Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Maikkarilta kysymykseesi liittyen.
Button teki kautta 2005 koskien kuljettajansopimukset sekä BAR- että Williams-tallin kanssa. Hän oli saanut taustajoukoiltaan tiedon, että voimassaolevasta BAR-sopimuksesta huolimatta Williams-siirto olisi mahdollinen. Sopimustuomioistuin määräsi kuitenkin Buttonin jatkamaan BAR:lla kaudella 2005. Britin oli sitten määrä siirtyä Williamsille kaudeksi 2006. Kun BAR-tallin tulevaisuudennäkymät alkoivat näyttää Williamsia paremmilta, Button halusikin jatkaa uraansa Hondan omistukseen siirtyneen tallin riveissä. Lopulta Button osti itsensä suurella summalla irti Williams-sopimuksesta ja jatkoi Hondan riveissä.

Buttonilla oli alunperin tarkoitus tulla takaisin Williams talliin silloin kun vaihtoa maisemaa 2001 ja tulla 2004 kauden jälkeen takaisin talliin. Lopulta Button muutti mielensä ja halusi jatkaa BAR-tallin riveissä 2006, koska selvästi huomasi BAR-Honda potentiaalinen verrattuna Williamsin vastaavaan tulevaisuutta ajatellen.
Päätös osoittautui oikeaksi ja 4 vuotta myöhemmin Brawnilla kaveri voitti monen vuoden räpeltämisen jälkeen mestaruuden. Williamsilla ei olisi voittanut mitään.
Kiitos tästä
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3862
Oliko tylsempää kuin hybridiaikakauden Mercedeksen hallinta? Itse ehkä pistäisin samalle viivalle nämä
Mielestäni ei. Tällöin 2002 tuo dominointi nyt oli kuitenkin vasta ekaa kautta. 2003 oli jo aivan eri juttu ja huippujännä kausi. Lisäksi autot mielenkiintoisempia ja jännittävämpiä seurata "pelkästään" ajellessa.

Hybridiaikakauden alku on omalla seuraamisajalla (90-luvun lopulta alkaen) huonointa formulaa (Tai no ehkä 2013 loppu oli vielä tylsempää, kun sääntömuutokset pilasi sen kauden. Oli muuten naurettavaa se, että Mersu sai vetää kanssa ainoana omat salaiset rengastestinsä. Todella härskiä) . Ne typerät säännöt lukitsivat Mersun aivan ylivoimaiseksi todella moneksi vuodeksi. Tästähän Nico on aika mielenkiintoisesti kanssa kommentoinut.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Periaatteessa tallikaveri kun sai voittaa kisoja, niin oli se jännittävämpää. Ferrarikin haastoi 2017-2018. Ja Valtteri alkukaudesta 2019. 2020 oli kyllä voittotaistelun osalta aika tylsä myös, vetää vertoja 2002:lle.
Barrichello voitti kuitenkin neljä kilpailua kaudella 2002. Nurburgringin, Monzan, Unkarin ja Indianapolisin GP:t Schumin nenän alta.

Tosin ei Ferrari kuitenkaan antanut Rubensin tosissaan taistella tittelistä. Taisi nuo yhtä vaille kaikki loput kolme voittoa tulla sillon, kun Schumi oli jo varmistanut tittelinsä.

Ainoastaan Nurburgringin voitto tuli ennen Schumin tittelinsä varmistamista
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Mielestäni ei. Tällöin 2002 tuo dominointi nyt oli kuitenkin vasta ekaa kautta. 2003 oli jo aivan eri juttu ja huippujännä kausi. Lisäksi autot mielenkiintoisempia ja jännittävämpiä seurata "pelkästään" ajellessa.

Hybridiaikakauden alku on omalla seuraamisajalla (90-luvun lopulta alkaen) huonointa formulaa (Tai no ehkä 2013 loppu oli vielä tylsempää, kun sääntömuutokset pilasi sen kauden. Oli muuten naurettavaa se, että Mersu sai vetää kanssa ainoana omat salaiset rengastestinsä. Todella härskiä) . Ne typerät säännöt lukitsivat Mersun aivan ylivoimaiseksi todella moneksi vuodeksi. Tästähän Nico on aika mielenkiintoisesti kanssa kommentoinut.
Kausi 2003 on yksi suosikkikausistani koskaan. Todella tasainen taistelu kolmen kuljettajan (Michael Schumacher, Räikkönen ja Montoya) ja kolmen tiimin välillä (Ferrari, Williams ja McLaren) mestaruudesta.

Ja olihan ne Ralf Schumacher ja Rubenskin pitkään mukana taistelussa mestaruudesta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Kaudella 2002 Ferrarin ylivoima kisoissa oli kyllä hyytävää. Williams pystyi usein voittamaan aika-ajoissa, mutta kilpailutahti oli erilainen. Esim. Monzassa Williamsit olivat eturivissä järjestyksessä Montoya ja Ralf. Silti Ferrari otti kaksoisvoiton kisassa Rubensin johdolla.

Mikä sitten mahtoi mättää Williamsilla itse kilpailuissa? Olisi tullut hieno taistelu tittelistä, jos Williams olisi pystynyt aika-ajojen lisäksi voittamaan Ferrarin myös kilpailutahdissa.

 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Kaudella 2002 Ferrarin ylivoima kisoissa oli kyllä hyytävää. Williams pystyi usein voittamaan aika-ajoissa, mutta kilpailutahti oli erilainen. Esim. Monzassa Williamsit olivat eturivissä järjestyksessä Montoya ja Ralf. Silti Ferrari otti kaksoisvoiton kisassa Rubensin johdolla.

Mikä sitten mahtoi mättää Williamsilla itse kilpailuissa? Olisi tullut hieno taistelu tittelistä, jos Williams olisi pystynyt aika-ajojen lisäksi voittamaan Ferrarin myös kilpailutahdissa.
Bemarilla oli loistava aika-ajo moottori.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Bemarilla oli loistava aika-ajo moottori.
Bemarilla yleensäkin oli tehokkain motti. Williamsin auto oli sen sijaan huono. Montoyako se oli kaudella 2003 uutta autoa testattuaan sanonut, että kausilla 2001–02 käytössä ollut ajokki oli ajo-ominaisuuksiltaan kuin vene uuden auton rinnalla. Muistelen lukeneeni sellaisenkin jutun, että Bemarin kone olisi ollut about 20 kiloa painavampi kaudella 2001 kuin myöhempinä vuosina.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Hyvin kyllä Leclerc on saavuttanut paalupaikkoja Ferrarin ratissa. Todella hyvin.

Vertailun vuoksi Kimi Räikkönen saavutti Ferrarilla seitsemän paalupaikkaa, Alonso neljä paalua.🏁

20220724_095150.jpgScreenshot_20220724-094252_Chrome-01.jpegScreenshot_20220724-094447_Chrome-01.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Kun Ranskan GP:n vauhdikkaista tapahtumista, ja ehkäpä jopa tämän kauden mestaruustaiston kannalta jopa ratkaisevistakin tapahtumista, ollaan hädin tuskin vielä toivuttu, niin viikon päästä jatketaan jo kisaamista Unkarin Hungaroringin perinteisellä moottoriradalla.

Unkarin GP tunnettiin Häkkisen Mikan ollessa huipulla "suomalais-GP:nä".

Formula ykköset elivät kulta-aikaansa Suomessa vuosituhannen vaihteessa.

Mika Häkkinen pääsi voittaja-autoon 1998 ja voitti kaksi peräkkäistä maailmanmestaruutta. Kultakurkku Matti Kyllönen lumosi ja lietsoi kansaa selostuksillaan. Yli miljoona suomalaista istui joka toinen sunnuntai televisioiden ääressä jännittämässä Häkkisen ja Mika Salon puolesta.

Ja sitten oli vielä Unkarin Grand Prix, johon matkasi useana vuonna kymmeniätuhansia suomalaisia.

"Jopa noin 20 000 suomalaisfanin maihinnousu merkitsee keskimääräisen promilletason nousua, joten Suomen Budapestin-lähetystö on valmistautunut kirjoittamaan passeja kadonneiden tilalle ja muutenkin opastamaan eksyneitä lampaita takaisin hakaan", Ilta-Sanomat kirjoitti elokuussa 2000.

Suomen Budapestin-suurlähetystössä oli tuplamiehitys.

Kaudella 1999 Suomalaiset F1-fanit saivat nauttia peräti kahden Mikan suorituksista kahdessa parhaimmassa tiimissä. Häkkinen ajoi McLarenilla ja Salo Ferrarilla. Kauden päätteeksi kummatkin Mikat saivat juhlia maailmanmestaruutta, sillä Häkkinen saavutti uransa toisen kuljettajien maailmanmestaruuden, ja Salo sai juhlia Ferrarille osaltaan tuomasta valmistajien maailmanmestaruudesta.

Kimi Räikkönen on ollut Unkarin GP:ssä peräti yhdeksän kertaa podiumilla. Melkoinen saavutus.

Tässä joitakin hetkiä suomalaisesta vinkkelistä.

Häkkisen voitto kaudella 1999.

Häkkisen voitto kaudella 2000.

Räikkösen voitto kaudella 2005.

Kovalaisen voitto kaudella 2008.

Lisäksi joitakin huippuhetkiä Unkarin GP:n historiasta seuraavassa:

Senna vs Piquet. Tätä ohitusta on usein tituleerattu yhdeksi kaikkien aikojen parhaista ohituksissa. Ja onhan tämä kieltämättä hieno suoritus.

Schumacherin voitto kaudella 1998. Schumacher ja Ferrari tiimi osoitti tässä kilpailuissa taktista nerokkuutta pääkilpailija McLarenia vastaan.
https://youtu.be/MXk92Dd8r0U

Montoya vs Räikkönen. Hienoa taistelua tuolloin kahdelta nuorelta hurjapäältä. Kumpaakin pidettiin tuohon aikaan tulevana maailmanmestarina. Kimi Räikkönen lunasti myöhemmin lupaukset voittamalla mestaruuden kaudella 2007. Montoya ei mestaruutta F1:ssä koskaan ottanut, mutta voitti kuitenkin monta osakilpailua.
https://youtu.be/hkvLvcB8oP0
Barrichellon rohkea ohitus kaudella 2010 Schumacherista.
https://youtu.be/skBq3_GpZhs

Kaudella 1995 nähtiin Unkarin GP:ssä erikoinen tilanne, kun lääkintäauto teilasi kuljettajan. Uhrina oli Taki Inoue.
https://youtu.be/0PNzVbc6QLY
Kauden 2006 GP, johon mahtui paljon dratiikkaa. Schumacherin ja Alonson taistelu tasavahvoilla autoilla, Renaultilla ja Ferrarilla. Kimi Räikkönen lähti kisaan tuolloin paalupaikalta, mutta joutui keskeyttämään. Pedro de la Rosa oli toinen Jenson Buttonin voittaessa ensimmäisen GP:nsä.
https://youtu.be/wBQKUAihJ18

Dramaattinen omalla tavallaan oli myös kauden 2014 GP.
https://youtu.be/XGpWN6_QUuA

4238e596aee045fd8d992e1f9d076524.jpg17bebdd560e04a56a55879c48f3800ff.jpg90df5e7b827b4782868e24f30bc32d6a.jpg16693a791e2c9375fb8948ce56e45f8e36638977bf8ad7d205c4da9fb4ad8aef.jpgkimi-raikkonen-2005-unkari.jpgcfa2yo6gjo801.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Kun puhutaan Unkarin GP:stä, niin itselleni tulee mieleen kauden 1997 GP, ja Damon Hillin suoritus Arrowsilla tuolloin. Muutenhan kausi oli Hillille ja Arrowsille melkoinen pannukakku, mutta Unkarin GP oli poikkeus.

Arrows oli kaudella 1997 peränpitäjätiimejä yhdessä Minardin, Tyrrellin, sekä Stewartin kanssa. Mutta jo Unkarin aika-ajoissa Hill yllätti kaikki ollen peräti kolmas. Mika Häkkinen arvosti Hillin suorituksen korkealle, mutta sanoi samalla, että "toivottavasti Hill ei ole tukkeena itse kilpailussa". Hillin tiimikaveri Pedro Diniz oli vasta sijalla 19 aika-ajoissa.

Kilpailussa Hill ei ollu todellakaan tukkeena, vaan ajoi suorastaan ylivoimaista vauhtia. Ohitti myös Ferrarin Michael Schumacherin ajamalla, ja monet näkivät tässä toisintoa Schumacherin ja Hillin välisiin taisteluihin kausilla 1994-96. Sillä poikkeuksella, ettei Hill enää ajanut kärkitiimin autolla.

Hill olisi voittanut GP:n ylivoimaisesti, mutta ikävä vaihdelaatikkovika hidasti Hilliä suunnattomasti viimeisillä kierroksilla. Villeneuve pääsi näin johtoon ja kilpailun voittoon viimeisellä kierroksella.

Jokatapauksessa Hill ajoi mestarillisesti ja saavutti podiumin pikkutiimin autolla.

Kaudella 1997 myös Stewartin Rubens Barrichello oli toinen Monacossa, mikä sekin oli iso yllätys. Nykyään Hillin ja Barrichellon suorituksia voisi verrata siihen, että jos yhtäkkiä vaikkapa Alfa Romeolla oltaisiin podiumilla ajamalla. 🏁

Hillin aika-ajoa Unkarissa kaudella 1997:

Itse Unkarin GP: 1997 tapahtumia:


.

unnamed.jpg42B409C400000578-0-image-a-1_1501080221191.jpgopen-uri20121024-19363-1s9rck1.jpghungaroring-williams-1997.jpg_46093436_hungary1997shorthighlights5.jpg
 

Liitetiedostot

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Laittakaahan myös foorumilaiset omia muistojanne Unkarin GP:hen liittyen. Mitä tuntemuksia tästä radasta ja sen historiasta herää?
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
2000 kaudelta jäänyt mieleen, että eikös tämä unkarin kisa ollut se missä häkä palasi omalle tasolleen ja vei voiton ja tästä alkoi sitten schumin kanssa taistelu uudestaan.

Pari kisaa oli mennyt ottaessa turpaan dc:ltä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
2000 kaudelta jäänyt mieleen, että eikös tämä unkarin kisa ollut se missä häkä palasi omalle tasolleen ja vei voiton ja tästä alkoi sitten schumin kanssa taistelu uudestaan.

Pari kisaa oli mennyt ottaessa turpaan dc:ltä.
Aika-ajoissa Häkkinen vielä hävisi Coulthardille, Schumi oli paalulla. Mutta kisan startti oli suorastaan mega. Häkkinen nousi kärkeen ja oli kisanopeudessa omaa luokkaansa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Heikki Kovalainen voitti uransa ainoan GP:n Unkarin Hungaroringin radalla kaudella 2008. Vaikka voitto tuli Felipe Massan keskeytyksen kustannuksella, oli se myös ansaittu. Ainakin omasta mielestäni. Heikki Kovalainen oli kuitenkin lähtöruudukon eturivissä ja kisassa piti myös hyvää vauhtia.

 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Heikki Kovalainen voitti uransa ainoan GP:n Unkarin Hungaroringin radalla kaudella 2008. Vaikka voitto tuli Felipe Massan keskeytyksen kustannuksella, oli se myös ansaittu. Ainakin omasta mielestäni. Heikki Kovalainen oli kuitenkin lähtöruudukon eturivissä ja kisassa piti myös hyvää vauhtia.

No piru sentään! Toi kisa saattoi olla yksi historian merkittävimmistä kisoista jälkeenpäin katsottuna Kovalaisen voitto Unkarissa 2008, kun Massalla ylivoimaisessa johtoasemassa keskeytti moottorikkoon kolme kierrosta ennen maalia.
Ratkaistaen mestaruuden tavallaan Hamiltonille kauden päätteeksi pisteen erolla Massaan. Lewisille muuten sattui rengasrikko kakkossijalla mutta hänen onneksi pystyi jatkamaan kisaa ja ajoi kai vitoseksi tai neloseksi lopulta.
Vaikka Kovalaisen ura oli mitä oli niin onneksi onnetar antoi Heikille sentään yhden voiton uralleen jolla oli 2008 tarpeeksi epäonnea muuten taskussaan.
Massalle toi Unkarin rata oli jostain syystä epäonnisin rata jossa menetti potentiaalisen maailmanmestaruuden ja sai jousen silmään muutama vuosi myöhemmin Barrichellon auton osasta. Pilaten Massan loppukauden 2009.
Häkkinen oli haka Unkarissa voittaen pari kertaa 99-00 ja Kimi oli myös ihan hyvä Budapestissa voittaen 2005 siellä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
No piru sentään! Toi kisa saattoi olla yksi historian merkittävimmistä kisoista jälkeenpäin katsottuna Kovalaisen voitto Unkarissa 2008, kun Massalla ylivoimaisessa johtoasemassa keskeytti moottorikkoon kolme kierrosta ennen maalia.
Ratkaistaen mestaruuden tavallaan Hamiltonille kauden päätteeksi pisteen erolla Massaan. Lewisille muuten sattui rengasrikko kakkossijalla mutta hänen onneksi pystyi jatkamaan kisaa ja ajoi kai vitoseksi tai neloseksi lopulta.
Vaikka Kovalaisen ura oli mitä oli niin onneksi onnetar antoi Heikille sentään yhden voiton uralleen jolla oli 2008 tarpeeksi epäonnea muuten taskussaan.
Massalle toi Unkarin rata oli jostain syystä epäonnisin rata jossa menetti potentiaalisen maailmanmestaruuden ja sai jousen silmään muutama vuosi myöhemmin Barrichellon auton osasta. Pilaten Massan loppukauden 2009.
Häkkinen oli haka Unkarissa voittaen pari kertaa 99-00 ja Kimi oli myös ihan hyvä Budapestissa voittaen 2005 siellä.
Joo. Kieltämättä Massalla oli Unkarissa huonoa tuuria urallaan. Jousen osuminen Barrichellon autosta kaikenhuippuna.

Muistan kun tämä tapahtui. Ja sen, kun tilannetta näytettiin uusintana aluksi, enkä vielä tiennyt jousen osumisesta, niin ihmettelin, että miksei Massa jarruta ja käännä rattia.

No tilanne nopeasti selkiytyi, eli taju oli poissa. Halo olisi voinut suojata tältäkin.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Kimi oli muuten melko hyvä Unkarissa. Yksi voitto vain, mutta yhdeksän podiumia. Kova saldo tältä radalta. Häkkinen tosiaan kaksinkertainen voittaja Unkarissa.

Hyvin on siis menestystä tullut suomalaisittain Unkarista.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Sitten tällaiseen asiaan, että pidittekö entisestä tavasta, että podiumjuhlallisuudet oli ensin, ja sitten kuljettajien haastattelut. Vai onko nykyinen tapa parempi, ensin haastattelut, jonka jälkeen podium.

Itse oln kyllä vahvasti sillä kannalla, että kyllä ensin pitäisi podiumilla juhlia. Huomaan, ettei niitä juhlallisuuksia enää tule katsottua useinkaan, kun haastattelut jo annettu.

Kaikkein paras tapa oli se ysärillä ja 2000- luvun alussa ollut, että podiumin jälkeen mentiin erilliseen media- huoneeseen antamaan haastattelut.
 
Ylös