Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Sitten tällaiseen asiaan, että pidittekö entisestä tavasta, että podiumjuhlallisuudet oli ensin, ja sitten kuljettajien haastattelut. Vai onko nykyinen tapa parempi, ensin haastattelut, jonka jälkeen podium.

Itse oln kyllä vahvasti sillä kannalla, että kyllä ensin pitäisi podiumilla juhlia. Huomaan, ettei niitä juhlallisuuksia enää tule katsottua useinkaan, kun haastattelut jo annettu.

Kaikkein paras tapa oli se ysärillä ja 2000- luvun alussa ollut, että podiumin jälkeen mentiin erilliseen media- huoneeseen antamaan haastattelut.
Onhan se hassua että kuskeja haastatellaan palkintopalli seremonian yhteydessä lehdistötilaisuuden sijaan koska kuskit ovat juuri kilpailleet pari tuntia ja ovat enemmän tai vähemmän väsähtäneitä kilpailun jälkeen. Antaen muutamia huvittavia kommentteja kisan kulusta jollekin ihmeen haastattelijalle ilman kunnon analyysia omasta suorituksesta.
Lehdistötilaisuudet olivat paljon mielenkiintoisempia, jossa kuskit kisan jälkeen antoivat kunnolla kuulla katsojille kisasta ja miten talli päätyi tekemään taktiikan siinä vaiheessa kisaa ihan järkevin kommentein.
En halua palata menneiseen aikaan. Mutta kyllä on asioita mitä voisi vuonna 2022 olla vielä mukana lajissa.
RACE-W~1.JPG
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Onhan se hassua että kuskeja haastatellaan palkintopalli seremonian yhteydessä lehdistötilaisuuden sijaan koska kuskit ovat juuri kilpailleet pari tuntia ja ovat enemmän tai vähemmän väsähtäneitä kilpailun jälkeen. Antaen muutamia huvittavia kommentteja kisan kulusta jollekin ihmeen haastattelijalle ilman kunnon analyysia omasta suorituksesta.
Lehdistötilaisuudet olivat paljon mielenkiintoisempia, jossa kuskit kisan jälkeen antoivat kunnolla kuulla katsojille kisasta ja miten talli päätyi tekemään taktiikan siinä vaiheessa kisaa ihan järkevin kommentein.
En halua palata menneiseen aikaan. Mutta kyllä on asioita mitä voisi vuonna 2022 olla vielä mukana lajissa.
Näytä liitetiedosto 2555
Nykyisellä käytännöllä tätätäkään ei olisi koskaan tapahtunut.

 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4219
Olen sitä mieltä että tuo vanha käytäntö oli parempi. Tietenkin kun miettii menneitä aikoja (aloin itse pentuna 90-luvun puolivälin tienoilla seuraamaan) niin monesti aika kultaa muistot... mutta itselle kyllä on monia asioita mitä kaipaa 90 luvun & 00 luvun alun formuloista!
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9565
Sijainti
Helsinki
Kaudella 2012 luovuttiin pressihuoneessa pidetyistä kisan jälkeisistä haastatteluista. Tässä varmaan oli ajatuksena saada kuskit kommentoimaan fanien eteen ja säästää tv-aikaa. Tämä mallihan tuotiin jenkeistä, missä voittajia on haastateltu victory lanella.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Vertailun vuoksi: MotoGP:ssä kilpailijat haastatellaan nopeasti parc fermessä heti kisan jälkeen ja virallista lehdistötilaisuutta saadaan odotella jopa puolitoista tuntia kisan päättymisen jälkeen. Itse olen aina sulkenut jo TV:n pois ruutulipun jälkeen, joten en oikeasti edes tiedä, että minkä helvetin takia lehdistötilaisuuden järjestämiseen menee melkein kaksi tuntia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Kaudella 2012 luovuttiin pressihuoneessa pidetyistä kisan jälkeisistä haastatteluista. Tässä varmaan oli ajatuksena saada kuskit kommentoimaan fanien eteen ja säästää tv-aikaa. Tämä mallihan tuotiin jenkeistä, missä voittajia on haastateltu victory lanella.
Kiitos tästä. Mietinkin, milloin tästä luovuttiin, kun ei millään palautunut muistin syövereistä vuosilukua.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Vertailun vuoksi: MotoGP:ssä kilpailijat haastatellaan nopeasti parc fermessä heti kisan jälkeen ja virallista lehdistötilaisuutta saadaan odotella jopa puolitoista tuntia kisan päättymisen jälkeen. Itse olen aina sulkenut jo TV:n pois ruutulipun jälkeen, joten en oikeasti edes tiedä, että minkä helvetin takia lehdistötilaisuuden järjestämiseen menee melkein kaksi tuntia.
Nykyään itsekin suljen tv:n silloin, kun kaikki tulleet maaliin. Ennen tykkäsin katsoa podium-juhlatkin ja lehdistötilaisuuden. Enää ei vaan kiinnosta katsoa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Jälleen F1 julkaissut 5 dramaattista hetkeä, ja tällä kertaa Hungaroringiltä.

Viime vuoden starttikolari, Barrichellon ulosajo kaudella 2003 ja Damon Hillin uroteko Arrowsilla kaudella 1997. Oli muuten todella kaunis tuo Arrowsin auto tuolloin. Mutta mikähän oli lienee ollut Arrowsin vauhdin syy? Yhtäkkiä takajoukon autolla kärjessä.

 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
901
Kyllä minusta nykymalli on parempi ja enemmän tätä päivää. Kisanjälkeisseremonioista saadaan näin tiiviimmät, ja toisaalta sitten taas näiden jälkeenkin kyllä kuskit kommentoi asioita vielä erikseen ties mille TV-kanaville ja muulle medialle, että kyllä kiinnostuneille riittää niistäkin spekuloitavaa.

Vaikka itse kisanjälkeiset keskimäärin seuraankin, niin onhan se fakta että aika paljon turhaa huttua noissa jauhetaan, ja jos jollakulla on jotain oikeasti kiinnostavaa sanottavaa, niin hän saa sen esiin muutakin kautta.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4219
Damon Hillin uroteko Arrowsilla kaudella 1997. Oli muuten todella kaunis tuo Arrowsin auto tuolloin. Mutta mikähän oli lienee ollut Arrowsin vauhdin syy? Yhtäkkiä takajoukon autolla kärjessä.
Saivat toimimaan Bridgestonen renkaat todella hyvin. Ja mielestäni yksi hienoimmista 90-luvun lopun autoista tuo kyseinen Arrows.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Kun Sebastian Vettel ilmoitti lopettavansa uransa tämän kauden päätteeksi, niin on oikein muistella hänen uraansa täällä nostalgia- puolella.

Joten nyt niitä muistoja kehiin arvon foorumilaiset. Mitkä kohokohdat teidän mielestänne erottuu miehen F1- uralta. Itsekin laitan myöhemmin tällä viikolla muutamia muistoja tästä saksalaisesta, joka toimi myös Kimi Räikkösen Ferrari- tiimikaverina monta kautta.

lataus.jpeg
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Sinänsä tuntui, että Arrows oli sellainen auto, mikä loppukaudesta toimi poikkeuksellisen hyvin nimenomaan hitailla radoilla. Jerezissähän Hill ajoi aika-ajoissa neljänneksi, eikä paalukaan ollut kaukana.

Paaluaikojen keskinopeuksia kun katsoo tuolta kaudelta, niin hitaimmasta alkaen kärkinelikko oli Monaco-Buenos Aires-Hungaroring-Jerez.

Renkaat olivat toki erimerkkiset kuin kärkitalleilla, mutta toisaalta taas muut Bridgestonen renkailla ajaneet kuljettajat olivat aika lailla niillä sijoilla, missä normaalistikin sillä kaudella pyörivät.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Mitä tulee Sebastian Vetteliin kuljettajana, niin mies oli todella loistava Red Bull- aikoina. Todella pitelemätön. Auto sopi miehelle erinomaisesti, ja Vettel pystyi viemään autoaan niinkuin halusikin. Neljä maailmanmestaruutta myös kertoo tästä.

Ferrarilla mies ei enää vauhdillisesti ollut niin loistava. Tai täsmennetään, että kyllähän Vettel voitti Kimin, mutta sitten sortui myös useisiin pyörähdyksiin. Niin usein, että tästä tuli myös miehen tavaramerkki, ja irvileuat somessa ottivat Vettelin kohteekseen.

Parhaimmillaan Vettel oli ihan Hamiltonin tasoa, mutta yksi käänteentekevä hetki Vettelin uralla oli Hockenheimin ulosajo 2018. Tästä alkoi miehen alamäki, kun ennen tätä kisaa vielä johti pisteissä.

Pidän itseasiassa Vetteliä ja Räikköstä hyvin samanlaisina kuljettajina. Adrian Neweyn suunnittelemilla autoilla mentiin lujaa (Vettelillä Red Bull, Kimin tapauksessa McLaren). Sen jälkeen Ferrarille, jossa vauhtia oli edelleen hyvää, mutta ei rinnastettavissa Red Bull- tai McLaren aikoihin.

Loppuvuoden sitten kummallakin, Kimillä ja Vettelillä, keskikastin tiimissä (Aston Martin ja Alfa Romeo).

Vettelin Ferrari- kaudet:


10 hetkeä Vettelin uralta :

 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Mitä tulee Sebastian Vetteliin kuljettajana, niin mies oli todella loistava Red Bull- aikoina. Todella pitelemätön. Auto sopi miehelle erinomaisesti, ja Vettel pystyi viemään autoaan niinkuin halusikin. Neljä maailmanmestaruutta myös kertoo tästä.

Ferrarilla mies ei enää vauhdillisesti ollut niin loistava. Tai täsmennetään, että kyllähän Vettel voitti Kimin, mutta sitten sortui myös useisiin pyörähdyksiin. Niin usein, että tästä tuli myös miehen tavaramerkki, ja irvileuat somessa ottivat Vettelin kohteekseen.

Parhaimmillaan Vettel oli ihan Hamiltonin tasoa, mutta yksi käänteentekevä hetki Vettelin uralla oli Hockenheimin ulosajo 2018. Tästä alkoi miehen alamäki, kun ennen tätä kisaa vielä johti pisteissä.

Pidän itseasiassa Vetteliä ja Räikköstä hyvin samanlaisina kuljettajina. Adrian Neweyn suunnittelemilla autoilla mentiin lujaa (Vettelillä Red Bull, Kimin tapauksessa McLaren). Sen jälkeen Ferrarille, jossa vauhtia oli edelleen hyvää, mutta ei rinnastettavissa Red Bull- tai McLaren aikoihin.

Loppuvuoden sitten kummallakin, Kimillä ja Vettelillä, keskikastin tiimissä (Aston Martin ja Alfa Romeo).

Vettelin Ferrari- kaudet:


10 hetkeä Vettelin uralta :

Osittain eri mieltä olen tuosta Vettelin vauhdin menettämisestä. Vettel oli mielestäni 2017-2018 vielä yhtä nopea kuin mestaruusvuosinaan Ferrarillakin. Syyt miksi hän ei voittanut mestaruuksia 17-18 olivat tulehtunut ilmapiiri Ferrarilla Alonson jäljiltä, toinen syy olivat järkyttävät paineet jotka olivat seurausta 2007 alkaneen Ferrarin mestaruuttomuuden putken, kolmas syy ajaminen Hamiltonin ja Merceceksen kovaa kehitystyötä vastaan jotka hybridi etunsa ansiosta pystyivät loppukautta kohti venymään suht helppoihin mestaruuksiin Ferrarin tuulitunnellin pasmojen mennessä sekaisin kehitystyössä.
Uskoisin että Mercedeksen tasoisella autolla olisi voinut voittaa titteleitä 2017-2019. Vettelin varsinainen vauhdin romahdus tuli 2019-2020 kun ikä rupesi painamaan vaaka kuppia ja kun auto ei ollut kilpailukykyinen niin ei syttynyt enää samalla tavalla kuin nuorena.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Osittain eri mieltä olen tuosta Vettelin vauhdin menettämisestä. Vettel oli mielestäni 2017-2018 vielä yhtä nopea kuin mestaruusvuosinaan Ferrarillakin. Syyt miksi hän ei voittanut mestaruuksia 17-18 olivat tulehtunut ilmapiiri Ferrarilla Alonson jäljiltä, toinen syy olivat järkyttävät paineet jotka olivat seurausta 2007 alkaneen Ferrarin mestaruuttomuuden putken, kolmas syy ajaminen Hamiltonin ja Merceceksen kovaa kehitystyötä vastaan jotka hybridi etunsa ansiosta pystyivät loppukautta kohti venymään suht helppoihin mestaruuksiin Ferrarin tuulitunnellin pasmojen mennessä sekaisin kehitystyössä.
Uskoisin että Mercedeksen tasoisella autolla olisi voinut voittaa titteleitä 2017-2019. Vettelin varsinainen vauhdin romahdus tuli 2019-2020 kun ikä rupesi painamaan vaaka kuppia ja kun auto ei ollut kilpailukykyinen niin ei syttynyt enää samalla tavalla kuin nuorena.
Menee vähän ohi tuo tulehtunut ilmapiiri Alonson jäljiltä. 2017 ja 2018 oli kuitenkin Arrivabenen aikaa jo ja tiimissä oli vallan hyvä yhteishenki. Alonson lähöstä oli jo kuitenkin vuosia aikaa. Suurin syy oli valtavat paineet ja siitä syntyneet Vettelin mokailut.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Hungaroringin radalla on nähty monia kuljettajia, jotka ovat avaus-voittonsa juuri kyseisellä radalla. Kolme tulevaa maailmanmestaria myös, Damon Hill, Fernando Alonso ja Jenson Button.

Heidän lisäkseen Heikki Kovalainen ja Esteban Ocon. Kummatkin Alpinen miehet voittivat GP:n siis ensimmäistä kertaa Hungaroringin radalla.

Screenshot_20220728-174813_Instagram-01.jpegScreenshot_20220728-174844_Instagram-01.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Michael Schumacher ja Rubens Barrichello taistelivat Unkarissa kaudella 2010 hyvinkin näyttävästi. Joidenkin mielestä Schumacher ajatutti entistä tiimikaveriaan betonivalliin päin.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Tällainenkin huomio Vettelin neljästä mestaruudesta, että vuorovuosina mestaruudet tulivat tiukan taistelun jälkeen, ja vuorovuosina taas doninoiden.

Kausina 2010 ja 2012 taistelu käytiin Ferrarin Fernando Alonsoa vastaan viimeisessä kisassa vasta ratkaisun tulleen, kun taas kausina 2011 ja 2013 Vettelillä ei kunnollista taisteluparia ollut.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Mihin laittaisitte Vettelin kaikkien aikojen kuljettajia laitettaessa järjestykseen? Neljä mestaruutta on kova saavutus, mutta onko Vettel samalla tasolla kuin toinen nelinkertainen mestari Alain Prost? Entä Sennan, Hamiltonin, Schumacherin tasolle?

Itse pidän Red Bull- aikaista Vetteliä yhtenä nopeimmista kuljettajista kautta aikain. Mutta se tosiasia, että Vettel ei tunnu sopeutuvan toisentyyppiseen autoon, aivan kuten Räikkösenkin laita on, kyllä verottaa kokonaisarvosanaa.
 
Ylös