Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5166
Italialla on vain kaksi F1- mestaria, Giuseppe 'Nino' Farina ja Alberto Ascari.

mutta onhan näitä viimeaikoina nähty GP- voittajia, Fisichella ja Trulli.
Juu, ihan vastikään noin 20 vuotta sitten. Trulli voitti kertaalleen kaudella 2004 ja Fisico 2005–06.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
655
Trulli voitti kertaalleen kaudella 2004 ja Fisico 2005–06.
Fisichella otti myös Jordanin ja Fordin viimeisen voiton 2003 Brasiliassa. Tuolloinhan podiumin keskellä seisoi Räikkönen, mutta voitto oli Fisichellan.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2371
Trullista puheenollen - mitä itseasiassa lopulta tapahtui 2004 kun vaihtoi kesken kauden Renaultilta Toyotalle? Alkukaudella kuitenkin oli ollut ihan Alonson vauhdissa ja nopeampikin.

Huhujahan oli jo tuolloin että tallissa olisi alettu suosimaan Alonsoa - ja Briatoren tietäen tämä saattoi hyvinkin olla mahdollinen skenaario. Vaan nähtiinkö Trulli sitten jopa uhkana Alonsolle?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3808
Trullista puheenollen - mitä itseasiassa lopulta tapahtui 2004 kun vaihtoi kesken kauden Renaultilta Toyotalle? Alkukaudella kuitenkin oli ollut ihan Alonson vauhdissa ja nopeampikin.

Huhujahan oli jo tuolloin että tallissa olisi alettu suosimaan Alonsoa - ja Briatoren tietäen tämä saattoi hyvinkin olla mahdollinen skenaario. Vaan nähtiinkö Trulli sitten jopa uhkana Alonsolle?
Kyseessä ei varmastikaan ollut ainakaan Trullin suorituskyky, olihan kausi häneltä erittäin vahva. Voitto Monacossa paalupaikalta, ja kauden toinen paalupaikka tuli Spassa.

Mutta ilmeisesti juuri se, että Alonsoa alettiin tiimissä suosimaan. Tiimipäällikkö Flavio Briatore oli samalla myös Alonson manageri, joten eturistiriita tässä.

Monacon voiton jälkeenkin Briatore oli todennut Trullille, että 'et olisi voittanut, jos Alonso ei olisi kolaroinut. Olit onnekas'. Näin vaikka Trulli oli koko kisan Alonson edellä.

Renault olisi kuitenkin ilmeisesti halunnut jatkaa Trullin kanssa kaudella 2005, mutta Trullin olisi pitänyt suostua olemaan kakkoskuljettajana Alonsolle. Trulli ei tähän suostunut , vaan lähti mieluummin Toyotalle.

Tämä selviää alla olevasta artikkelista .
https://formula1.substack.com/p/jarno-trulli-feels-lucky-should-he
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3808
Muistanko väärin, eikö Briatore ollut myös Trullin manageri?
Taisipa muuten ollakin vielä tuohon aikaankin. Olin ajatellut aiemmin, että Trullilla oli F1- uransa alkuaikoina Briatore managerina, mutta sittemmin olisi vaihtunut.

Jokatapauksessa Trullin manageri vielä Renaultilla oli myös Briatore. Mutta Briatore piti Jokatapauksessa enemmän Alonson puolia kuin Trullin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9185
Ranskan GP:n 2004 viimeisen kierroksen uinahdus meni Flaviolla tunteisiin ja tuon jälkeen Trullin suoritustaso heikkeni aika lailla. Hän ei saanut enää yhtään pistettä kauden aikana.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3808
Mitä mieltä olette kuljettajasta nimeltä Patrick Depailler? Olen ennenkin lukenut hänestä, ja todella adreaniilin hakuinen mies kyseessä. Pelkästään ei riittänyt F1- autolla ajaminen, vaan vapaa-ajallakin piti hakea vauhtia vaarallisista harrastuksista, kuten moottoripyöräilystä ja liitovarjo-harrastuksesta.

Tuntuivat kuljettajat ennen vanhaan olleen todellisia persoonia. Kuten Depailler ja Hunt. Äsken luin iltalehdestä mielenkiintoisen artikkelin Depaillerista. Laitan sen tähän, sillä onhan kyseessä F1-historiaan liittyvä artikkeli.

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/468f39b8-4c4b-43a2-acb5-41a146a85a3e
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3808
Tehdäänpä taas vaihteeksi pieni kysymys-leikittely. Vastaus tulee illalla, jollei kukaan sitä ennen tätä keksi.

Varmaan voi olla muitakin vastaavia tapauksia, mutta yhtä haen.

Kysymykseen: Missä F1-GP:ssä voittaja oli niin ylivoimainen, että kilpailun kakkonen jäi voittajasta kaksi kierrosta? Ja ketkä olivat nämä kuljettajat
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5720
Damon Hill Adelaidessa '95.

Noista ylivoimaisista voitoista tulee mieleen myös Stewart Nürburgringillä '68 ja Clark Spassa '63. Molemmilla radoilla vaan oli sen verran mittaa että kierroksella ei ennättänyt ohi toiseksi tulleesta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3808
Damon Hill Adelaidessa '95.

Noista ylivoimaisista voitoista tulee mieleen myös Stewart Nürburgringillä '68 ja Clark Spassa '63. Molemmilla radoilla vaan oli sen verran mittaa että kierroksella ei ennättänyt ohi toiseksi tulleesta.
Sieltähän se tuli kuin apteekin hyllyltä. Juuri tuota Adelaiden kisaa hain. Hill voitti ja Panis toinen
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3808
Damon Hill Adelaidessa '95.

Noista ylivoimaisista voitoista tulee mieleen myös Stewart Nürburgringillä '68 ja Clark Spassa '63. Molemmilla radoilla vaan oli sen verran mittaa että kierroksella ei ennättänyt ohi toiseksi tulleesta.
Yksi ylivoimaisimmista ajoista on myös Juan Manuel Fangion ajo Nurburgringillä 1957. Eroa ei ollut maalissa kuin se reilu parisen sekuntia, mutta se näytös, millä Fangio otti edessä olevat Ferrari- kuskit kiinni pitkältä takamatkalta, on vertaansa vailla.

Fangio oli jo lähes minuutin jäljessä Ferrareita, varikkopysähdyksen takia, joka ei aivan onnistunut. Mutta Fangio otti eron kiinni ja voitti.

https://www.motorsportmagazine.com/articles/single-seaters/f1/watch-juan-manuel-fangios-greatest-victory-1957-german-grand-prix
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8514
Sijainti
Helsinki
Sieltähän se tuli kuin apteekin hyllyltä. Juuri tuota Adelaiden kisaa hain. Hill voitti ja Panis toinen
Katsoin tuon kilpailun netin arkistoista. Ruudukon 23:sta autosta kahdeksan pääsi maaliin. Viimeisin kerta, kun voittaja on kierroksella ohittanut kilpakumppaninsa. Katsojia oli kisapäivänä 210.000 kappaletta, joka oli tuolloin f1:sten katsojaennätys. Muun muassa Roberto Moreno, Taki Inoue ja Mark Blundell ajoivat viimeisen kilpailunsa.

Hillin perässä Olivier Panis tuli savuavalla Ligierillä toiseksi ja lähellä oli, ettei Gianni Morbidelli olisi ohittanut häntä. Morbidelli ajoi uransa parhaan sijoituksensa tulemalla kolmanneksi. Suomessa viimeinen Adelaidessa ajettu kilpailu muistetaan Mika Häkkisen ikävästä onnettomuudesta. Tästä olemme kertoneet paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3808
Tällä päivämäärällä, eli 27.elokuuta, vuonna 2000, Mika Häkkinen teki Michael Schumacherista sen kuuluisan ohituksen. Ohituksen, joka yksi F1- historian komeimmista.

Kilpailun jälkeen Mika kävi vielä Michaelin kanssa ohitusta läpi.

FB_IMG_1661621833199.jpg
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8514
Sijainti
Helsinki
Tällä päivämäärällä, eli 27.elokuuta, vuonna 2000, Mika Häkkinen teki Michael Schumacherista sen kuuluisan ohituksen. Ohituksen, joka yksi F1- historian komeimmista.

Kilpailun jälkeen Mika kävi vielä Michaelin kanssa ohitusta läpi.

Näytä liitetiedosto 2690
Kyseistä ohitusta on muisteltu tapahtuman jälkeen monta kertaa forumilla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3808
Vielä hieman tuohon Span ohitukseen palatakseni, tai oikeammin siihen, miksi se oli niin merkittävä.

Kyseessähän oli tuohon aikaan kahden kaksinkertaisen maailmanmestarin, Michael Schumacheriin ja Mika Häkkisen, välinen taistelu ei ainoastaan GP:n voitosta, vaan myös kolmannesta maailmanmestaruudesta.

Omasta mielestäni Schumacher ja Häkkinen olivat herrojen huippuvuosina kuljettajina samalla tasolla. Martin Brundle, joka oli ajanut kummankin tiimikaverina, Schumacherin kanssa Benettonilla, ja Häkkisen kanssa McLarenilla, arvioi, että Häkkinen oli Schumia nopeampi aika-ajoissa, mutta Schumacherilla oli parempi kilpailuäly.

https://www.autosport.com/f1/news/grapevine-brundle-rates-schumacher-and-hakkinen-5053744/5053744/
Kuitenkin kun ajatellaan kautta 2000, olivat McLaren ja Ferrari autoina aivan samalla tasolla. Itseasiassa olivat sitä jo kaudella 1999, ja se etumatka, mikä McLarenilla oli Ferrariin vielä kauden 1998 alussa, Ferrari oli kuronnut kiinni jo kauden 1998 lopussa. Muistetaan vain Ferrarin eturivi Nurburgringillä 1998, ja Schumacherin paalupaikka Suzukassa.

Kausi 2000 oli sitten jälleen kahden tiimin, McLarenin ja Ferrarin näytös. Ja kahden tasavertaisen kaksinkertaisen maailmanmestarin, Schumacherin ja Häkkisen, näytös.

Span kisan yhteydessä Schumacher ja Häkkinen olivat hyvin lähellä toisiaan pisteissä. Häkkinen voitti siellä, ja näytti marssivan kolmanteen maailmanmestaruuteensa.

Schumacher kuitenkin iski loppukaudesta, ja vei nimiinsä kolmannen maailmanmestaruuden ja ensimmäisen Ferrarilla. Seuraavina vuosina Schumacher voitti vielä lisää mestaruuksia Ferrarin ratissa, mutta Häkkinen voitti Span kisan jälkeen enää vain kaksi GP:tä, Silverstonessa ja Indianapolisissa 2001.

Mitäpä luulet, jos Häkkinen olisi voittanut kolmannen mestaruuden putkeen kaudella 2000, olisiko miehen ura jatkunut vielä kaudella 2002?


Kohokohtia kaudesta 2000, joka tarjosi kahden tasavertaisen maailmanmestarin, Häkkisen ja Schumacherin, välisen taistelun tasavertaisilla autoilla. Omasta mielestäni yksi parhaista kausista koskaan.

 
Ylös