Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Noista mieleenpainuvista kausista itselleeni on jäänyt mieleen kausi 2005. Kimillä kulki ja kenties paremmin kuin koskaan. Mitä nyt auto sitten porsi tien poskeen vähän väliä, millloin kisassa ja milloin aika-ajossa. Mutta oli se hienoa katsoa kisoja, kun tiesi, että Kimi on nopein kaikista. Aina sai jännittää kestääkö se Mersu maaliin saakka. Nurburgring oli kyseiseltä kaudelta karmein pettymys. En ollut uskoa tilannetta todeksi, vaikkakin se toisaalta olikin odotettavissa.

2008 ei sinänsä ollut mikään eeppinen kausi, vaikkakin virheitä ja keskeytyksiä, sekä muunlaista draamaa kaudella olikin paljon. Mutta tältä kaudelta on jäänyt mieleeni Span kisa. Märällä kelillä ajettiin. Kimillä oli alkukauden loiston jälkeen ollut hieman heikompaa jaksoa käynnissä. Tämä kisa sopi Kimille ja sen oli määrä olla Kimin paluu mestaruustaistoon ja ihan hyvältä se näyttikin, mutta olipahan loppu kisalle! Kimi ja Hamilton ohittelivat toisiaan ja spinnailivat kärjessä vuoron perään. Kunnes yhtäkkiä kuva leikkaa Kimin Ferrarin joka rämähtää seinään. Muistan kuinka pettymys valtasi mielen, tässäkö se mestaruuskamppailu nyt oli? Näin jälkeenpäin voisi todeta, että siihenhän se meni. Span teräskaiteisiin. Kyllä söi silloin miestä.
Samat mietteet itselläkin kaudesta 2005. Tosiaan sai jännittää, että kestääkö ne laitteet nyt Kimin alla vaiko ei.

Nurburgring oli myös kauhea pettymys, ja ärsytti itseäni vielä pitkään.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
919
Samat mietteet itselläkin kaudesta 2005. Tosiaan sai jännittää, että kestääkö ne laitteet nyt Kimin alla vaiko ei.

Nurburgring oli myös kauhea pettymys, ja ärsytti itseäni vielä pitkään.
Eikös Räikkönen menettäny Nurrella varman voiton myös 2002 avauskaudellaan McLarenilla??
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Eikös Räikkönen menettäny Nurrella varman voiton myös 2002 avauskaudellaan McLarenilla??
Kimi menetti kaudella 2002 varman voiton Magny-Coursissa. Kimi oli voitossa kiinni ihan viimeisiin kierroksiin asti, kunnes Allan McNishin Toyotasta moottori petti jättäen öljyt radalle.

Kimi Räikkönen oli sitten ensimmäinen kuljettaja, joka paikalle tuli ja liukasteli sen verran, että Michael Schumacher pääsi ohi.


Kaudella 2003 Kimi oli Nurburgringillä voitossa kiinni startattuaan paalupaikalta, kunnes moottori hajosi.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Oli Kimillä kyllä McLarenilla paljon huonoa tuuria. Jatkuvasti jotain teknistä ongelmaa, vaikka kaudella 2003 ja 2005 pääsikin ajamaan autoa, jolla olisi paremmalla tuurilla tekniikan kestäessä voitu voittaa mestaruudet.

Välillä vieläkin harmittaa, vaikka tottakai isoimmat harmitukset on jäänytkin jo taakse. Onneksi se mestaruus sieltä kuitenkin tuli Ferrarilla 2007.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Noista mieleenpainuvista kausista itselleeni on jäänyt mieleen kausi 2005. Kimillä kulki ja kenties paremmin kuin koskaan. Mitä nyt auto sitten porsi tien poskeen vähän väliä, millloin kisassa ja milloin aika-ajossa. Mutta oli se hienoa katsoa kisoja, kun tiesi, että Kimi on nopein kaikista. Aina sai jännittää kestääkö se Mersu maaliin saakka. Nurburgring oli kyseiseltä kaudelta karmein pettymys. En ollut uskoa tilannetta todeksi, vaikkakin se toisaalta olikin odotettavissa.

2008 ei sinänsä ollut mikään eeppinen kausi, vaikkakin virheitä ja keskeytyksiä, sekä muunlaista draamaa kaudella olikin paljon. Mutta tältä kaudelta on jäänyt mieleeni Span kisa. Märällä kelillä ajettiin. Kimillä oli alkukauden loiston jälkeen ollut hieman heikompaa jaksoa käynnissä. Tämä kisa sopi Kimille ja sen oli määrä olla Kimin paluu mestaruustaistoon ja ihan hyvältä se näyttikin, mutta olipahan loppu kisalle! Kimi ja Hamilton ohittelivat toisiaan ja spinnailivat kärjessä vuoron perään. Kunnes yhtäkkiä kuva leikkaa Kimin Ferrarin joka rämähtää seinään. Muistan kuinka pettymys valtasi mielen, tässäkö se mestaruuskamppailu nyt oli? Näin jälkeenpäin voisi todeta, että siihenhän se meni. Span teräskaiteisiin. Kyllä söi silloin miestä.
Ja tuo Spa 2008. Voi että sitä harmituksen määrää tuolloin. Olisi se sade saanut jäädä tulematta. 🙄

Kun näitä videoita katsoo, edelleenkin harmittaa. Vaikka edellisessä postauksessa taisin sanoa, että isommilta harmituksilta on päästy jo eroon. Mutta videot palauttaa kipeät muistot. Siitä huolimatta laitan youtubesta linkin myös tähän .

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Sopimusasiat. Eddie Jordan olisi halunnnut pitää Frentzenin tallissa, mutta vaarana oli Hondan moottorien menetys. Honda vaati Takuma Saton palkkaamista kaudelle 2002.

https://timesofmalta.com/articles/view/jordan-reveals-he-sacrificed-frentzen-for-engines.98338
Eipä Jordan saanut pidettyä kuitenkaan noita Hondan moottoreita kuin kauden 2002. Kaudella 2003 oli Fordin motit.

Erikoinen liike Hondalta, sillä ajoihan Jordanilla kuitenkin japanilainen Takuma Sato. Ja nyt Satosta tuli vain BAR-tiimiin varakuski. Sai kuitenkin paikan kilpakuskina Villeneuven saadessa potkut tiimistä kauden lopussa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Ferrarilla ajoi kaudella 2014 kaksi maailmanmestaria, tulta ja tappuraa oleva espanjalainen Fernando Alonso ja kylmänviileä arktisesta pohjoisesta kotoisin oleva Kimi Räikkönen. Tuli ja jää siis kohtasivat.

Taistelun ajateltiin etukäteen olevan hyvin tasainen. Toisin kuitenkin kävi. Alonso vei Kimiä helposti.
BfNB_MGCQAElpdz.jpg_large.jpg

Löysin artikkelin, jossa Ferrarin tuonaikaiset isot pomot kertovat syynsä tähän. Alla olevassa linkissä iltasanomien juttu aiheesta.

Jos ette halua klikata uutista, laitan tähän muutaman lauseen kursiivilla:

Kimin ajotyyli on aika raskas eturenkaille ja lempeä takarenkaille. Aiemmin se on ollut yksi Kimin valttikorteista. Jotta Kimi pystyy hyödyntämään sen edun, hän tarvitsee sellaisen auto ja rengas -yhdistelmän, joka antaa hänelle mahdollisuuden nojata etuakselille aika voimakkaasti, Allison kertoi Autosportille.

- Fernando ja Kimi ovat kumpikin maailmanmestareita ja äärettömän nopeita kuljettajia. Jos Kimille annetaan auto, jolla hän pystyy ajamaan haluamallaan tavalla, niin heidän väliinsä on vaikea asettaa edes sätkäpaperia.


Fernando on tuntenut auton rajoitteet enemmän takana ja Kimi edessä. Se johtuu siitä, että Fernando tekee vähemmän töitä ajaessaan mutkaan sisään ja enemmän mutkan ulostulossa, Allison jatkoi.



- Kimi on koko elämänsä ajanut kilpa-autoja, joilla hän pystyy käyttämään lahjojaan mutkan sisääntulossa ja jotka antavat vapauden olla hellä takarenkaille ulostulossa. Takarenkaiden hellävarainen käsittely on todellinen vahvuus, kun ajatellaan koko kautta. Meidän haasteenamme on tuottaa auto, joka antaa Kimille mahdollisuuden hyödyntää hänen lahjakkuuttaan siinä asiassa, Räikkösen kanssa jo Lotuksella työskennellyt Allison kertoi.

https://www.is.fi/formula1/art-2000000849881.html
https://www.google.com/amp/s/racingnews365.com/raikkonen-reflects-on-racing-with-alonso-there-was-something-odd-between-us/amp
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Juu, toihan on toki ollut yleisessä tiedossa jo kauan. Ajotyylit eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Kimi olisi varmasti ollut hyvä pari Red Bullin autoon Maxin kaveriksi. Max käsittääkseni tykkää yli ohjaavasta autosta.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5446
Juu, toihan on toki ollut yleisessä tiedossa jo kauan. Ajotyylit eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Kimi olisi varmasti ollut hyvä pari Red Bullin autoon Maxin kaveriksi. Max käsittääkseni tykkää yli ohjaavasta autosta.
Taisivat sanoa, että tykkää tarkasta keulasta (kuten Kimi), perä tulee sitten siellä mukana.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9571
Sijainti
Helsinki
Kiitos. Mielenkiintoinen. Mitä muuten foorumilaiset tykkäätte, onko nykypäivän grafiikat mielestänne paremmat, kuin mitä käytettiin esimerkiksi vielä 1990- luvulla?

Itse tykkään nostalgian vuoksi noista 1990- luvun lopun grafiikoista, vaikka onhan nykyajan grafiikat informatiivisemmat
Nostalgiamielessä 90-luvun grafiikat muistaa helpoiten isoinen fontteineen ja numeroinee. Joka viides kierros näytettiin kilpailun tilanne. Tämän jälkeen yleistyivät kierroslaskurit, nimilyhenteet yms.

Tässä asiaa tv-grafiikoiden kehityksestä.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Span viikonloppuun on vielä aikaa parisen viikkoa, mutta nyt onkin sopiva aika muistella menneitä kisoja tällä radalla.

Kimi Räikkönen oli tällä kyseisellä radalla melkoinen guru. Neljä voittoa, joista kaksi McLarenilla ja Ferrarilla, kausina 2004-2005, ja 2007 ja 2009.

Mutta minkä näistä Kimin Span voitoista nostaisitte aivan erityiseksi? Itse nostaisin kauden 2009 Span voiton. Ferrari oli melko hidas tuolloin, mutta niinvain Kimi Spassa voitti. Fisichella oli nopeampi, mutta Kimi sai pidettyä hänet takanaan koko kisan ajan.

https://www.reddit.com/r/formula1/comments/96xrlv

kimi-raikkonen-spa-belgia-nelja-voittoa-voitot-2004-2005-2007-2009.jpg
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1423
Olipas terävää tekemistä Räikköseltä vielä tuolloin. Enää ei menisi tuomaristolta läpi tuo ensimmäisen mutkan ajolinja.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Olipas terävää tekemistä Räikköseltä vielä tuolloin. Enää ei menisi tuomaristolta läpi tuo ensimmäisen mutkan ajolinja.
Joo. Ehkä Räikkönen kävi siinä tosiaan vähän pitkällä. Mutta saiko hyötyä? Ainakin kiihdytys lähti paremmin. Nykyään tuota ei enää välttämättä sallittaisi, niinkuin sanoitkin. Säännöt erilaiset tuolloin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Tiesittekö muuten, että myös Damon Hill oli melko haka Spassa? Damon Hill voitti Span radalla kausina 1993, 1994 ja 1998.

Kausilla 1993 ja 1994 ajokkina oli Williams-Renault, kaudella 1998 Jordan-MugenHonda.

lataus.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Ylös