Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
923
Fisico pääsi ajaa Ferrarilla 2009 mutta tulokset oli aika vaisuja..
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9574
Sijainti
Helsinki
Life-tiimiäkin huonompi oli vielä Lola kaudella 1997. Hyvänen aika sentään. Taisi jäädä kärjestä 10 sekuntia. Jäi sitten ensimmäiseen viikonloppuun, eli Melbourneen, tämä. Eikä päässyt edes kisaan mukaan hitautensa takia.

Olisiko juuri Lolan takia FIA nykyään erittäin tarkka siitä, kenet hyväksyy mukaan F1:iin.

Ihan kaikki viritelmät ei enää pääse lähtöruudukkoon.🏁

Lolan suunnitelmissa oli palata tehdastallina kaudelle 1998, mutta MasterCard pakotti heidät vuotta aikaisemmin. Auto pohjautui Formula 3000-autoon ja auton kehitys jäi viime tinkaan rahoituksen vuoksi (Mastercard-sponsorisopimus julkistettiin vuoden 1996 lopulla). Vincenzo Sospiri jäi lähes 12 sekuntia paaluajasta ja viisi sekuntia Pedro Dinizin Arrowsista. Dinizin aika oli yli 107% säännön, mutta hän sai luvan lähteä kilpailuun. Sponsori veti tukensa pois ja hommat loppui siihen. Lola palasi rakentamaan autoja asiakkailleen 15 vuoden ajaksi, kunnes menivät konkurssiin 2012. Lolan nimi palaa uuden omistajuuden myötä takaisin kilpa-autojen maailmaan.

Asiasta lisää:
https://gprejects.com/centrale/lola-cars-retrospective
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9574
Sijainti
Helsinki
Jo viime vuoden marraskuussa oli keskustelua italialaiskujettajista ja talleista.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Lolan suunnitelmissa oli palata tehdastallina kaudelle 1998, mutta MasterCard pakotti heidät vuotta aikaisemmin. Auto pohjautui Formula 3000-autoon ja auton kehitys jäi viime tinkaan rahoituksen vuoksi (Mastercard-sponsorisopimus julkistettiin vuoden 1996 lopulla). Vincenzo Sospiri jäi lähes 12 sekuntia paaluajasta ja viisi sekuntia Pedro Dinizin Arrowsista. Dinizin aika oli yli 107% säännön, mutta hän sai luvan lähteä kilpailuun. Sponsori veti tukensa pois ja hommat loppui siihen. Lola palasi rakentamaan autoja asiakkailleen 15 vuoden ajaksi, kunnes menivät konkurssiin 2012. Lolan nimi palaa uuden omistajuuden myötä takaisin kilpa-autojen maailmaan.

Asiasta lisää:
https://gprejects.com/centrale/lola-cars-retrospective
Olisi siis kannattanut rauhassa odottaa kautta 1998. Ikävä juttu, että joutuivat kiirehtimään sponsorin takia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Fisico pääsi ajaa Ferrarilla 2009 mutta tulokset oli aika vaisuja..
Tämä taas johtui enemmän siitä, että Fisichella vaihtoi kesken kauden toisen tiimin autoon. Force Indialla Fisichella ajoi erittäin hyvin, kuten oli paalupaikalla Spassa ja kilpailussa vahva kakkossija.

Osoittaa sen, miten vaikea on vaihtaa kesken kauden toisen tiimin autoon. Ei taida kovin montaa sellaista tapausta olla, jossa kuljettaja kesken kauden toiseen tiimiin hypättyään olisi ajanut sielläkin vahvasti.

Myös se, että kuski kesken kauden joutuu tuuraamaan toista kuljettajaa, on monelle vaikeaa.

Esimerkiksi Luca Badoer Ferrarilla 2009, tai ei edes Nico Hulkenberg kun on ajanut näitä tuurauksia Racing Pointilla/Aston Martinilla ole ajanut kovin vahvasti. Hävinnyt jopa Strollille. Jos Hulkenberg olisi ajanut koko ajan, en usko miehen häviävän Strollille.

Mika Salon suoritukset Ferrarilla arvostankin erittäin korkealle. Auto, jonka kehitystyöhön mies ei vaikuttanut, ajoi sillä vahvasti pari podiumia.

Tuleeko muita onnistuneita tuurauksia tai jopa sellaisia onnistuneita tapauksia, joissa kuljettaja on kesken kauden vaihtanut tiimiä menestyksekkäästi, kenellekään mieleen?
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1423
George Russellin tuurauskeikka Mersulle kaudella 2020 voitaneen laskea onnistuneeksi :cool:

Nicola Larini ajoi Ferrarilla muutaman kisan varsin mallikkaasti 90-luvun alkupuoliskolla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
George Russellin tuurauskeikka Mersulle kaudella 2020 voitaneen laskea onnistuneeksi :cool:

Nicola Larini ajoi Ferrarilla muutaman kisan varsin mallikkaasti 90-luvun alkupuoliskolla.
Tosiaan Russell ajoi todella hyvin ja olisi voittanutkin ilman varikkokämmiä
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tosiaan Russell ajoi todella hyvin ja olisi voittanutkin ilman varikkokämmiä
En tiedä miten asia menee muiden kohdalla, mutta Russell kuului Mersun junioriporukkaan ja oli tiimin vara-/testikuljettaja. Oletettavaa siis on, että hän on ajanut autoa simulaattorissa useita kertoja eli siinä mielessä auto oli tuttu.

Silloin ennen testikieltoaikaa Ferraria oli helppo kokeilla Fioranossa, vaikka joka päivä. Oletettavaa siis on tässäkin tapauksessa, että autolla hinkattiin testirataa ennen kisaviikonloppua sen minkä kerittiin ja ajettiin uusi kuljettaja sisään auton hienouksiin, koska se oli mahdollista. Muillakin tiimeillä oli vara- ja testiautoja eli miksei hekin olisi tilaisuutta hyödyntäneet, kun mitään rajoituksia asian suhteen ei ollut.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Tiesitkö, että Kimi Räikkönen pitää edelleen nimissään kaikkien aikojen nopeinta kisakierrosta Span radalta. Se syntyi kauden 2004 kisassa.

Screenshot_20220825-170207_Instagram-01.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Kun puhuttiin aiemmin kehnoista F1- tiimeistä, niin kaudeksi 2010 tuli kolme uutta tiimiä; Hispania tai HRT, Virgin (myöhemmin Marussia), sekä Lotus (myöhemmin Caterham).

Mikään näistä tiimeistä ei onnistunut, vaikka osa näistä tiimeistä tuli F1:iin isoin odotuksin.

Ainoastaan Marussia näistä tiimeistä onnistui pisteiden haalinnassa, kun Jules Bianchi oli yhdeksäs Monacossa 2014.

Mikä meni vikaan ja mitä muistoja teillä on näistä kolmesta tiimistä?

https://thehande.wordpress.com/2017/01/29/the-2010-teams-what-went-wrong/
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
923
Aikoinaan herätti suurta huomiota Stewart ja Jaquar-tallit! Odotuksia riitti..
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Aikoinaan herätti suurta huomiota Stewart ja Jaquar-tallit! Odotuksia riitti..
Kaudelle 1997 tuli kolme uutta tiimiä. Lola, josta jo aiemmin oli juttua, ja sen lisäksi kahden moninkertaisen maailmanmestarin, Alain Prostin ja Jackie Stewartin, johtamat Prost Grand Prix ja Stewart Grand Prix.

Kummatkin menestyivät hyvin jo avauskaudellaan, Panis oli toinen Prostilla Espanjassa 1997 ja kolmas Brasiliassa. Barrichello oli puolestaan toinen Stewartilla Monacossa.

Kausi 1998 oli kummaltakin tiimiltä taas pettymys, vaikka Prost - tiimistä ajateltiin tulevan ranskalainen unelma- tiimi, saihan se Peugeotin moottorit. Ja oli Peugeotin tehdastiimi kuljettajanaan ranskalainen Olivier Panis.

Kausi 1999 oli Stewartilta aikalailla yhtä juhlaa. Tiimi sai yhteensä neljä podiumia, joista Barrichello ajoi kolme ja Herbert yhden. Herbertin podium oli yllätysvoitto Nurburgringillä. Stewart saavutti myös paalupaikan Ranskan GP:ssä Barrichellon ajamana.

Samassa Nurburgringin GP:ssä myös Prost- tiimi onnistui, sillä tiimin kuljettaja Trulli oli peräti toinen kilpailussa. Näin sekä Jackie Stewartilla että Alain Prostilla oli aihetta juhlaan.

Stewart oli valmistajien taulukossa kaudella 1999 peräti neljäs päihittäen muun muassa entiset mestaritiimit Williamsin ja Benettonin.

Kauden 1999 jälkeen Stewart muuttui Jaguariksi, sillä Ford osti tiimin itselleen. Jaguar ei isompia riemunaiheita tarjonnut, vaikka Irvine pari podiumia tiimille ajoikin muutaman kauden aikana.

Sittemmin Jaguarista tuli Red Bull ja tiimi on juhlinut maailmanmestaruuksia Vettelin ja Verstappenin voimin.

Prostin tiimi sinnitteli muutaman kauden ajan, kunnes ajautui konkurssiin.

Kuva: Nurburgringillä 1999 oli aihetta juhlaan sekä Stewartilla että Prostilla
u9glt1rxrjl51.png
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
923
Kaudelle 1997 tuli kolme uutta tiimiä. Lola, josta jo aiemmin oli juttua, ja sen lisäksi kahden moninkertaisen maailmanmestarin, Alain Prostin ja Jackie Stewartin, johtamat Prost Grand Prix ja Stewart Grand Prix.

Kummatkin menestyivät hyvin jo avauskaudellaan, Panis oli toinen Prostilla Espanjassa 1997 ja kolmas Brasiliassa. Barrichello oli puolestaan toinen Stewartilla Monacossa.

Kausi 1998 oli kummaltakin tiimiltä taas pettymys, vaikka Prost - tiimistä ajateltiin tulevan ranskalainen unelma- tiimi, saihan se Peugeotin moottorit. Ja oli Peugeotin tehdastiimi kuljettajanaan ranskalainen Olivier Panis.

Kausi 1999 oli Stewartilta aikalailla yhtä juhlaa. Tiimi sai yhteensä neljä podiumia, joista Barrichello ajoi kolme ja Herbert yhden. Herbertin podium oli yllätysvoitto Nurburgringillä. Stewart saavutti myös paalupaikan Ranskan GP:ssä Barrichellon ajamana.

Samassa Nurburgringin GP:ssä myös Prost- tiimi onnistui, sillä tiimin kuljettaja Trulli oli peräti toinen kilpailussa. Näin sekä Jackie Stewartilla että Alain Prostilla oli aihetta juhlaan.

Stewart oli valmistajien taulukossa kaudella 1999 peräti neljäs päihittäen muun muassa entiset mestaritiimit Williamsin ja Benettonin.

Kauden 1999 jälkeen Stewart muuttui Jaguariksi, sillä Ford osti tiimin itselleen. Jaguar ei isompia riemunaiheita tarjonnut, vaikka Irvine pari podiumia tiimille ajoikin muutaman kauden aikana.

Sittemmin Jaguarista tuli Red Bull ja tiimi on juhlinut maailmanmestaruuksia Vettelin ja Verstappenin voimin.

Prostin tiimi sinnitteli muutaman kauden ajan, kunnes ajautui konkurssiin.

Kuva: Nurburgringillä 1999 oli aihetta juhlaan sekä Stewartilla että Prostilla
Näytä liitetiedosto 2681
Ainii se Jaguar tuli Stewartin tilalle..tai siis sama talli..
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9574
Sijainti
Helsinki
Kaudelle 1997 tuli kolme uutta tiimiä. Lola, josta jo aiemmin oli juttua, ja sen lisäksi kahden moninkertaisen maailmanmestarin, Alain Prostin ja Jackie Stewartin, johtamat Prost Grand Prix ja Stewart Grand Prix.

Kummatkin menestyivät hyvin jo avauskaudellaan, Panis oli toinen Prostilla Espanjassa 1997 ja kolmas Brasiliassa. Barrichello oli puolestaan toinen Stewartilla Monacossa.

Kausi 1998 oli kummaltakin tiimiltä taas pettymys, vaikka Prost - tiimistä ajateltiin tulevan ranskalainen unelma- tiimi, saihan se Peugeotin moottorit. Ja oli Peugeotin tehdastiimi kuljettajanaan ranskalainen Olivier Panis.

Kausi 1999 oli Stewartilta aikalailla yhtä juhlaa. Tiimi sai yhteensä neljä podiumia, joista Barrichello ajoi kolme ja Herbert yhden. Herbertin podium oli yllätysvoitto Nurburgringillä. Stewart saavutti myös paalupaikan Ranskan GP:ssä Barrichellon ajamana.

Samassa Nurburgringin GP:ssä myös Prost- tiimi onnistui, sillä tiimin kuljettaja Trulli oli peräti toinen kilpailussa. Näin sekä Jackie Stewartilla että Alain Prostilla oli aihetta juhlaan.

Stewart oli valmistajien taulukossa kaudella 1999 peräti neljäs päihittäen muun muassa entiset mestaritiimit Williamsin ja Benettonin.

Kauden 1999 jälkeen Stewart muuttui Jaguariksi, sillä Ford osti tiimin itselleen. Jaguar ei isompia riemunaiheita tarjonnut, vaikka Irvine pari podiumia tiimille ajoikin muutaman kauden aikana.

Sittemmin Jaguarista tuli Red Bull ja tiimi on juhlinut maailmanmestaruuksia Vettelin ja Verstappenin voimin.

Prostin tiimi sinnitteli muutaman kauden ajan, kunnes ajautui konkurssiin.

Kuva: Nurburgringillä 1999 oli aihetta juhlaan sekä Stewartilla että Prostilla
Näytä liitetiedosto 2681
Prost osti talousvaikeuksissa olleen Ligierin, joten käytännössä se ei ollut uusi talli.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9574
Sijainti
Helsinki
Kun puhuttiin aiemmin kehnoista F1- tiimeistä, niin kaudeksi 2010 tuli kolme uutta tiimiä; Hispania tai HRT, Virgin (myöhemmin Marussia), sekä Lotus (myöhemmin Caterham).

Mikään näistä tiimeistä ei onnistunut, vaikka osa näistä tiimeistä tuli F1:iin isoin odotuksin.

Ainoastaan Marussia näistä tiimeistä onnistui pisteiden haalinnassa, kun Jules Bianchi oli yhdeksäs Monacossa 2014.

Mikä meni vikaan ja mitä muistoja teillä on näistä kolmesta tiimistä?

https://thehande.wordpress.com/2017/01/29/the-2010-teams-what-went-wrong/
Kuten artikkelissa mainittiin, talleilla oli heikko valmistautuminen ensimmäiseen kauteen ja liian suuret odotukset resursseihin nähden. Vastoin uusien tallien odotuksia kulukattoa ei tullut vielä kaudelle 2010. Tämä olisi edes hiukan helpottanut heidän pärjäämistä.
 
Ylös