliotin ja Dalmasin kaltaisille vaatimattomasti meritoituneille ikämiehille. Olihan McLaren tuolloinkin yksi huipputiimeistä, vaikka suoriutuminen oli alavireistä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kiitoksia kattavasta täsmennyksestä! Jotenkin absurdi koko tilanne, että Peugeot moottorintoimittajana vaati kisakiinnityksiä Alliotin ja Dalmasin kaltaisille vaatimattomasti meritoituneille ikämiehille. Olihan McLaren tuolloinkin yksi huipputiimeistä, vaikka suoriutuminen oli alavireistä.
Joo, ei mitään!

Pitkälti tuolle linjalle osin sen takia lähdettiin kun kerta kaikkiaan Ron Dennis ei myöskään saanut Alain Prostia perumaan eläkettään lajiin vielä vähäksi aikaa. Kuten ei myöskään vuosille 1995-1996 saanut toki yrityksistä huolimatta ja tietenkin Prostin promootiotestauksista huolimatta.

Alkujaan kun ideana oli saada Peugeotin mielimä ihannekuski Prost jatkamaan lajissa McLarenilla, mutta kun Prost ei tullut eikä tosiaan Peugeotin muut ehdokkaat eli Alliot-Dalmas-kaksikko ei kelvannut niin siitä tulikin myös yksi vakio-ongelma toki muutenkin lyhyelle ja riitaisalle McLaren-Peugeot-yhteistyölle.

Yhtä alkujaan kun kyse siinäkin olisi pitänyt olla monen vuoden yhteistyöstä.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Samoja kisoja mitä alkujaan piti ajaa Alliotinkin eli Ranskan Magny-Coursissa ja mikäli ei Magny-Coursissa sitten mitenkään niin siinä tapauksessa sitten Monacossa.

Tietenkin mahdollisuus oli ajaa Hungaroringilla, mutta siinä tietysti Alliot veti pidemmän korren.

Näin ei tietenkään käynyt kun Ron Dennis ei suostunut Peugeotin vaatimuksiin ajattaa heitä useammin kaudella kun edes kerran (Mitä nyt Alliot ajoi kerran ja hyvin todennäköisesti vain siksi kun Mika oli kilpailukiellossa.) kuten ei myöskään edes laajemmin kompromissiksi Larroussellakaan kun liian monen kisan ajatus olisi ollut liian kallista/ei sopivaa.

Lisäksi näistä herroista puhuen molemmat olivat ehdolla myös ennen kautta kisakuskiksi ennen kuin viime tipassa valittiin Martin Brundle ja he jäivät sitten McLarenin veteraanitestaajiksi kuten myös kyttäämään maksuajoa Larrousselle ja muihinkin talleihin mitä nyt helpointa oli tietenkin olla tekemisissä ranskalaistallin kanssa.

Alliot oli ykköstestaaja ja Dalmas kakkostestaaja McLarenille.

Eli mikäli loukkaantumisia/poissa olemisia olisi tullut Häkkiselle ja Brundlelle niin silloin olisi ollut mahdollista nähdä nämä herrat herrasta riippuen kertaalleen/toistamiseen/useamminkin tilanteen mukaan.

Itse olen puhunut tästä aiemmin 9.8.2014 milloin laitoin listankin tuonne Testikuskien toikin puolelle tuon vuoden kaikista lähtökohtaisista, selvemmistä vuoden 1994 testiajajista vastauksena Gotchan kysymykseen sen vuoden testaajista.

Itse viestiin pääsee tästä:

https://f1-forum.fi/threads/f1-n-testikuljettajista-asiaa-vuosien-varrelta.20342/page-3#post-1919230
Harmi Dalmasin kannalta että ei päässyt kokeilemaan Mclarenilla kisaamista testikuskina 94 Unkarissa Häkkisen paikalla. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä mitä kaveri olisi saanut aikaan Brundlenin paikalla samana vuotena Häkkisen tallikaverina.
Martin Brundle oli siihen aikaan kysytty kuski, joka oli ehdolla Williams talliin kaudeksi 93 Prostin tallikaveriksi. Muistaakseni sponsori syistä sopimusta ei lopulta tehtykkään ja kohtalona oli Williamsin sijaan päätyminen Ligier talliin 93.
Brundlen sopimus Mclarenin kanssa taidettiin tehdä muutamaa viikkoa aikaisemmin eli viime tipassa sekin.
Oliko hänellä muitakin vaihtoehtoja kuin Mclaren kaudeksi 94?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Harmi Dalmasin kannalta että ei päässyt kokeilemaan Mclarenilla kisaamista testikuskina 94 Unkarissa Häkkisen paikalla. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä mitä kaveri olisi saanut aikaan Brundlenin paikalla samana vuotena Häkkisen tallikaverina.
Martin Brundle oli siihen aikaan kysytty kuski, joka oli ehdolla Williams talliin kaudeksi 93 Prostin tallikaveriksi. Muistaakseni sponsori syistä sopimusta ei lopulta tehtykkään ja kohtalona oli Williamsin sijaan päätyminen Ligier talliin 93.
Brundlen sopimus Mclarenin kanssa taidettiin tehdä muutamaa viikkoa aikaisemmin eli viime tipassa sekin.
Oliko hänellä muitakin vaihtoehtoja kuin Mclaren kaudeksi 94?
Ellen väärin muista niin huonoja talleja tai vähän parempia pienempiä talleja kuten Tyrrell kun Mark Blundell meni sinne sponsoritilanteen parannuttua niin niitä huomioimatta ei kovin paljon.

Lähinnä Ligier jolta Brundle lähti aika viime kädessä muutenkin kun alkujaan puhe oli jatkaa ilman ihmeitä vuonna 1994 sielläkin tai siirtyä siitä Williamsin halujen nimissä tarpeen tullen juurikin itse Williamsille vuonna 1994 kesken kaudenkin. Mikäli tosiaan olisi jäänyt Ligierille, testipuolelle tai sopimuksetta vapaasti odottamaan paikkaa tulevaksi niin vuodeksi 1994 Ayrtonin menehtymisen myötä paikka Williamsilla olisi voinut olla hänen kenties.

Ehkä muutenkin, mutta vähemmän yllättäen juuri McLarenilla ei Ron Dennis ikinä olisi suostunut sellaiseen temppuun tai sitten hinta olisi ollut liiankin kallis Frank Williamsille ostaa Brundle pois McLarenilta kesken vuoden Williamsille.

Lisäksi jännitystä oli tietysti myös vuodeksi 1995 Brundlelle kun sitten jatkoa ei McLarenille melko selvistä haluista jatkaa siellä siitä huolimatta tullut niin sitten oli tietysti vielä David Coulthard-Nigel Mansell-sopimusvyyhdin selvityksen odottelua Williamsin ja McLarenin osalta.

Lopulta vuodeksi 1995 paikka löytyi vuoden 1994 käyttämättömästä tallista eli Ligieriltä mitä nyt tosin sekin meni osa-aikaiseksi johtuen Mugen-Hondan ja Aguri Suzukin toimesta.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1430
Ylläoleviin viesteihin vielä kommentoiden, itseäni ihmetyttää missä välissä Brundle olisi saanut jalkaa Williamsin oven väliin kaudeksi 1993? Oman ymmärrykseni mukaan Häkkinen oli se ykkösvaihtoehto Prostin pariksi ennen kuin homma meni mönkään Peter Collinsin ansiosta. Sitten Williams päätyi Hilliin varsin nopeasti.

En myöskään ymmärrä miksi Williams olisi halunnut Brundlen kesken kauden 1994. Olihan Brundle auttamattoman hidas Häkkiseen verrattuna McLarenin puikoissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ylläoleviin viesteihin vielä kommentoiden, itseäni ihmetyttää missä välissä Brundle olisi saanut jalkaa Williamsin oven väliin kaudeksi 1993? Oman ymmärrykseni mukaan Häkkinen oli se ykkösvaihtoehto Prostin pariksi ennen kuin homma meni mönkään Peter Collinsin ansiosta. Sitten Williams päätyi Hilliin varsin nopeasti.

En myöskään ymmärrä miksi Williams olisi halunnut Brundlen kesken kauden 1994. Olihan Brundle auttamattoman hidas Häkkiseen verrattuna McLarenin puikoissa.
Tässä toikissa olen selventänyt asiaa aiemmin 27.12 viime vuonna juurikin selventäen hieman tuota Ligierin ja Williamsin yhteistyön sopimusta vuosille 1992-1994.

En niissä tosin maininnut tuolloin Brundlea, mutta hän ja Mark Blundell lukeutui ehdokkaisiin. Osin siksikin kun heitä oli aiempinakin vuosina sopimuksettomana tai urheiluautojen sarjoissa ollessa kyselty testikuskiksi/kisakuskiksi. Brundle oli ollut esimerkiksi vuonna 1988 ykköstestaaja Williamsille kuten satunnaisemmin promootiotesteihin sen jälkeen etenkin mikäli oli sopimukseton ja Blundell oli juurikin Damon Hillin edeltäjä selvänä testikuljettajana Williamsille eli Brundlen ja Jean-Louis Schlesserin seuraaja vuosille 1989-1990.

1991 toki Blundell teki testejä, mutta vain promootiotestejä ja erikoisesti vuoden 1992 Blundell oli vuoden McLaren-testikuski.

Tosin vuosien 1992-1993-sopimuskaruselliin Blundellkin lähti hyvin äkkiä kiinni kun tilanne Williamsilla lähti vyörymään.

Brundlen juttu oli myös äkkiväärä shokki kun mies oletti jäävänsä vahvasti Benettonille vuodeksi 1993 ennen kun joutui lähtemään.

Sittemmin molemmat eli Brundle-Blundell-kaksikko oli vahvasti kiinni Williamsille.

Vuoden 1994 Williams-mahdollisuus olikin heikompi ja perustui tuntuvasti enemmän siihen, että mies olisi alkujaan jäänyt sopimuksetta ja Ligierille jolloin Ligier-siirtokorttia Renault-yhteistyön pohjilta olisi voinut hyödyntää Williamsille.

McLarenilla oli toki hintansa Brundlelle, mutta mieluummin Brundle olisi tilanteen tullen luovutettu Williamsille kuin Häkkinen kesken vuoden 1994.

Pitkälti se vuoden 1994 siirto Sennan menehtymisen jälkeen oli monesta kohti kiinni.

Tosin mahdollinen kun Mansell oli kiinni Indycar-sopimuksessa/britin kenties kieltäytyessä ja kuten vuodeksi 1993 alkujaan oli pelätty Hillin suhteen niin pelättiin aluksi myös David Coulthardin sittenkin olevan liian kokematon kisamielessä ja kun esimerkiksi Alain Prost ei perunut eläkettään tullen vielä vuodeksi sopimuksellisesti Williamsille päättämään kautensa.

Puhumattakaan esimerkiksi Riccardo Patresesta, Thierry Boutsenista ja Derek Warwickista keitä myös kyseltiin ja joille sitten tuli kieltäytyminen/Frankin mielenmuutos jolloin ei sitten niitä nähty.

Eli täten mahdollisuuksia oli kun kokenut britti tarvittiin Hillille aluksi tueksi ennen kuin sitten tietenkin Coulthard pystyi vakuuttamaan Frankin joskin liian helppoa se ei ollut.

Lisäksi vielä välejä vaikeutti Coulthardin jutut McLarenille sopimuksella ja oikeustaistelulla vuosisiirtoineen vuosien 1994-1995 välillä sitten lykättynä vuodelle 1996.

Tässä linkkiviestit niihin Ligier-yhteistyökuvioihin kun niissä on ne kerrottu Magnum2300:lle ja ikuiselle kakkoselle aiemmin:

https://f1-forum.fi/threads/nostalgiset-hetket-muistelut-ja-unohtumattomat-historiikit.24115/page-31#post-2331103
https://f1-forum.fi/threads/nostalgiset-hetket-muistelut-ja-unohtumattomat-historiikit.24115/page-31#post-2331107
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4210
Eilen oli se päivämäärä, kun Michael Schumacher otti uransa viimeisen podiumin, sekä ainoansa Mercedeksen ratissa. Kyseessä oli Valencian GP kaudella 2012.

Podiumilla oli Michael Schumacherin lisäksi Ferrarin Fernando Alonso ja Lotuksen Kimi Räikkönen. Jotenka hyvinkin historiallinen podium- kolmikko kyseessä. Myös Ranskan Grand Prix’issa kaudella 2005 oli sama kolmikko samassa järjestyksessä.

Kaikki kolme kuljettajaa ajoivat uransa aikana Ferrarilla, Enstonen tiimissä (Benetton, Renault, Lotus, Alpine), sekä Mercedeksen moottoreilla (McLaren-Mercedes, ja varsinainen Mercedes).

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4210
Mitäpä sanotte, miksei Michael Schumacher saavuttanut samanlaista menestystä Mercedeksellä, kuin Benettonilla ja Ferrarilla? Oliko aika ajanut mestarin ohi, vai mistä kyse?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Mitäpä sanotte, miksei Michael Schumacher saavuttanut samanlaista menestystä Mercedeksellä, kuin Benettonilla ja Ferrarilla? Oliko aika ajanut mestarin ohi, vai mistä kyse?
Alfaukon linjoilla joskin myös niin olisin maininnut, että Mersu tuolloin oli vielä rakentuva talli ja Schumi toisti lopullisen lopetuksen suhteen virheen kuten vuodeksi 2006 teki silloiseen ensimmäiseen lopetukseen nähden.

Toisin nähden siis sen, että juuri kun vaikeuksien myötä alkoi sen hetken menopeli kulkea alla jollain tapaa niin sitten teki menestyksestä huolimatta silloisen lopetuspäätöksen josta toinen hyvinkin oli enemmän lopullinen kun toinen oli kaikkiaan erikoinen/olosuhteiden sanelema.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Mitäpä sanotte, miksei Michael Schumacher saavuttanut samanlaista menestystä Mercedeksellä, kuin Benettonilla ja Ferrarilla? Oliko aika ajanut mestarin ohi, vai mistä kyse?
Useita syitä.
1 Kilpurit olivat ennättäneet muuttua 4 vuoden välissä
2 Urarenkaat olivat muuttuneet Slikseihin 2009.
3. Rajaton testaaminen oli karsittu.
4. Schumin ajotyyli ei enää soveltunut 2010-luvun autoihin ja eikä Pirellin renkaat olleet Schumille mieleen.
5. Auto ei ollut tarpeeksi kilpailukykyinen 2010-2012 kuten 2013-2021.
6. Liian pitkä tauko kuninkuusluokasta, vaikka oli toisaalta ehtinyt muutamia kertoja testata Ferraria ja kilpailla moottoripyörillä 2007-2009
7. Vastassa oli kovan luokan kuski tallikaverina eli tuleva maailmanmestari Nico Rosberg.
8. Osittain ikä.
9. Parhaat päivät olivat historiaa Schumilla.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4210
Alfaukon linjoilla joskin myös niin olisin maininnut, että Mersu tuolloin oli vielä rakentuva talli ja Schumi toisti lopullisen lopetuksen suhteen virheen kuten vuodeksi 2006 teki silloiseen ensimmäiseen lopetukseen nähden.

Toisin nähden siis sen, että juuri kun vaikeuksien myötä alkoi sen hetken menopeli kulkea alla jollain tapaa niin sitten teki menestyksestä huolimatta silloisen lopetuspäätöksen josta toinen hyvinkin oli enemmän lopullinen kun toinen oli kaikkiaan erikoinen/olosuhteiden sanelema.
Olikohan Michael Schumacherin uran lopettaminen kauden 2012 miehen oma tahto, vai liekö tiimi pakottanut lopettamaan? Olisi kieltämättä ollut kutkuttavaa nähdä Schumi myös hybridi-aikakauden Mercedeksen ratissa.

Ehkä tässä skenaariossa Nico olisi vienyt mestaruudet Schumacherin nenän alta, mutta voittoja ainakin olisi Schumacherille tullut
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4210
Formula 1 palaa siis viikon päästä sunnuntaina synnyinsijoilleen, eli 3.heinäkuuta 2022.

Juuri Isosta-Britanniasta ja Silverstonen radasta kaikki aikanaan alkoi.

Silverstone Circuitilla ajettiin kautta aikain ensimmäinen Formula 1 -sarjan MM-osakilpailu vuonna 1950. Kilpailun voitti silloin Giuseppe 'Nino' Farina Alfa Romeollaan. Olisipa Alfa Romeo nykyään yhtä suorituskykyinen, kuin vielä -50- luvulla oli. Rataa käyttävät muun muassa Formula 1, Formula 2, FIA WEC, Superbike, Britannian Superbike, Britannian vakioauto- ja Britannian Formula 3 -sarjat. Radalla on ajettu vuodesta 2010 alkaen Britannian MotoGP -kilpailu. Silverstonessa on aikaisemminkin ajettu ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaruussarjaa, viimeksi vuosina 1977–1986.

Silverstone Circuit on rakennettu toisessa maailmansodassa käytetyn RAF Silverstone -sotilaslentokentän paikalle, ja siitä muistuttaa Hangar Straightiksi nimetty suora. Rata oli pitkien suoriensa takia pitkään yksi Formula 1:n nopeimmista radoista. Rataa onkin muutettu 1980-luvun jälkeen monta kertaa turvallisuussyistä. Suomalainen Formula 1 -kuljettaja Jyrki Järvilehto oli menettää henkensä ajettuaan rajun kolarin testeissä vuonna 1994.

JJ. Lehdon onnettomuus:
https://youtu.be/mevPKBz3nXM
Rataa pidennettiin vuonna 2010 5,9 kilometrin mittaiseksi. Uutta areenaosuutta käytetään sekä MotoGP- että Formula 1 -kilpailuissa.

Radan nykyinen lähtöruudukko sijaitsee Lillingstone Dayrell with Luffield Abbeyn kunnassa Aylesbury Valen hallintopiirissä Buckinghamshiressa ja radan entinen lähtosuora sijaitsee Silverstonen kunnassa South Northamptonshiren hallintopiirissä Northamptonshiressa.

Eniten voittoja Silverstonen radalta on Formula 1 -sarjassa Lewis Hamiltonilla, yhteensä seitsemän voittoa.

Suomalaisen kansallisuuden omaavista kuljettajista Silvestonessa F1-kilpailun ovat voittaneet Keke Rosberg kaudella 1978, Mika Häkkinen kaudella 2001, Kimi Räikkönen kaudella 2007, sekä Nico Rosberg kaudella 2013. Silverstone ja Monaco ovat radat, joilla Isä ja poika Rosberg ovat kumpikin siis voittaneet F1-kilpailun. Ja kaikki edellämainitut ovat siis maailmanmestaruuden lisäksi voittaneet sekä himoitut Monacon GP:n että Silverstonen voittopokaalit. 🏆

Voiko autourheilija paljon muuta enää toivoakaan uraltaan?

Valtteri Bottas on ollut toinen Silverstonessa kaudella 2014 Williamsilla ja kausilla 2017, että myös 2019 Mercedeksellä. Kolminkertainen hopeamies siis Bottas Silverstonessa.

kilpailuun. Sprintin voittaja saa tilastoihin tililleen paalupaikan.

Keke Rosbergin voitto kaudelta 1978.
Näytä liitetiedosto 889


Mika Häkkisen voitto kaudelta 2001.
Näytä liitetiedosto 891

Kimi Räikkösen voitto kaudelta 2007.
Näytä liitetiedosto 893

Nico Rosbergin voitto kaudelta 2013.
Näytä liitetiedosto 894

Bottas vs Hamilton taistelu voitosta kaudella 2019:
https://youtu.be/mpntKkGQ-5k
Silverstonessa on nähty myös dramaattisia kisoja historian saatossa. Kuten Mika Häkkisen ja Michael Schumacherin voittotaisto kaudella 1998. Rubens
Barrichellon ja Kimi Räikkösen voittotaisto kaudella 2003. Michael Schumacherin loukkaantuminen kovavauhtisessa ulosajossa jarrujen petettyä kaudella 1999. Sekä Jarno Trullin dramaattinen ulosajo kaudella 2004, josta mies kuitenkin onneksi selviytyi pelkällä säikähdyksellä. Schumacherin ja Hillin kolari kaudella 1995. Kolmen suuren kuljettajan Schumacherin, Sennan ja Prostin taistelu kaudella 1993. Unohtamatta Mansellin ja Piquet:n taistelua kaudelta 1987, sekä Keke Rosbergin paalupaikkaa kaudelta 1985. Sehän oli pitkään keskinopeudeltaan nopein paalupaikka-aika.

Paljon on siis Silverstonessa tapahtunut historian aikana. Tämä on oikein, sillä onhan laji syntynyt täällä Britanniassa.

Häkkinen vs Schumacher kaudella 1998 alla:

Barrichello vs Räikkönen kaudella 2003 alla linkissä:
https://youtu.be/5ORqDNmtFPY

Michael Schumacherin ulosajo kaudella 1999:
https://youtu.be/YF5z_nhLvk8https://youtu.be/F5rw1VaBfUA
Jarno Trullin onnettomuus kaudella 2004 alla linkissä:
https://youtu.be/Ox-rtpdWYIs

Schumacher vs Hill:
https://youtu.be/k0ySl8TO1U0
Schumacher vs Senna vs Prost;
https://youtu.be/NP_v80NUg3g
Mansell vs Piquet:

https://youtu.be/Dwb3ZRkhV8E
Keke Rosbergin paalupaikka kaudelta 1985:
https://youtu.be/1aHt3RLK6DA
https://youtu.be/X0Y4iUX1VpM
Nautinnollista Silverstonen F1-viikonloppua kaikille foorumilaisille.🏁🏆 sehän on jo viikon päästä luvassa. 😊👍
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4210
Mitä Silverstonen muistoja foorumilaisilta löytyy? Itse voisin laittaa yhden harmittavan muiston kaudelta 1997. Häkkinen oli kiinni GP:n voitossa, mutta harmittavasti moottori räjähti vain muutamaa kierrosta ennen maalia.

Tässähän tämä kaikessa karmeudessaan on:

Ja myös kaudella 1999 Häkkisen Mika olisi voittanut ilman renkaan irtoamista:

No onneksi Häkkinen sen Silverstonen GP:n lopulta kuitenkin voitti kaudella 2001. Ei näin jää mitään hampaankoloon. 😊 Häkkinen itse sanoi aikanaan, että voitti ne GP:t, mitkä halusi. Nosti esille Monacon GP:n, Britannian GP:n ja USA:n GP:n. Kaikki nämä onnistui voittamaan urallaan 👍
 

ssuvik

Well-known member
Liittynyt
24.5.2022
Viestit
186
Suomalaisen kansallisuuden omaavista kuljettajista Silvestonessa F1-kilpailun ovat voittaneet Keke Rosberg kaudella 1978
Rosberg voitti kyllä Silverstonessa 1978, mutta se ei kuulunut MM-sarjaan. Tuolla kaudella Iso-Britannian GP ajettiin Brands Hatchissa. Olet siis ihan oikeassa että Keke voitti siellä F1-autolla, olisit kuitenkin voinut mainita ettei se kuulunut MM-sarjaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4210
Rosberg voitti kyllä Silverstonessa 1978, mutta se ei kuulunut MM-sarjaan. Tuolla kaudella Iso-Britannian GP ajettiin Brands Hatchissa. Olet siis ihan oikeassa että Keke voitti siellä F1-autolla, olisit kuitenkin voinut mainita ettei se kuulunut MM-sarjaan.
Niinhän se oli. Ennen järjestettiin näitä MM- sarjan ulkopuolisia F1-kilpailuja. Viimeisin näköjään oli vielä kaudella 1996.

"1983 Race of Champions oli ei-mestaruuskilpailu, joka pidettiin Brands Hatchissa 10. huhtikuuta 1983. Kilpailtiin yli 40 kierrosta, ja se oli viimeinen ei-mestaruuden F1-kilpailu urheilun historiassa (lukuun ottamatta Formula 1 -sisäajoa). Trophy sprinttitapahtuma, joka pidettiin vuosina 1988–1996)"

Miksihän tästä tavasta luovuttiin? Tietysti kisoja on nykyään MM- taulukossa jo ihan riittämiin.

Täältä lisää näistä MM- sarjan ulkopuolisista kisoista.

https://f1.fandom.com/wiki/Category:Non-Championship_races
https://www.mclaren.com/racing/blog/alan-henry/what-happened-to-the-non-championship-grand-prix-racing-calendar/
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4210
Mitä mieltä olette Nick Heidfeldista kuljettajana? Olisiko miehestä ollut maailmanmestariksi tarpeeksi hyvässä autossa? Heidfeldia pidettiin aikanaan suurena lahjakkuutena, ja McLaren- kuljettajana. Toisin kävi.

Tämä tuli mieleen, kun F1-sarja hehkutti twitterissä Heidfeldin ohituksia Silverstonen GP:ssä kaudella 2008.


Täältä lisää Heidfeldin urasta.

https://bleacherreport.com/articles/312162-nick-heidfeld-always-at-the-right-place-at-the-wrong-time
 
Ylös