Formula 1 - 2022 - 14 - Belgian GP

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Muistan kerran, että Ossi Oikarinen kertoi, että joka tiimissä on henkilöt sitä varten jotka valokuvaa ja nauhottaa kaiken mitä pystyy toisten tiimien autoista ja niitä anlysoidaan ja mallinnettaan ja yritetään katsoa olisiko siittä omaan auton/konseptiiin hyötyä.

Toki F1 forumilla tiedetään paremmin. Täältähän on Ferrarillekki lähetelty vinkkejä ratin suunnitteluun. :D
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Eli kun Perez saa saman kehitysversion autosta niin Perez ja Verstappen ajelevat tasapäin kärjessä? Tuskin. Kyllä tässä erottuu jyvät akanoista ja onhan tuo Verstappenin meno ollut melko maagista tällä kaudella. Perez on pystynyt tällä kaudella oikeasti haastamaan kerran, Monacossa. Loput 13 kisaa vastaantulijana. Tässä paljon samaa mitä oli Hamiltonilla ja Bottaksella, mutta Perez pysyy vielä vähemmän laittamaan Verstappenille kampoihin.
Oikeastaan aika paljonkin samaa. Alkukaudesta näytti että Perez on nostanut tasoaan ja on tasaisempaa. Vähän kuin bottaskin raapi ne ekat voitot yleensä alkukaudesta. Sitten loppukausi katellaankin perävaloja.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
Iso yllätys RB ylivoimaan on että tälle kaudelle joutuivat uusimaan auton filosofian, enää ei ison raken auto toimi joka siis heillä ollut edellisinä vuosina.
Oma päätelmäni on että RB:n etu tulee jousituksesta ja sen geometriasta, sekä tietty aerosta. RBlla on keksitty jotain dynaamisen jousituksen tuottamiseksi joka tasapainottaa autoa siten että pomppimista ei tapahdu.
Tai oisko sittenkin edellisten vuosien isomman raken käyttö ja sen tuoma kokemus jousituksen aerodynaamisen muutoksen hyväksikäytöstä ollutkin etu heille?
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1409
Onko VER parempi kuski kuin PER, on. Ei kai tuossa ole mitään epäselvää.
Olen satavarma, että Senna/Prost- ajoista on opittu talleissa ja visusti. Mitään "let the best man win" asetelmaa koko kautta ei ole. Katsellaan ehkä aluksi hieman ja sen jälkeen kaikki munat niin, että saadaan TALLILLE paras mahdollinen lopputulos. Ei yhteen koriin, vaan sopivasti jaotellen. Kuskit tietää tämän tasan varmaan.Pahinta mitä voi tapahtiua on, kun kuskit törmää toisiinsa.
Minua ärsyttää tämä "verstappen on jumalainen kuski", Ei ole. Parempi kin PER, mutta tasavertaisella kalustolla vain hieman.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
Onko VER parempi kuski kuin PER, on. Ei kai tuossa ole mitään epäselvää.
Olen satavarma, että Senna/Prost- ajoista on opittu talleissa ja visusti. Mitään "let the best man win" asetelmaa koko kautta ei ole. Katsellaan ehkä aluksi hieman ja sen jälkeen kaikki munat niin, että saadaan TALLILLE paras mahdollinen lopputulos. Ei yhteen koriin, vaan sopivasti jaotellen. Kuskit tietää tämän tasan varmaan.Pahinta mitä voi tapahtiua on, kun kuskit törmää toisiinsa.
Minua ärsyttää tämä "verstappen on jumalainen kuski", Ei ole. Parempi kin PER, mutta tasavertaisella kalustolla vain hieman.
Ennen Spata Verstappen on ollut Pereziä parempi vain hieman? Assia selvä...
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Niin juu totta, mutta silloin suurin ero taisi tulla moottoreista. Mersu hoksasi jotain mitä muut ei ja etumatka oli ihan älytön. Moottoreita nyt on vaikeampi tarkastella lähempää.

Nyt sillä puolella ollaan tasoissa.
Olihan kaikilla jo 2014 tiedossa Mersun moottorin layout. Ja se on periaatteessa kopioitu kaikille. Mutta etumatka ei nopeasti vain häviä, kun toiset käyttää resurssit/ajan/poletit leiskan kopiointiin ja Mersu voi jatkaa moottorin kehitystyötä.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
Iso yllätys RB ylivoimaan on että tälle kaudelle joutuivat uusimaan auton filosofian, enää ei ison raken auto toimi joka siis heillä ollut edellisinä vuosina.
Oma päätelmäni on että RB:n etu tulee jousituksesta ja sen geometriasta, sekä tietty aerosta. RBlla on keksitty jotain dynaamisen jousituksen tuottamiseksi joka tasapainottaa autoa siten että pomppimista ei tapahdu.
Tai oisko sittenkin edellisten vuosien isomman raken käyttö ja sen tuoma kokemus jousituksen aerodynaamisen muutoksen hyväksikäytöstä ollutkin etu heille?
Nyt kirjoitetaan että RB ajaa isommalla maavaralla kuin kilpailijat ja uudet säännöt ovatkin sen myötä enemmän auttamassa heitä. Toisaalta Spa olikin heidän vahvuuksiaan tukeva rata.
Saattaa tämä kesätauon jälkeinen 3 kisan putki olla aika killeri kilpailijoille

https://www.motorsport.com/f1/news/red-bull-eau-rouge-compromises-not-lightweight-chassis-behind-belgian-gp-form/10359983/
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2801
No kyllähän tämä kausi nyt on taputeltu joka tapauksessa. Red Bullin ja Verstappenin mestaruudet on varmat. Red Bull voi käytännössä siirtää kaiken panostuksen ensi kauteen. Ferrari ja Mersu vääntää jossain määrin keskenään himmeämmistä mitaleista, mutta eiköhän noillakin ala olla pelimerkit ja toiveet siirretty ensi kauteen.
 

rageon

Well-known member
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
291
Onko VER parempi kuski kuin PER, on. Ei kai tuossa ole mitään epäselvää.
Olen satavarma, että Senna/Prost- ajoista on opittu talleissa ja visusti. Mitään "let the best man win" asetelmaa koko kautta ei ole. Katsellaan ehkä aluksi hieman ja sen jälkeen kaikki munat niin, että saadaan TALLILLE paras mahdollinen lopputulos. Ei yhteen koriin, vaan sopivasti jaotellen. Kuskit tietää tämän tasan varmaan.Pahinta mitä voi tapahtiua on, kun kuskit törmää toisiinsa.
Minua ärsyttää tämä "verstappen on jumalainen kuski", Ei ole. Parempi kin PER, mutta tasavertaisella kalustolla vain hieman.
Aika paljon on itkupotkuraivareita tulossa sinulle lähivuosina😆 "jumalainen Verstappen" kuuluu minusta kaikki moottoriurheilu huomioiden Kalle Rovanperän kanssa ihan kaikkien aikojen TOP 5 lahjakkuuksiin. Se kertoi jo aikoinaan paljon, että voitti heti ensimmäisen kisan siirryttyään kesken kauden Red Bullille. Verstappen aloitti F1:ssä niin nuorena, että saattaa olla kyllä jo lähellä Prime-kuntoaan.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Muistan kerran, että Ossi Oikarinen kertoi, että joka tiimissä on henkilöt sitä varten jotka valokuvaa ja nauhottaa kaiken mitä pystyy toisten tiimien autoista ja niitä anlysoidaan ja mallinnettaan ja yritetään katsoa olisiko siittä omaan auton/konseptiiin hyötyä.

Toki F1 forumilla tiedetään paremmin. Täältähän on Ferrarillekki lähetelty vinkkejä ratin suunnitteluun. :D
Onhan noilla edelleen kuvaajansa. Oliko viime vai toissa kaudella, kun jonkun kilpailevan tallin jäsen oli isomman kameravirityksen kanssa kuvaamassa jonkun kilpailijan autoa ja ajettiin matkoihinsa. Lidar-tekniikkaa varmaan käyttivät, joka mallintaa aivan hiuksen ohuet pinnan muutokset 3d-malliksi.
Nyt tekniikka on kehittynyt parissa vuodessa niin paljon, että kunnon lidar-keilauslaite mahtunee varmaan jo kännykän kokoiseen kapistukseen, niin varmasti sitä myös käytetään, kun yritetään selvittää kilpailijan salaisuuksia.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
Onhan noilla edelleen kuvaajansa. Oliko viime vai toissa kaudella, kun jonkun kilpailevan tallin jäsen oli isomman kameravirityksen kanssa kuvaamassa jonkun kilpailijan autoa ja ajettiin matkoihinsa. Lidar-tekniikkaa varmaan käyttivät, joka mallintaa aivan hiuksen ohuet pinnan muutokset 3d-malliksi.
Nyt tekniikka on kehittynyt parissa vuodessa niin paljon, että kunnon lidar-keilauslaite mahtunee varmaan jo kännykän kokoiseen kapistukseen, niin varmasti sitä myös käytetään, kun yritetään selvittää kilpailijan salaisuuksia.
Valitettavasti lidar tms 3D mallintavat kamerat ovat kiellettyjä
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Valitettavasti lidar tms 3D mallintavat kamerat ovat kiellettyjä
Varmasti moni muukin, mutta hyvin on moni osa osattu kopioida. Muistuu myös mieleen jostain 10 vuoden takaa, kun Ferkku jäi kiinni Mesen vakoilusta lämpökameralla.
 
Ylös