Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4210
Etenkin Häkkisen tilastoon vaikuttaa McLarenin surkea luotettavuus, mikä vei monta mahdollisuutta paalulta voittoon.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4188
Mitäs sanoisitte, jos ja kun haettaisiin Suomen ns. ykköskuljettajaa kautta aikain, niin siihen olisi tarjolla Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen.

Keke Rosberg toki myös maailmanmestari, mutta hänen muilla saavutuksilla ei aivan olla samalla tasolla Mikan ja Kimin kanssa. Lähinnä GP- voittojen määrää tarkoitan.

Mutta kumman mieluummin nostaisitte Suomen ns. menestyksekkäimmäksi kuljettajaksi, Häkkisen vai Räikkösen? Kysymys on teoreettinen, ja aikapaljon kiinni myös makuasioista. Nostaako Häkkisen kaksi maailmanmestaruutta korkeammalle Kimin yhtä maailmanmestaruutta vastaan, mutta Kimillä huomattavasti enemmän podiumeja taas ja yksi voitto enemmän.

Olisiko Häkkinen tehnyt vastaavan nousun kuin Kimi Suzukassa 2005?

Kummankin, sekä Häkkisen että Räikkösen, tilastoihin vaikuttaa senaikaisen McLaren- kaluston epäluotettavuus. Voittoja meni kummaltakin savuna ilmaan. Muutoin Kimikin voisi olla Häkkisen lailla kaksinkertainen maailmanmestari.

Kummatkin voittivat yhtälailla David Coulthardin suhteellisen vaivattomasti.

Paljon puhutaan Räikkösen sopeutumisongelmista, mutta tässä mietin, niin sen lisäksi, että Kimi voitti kisoja kolmessa ero tiimissä, McLaren, Ferrari ja Lotus, niin olihan siinä myös kolme eri rengasmerkkiä, Michelin, Bridgestone ja Pirelli. Eli kyllä Kimi osasi myös sopeutua.

Häkkisellä kaikki voitot tulivat yhtä vaille Bridgestonen renkailla, avausvoitto Jerezissä Goodyearin kumeilla.

Tässä mielenkiintoinen vertailu muutama vuosi sitten.

https://www.suomif1.com/2018/12/kimi-raikkonen-vastaan-mika-hakkinen-kumpi-on-parempi-suomif1-analysoi-sinivalkoiset-f1-legendat/
Ja tässä toinen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4188
Helposti Häkkisestä tulee mieleen, että paalulta/tai ekasta rivistä ajettiin voittoon suhteellisen vaivattomasti, kun taas Räikkönen saattoi startata kaukaakin ja silti voittaa. Kuten Suzukassa 2005 ja Spa 2004.

Mutta kyllähän Häkkinenkin teki komeita nousuja, kun pakko oli. Ranskan ja Itävallan GP:t kaudella 1999 tästä osoituksena.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Kimi joutui paalukisoissaan keskeyttämään viisi kertaa. Neljästi tekniseen vikaan ja kerran kolariin (Unkari 2006, jonka Liuzzi otti kontolleen). Noista Eurooppa 2007 oli sellainen, missä voitto ei olisi kovinkaan todennäköinen ollut ilman ongelmiakaan.

Häkällä oli paalukisoissaan yhdeksän keskeytystä. Viisi teknistä vikaa (ml. pyöränkiinnitysongelma Silverstonessa), yksi rengasrikosta johtunut onnettomuus ja kolme kolaria/ulosajoa.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
En nyt osaa ottaa varsinaisesti kantaa siihen, että kumpi on parempi, mutta jotenkin jäänyt sellainen mielikuva, että Räikkösellä oli enemmän luontaista lahjakkuutta ja älykkyyttä, kun Häkkinen puolestaan oli ahkerampi, uskollisempi ja kovempi tekemään töitä. Esim. hän jaksoi sinnikkäästi pysyä kaikki ne vaikeat vuodet McLarenilla ennen mestaruuksiaan. Olisikohan Räikkönen jaksanut samaa? Epäilen.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2772
Aika mahdoton noita nyt on ainakaan tilastojen perusteella vertailla. Jollain Bottaksellakin oli niinä vuosina kun voittoihin pystyvällä kalustolla ajoi tallikaverina Hamilton napsimassa voitot, kun Häkkiset ja Räikköset sai höntsäillä jotain Coulthardeja ja Massoja vastaan. En nyt sinällään väitä että Bottas noiden tasoinen tai parempi olisi, mutta ei tuommoiset tilastot oikein kerro mitään.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
905
En nyt osaa ottaa varsinaisesti kantaa siihen, että kumpi on parempi, mutta jotenkin jäänyt sellainen mielikuva, että Räikkösellä oli enemmän luontaista lahjakkuutta ja älykkyyttä, kun Häkkinen puolestaan oli ahkerampi, uskollisempi ja kovempi tekemään töitä. Esim. hän jaksoi sinnikkäästi pysyä kaikki ne vaikeat vuodet McLarenilla ennen mestaruuksiaan. Olisikohan Räikkönen jaksanut samaa? Epäilen.
Ja Häkkinen on nopeampi!?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4188
En nyt osaa ottaa varsinaisesti kantaa siihen, että kumpi on parempi, mutta jotenkin jäänyt sellainen mielikuva, että Räikkösellä oli enemmän luontaista lahjakkuutta ja älykkyyttä, kun Häkkinen puolestaan oli ahkerampi, uskollisempi ja kovempi tekemään töitä. Esim. hän jaksoi sinnikkäästi pysyä kaikki ne vaikeat vuodet McLarenilla ennen mestaruuksiaan. Olisikohan Räikkönen jaksanut samaa? Epäilen.
Vähän sama mielikuva itselläkin. Räikkönen oli ehkä enemmän luontoinen lahjakkuus, mutta laiska tekemään duunia. Häkkinen taas paiski hommia enemmän.

Ja tuskinpa Kimi olisi Häkkisen lailla jaksanut odottaa. Eikös juuri siksi Kimi vaihtanut Ferrarille, kun kyllästyi McLarenin tekniikkamurheisiin. Ferrarilla tulikin sitten se mestaruus
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4188
Ja Häkkinen on nopeampi!?
Häkkinen omasta mielestäni juuri yhdellä kierroksella nopeampi kuin Kimi. Kimi taas kisamatkalla. Ja tarkoitan juuri herrojen prime-aikaa, eli parasta aikaa uran kannalta. Tämän myös tilastot vahvistaa
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4188
Aika mahdoton noita nyt on ainakaan tilastojen perusteella vertailla. Jollain Bottaksellakin oli niinä vuosina kun voittoihin pystyvällä kalustolla ajoi tallikaverina Hamilton napsimassa voitot, kun Häkkiset ja Räikköset sai höntsäillä jotain Coulthardeja ja Massoja vastaan. En nyt sinällään väitä että Bottas noiden tasoinen tai parempi olisi, mutta ei tuommoiset tilastot oikein kerro mitään.
Ei toki kerro kaikkea tilastot. Mutta spekulointi on kivaa🙂

Ja mitä Bottakseen tulee, miehen urahan jatkuu. Jos on tiimissä vielä Audin aikaan, ties mitä tulee uralla vielä edessä olemaan. Jopa mestaruus Audin ykköskuljettajana?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4188
David Coulthard sanoi aikanaan Kimistä, että ei tehnyt juurikaan muuta kuin kävi ajamassa autoa uskomattoman nopeasti ja muuten nukkui.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4188
Kun ajatellaan kaikkien aikojen legendaarisimpia tiimejä F1:ssä, voidaan sanoa milteinpä kahden olevan ylitse muiden heidän historiansa takia. Kyseessä ovat tietenkin Ferrari ja McLaren.

Williams ja Lotus pääsevät lähelle, ja miksei myös Mercedes. Mutta kyllä McLaren ja Ferrari ovat vielä yhden askeleen ylempänä, eikö totta.

Ferrari ja McLaren ovat käyneet myös kovaa taistelua maailmanmestaruus- titteleistä, sekä kuljettajien että valmistajien puolella. Oletko ehkä unohtanut sen? Katsotaanpa hetki heidän historiaansa, niin ehkäpä muistisi palautuu.

Jo 1970- luvulla McLarenin James Hunt ja Ferrarin Niki Lauda kävivät unohtumattomia taisteluita radalla. Lauda voitti mestaruuden Ferrarilla kaudella 1975, Huntin vuoro oli voittaa titteli McLarenilla 1976. Tästä heidän keskinäisestä taistelustaan on tehty myös elokuva, Rush.

Myöhemmin Alain Prostin vaihdettua McLarenilta Ferrarille kaudeksi 1990, saimme kaikki nauttia F1-historian yhdestä eeppisemmistä taisteluista, joka huipentui kolariin Japanin Suzukassa. Toki jo ennen sitä heidän ollessaan yhdessä McLarenilla saimme nauttia heidän taisteluistaan, mutta kun tähän lisättiin Ferrari vs McLaren- taistelu, oli se vielä hienompaa.

1990- luvun lopulle tultaessa Ferrari ja McLaren- taistelu sai lisää tuulta purjeisiinsa, kun McLarenia ohjasti Mika Häkkinen ja Ferraria Michael Schumacher. Kukapa voisi unohtaa heidän taistelujaan radalla vuosina 1998-2000. Legendaarista niin legendaarista.

Kaudella 2003 Häkkinen oli sapattivapaalla, josta hän ei koskaan palannut, mutta hänen korvaajansa oli maamies tuulennopea Kimi Räikkönen. Tuolloin Kimi Räikkönen kävi taistelua Ferrarin Michael Schumacheria vastaan, jonka Schumacher voitti viimeisessä kisassa pistein 93-91. Palautuivat kaikille muistot Häkkinen vs Schumacher ajoista.

Kausina 2007 ja 2008 nähtiin jälleen Ferrarin ja McLarenin taistelua tittelistä. Entinen McLaren- kuljettaja Kimi Räikkönen sai palkintonsa, kun hän voitti maailmanmestaruuden McLaren- kuskien nenän alta viimeisessä kisassa Interlagosissa.

Kaudella 2008 taas McLarenin Lewis Hamilton voitti Ferrarin Felipe Massan.

https://www.diffen.com/difference/McLaren_vs_Scuderia_Ferrari
https://www.google.com/amp/s/www.gptoday.net/en/amp/news/f1/208569/history-the-1976-season-ferrari-versus-mclaren
56b0cf83e94a6a18c09f67f369668cba48adcdf8d5a17.jpgMichael-Schumacher-Mika-Hakkinen-Monza-1998.png
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4188
Suomalaisittain on tietysti hienoa, että kahdessa F1-sarjan merkittävämmässä tiimissä on ajanut paljon meikäläisiä kuljettajia.

McLarenilla ; Häkkinen, Keke Rosberg, Räikkönen ja Kovalainen.

Ferrarilla; Räikkönen ja Mika Salo. Ja olihan JJ. Lehto myös testikuljettajana siellä.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Tuosta paremmuusasiasta vielä sen verran, että ehkä se saattaisi puoltaa Räikköstä, tai ainakin sitä että hän oli kuljettajana sopeutuvampi ja monipuolisempi, että hän kykeni voittoihin hieman heikommallakin kalustolla (McLaren 2003-2004, Lotus), ja hän voitti kilpailuja kolmessa eri tallissa (McLaren, Ferrari ja Lotus) ja kolmella eri rengasmerkillä (Michelin, Bridgestone ja Pirelli), kun Häkkinen puolestaan saavutti kaikki voittonsa huippuautolla samassa tallissa ja ensimmäistä lukuunottamatta myös samalla rengasmerkillä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4188
Tuosta paremmuusasiasta vielä sen verran, että ehkä se saattaisi puoltaa Räikköstä, tai ainakin sitä että hän oli kuljettajana sopeutuvampi ja monipuolisempi, että hän kykeni voittoihin hieman heikommallakin kalustolla (McLaren 2003-2004, Lotus), ja hän voitti kilpailuja kolmessa eri tallissa (McLaren, Ferrari ja Lotus) ja kolmella eri rengasmerkillä (Michelin, Bridgestone ja Pirelli), kun Häkkinen puolestaan saavutti kaikki voittonsa huippuautolla samassa tallissa ja ensimmäistä lukuunottamatta myös samalla rengasmerkillä.
Kyllähän sitä väkisinkin arvostaa kuljettajia, jotka osoittavat osaavansa ja pystyvänsä voittamaan monessa eri tiimissä. Toki Häkkinenkin varmasti olisi voittanut muissakin tiimeissä, mutta pysyi uskollisena McLarenille.

Helposti vaan Kimin kohdalla kuulee sanottavan, että vaati tietynlaisen auton, että pärjäsi. No varmasti McLaren oli sellainen, että just eikä melkein sopi ajotyyliin.

Mutta kyllähän Kimi voitti myös muissa tiimeissä, ja Lotus - voittojakin hyvä arvostaa. Auto ei ollut sarjan paras, mutta Kimi pystyi sillä voittamaan. Ja varmasti Michelinit, Bridgestonet, ja Pirellit keskenään erityyppisiä renkaita. Kimi voitti niillä kaikilla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4188
Historiassa on joitain kuljettajia, jotka ovat voittaneet kilpailuja sekä Ferrarilla että McLarenilla.

Mutta kukas onkaan kuljettaja, joka voitti mestaruudet kummankin tiimin ratissa?
 
Ylös