Vielä hieman tuohon Span ohitukseen palatakseni, tai oikeammin siihen, miksi se oli niin merkittävä.
Kyseessähän oli tuohon aikaan kahden kaksinkertaisen maailmanmestarin, Michael Schumacheriin ja Mika Häkkisen, välinen taistelu ei ainoastaan GP:n voitosta, vaan myös kolmannesta maailmanmestaruudesta.
Omasta mielestäni Schumacher ja Häkkinen olivat herrojen huippuvuosina kuljettajina samalla tasolla. Martin Brundle, joka oli ajanut kummankin tiimikaverina, Schumacherin kanssa Benettonilla, ja Häkkisen kanssa McLarenilla, arvioi, että Häkkinen oli Schumia nopeampi aika-ajoissa, mutta Schumacherilla oli parempi kilpailuäly.
https://www.autosport.com/f1/news/grapevine-brundle-rates-schumacher-and-hakkinen-5053744/5053744/
Kuitenkin kun ajatellaan kautta 2000, olivat McLaren ja Ferrari autoina aivan samalla tasolla. Itseasiassa olivat sitä jo kaudella 1999, ja se etumatka, mikä McLarenilla oli Ferrariin vielä kauden 1998 alussa, Ferrari oli kuronnut kiinni jo kauden 1998 lopussa. Muistetaan vain Ferrarin eturivi Nurburgringillä 1998, ja Schumacherin paalupaikka Suzukassa.
Kausi 2000 oli sitten jälleen kahden tiimin, McLarenin ja Ferrarin näytös. Ja kahden tasavertaisen kaksinkertaisen maailmanmestarin, Schumacherin ja Häkkisen, näytös.
Span kisan yhteydessä Schumacher ja Häkkinen olivat hyvin lähellä toisiaan pisteissä. Häkkinen voitti siellä, ja näytti marssivan kolmanteen maailmanmestaruuteensa.
Schumacher kuitenkin iski loppukaudesta, ja vei nimiinsä kolmannen maailmanmestaruuden ja ensimmäisen Ferrarilla. Seuraavina vuosina Schumacher voitti vielä lisää mestaruuksia Ferrarin ratissa, mutta Häkkinen voitti Span kisan jälkeen enää vain kaksi GP:tä, Silverstonessa ja Indianapolisissa 2001.
Mitäpä luulet, jos Häkkinen olisi voittanut kolmannen mestaruuden putkeen kaudella 2000, olisiko miehen ura jatkunut vielä kaudella 2002?
Kohokohtia kaudesta 2000, joka tarjosi kahden tasavertaisen maailmanmestarin, Häkkisen ja Schumacherin, välisen taistelun tasavertaisilla autoilla. Omasta mielestäni yksi parhaista kausista koskaan.