F1:n Testikuljettajista asiaa vuosien varrelta

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Helmikuussa 1994 Pacific-talli suoritti oman 15 kierroksen mittaisen testinsä Snettertonin radalla. Samaan aikaan Silverstonessa 18.2.1994 Jordan-talli testasi ensimmäistä kertaa suunnitellusti kauden 1994 aikana tulevaa välitankkausta. 24.2.1994 oli tuolloin tarkoitus aloittaa Barcelonan suurtestit joita ei ollut alkuperäisessä testikalenterissa, mutta testissä oli tarkoitus kaikilla siihen osallistuvilla talleilla testata juurikin edelleen kysymysmerkin alla ollutta välitankkausta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
23.2.1994 Bertrand Gachot oli jäisellä Silverstonen radalla kohdata saman ulosajon kuin mitä JJ Lehto. Gachot onnistui kuitenkin vaaratilanteen vielä selvittämään parhain päin ja onneksi Pacificin autokaan ei ollut mitenkään hirveän nopeassa vauhdissa.

Paras kierrosaika oli 1.26.800 ja testit päättyivät parhaan kierroksen jälkeen välittömästi koska radalle alkoi jääkylmän vesisateen ja kovan tuulen lisäksi sataa myrskyn seurauksena myös lunta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
1.3.1994 McLaren aloitti omat kolmen päivän mittaiset testinsä Silverstonessa. Martin Brundle oli ensimmäistä kertaa joukkueessa mukana. Erikoista oli kuitenkin se, että Brundle ei ollut sopimuksen alaisena kuljettajana vaan vapaana kuljettajana. Häkkisen Mikan lisäksi paikan päällä oli tiettävästi myös Alain Prost.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
7.3.1994 Roland Ratzenberger ja David Brabham suorittivat tiettävästi Simtekin ainoan suurtestin ennen kautta 1994 Imolassa. Sen testin jälkeen talli olisi pystynyt heikon taloustilanteensa vuoksi testaamaan vasta kauden aikana. Imolan myöhempiin isompiin testeihin ajoluvan lääkäreiltä sai myös JJ Lehto ja Tyrrellin Mark Blundell oli erikoisesti Brands Hatchin radalla testaamassa Tyrrellin uutta autoa kun tallikaveri Ukyo Katayama ajoi tallin vanhalla autolla testiä Imolassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
8.3.1994 Alain Prost ajoi kuuluisan McLaren-testinsä Estorilissa, mutta aika 1.16.600 oli liian kaukana Prostin omista tavoiteajoista. Damon Hillin aika oli 1.11.490 ja lähes sama kuin minkä hän oli saavuttanut kaudella 1993. Prost julisti sen jälkeen miettivänsä vielä kuukauden mahdollista ajamistaan kaudella 1994. Noihin aikoihin Ayrton Senna alkoi ajoittain lähes stressaavalla tavalla pyytää Prostia palaamaan lajiin. Prostin mukaan Senna oli ajoittain erittäinkin ahdistunut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kaudella 1994 Imolan suurtestien päätteeksi pidettiin vielä seuraava suurtesti Estorilissa. Alain Prostin jatkuvan empimisen seurauksena Ron Dennis antoi harvinaisesti yhden suunnitellun täyden testipäivän sijaan peräti kaksi täyttä testipäivää Philippe Alliotille. Sen sijaan Yannick Dalmasin yksi suunniteltu täysi testipäivä peruttiin Martin Brundlen hyväksi. Dalmas olisi ajanut Estorilissa Brundlen ja Mika Häkkisen kanssa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Elokuussa 1994 Silverstonen suurtestit annettiin Mika Häkkisen sijaan Philippe Alliotille. Syy siihen oli selvä koska Häkkistä odotti kilpailukielto Hungaroringille.

Tässä kuitenkin niistä tuloksia:

1. Damon Hill 1.29.670

2. Michael Schumacher 1.29.790

3. David Coulthard 1.30.260

4. Martin Brundle 1.30.360

5. Olivier Panis 1.31.670

6. Mark Blundell 1.32.420

7. Philippe Alliot 1.34.260

8. Bertrand Gachot 1.35.230

9. Paul Belmondo 1.37.340

10. Ukyo Katayama 1.37.500

11. Jos Verstappen 1.38.050

12. Eric Bernard 1.40.000
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
28.9.1994 David Coulthardin huhuttiin joutuvan siirtymään Nigel Mansellin takia kisakuljettajan paikalta takaisin testikuljettajaksi kaudeksi 1995. Sen huhuttiin turhauttavan nuorta skottilaista ja huhuissa pyöri Ligierin lisäksi myös McLaren ja Jordan. Jordanilta tyrmättiin huhut välittömästi sillä he eivät tiettävästi koskaan edes puhuneet Coulthardin kanssa. Sen sijaan jo tuolloin Ron Dennisin ilmeestä näki, että Coulthardin loikkaamisesta McLarenille kaudeksi 1995 oli jo keskusteltu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ennen Jerezin osakilpailua 1994 testattiin Estorilin radalla jälleen suurtestin muodossa. MM-sarjan talleista peräti 10 tallia ja 20 kuljettajaa olivat mukana testeissä. Testien nopeimmat miehet olivat Damon Hill ja Michael Schumacher. Hillin nopein aika oli 1.20.340 ja Schumacherin nopein aika oli 1.20.450.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Estorilin suurtestien päätteeksi Schumacherin nopein aika oli 1.18.840, Damon Hillin 1.19.330 ja Gerhard Bergerin nopein aika oli 1.19.760.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
11.10.1994 Nigel Mansell tuli Englannissa vietetyistä pienoistesteistä suoraan isompaan testiin Estoriliin. Päivän testi meni Mansellin osalta pilalle. Ensimmäiseksi hän ei mahtunut Damon Hillin mittojen mukaan sovitettuun autoon ja myöhemmin sade rajoitti testiajan päivän osalta viiteen kierrokseen. Myöhemmin Mansell ajoi parhaan aikansa 1.23.400 kun taas vertailun vuoksi Michael Schumacher ajoi ajan 1.19.280 ja Damon Hill ajan 1.19.780.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Toisaalta tapaus Thomas Danielsson ja Volker Weidler kuuluvat juuri sarjaan erikoisten syiden takia lopettaneet formulakuljettajat. Weidlerillä oli korvien tinnitus syynä ja Danielssonilla oli ongelmana ilmeisesti äärimmäisen paljon heikentynyt syvyysnäkö ja vahingoittuneet silmät. Molemmat silti olivat testikuljettajia ja Weidler itse asiassa oli Tyrrellin testikuljettaja vuosina 1990-1991 ja rajallisesti myös kaudella 1992. Weidlerin uran loppuminen käytännössä avasi tien Heinz-Harald Frentzenille ennen pitkää kuninkuusluokkaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Jan Lammers kuului talvikaudella 1987-1988 siihen epäonniseen joukkoon joka ei päässyt Marchille kaudeksi 1988 Ivan Capellin tallikaveriksi. Lammersin lisäksi paikkaa tavoittelivat myös Kris Nissen ja Andy Wallace. Lammersin osuus Marchin kanssa olisi ollut selitettävissä jo vuodesta 1985 asti pienellä panoksella sijoitettavasta yhteistyöstä. Lammers oli ollut Marchiin yhteydessä jo vuonna 1985 Macaon F3-kisoissa ja Lammers oli ajanut kaudella 1987 Domen riveissä. Dome talli käytti Dunlopin renkaita ja Yamahan moottoria.

Valitettavasti Lammers ei ensimmäiseksi päässyt testaamaan kilpailukautensa takia Marchin autoa ja myöhemmin Mauricio Gugelmin vain nähtiin paremmaksi kuljettajaksi kuin Lammers. Etenkin vielä kun Lammers ei saanut kasaan sovittua summaa paluuseensa. Ongelmana oli lisäksi se, että Lammersin tukisopimukset liittyyivät enemmän F3000-sarjaan Japaniin ja vieläkin enemmän kautta 1988 koskien Urheiluautojen MM-sarjaan. Niiden hylkääminen olisi tarkoittanut käytännössä uran päättymistä tai ainakin hyvin vakavaa vaikeutta yrittää palata F1:siin minimimäärällä tukijoita.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kaudella 1990 Bernd Schneider toimi Arrowsin testikuljettajana ja ajoi myös pari kilpailua kaudella. Schneiderin osalta kauden avaus Phoenixissa oli jäädä ajamatta sillä Enrico Bertaggia tarjosi isoa setelinippua yhden kilpailun maksupaikasta. Lopulta Schneiderin onneksi koitui myös Arrowsin oma testisopimus jossa oli nimetty yksinomaan vain Schneider ajamaan tilapäisenä kuljettajana eikä ketään muuta. Mahdollisesti onneksi koitui lisäksi se seikka, että Bertaggia ei olisi tuonut yhden kisan ostopaikastaan loppupelissä niin kovinkaan paljon rahaa kuin mitä arvioitiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kaudeksi 1989 Kris Nissen oli allekirjoittanut alustavan testisopimuksen ja mahdollisesti rahatilanteen mukaan kisakuljettajan paikaksi muuttuvan sopimuksen Zakspeedille kauden 1988 aikana. Kyseisen vuoden lopulla maksusitoumukset muiden tallien osalta olivat muuttumassa kisakuljettajan paikkaa puoltavaksi. Valitettavasti Nissen loukkaantui vakavasti Urheiluautojen MM-Sarjassa eikä ollut muutenkaan lopulta tuomassa Zakspeedin kaipaamia suuria sponsoreita.
 

Gotcha

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
146
Sijainti
Saksa
Suurkiitos CCMK tuosta kauden 1994 testien käsittelystä! :thumbup: Paljon minulle uutta tietoa ja aineistoa tuli enemmän kuin riittävästi!
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Muistelisin, että vuonna 1985 Toleman ajatti Piercarlo Ghinzania ja Roberto Morenoa vastakkain hakiessaan Teo Fabille tallikaveria kauden puolivälin tienoilla. En ole asiaan vahvistusta löytänyt. Tietääkö CCMK asiasta?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Saattoi olla näinkin. Pitää vielä jossain paremmassa välissä tarkastaa asia uudelleen tuon Ghinzanin ja Morenon välisen mahdollisen näyttöajon osalta. Kaudelle 1985 ja 1986 Tolemanille oli kyllä meneviä kuljettajia enemmän tai vähemmän. Kaudelle 1985 ainakin Stefan Johanssonin ja John Watsonin osalta Martin Brundle ja Stefan Bellof olivat menossa sinne. Tyrrellin sotkun takia etenkin Willi Maurer olisi halunnut Bellofin menevän sinne.

Samoin kaudeksi 1985 Jo Gartner ja kaudeksi 1986 ennen Benettonin suurempaa ostoa. Tolemanilla tosiaan oli aikanaan varsin epäonninen asema joutua sellaiseksi talliksi kuin joutui. Ensin edes Benettonkaan ei ollut halukas ostamaan tallia koska siltä puuttui Ayrton Senna. Lopulta kuitenkin Benetton näki tilaisuutensa parempaan markkinointiin ja osti tallin. Ja olihan tietysti ehdolla myös Jan Lammers ja Pierluigi Martinikin kaudeksi 1985.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kaudella 1987 Brands Hatch oli menettänyt F1-kilpailupaikkansa, mutta radalla kuitenkin suoritettiin testejä melko lailla entiseen malliin. Brands Hatchissa pidettiin syyskuussa 1987 erikoisviikonloppu testien osalta joka suoritettiin Italian Monzan kilpailun ja Portugalin Estorilin kilpailun välissä. Tähän viikonloppuun osallistui Williamsin, Benettonin ja Lotuksen kuljettajat. Lisäksi kokonaan uusi nimi ja Nigel Mansellin valta-aseman perillinen Johnny Herbert liittyi f1-kuljettajien joukkoon näissä testeissä.

Kuljettajat testasivat niin pitkällä radalla kuin aikanaan USAC:n ajamalla ns. Indy-radalla. Nigel Mansell ja Ayrton Senna suorittivat showajon lisäksi vakavaa testausta muun muassa jälleen uuden sukupolven turbomoottorin ja aktiivijousitusjärjestelmän päivitysten suhteen. Williamsin asenne Hondaa kohtaan alkoi jo vähentyä ja enemmän yritettiin keskittyä aktiivijousituksen parantamiseen.
 
Ylös