Lolan suunnitelmissa oli palata tehdastallina kaudelle 1998, mutta MasterCard pakotti heidät vuotta aikaisemmin. Auto pohjautui Formula 3000-autoon ja auton kehitys jäi viime tinkaan rahoituksen vuoksi (Mastercard-sponsorisopimus julkistettiin vuoden 1996 lopulla). Vincenzo Sospiri jäi lähes 12 sekuntia paaluajasta ja viisi sekuntia Pedro Dinizin Arrowsista. Dinizin aika oli yli 107% säännön, mutta hän sai luvan lähteä kilpailuun. Sponsori veti tukensa pois ja hommat loppui siihen. Lola palasi rakentamaan autoja asiakkailleen 15 vuoden ajaksi, kunnes menivät konkurssiin 2012. Lolan nimi palaa uuden omistajuuden myötä takaisin kilpa-autojen maailmaan.Life-tiimiäkin huonompi oli vielä Lola kaudella 1997. Hyvänen aika sentään. Taisi jäädä kärjestä 10 sekuntia. Jäi sitten ensimmäiseen viikonloppuun, eli Melbourneen, tämä. Eikä päässyt edes kisaan mukaan hitautensa takia.
Olisiko juuri Lolan takia FIA nykyään erittäin tarkka siitä, kenet hyväksyy mukaan F1:iin.
Ihan kaikki viritelmät ei enää pääse lähtöruudukkoon.
Olisi siis kannattanut rauhassa odottaa kautta 1998. Ikävä juttu, että joutuivat kiirehtimään sponsorin takia.Lolan suunnitelmissa oli palata tehdastallina kaudelle 1998, mutta MasterCard pakotti heidät vuotta aikaisemmin. Auto pohjautui Formula 3000-autoon ja auton kehitys jäi viime tinkaan rahoituksen vuoksi (Mastercard-sponsorisopimus julkistettiin vuoden 1996 lopulla). Vincenzo Sospiri jäi lähes 12 sekuntia paaluajasta ja viisi sekuntia Pedro Dinizin Arrowsista. Dinizin aika oli yli 107% säännön, mutta hän sai luvan lähteä kilpailuun. Sponsori veti tukensa pois ja hommat loppui siihen. Lola palasi rakentamaan autoja asiakkailleen 15 vuoden ajaksi, kunnes menivät konkurssiin 2012. Lolan nimi palaa uuden omistajuuden myötä takaisin kilpa-autojen maailmaan.
Asiasta lisää:
https://gprejects.com/centrale/lola-cars-retrospective
Tämä taas johtui enemmän siitä, että Fisichella vaihtoi kesken kauden toisen tiimin autoon. Force Indialla Fisichella ajoi erittäin hyvin, kuten oli paalupaikalla Spassa ja kilpailussa vahva kakkossija.Fisico pääsi ajaa Ferrarilla 2009 mutta tulokset oli aika vaisuja..
Kiitos. Noita on aina kiva katsoa
Tosiaan Russell ajoi todella hyvin ja olisi voittanutkin ilman varikkokämmiäGeorge Russellin tuurauskeikka Mersulle kaudella 2020 voitaneen laskea onnistuneeksi
Nicola Larini ajoi Ferrarilla muutaman kisan varsin mallikkaasti 90-luvun alkupuoliskolla.
En tiedä miten asia menee muiden kohdalla, mutta Russell kuului Mersun junioriporukkaan ja oli tiimin vara-/testikuljettaja. Oletettavaa siis on, että hän on ajanut autoa simulaattorissa useita kertoja eli siinä mielessä auto oli tuttu.Tosiaan Russell ajoi todella hyvin ja olisi voittanutkin ilman varikkokämmiä
Välillä kyllä olisi hyvä jos selostajat edelleen tempautuisivat mukaan näihin selostuksiin , aivan kuten Kyllönen tai Murray Walker Brittien puolella
Kaudelle 1997 tuli kolme uutta tiimiä. Lola, josta jo aiemmin oli juttua, ja sen lisäksi kahden moninkertaisen maailmanmestarin, Alain Prostin ja Jackie Stewartin, johtamat Prost Grand Prix ja Stewart Grand Prix.Aikoinaan herätti suurta huomiota Stewart ja Jaquar-tallit! Odotuksia riitti..
Ainii se Jaguar tuli Stewartin tilalle..tai siis sama talli..Kaudelle 1997 tuli kolme uutta tiimiä. Lola, josta jo aiemmin oli juttua, ja sen lisäksi kahden moninkertaisen maailmanmestarin, Alain Prostin ja Jackie Stewartin, johtamat Prost Grand Prix ja Stewart Grand Prix.
Kummatkin menestyivät hyvin jo avauskaudellaan, Panis oli toinen Prostilla Espanjassa 1997 ja kolmas Brasiliassa. Barrichello oli puolestaan toinen Stewartilla Monacossa.
Kausi 1998 oli kummaltakin tiimiltä taas pettymys, vaikka Prost - tiimistä ajateltiin tulevan ranskalainen unelma- tiimi, saihan se Peugeotin moottorit. Ja oli Peugeotin tehdastiimi kuljettajanaan ranskalainen Olivier Panis.
Kausi 1999 oli Stewartilta aikalailla yhtä juhlaa. Tiimi sai yhteensä neljä podiumia, joista Barrichello ajoi kolme ja Herbert yhden. Herbertin podium oli yllätysvoitto Nurburgringillä. Stewart saavutti myös paalupaikan Ranskan GP:ssä Barrichellon ajamana.
Samassa Nurburgringin GP:ssä myös Prost- tiimi onnistui, sillä tiimin kuljettaja Trulli oli peräti toinen kilpailussa. Näin sekä Jackie Stewartilla että Alain Prostilla oli aihetta juhlaan.
Stewart oli valmistajien taulukossa kaudella 1999 peräti neljäs päihittäen muun muassa entiset mestaritiimit Williamsin ja Benettonin.
Kauden 1999 jälkeen Stewart muuttui Jaguariksi, sillä Ford osti tiimin itselleen. Jaguar ei isompia riemunaiheita tarjonnut, vaikka Irvine pari podiumia tiimille ajoikin muutaman kauden aikana.
Sittemmin Jaguarista tuli Red Bull ja tiimi on juhlinut maailmanmestaruuksia Vettelin ja Verstappenin voimin.
Prostin tiimi sinnitteli muutaman kauden ajan, kunnes ajautui konkurssiin.
Kuva: Nurburgringillä 1999 oli aihetta juhlaan sekä Stewartilla että Prostilla
Näytä liitetiedosto 2681
Prost osti talousvaikeuksissa olleen Ligierin, joten käytännössä se ei ollut uusi talli.Kaudelle 1997 tuli kolme uutta tiimiä. Lola, josta jo aiemmin oli juttua, ja sen lisäksi kahden moninkertaisen maailmanmestarin, Alain Prostin ja Jackie Stewartin, johtamat Prost Grand Prix ja Stewart Grand Prix.
Kummatkin menestyivät hyvin jo avauskaudellaan, Panis oli toinen Prostilla Espanjassa 1997 ja kolmas Brasiliassa. Barrichello oli puolestaan toinen Stewartilla Monacossa.
Kausi 1998 oli kummaltakin tiimiltä taas pettymys, vaikka Prost - tiimistä ajateltiin tulevan ranskalainen unelma- tiimi, saihan se Peugeotin moottorit. Ja oli Peugeotin tehdastiimi kuljettajanaan ranskalainen Olivier Panis.
Kausi 1999 oli Stewartilta aikalailla yhtä juhlaa. Tiimi sai yhteensä neljä podiumia, joista Barrichello ajoi kolme ja Herbert yhden. Herbertin podium oli yllätysvoitto Nurburgringillä. Stewart saavutti myös paalupaikan Ranskan GP:ssä Barrichellon ajamana.
Samassa Nurburgringin GP:ssä myös Prost- tiimi onnistui, sillä tiimin kuljettaja Trulli oli peräti toinen kilpailussa. Näin sekä Jackie Stewartilla että Alain Prostilla oli aihetta juhlaan.
Stewart oli valmistajien taulukossa kaudella 1999 peräti neljäs päihittäen muun muassa entiset mestaritiimit Williamsin ja Benettonin.
Kauden 1999 jälkeen Stewart muuttui Jaguariksi, sillä Ford osti tiimin itselleen. Jaguar ei isompia riemunaiheita tarjonnut, vaikka Irvine pari podiumia tiimille ajoikin muutaman kauden aikana.
Sittemmin Jaguarista tuli Red Bull ja tiimi on juhlinut maailmanmestaruuksia Vettelin ja Verstappenin voimin.
Prostin tiimi sinnitteli muutaman kauden ajan, kunnes ajautui konkurssiin.
Kuva: Nurburgringillä 1999 oli aihetta juhlaan sekä Stewartilla että Prostilla
Näytä liitetiedosto 2681
Räikkösen ennätysvuotena ajettiin eri layoutilla. Tämä selittää suuren eron Bottaksen kierrosaikaan nähden.Tiesitkö, että Kimi Räikkönen pitää edelleen nimissään kaikkien aikojen nopeinta kisakierrosta Span radalta. Se syntyi kauden 2004 kisassa.
Näytä liitetiedosto 2680
Kuten artikkelissa mainittiin, talleilla oli heikko valmistautuminen ensimmäiseen kauteen ja liian suuret odotukset resursseihin nähden. Vastoin uusien tallien odotuksia kulukattoa ei tullut vielä kaudelle 2010. Tämä olisi edes hiukan helpottanut heidän pärjäämistä.Kun puhuttiin aiemmin kehnoista F1- tiimeistä, niin kaudeksi 2010 tuli kolme uutta tiimiä; Hispania tai HRT, Virgin (myöhemmin Marussia), sekä Lotus (myöhemmin Caterham).
Mikään näistä tiimeistä ei onnistunut, vaikka osa näistä tiimeistä tuli F1:iin isoin odotuksin.
Ainoastaan Marussia näistä tiimeistä onnistui pisteiden haalinnassa, kun Jules Bianchi oli yhdeksäs Monacossa 2014.
Mikä meni vikaan ja mitä muistoja teillä on näistä kolmesta tiimistä?
https://thehande.wordpress.com/2017/01/29/the-2010-teams-what-went-wrong/
No näinhän sitä voi ajatella. Valmiille pohjalle Alain Prost rakensi tiiminsäProst osti talousvaikeuksissa olleen Ligierin, joten käytännössä se ei ollut uusi talli.