F1:n Testikuljettajista asiaa vuosien varrelta

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Doningtonissa 8.4.1993 ajettiin jälleen uuden radan edellyttämä tutustumisharjoitus. Tässä tietoja kyseiseltä torstaipäivältä:

1 Alain Prost Ranska Williams-Renault 1:13.182
2 Damon Hill Iso-Britannia Williams-Renault 1:13.263
3 Gerhard Berger Itävalta Ferrari-Ferrari 1:14.370
4 Ayrton Senna Brasilia Mclaren-Ford 1:14.481
5 Johnny Herbert Iso-Britannia Lotus-Ford 1:14.899
6 Martin Brundle Iso-Britannia Ligier-Renault 1:15.318
7 Philippe Alliot Ranska Larrousse-Lamborghini 1:15.330
8 JJ Lehto Suomi Sauber-Ilmor 1:15.432
9 Michael Schumacher Saksa Benetton-Ford 1:15.504
10 Mark Blundell Iso-Britannia Ligier-Renault 1:15.845
11 Jean Alesi Ranska Ferrari-Ferrari 1:15.930
12 Riccaro Patrese Italia Benetton-Ford 1:15.971
13 Christian Fittipaldi Brasilia Minardi-Ford 1:16.389
14 Fabrizio Barbazza Italia Minardi-Ford 1:16.492
15 Erik Comas Ranska Larrousse-Lamborghini 1:16.538
16 Thierry Boutsen Belgia Jordan-Hart 1:17.549
17 Karl Wendlinger Itävalta Sauber-Ilmor 1:17.678
18 Rubens Barrichello Brasilia Jordan-Hart 1:17.887
19 Andrea de Cesaris Italia Tyrrell-Yamaha 1:18.967
20 Derek Warwick Iso-Britannia Footwork-Mugen-Honda 1:19.034
21 Michael Andretti Yhdysvallat McLaren-Ford 1:19.128
22 Luca Badoer Italia Dallara-Lola-Ferrari 1:19.167
23 Alessandro Zanardi Italia Lotus-Ford 1:19.511
24 Michele Alboreto Italia Dallara-Lola-Ferrari 1:20.137
25 Ukyo Katayama Japani Tyrrell-Yamaha 1:23.107
26 Aguri Suzuki Japani Footwork-Mugen-Honda 1:24.419

Kilpailusta olisi sen hetken sääntöjen perusteella karsiutunut Aguri Suzuki.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1994 TI Circuit Aidan radalla ajettiin yksi tutustumisharjoitus torstaina. 14.4.1994 ajetussa erikoisharjoituksessa Roland Ratzenbergeriä veikattiin sen yllätysnimeksi, mutta toisin kävi. Toki se ei ollut mitään pois Ratzenbergerin myöhemmästä potentiaalista siinä vaiheessa monenkaan mielestä.

Tässä kuitenkin siitä tulokset:

1 Michael Schumacher Saksa Benetton-Ford 1:11.307
2 Ayrton Senna Brasilia Williams-Renault 1:12.572
3 Damon Hill Iso-Britannia Williams-Renault 1:12.601
4 Mika Hakkinen Suomi McLaren-Peugeot 1:13.169
5 Jos Verstappen Hollanti Benetton-Ford 1:13.703
6 Christian Fittipaldi Brasilia Footwork-Ford 1:13.727
7 Gerhard Berger Itävalta Ferrari-Ferrari 1:13.773
8 Heinz-Harald Frentzen Saksa Sauber-Mercedes 1:13.867
9 Erik Comas Ranska Larrousse-Ford 1:13.908
10 Karl Wendlinger Itävalta Sauber-Mercedes 1:14.335
11 Nicola Larini Italia Ferrari-Ferrari 1:14.343
12 Martin Brundle Iso-Britannia McLaren-Peugeot 1:14.371
13 Rubens Barrichello Brasilia Jordan-Hart 1:14.525
14 Gianni Morbidelli Italia Footwork-Ford 1:14.538
15 Olivier Panis Ranska Ligier-Renault 1:14.676
16 Johnny Herbert Iso-Britannia Lotus-Mugen-Honda 1:15.029
17 Michele Alboreto Italia Minardi-Ford 1:15.148
18 Mark Blundell Iso-Britannia Tyrrell-Yamaha 1:15.256
19 Ukyo Katayama Japani Tyrrell-Yamaha 1:15.450
20 Eric Bernard Ranska Ligier-Renault 1:15.577
21 Olivier Beretta Monaco Larrousse-Ford 1:15.647
22 Aguri Suzuki Japani Jordan-Hart 1:15.885
23 David Brabham Australia Simtek-Ford 1:16.105
24 Pedro Lamy Portugali Lotus-Mugen-Honda 1:16.796
25 Pierluigi Martini Italia Minardi-Ford 1:17.523
26 Bertrand Gachot Belgia Pacific-Ilmor 1:18.027
27 Roland Ratzenberger Itävalta Simtek-Ford 1:18.047
28 Paul Belmondo Ranska Pacific-Ilmor 1:20.114

Aidan kilpailusta olisivat noilla ajoilla karsiutuneet aika-ajossa Roland Ratzenberger ja Paul Belmondo.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1996 Australian Grand Prix ajettiin ensimmäistä kertaa Melbournessa Albert Parkin radalla. Valitettavasti minulla ei ole tallessa ensimmäisen tutustumisharjoituksen aikoja, mutta toisen on. Ensimmäisestä tiedän vain sen, että Damon Hill oli niissä nopein ajalla 1.34.392 ja Jean Alesi oli siinäkin sessiossa kuten melkein seuraavaksi laitettavassa aikataulukossa toisen tutustumisharjoituksessa sen tapaan sekuntia nopeampi kuin Michael Schumacher.

Tässä kuitenkin toisen tutustumisharjoituksen ajat 7.3.1996:

1 Jacques Villeneuve Kanada Williams-Renault 1:33.401
2 Damon Hill Iso-Britannia Williams-Renault 1:34.392
3 Jean Alesi Ranska Benetton-Renault 1:34.664
4 Michael Schumacher Saksa Ferrari-Ferrari 1:35.018
5 Jos Verstappen Hollanti Footwork-Arrows-Hart 1:35.057
6 Rubens Barrichello Brasilia Jordan-Peugeot 1:35.115
7 Eddie Irvine Iso-Britannia Ferrari-Ferrari 1:35.349
8 Gerhard Berger Itävalta Benetton-Renault 1:35.362
9 Olivier Panis Ranska Ligier-Mugen-Honda 1:35.780
10 Heinz-Harald Frentzen Saksa Sauber-Ford 1:36.135
11 Mika Hakkinen Suomi McLaren-Mercedes 1:36.253
12 David Coulthard Iso-Britannia McLaren-Mercedes 1:36.330
13 Johnny Herbert Iso-Britannia Sauber-Ford 1:36.678
14 Martin Brundle Iso-Britannia Jordan-Peugeot 1:37.051
15 Mika Salo Suomi Tyrrell-Yamaha 1:37.051
16 Ukyo Katayama Japani Tyrrell-Yamaha 1:37.903
17 Pedro Lamy Portugali Minardi-Ford 1:38.072
18 Ricardo Rosset Brasilia Footwork-Arrows-Hart 1:38.367
19 Pedro Diniz Brasilia Ligier-Mugen-Honda 1:38.447
20 Giancarlo Fisichella Italia Minardi-Ford 1:39.142
21 Luca Badoer Italia Forti-Ford 1:51.007
22 Andrea Montermini Italia Forti-Ford 2:05.379

Forteja lukuunottamatta mahdollisesti kaikki muut tiimit olivat 107 % säännön sisällä. Mika Salolla oli Martin Brundlen kanssa tasa-aika, mutta Salon toiseksi nopein aikakierros oli Brundlen vastaavaa hitaampi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten vielä 18.9.1997 ajetun Itävallan A1-Ringin Tutustumisajon tulokset. Sessio ajettiin torstaina:

1 Damon Hill Iso-Britannia Arrows-Yamaha 1:12.553
2 Rubens Barrichello Brasilia Stewart-Ford 1:12.589
3 Jan Magnussen Tanska Stewart-Ford 1:12.823
4 Jean Alesi Ranska Benetton-Renault 1:12.956
5 Jarno Trulli Italia Prost-Mugen-Honda 1:13.025
6 Mika Hakkinen Suomi McLaren-Mercedes 1:13.034
7 David Coulthard Iso-Britannia McLaren-Mercedes 1:13.095
8 Heinz-Harald Frentzen Saksa Williams-Renault 1:13.108
9 Johnny Herbert Iso-Britannia Sauber-Petronas 1:13.251
10 Giancarlo Fisichella Italia Jordan-Peugeot 1:13.261
11 Gerhard Berger Itävalta Benetton-Renault 1:13.368
12 Jacques Villeneuve Kanada Williams-Renault 1:13.524
13 Eddie Irvine Iso-Britannia Ferrari-Ferrari 1:13.632
14 Pedro Diniz Brasilia Arrows-Yamaha 1:13.762
15 Michael Schumacher Saksa Ferrari-Ferrari 1:13.827
16 Ralf Schumacher Saksa Jordan-Peugeot 1:14.060
17 Shinji Nakano Japani Prost-Mugen-Honda 1:14.176
18 Jos Verstappen Hollanti Tyrrell-Ford 1:14.266
19 Ukyo Katayama Japani Minardi-Hart 1:14.590
20 Gianni Morbidelli Italia Sauber-Petronas 1:14.591
21 Mika Salo Suomi Tyrrell-Ford 1:14.887
22 Tarso Marques Brasilia Minardi-Hart 1:16.502

Kaikki olisivat päässeet noilla ajoilla mukaan sunnuntain kilpailuun.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Näillä ajoilla kilpailun Esikarsinnassa olisivat pudonneet Eric van de Poele ja Fabrizio Barzbazza ja aika-ajoissa olisivat karsiutuneet JJ Lehto, Nicola Larini, Ivan Capelli ja Olivier Grouillard heidän lisäkseen.
Paitsi että Modena-Lambot eivät esikarsinnassa olleet avauskisan Larinin seitsemännen sijan ansiosta.

Loppukauden esikarsintapoppoo muodostui kahdesta Brabhamista, kahdesta Footworkista, kahdesta AGS:stä sekä yhdestä Fondmetalista ja Colonista. Viimeksimainittu talli ei Espanjassa mukana ollut mutta ajatti sitten vielä Naoki Hattoria kaksi viimeistä viikonloppua. AGS:n tie päättyi Espanjaan.

Näin ollen oikeat esikarsiutujat olisivat olleet AGS:n kaksikko Grouillard-Barbazza sekä Alex Caffi.

Michael Bartels muuten puuttui listalta kokonaan. Oliko niin, ettei hän saanut aikaa lainkaan?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
No tuossa olikin vain, että mikäli Lambot olisivat olleet Esikarsinnassa mukana. Tietenkään eivät olleet, mutta eivät ajat olleet kehuttavia varsinaiseen aika-ajoihinkaan verrattuna. Michael Bartelsilla oli hajonnut auto ennen kuin pääsi ajamaan yhtään kierrostakaan koko sessiossa ja siten hänellä ei ollut aikaa lainkaan.
 

Gotcha

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
146
Sijainti
Saksa
Sattuisiko sinulla CCMK olemaan enemmän tietoa kauden 1994 testeistä ja testikuljettajista? Kerään tietoa eri tallien pää- ja sivutoimisista testikuljettajista, ja minulta puuttuu vielä joitakin nimiä. Oliko esimerkiksi talleilla Tyrrell, Footwork, Sauber ja Minardi erillisiä testikuljettajia kauden aikana? Prost ilmeisesti testasi Philippe Alliotin ohessa jonkin verran McLarenia, ja erään lähteen mukaan H.-H. Frentzen ajoi kauden aikana Bridgestonen rengastesteissä Tyrreliä?

Ajettiinko kausien 1993-1994 välisenä talvena ja ennen kauden 1994 alkua yhteisiä testejä useamman tallin voimin esimerkiksi Barcelonassa kuten nykyään vai ajattivatko tallit enemmän yksityisesti omia autojaan eri radoilla eri päivinä? Löysin Internetin syövereistä ainakin tulokset 10.03.1994 ajetusta Imolan testistä, johon osallistuivat Benetton, Ferrari, Footwork, Ligier, Minardi, Simtek ja Williams. Varmasti tammi- ja helmikuun aikanakin ajettiin yhteisiä testejä? En ole kuitenkaan löytänyt tietoja niiden ajankohdasta, sijainnista ja tuloksista.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Luca Badoer taisi ainakin olla Minardin testikuljettaja 1994.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Yannick Dalmas oli myös McLarenin kakkostestaaja kaudella 1994. Peugeot oli melko vahvasti niin Dalmasin kuin Alliotin taustalla. Jostain syystä tuo Peugeotin monivuotinen sopimus tallin kanssa olisi saattanut kariutua jo ilman melko näyttäviä moottoriongelmiakin. Eräs viimeisiä eron syitä oli ainakin se, että nämä ranskalaistestaajat eivät saaneet kauden aikana ajaa muun muassa Ranskan kilpailussa Martin Brundlen tilalla tai muutenkaan hirveämmin testejä. Häkkisen Mikan tosin jouduttua kilpailukieltoon Saksan ja Unkarin välillä Alliot sai jonkin verran tosin ylimääräisiä testivuoroja ja yhden suurtestin ajettavaksi kokonaan Mikan sijaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
BMW:llä oli aikanaan montakin erilaista testikuljettajaa silloin kuin moottorivalmistaja halusi heille niitä myöntää. Kaudella 1980 BMW myönsi testejä ainakin Marc Surerille, Manfred Winkelhockille ja Jan Lammersille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
BMW myönsi aikanaan myös uransa lopettaneelle Hans-Joachim Stuckille mahdollisuuden testeihin Paul Ricardin radalla kaudella 1981. Lisäksi Stuck testasi vielä kausilla 1982 ja 1983 talvikaudella samalla radalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1984 Emanuele Pirro, Christian Danner ja Mauro Baldi testasivat BMW:n testeissä Manfred Winkelhockin ohella talvikaudella kautta 1985 varten sillä Brabhamilla ei tiedetty toista kuljettajaa pitkään aikaan. Lisäksi Marc Surerille oli tehty tarjous pääsääntöisen testaajan paikasta kaudeksi 1985.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Talvikaudella 1980-1981 ja 1982-1983 Jacky Ickx katui ajoittain uransa lopettamista F1:ssä. Lisäksi BMW:n ja Bernie Ecclestonen ison rahan toivomuksesta Ickx testasi virallisesta lopettamispuheistaan huolimatta Brabhamia BMW:n kutsuvieraana talvikausilla. Ensimmäisellä testikaudella hänen mittatikkuinaan toimivat Thierry Boutsen, Teo Fabi, Marc Surer ja Manfred Winkelhock. Toisella testikaudella Teo Fabin sijaan paikalla oli hänen veljensä Corrado Fabi. Lisäksi molemmilla kerroilla paikalla oli myös Jan Lammers.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1983 sen vuoden lopulla Williamsin etsiessä uutta testikuljettajaa kaudelle 1984 sillä oli lopulta kolme ehdokasta tarjolla. Mike Thackwell ja maksukuljettajat Thierry Tassin ja Lamberto Leoni. Thackwell oli lopulta molempia selvästi nopeampi niin F1-autolla kuin erikoisesti järjestetyssä rajoitettujen tehojen testissä. Rajoitettujen tehojen testissä käytettiin Doningtonin radalla 1983 Williamsin FW08C-autoa. Aiemmin miehet olivat ajaneet Williamsin turboautoa testien mukaan. Tehorajoitetussa testissä FW08C-auton teholuvut rajoitettiin moottorista 450 hevosvoimaan ja kierrosrajoitus oli korkeintaan 9000 kierrosta minuuttiin. Lopulta Tassinin ja Thackwellin kanssa oli tiukkaa kilpailua, mutta Thackwell sai paikan tallin testaajana. Leoni sen sijaan oli ruosteessa eikä ollut mainittavasti nopeampi edes rajoitetuilla tehoilla kuin varsinaisilla vapailla tehoilla. Rajoitetut teholuvut kauden 1983 Williams FW08C-autossa vastasivat sen vuoden F2-luokan autoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1981 lopulla Marlboro järjesti Englannin F3-sarjan huippukuljettajille järjestetyn testipäivän Silverstonen radalla. Tässä ajat kolmen parhaan osalta:

Jonathan Palmer: 1.14.600

Raul Boesel: 1.14.800

Thierry Tassin: 1.14.900
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Mielenkiintoinen nimi ruotsalaisessa ja pohjoismaisessa autourheiluhistoriassa oli kaudeksi 1990 Rialille povattu, mutta kuitenkin kaudella 1989 formulakokemusta testrintamalla saanut Thomas Danielsson. Ensimmäisen kerran Danielsson ajoi Rialille 9.7.1989 eli silloin kun talli muutoin ajoi Ranskan kilpailussa.

Pienen tallin osalta juuri kukaan ei ollut Danielssonin testiä katsomassa Hockenheimin radalla. Myöhemin Paul Ricardin radalla hän oli ensimmäisessä isommassa testissään mahdollista tulevaa tallikaveriaan Volker Weidleriä kaksi sekuntia hitaampi. Ennen Saksan osakilpailua sinä vuonna ajetussa Hockenheimin suurtestissä läsnä olivat lähes kaikki tallit ja niin myös Rialkin.

Rialin omat ajat olivat testeissä Christian Dannerin osalta 1.50.100, Volker Weidlerin osalta 1.52.0 ja Danielssonin osalta 1.54.0 ja hän oli valitettavasti testien hitain kuljettaja. Testien nopeimmat miehet olivat Nigel Mansell ajalla 1.44.670 ja Ayrton Senna hieman myöhemmin pidetyssä toisessa suurtestissä ajalla 1.43.390.

Danielsson testasi vähän myöhemmin Hockenheimissa Rialin Günther Schmidtin ohjeistamana tallin omassa testissä ja saksalaisen tallipäällikön suuri yllätys oli yllättäen Rialin oma kärkiaika 1,4 sekuntia nopeampana kuin Danner vastaavalla ajalla aiemmassa testissä. Danielsson oli ajanut vain 20 kierrosta. 26.7.1989 ajetussa viimeisessä testissä ennen kilpailua Danielsson oli 29 testikierroksen jälkeen nopeampi kuin Volker Weidler, mutta ei silti sponsorirahojen puutteen vuoksi saanut ajaa Hockenheimissa itse kilpailuviikonloppuna. Danielssonin arveltiin tuolloin kuitenkin ajavan vielä ennen kauden loppua tai sitten kaudella 1990.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Lopulta Danielssonin kohtalo oli jäädä syrjään kaudella 1990 Rialilta, Zakspeediltä ja koko lajista kun molemmat tallit vetäytyivät ja jostain syystä ruotsalaisilta sponsoreilta loppui suurempi halu sponsoroida nuorukaista. Mikäli Rial olisi selvinnyt kaudeksi 1990 lajiin niin Danielssonilla olisi ollut testikuljettajan paikka ja lisäksi ainakin yksi kilpailu hänen piti ajaa kaudella ja sen arveltiin olevan juurikin Hockenheimissa. Toki riittävällä sponsorirahalla olisi päässyt hyvin todennäköisesti kisakuljettajaksikin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten Paul Ricardin radalla 1981 joulukuussa ajetusta suurtestistä kuljettajien eri aikoja. Tässä testissä mukana oli jonkin verran myös maksutestaajia ja promootiokuljettajia ja myös sellaisia vapaita testaajia joilla ei ollut tallipaikkaa kaudeksi 1982. Testit ajettiin lyhyellä radalla.

Tässä aikoja:

1. Nelson Piquet Brabham-BMW 1.02.410

2. Hector Rebaque Brabham-BMW 1.02.430

3. Riccardo Patrese Brabham-Cosworth 1.02.600

4. Nelson Piquet Brabham-Cosworth 1.02.850

5. Alain Prost Renault 1.02.900

6. Keke Rosberg Williams-Cosworth 1.02.950 (Keke ajoi testin aikana kahdella eri autolla. Parhaimman ajan hän ajoi nelipyöräisellä autolla.)

7. Nigel Mansell Lotus-Cosworth 1.03.970

8. Michele Alboreto Tyrrell-Cosworth 1.04.050

9. Didier Pironi Ferrari 1.04.200

10. Riccardo Patrese Brabham-BMW 1.04.205

11. John Watson McLaren-Cosworth 1.04.300

12. Gilles Villeneuve Ferrari 1.04.660

13. Derek Warwick Toleman-Hart 1.04.700

14. Niki Lauda McLaren-Cosworth 1.04.710

15. Jean-Pierre Jarier Williams-Cosworth 1.04.790

16. Teo Fabi Brabham-BMW 1.04.800

17. Marc Surer Brabham-BMW 1.05.200

18. Jacques Laffite Ligier-Matra 1.05.300

19. Eddie Cheever Ligier-Matra 1.05.400

20. Rene Arnoux Renault 1.05.800

21. Jean-Pierre Jarier Osella-Cosworth 1.06.300 (Jarier ajoi Osellalla testin aikana myös siltä varalta, että ei saisi paikkaa Williamsilta ja Williamsin paikka oli tuohon mennessä ja lähes taattu Kekelle.)

22. Geoff Brabham Brabham-Cosworth 1.06.310

23. Jacky Ickx Brabham-BMW 1.06.600

24. Manfred Winkelhock Brabham-BMW 1.06.610

25. Corrado Fabi Brabham-BMW 1.06.800

26. Jonathan Palmer Williams-Cosworth 1.06.810

27. Marc Surer Toleman-Hart 1.07.000 (Surer tavoitteli ostopaikkaa Tolemanilta.)

28. Thierry Boutsen Brabham-BMW 1.07.700

29. Slim Borgudd Tyrrell-Cosworth 1.07.710

30. Keke Rosberg Williams-Cosworth 1.07.715 (Tämän ajan Rosberg ajoi tallin kuusipyöräisellä autolla.)

31. Eliseo Salazar Lotus-Cosworth 1.08.200 (Salazar oli JPS:n kutsusta ajamassa testejä ja Colin Chapman halusi hänet kaudeksi 1982 Roberto Morenon testikuljettajapariksi. Lisäksi Elio de Angelisin ja Alfa Romeon sopimuskohun takia Elio ei ollut näissä suurtesteissä paikan päällä ja Salazar olisi voinut ostaa riittävän suurella chileläisellä rahoituksella de Angelisin kokonaan ulos tallista siinä vaiheessa. Peter Warr tosin piti Elion puolia vaikka Chapmanilla ja de Angeliksella ei ollut sillä hetkellä kovin hyvät välit. Samalla Warr ja Chapman kiistelivät tuolloin myös Mansellin asemasta tallissa.)

32. Riccardo Paletti Osella-Cosworth 1.08.250 (Tässä testissä Paletti lyyhistyi ratin taakse ajettuaan parhaan testiaikansa ja hän oli ollut ennen sitä vielä paljonkin hitaampi. Tästä testistä käynnistyivät myös italialaisnuorukaisen kunnon riittävyyden arvuuttelu.)

33. Hector Rebaque Brabham-Cosworth 1.08.700

34. Jonathan Palmer Lotus-Cosworth 1.08.800 (Sai Frank Williamsilta erikoisluvan ajaa myös Lotuksen testiä sillä JPS halusi hänet testaamaan ja lisäksi myös Palmerin mahdollinen ajaminen kaudella 1982 olisi sopinut paremmin tallin kuvioihin ja olisi antanut paremmin aikaa keskittyä vain kisakuljettajien kehittämiseen.)

35. Roberto Moreno Lotus-Cosworth 1.10.200 (Testien hitain aika ei juuri ilostuttanut Colin Chapmania, mutta brasilialainen tulisi silti pysymään testijoukkueessa mukana myös kaudella 1982.)

Näistä testeistä huomattavimmat poissaolevat kuljettajat olivat Elio de Angelis ja Carlos Reutemann. Samalla tähän suurtestiin piti aluksi tulla myös japanilainen kuljettaja eli Satoru Nakajima, mutta Salazar maksoi enemmän testirahaa kuin Nakajima.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1994 F1-testaajina eri talleissa kauden aikana toimivat seuraavat nimet:

Williams: David Coulthard, (Coulthardin piti olla pääsääntöinen testikuljettaja, mutta Ayrton Sennan kuoleman takia nousi kisakuljettajaksi.) Jean-Christophe Boullion ja Emmanuel Collard. Boullion oli tallissa uusi testikuljettaja pääsääntöisesti ja Collard teki promootiotestiä. Boullion oli ollut myös tallin kakkostestaaja vielä Sennan eläessäkin.

Tyrrell: Mauro Martini.

Benetton: Jos Verstappen, (Verstappenin piti olla vain pelkkä testikuljettaja, mutta JJ Lehdon loukkaannuttua sai ajaa suurimman osan kaudesta. Myöhemmin korvattiin loppukaudesta 1994 Johnny Herbertillä.) Allan McNish jatko uutena testikuljettajana Verstappenin kisakuljettajan nousun jälkeen pääsääntöistä testaamista tallissa. Samalla kaudella talli testasi myös Jordi Genetä ja Paul Tracya promootiokuljettajina.

McLaren: Philippe Alliot ja Yannick Dalmas. (Lisäksi promootiotestausta kaudella tekivät Alain Prost, Jaime Davies, Allan McNish, Gil de Ferran, Laurent Aiello ja Jan Magnussen. Magnussen sai aivan kauden 1994 lopussa kakkostestaajan paikan tallista kaudeksi 1995.)

Footwork: Massimiliano Max Papis ja Jörg Müller.

Lotus: Alessandro Alex Zanardi, (Zanardi oli pääsääntöinen testaaja kunnes olisi ollut kuntoutunut kauden 1993 Span kilpailuviikonlopun vammoistaan.) Max Papis, Aguri Suzuki, Warren Hughes ja Mika Salo.

Jordan: Kelvin Burt, Laurent Aiello ja Vittorio Zoboli. (Stephen Watson oli Sasolin oma toivomus testaajaksi ja mahdolliseksi kisakuljettajaksi. Ikävä kyllä häntä ei hyväksytty siihen. Lisäksi Aguri Suzuki ehti hieman testata autoa ja Mika Salokin yhdistettiin muutamissa huhuissa tallin mahdolliseen testijoukkueeseen. Saattoi kyllä liittyä myös Aidan kilpailun pääsyyn nuo huhut.)

Larrousse: Emmanuel Clerico ja Elton Julian. (Lisäksi myös Hideki Noda.)

Minardi: Luca Badoer, Giancarlo Fisichella ja Christian Pescatori. (Fisichella oli kakkostestaaja tallissa ja Pescatori oli tallin promootiokuljettaja. Hävisi myös näyttöajon kakkostestajan paikasta Fisichellalle.)

Ligier: Franck Lagorce, JJ Lehto, Johnny Herbert, Michael Schumacher, Emmanuel Collard, Jörg Müller ja Max Papis. (Näistä ainoa kunnollinen ja virallinen testikuljettaja oli Lagorgce. Loput olivat Benettonin tai Ligierin toivomia testaajia ja Müller ja Papis maksoivat testiajoistaan.)

Ferrari: Nicola Larini.

Sauber: Jörg Müller. (Lisäksi Kris Nissen, Pedro Lamy, Jean-Christophe Boullion ja Norberto Fontana olivat tallin testaajia kauden aikana. Aivan kauden 1994 lopulla Fontana nimettiin tallin testikuljettajaksi kaudeksi 1995. Mahdollisesti myös Mika Salo testasi kaudella 1994 sen loppupuolella Sauberia. JJ Lehto testasi ainakin ennen Suzukaa ja Adelaidea tallissa heti kun oli selvinnyt, että Benetton tai Ligier eivät aikoneet ajattaa häntä kauden kahdessa viimeisessä kilpailussa.)

Simtek: Andrea Montermini ja Domenico Mimmo Schiattarella. (Maksutestaajina kaudella myös kisaehdokkaat Jean-Marc Gounon ja Jan Lammers.)

Pacific: Oliver Gavin ja Giovanni Lavaggi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tammikuussa 1994 Estorilin neljän päivän suurtestissä Ayrton Senna ajoi nopeimman ajan ja yhteensä 175 kierrosta. Nopein niistä oli 23.1.1994 ajettu kierrosaika 1.12.490. Benettonin tapaan mahdollisesti Senna saattoi ajaa vielä edelliskauden värityksessä olleessa, mutta jo uusien sääntöjen mukaan rakennetulla FW15D:llä.
 
Ylös