Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 30 30,0%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 17 17,0%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 20 20,0%
  • Rally2/R5

    Äänet: 4 4,0%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 19 19,0%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,0%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 8 8,0%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    100

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos asia on näin, niin Sitten ihmettelen miksei sähkäreillä ajeta jo nyt tänävuonna? Jos kisat pitäisi sähkäreiden takia muuttaa sprinttityyliseksi, niin se ei olisi enään rallia vaan laji olisi rallisprint. Hieno laji sekin.
Turhaa kärjistämistä. Rallisprintissä ajetaan yhtä muutaman kilsan pätkää ilman nuotteja ja palataan heti maalista huoltoon eikä ajeta siirtymiä. Sähköautoilla varmasti voitaisiin toteuttaa rallin muodossa oleva reitti, mutta aikataulu ei välttämättä olisi yhtä tiivis kuin nyt lataustaukojen vuoksi. Ja muistakaa, että niitä bensa-autojakin tankataan reitin varrella nykyäänkin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Juuri näin. Sähköautot ladataan polttomoottorikäyttöisillä aggrekaateilla. Miten homma meni noin niin kuin omasta mielestä? Siinähän on yhtäpaljon järkeä kuin hölmöläisten valon viemisessä sisään säkillä.

Näinkö ympäristöystävällisesti laitailut tapahtuvat myös Formula E:ssä ja Rallicrossissa?
No sikäli siinä on järkeä, että sähkömoottorin hyötysuhde autossa on tehokkaampi joten on ympäristöystävällisempää ladata sähköauto aggrekaatilla kuin polttaa se bensa auton moottorissa. Näin siis ainakin siviililiikenteessä.

Mutta itse lajin hiilijalanjäljen pientyminen on parhaimillaankin vain onnekas sivutuote, oleellisinta on pitää laji sellaisena, että se kiinnostaa valmistajia. Ja jos valmistajia kiinnostaa sähköautot, niin rallin pitäisi tarjota niille mahdollisuus kilpailla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5581
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mutta itse lajin hiilijalanjäljen pientyminen on parhaimillaankin vain onnekas sivutuote, oleellisinta on pitää laji sellaisena, että se kiinnostaa valmistajia. Ja jos valmistajia kiinnostaa sähköautot, niin rallin pitäisi tarjota niille mahdollisuus kilpailla.
Juuri näin. Olivat päätökset ja käytettävät voimanlähteet minkälaisia tahansa, riippuvuussuhteen suunta on joka tapauksessa hyvin selkeä; mitä kiinnostavammaksi autotehtaat rallin kokevat, sitä paremmin laji voi. Siihen, miten tähän päästään, on varmasti montakin reittiä, mutta pääasia on, että päästään.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
955
Mutta itse lajin hiilijalanjäljen pientyminen on parhaimillaankin vain onnekas sivutuote, oleellisinta on pitää laji sellaisena, että se kiinnostaa valmistajia. Ja jos valmistajia kiinnostaa sähköautot, niin rallin pitäisi tarjota niille mahdollisuus kilpailla.
Yhtä tärkeä on pitää laji sellaisena että se kiinnostaa katsojia. Sähköautot eivät sitä ole.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1430
Yhtä tärkeä on pitää laji sellaisena että se kiinnostaa katsojia. Sähköautot eivät sitä ole.
Mielenkiinnosta kysyn onko olemassa tutkimustuloksia väitteen perusteeksi? Pohdin itsekseni maailman muuttuvan varsin nopeasti tällä hetkellä. Kohta joka torpan pihassa on sähköauto niin miksi ihmisiä kiinnostaisi vanhentuneella tekniikalla kulkevat ralliautot.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Todennäköisesti. Esim. nykyisin on järjestäjällä ongelma että tasalaatuista sähköä ei ole riittävästi joka paikassa saatavana. Siksi on vietävä ne agregaatit joka kisaan...
Mutta eihän se polttomoottori mikään ongelma ole. Riippuu siitä mitä siinä moottorissa poltetaan. Käyttäähän jo nykyisinkin Rally1 ja Rally2 autot biopolttoainetta. Laittaa ne agregaatit käyttämään samaa vai vastaavaa biodieseliä...
Tämä ratkaisu olisi hyvä, mutta ei kelpaa vihreille agendakalkkunoille. Poltettaessa syntyy silti co kakkosta, tuota elämän rakennusainetta, jonka syyksi kaikki paha on laitettu.

Niin, tarkennetaan vielä, että poltetaan autoissa joka puolella ja kaikkialla synteettistä ja ympäristöystävällistä polttoainetta. Jätetään sähkö juniin ja muihin massaliikuntavälineisiin.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
No sikäli siinä on järkeä, että sähkömoottorin hyötysuhde autossa on tehokkaampi joten on ympäristöystävällisempää ladata sähköauto aggrekaatilla kuin polttaa se bensa auton moottorissa. Näin siis ainakin siviililiikenteessä.

Mutta itse lajin hiilijalanjäljen pientyminen on parhaimillaankin vain onnekas sivutuote, oleellisinta on pitää laji sellaisena, että se kiinnostaa valmistajia. Ja jos valmistajia kiinnostaa sähköautot, niin rallin pitäisi tarjota niille mahdollisuus kilpailla.
Siis sähkömoottorin hyötysuhde tehokkaampi? Joo, totta, mutta entäs aggregaatin ja sähkärin yhteenlaskettu hyötysuhde verrattuna bensamoottoriseen autoon? Toisekseen aggrekaatit harvemmin sisältävät yhtään mitään pakokaasun puhdistuslaitteita.

Mitä rallissa on niin erilaista kuin Formula E:ssä tai rallicrossissa että se vetää valmistajia puoleensa kahta enempää? Nuo mainitut lajit eivät tunnu kiinnostavan ketään ja krossin puolelta kuuluu, ettei se kiinnosta oikein enää katsojiakaan. Vaikka sähköautojen suorituskyky on samaa luokkaa tai jopa parempi kuin aiemmin, niin jotain niistä puuttuu, kun niitä aina tunnutaan verrattavan entisiin supercareihin.

Mun mielestä tilanne ei näytä yhtään hyvältä. Nyt mennään kitumalla 2,5 valmistajan voimin ja sähköä ajetaan sisään kuin käärmettä pyssyyn, vaikka selvästi on nähtävissä, ettei ne nykyisetkään sähköautoympyrät vedä valmistajia puoleensa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mielenkiinnosta kysyn onko olemassa tutkimustuloksia väitteen perusteeksi? Pohdin itsekseni maailman muuttuvan varsin nopeasti tällä hetkellä. Kohta joka torpan pihassa on sähköauto niin miksi ihmisiä kiinnostaisi vanhentuneella tekniikalla kulkevat ralliautot.
En tiedä missä päin maailmaa mahdat asua, mutta näin maaseudulla, reilun 10 tuhannen asukkaan maaseutukaupungissa asuvana sähköautoja pyörii kadulla yhden käden sormilla laskettava määrä ja nekin yleensä ihmisillä, jotka ovat jotain muuta kuin tavallisia duunareita. Ehkä pääkaupunkiseudun apinakuplassa on hyvä asua ja unelmoida hiilivapaasta elämästä. Täällä se ei onnistu, kun ihmiset yleensä haluavat luotettavuutta ja toimintavarmuutta. Suomalainen Maamies siirtyy sähköautoihin varmaan sen jälkeen, kun armeijan kalustossa on luovuttu polttomoottoreista.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1430
En tiedä missä päin maailmaa mahdat asua, mutta näin maaseudulla, reilun 10 tuhannen asukkaan maaseutukaupungissa asuvana sähköautoja pyörii kadulla yhden käden sormilla laskettava määrä ja nekin yleensä ihmisillä, jotka ovat jotain muuta kuin tavallisia duunareita. Ehkä pääkaupunkiseudun apinakuplassa on hyvä asua ja unelmoida hiilivapaasta elämästä. Täällä se ei onnistu, kun ihmiset yleensä haluavat luotettavuutta ja toimintavarmuutta. Suomalainen Maamies siirtyy sähköautoihin varmaan sen jälkeen, kun armeijan kalustossa on luovuttu polttomoottoreista.
Näkisin, että sähköautoilu yleistyy väistämättä pääkaupunkiseudulla ja muissa kasvukeskuksissa. Silloin prosentuaalisesti jo merkittävä osa autokannasta on sähköautoja. Kun tekniikka edelleen kehittyy ja hinnat laskevat niin haja-asuttu Suomikin seuraa viiveellä perässä. Miksi koet luotettavuuden ja toimintavarmuuden laskevan siirryttäessä sähköautoihin?
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mitenhän mahtaisi sähköauto toimia Jyväskylän rallissa, Uumajassa nykyään ajettavassa Ruotsin rallissa Tunturirallissa puhumattakaan? Jyväskylän ralli ajetaan kesäaikaan, mutta vauhdikkaana rallina lienee aika raaka akustolle. Ruotsin rallissakin on luultavasti pakkasta, joka sekin on raaka akulle, saati sitten Tunturiralli, jossa voi olla hyvinkin kovaa pakkasta.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
229
Mitenhän mahtaisi sähköauto toimia Jyväskylän rallissa, Uumajassa nykyään ajettavassa Ruotsin rallissa Tunturirallissa puhumattakaan? Jyväskylän ralli ajetaan kesäaikaan, mutta vauhdikkaana rallina lienee aika raaka akustolle. Ruotsin rallissakin on luultavasti pakkasta, joka sekin on raaka akulle, saati sitten Tunturiralli, jossa voi olla hyvinkin kovaa pakkasta.
Olet täysin oikeassa. Mutta, niin kuin eilen jo kirjoitin, niin ei ole mitään järkeä heittää ilmoille kysymyksiä, jossa käyttövoimaa vaihdetaan nyt tässä ja heti. Ei se vielä onnistu. Mutta, jos niin päätetään, niin se ei ole mikään mahdottomuus, että esim. 2026 samanlaista formaattia voidaan toteuttaa myös sähköautoilla.

Jos päätöstä ei pian tehdä, niin mahdollinen siirtyminen lykkääntyy taas ja oletus on se, että autoteollisuuden kiinnostus rallitoimintaa kohtaan hiipuu entisestään.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Näkisin, että sähköautoilu yleistyy väistämättä pääkaupunkiseudulla ja muissa kasvukeskuksissa. Silloin prosentuaalisesti jo merkittävä osa autokannasta on sähköautoja. Kun tekniikka edelleen kehittyy ja hinnat laskevat niin haja-asuttu Suomikin seuraa viiveellä perässä. Miksi koet luotettavuuden ja toimintavarmuuden laskevan siirryttäessä sähköautoihin?
Kovasti tuo luotettavuus ja toimintavarmuus aiheuttaa epäilyä, vaikka sähköautoja on tehty ennen polttomoottoriautoja. :unsure: Kuten sanottu, niin siinä vaiheessa kun armeijan kalusto alkaa muuttumaan sähkökäyttöisiksi, niin minäkin alan vähitellen luottamaan sähköautoihin. Katkaas kun idioottivarma ei ole sinne riittävän hyvä. Sen pitää olla armeijan varma. Hyvällä ja jatkuvalla huollolla polttomoottorivehkeet tuntuvat siellä kuitenkin pärjäävän.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1430
Kovasti tuo luotettavuus ja toimintavarmuus aiheuttaa epäilyä, vaikka sähköautoja on tehty ennen polttomoottoriautoja. :unsure: Kuten sanottu, niin siinä vaiheessa kun armeijan kalusto alkaa muuttumaan sähkökäyttöisiksi, niin minäkin alan vähitellen luottamaan sähköautoihin. Katkaas kun idioottivarma ei ole sinne riittävän hyvä. Sen pitää olla armeijan varma. Hyvällä ja jatkuvalla huollolla polttomoottorivehkeet tuntuvat siellä kuitenkin pärjäävän.
Mikäpäs siinä, vaikkakin tarkoituksenmukaisuudessa on suuri ero sikäli, että armeijakaluston on tarve toimia äärimmäisissä ja poikkeuksellisissa olosuhteissa. Toisin kuin henkilöautojen tai ralliautojen.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1404
Tesla aloitti autoilumaailmassa saman mitä on ollut ICT (aikoinaan ATK) maailmassa jo 80- luvulta. Valehdellaan ja muokataan todellisuutta itselle sopivaksi. Aina joku sattuu uskomaan tai sitten selitetään miten itse asiassa oltiin sanomassa. Ai mistäkö tiedän: no, melkein 30- vuotta tuossa uramaailmassa kyllä riitti osoittamaan mitä tarkoittaa "markkinointikoneisto".

Minusta paino on yksi suurimmista ongelmista ralliautoissa. Kun siihen lisätään puuttuva ääni (siis ihan oikea eikä mikään kovaäänisistä kehitetty) ollaan siinä, että laji ei enää tule kiinnostamaan ketään.
Ihan nin kuin on käynyt rallicrossille ja Formula E:lle.
Ja, miten se oli, että F!:ssäkin oltiin melkein paniikissa, kun aluksi hybridiautot ei pitäneet tarpeeksi ääntä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9586
Sijainti
Helsinki
Se on totta, että rallicross on näivettynyt täysin. Formula E tuntuu ainakin brittimediaa kiinnostavan, vaikka sen tarkoitus, kuten myös Extreme E:n ym. sähköautosarjojen tarkoitus on mainostaa vihreää energiaa.

Rallissa ei tulla siirtymään sähköautoihin pitkään aikaan. Piste.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
955
Mielenkiinnosta kysyn onko olemassa tutkimustuloksia väitteen perusteeksi? Pohdin itsekseni maailman muuttuvan varsin nopeasti tällä hetkellä. Kohta joka torpan pihassa on sähköauto niin miksi ihmisiä kiinnostaisi vanhentuneella tekniikalla kulkevat ralliautot.
Katso rallicrossia, FormulaE:tä tai tuota Extreme E:tä. Eihän nuo kiinnosta ketään ja rallicrossi tuhottiin kertarykäisyllä. Siinä on tutkimustulokset perusteeksi.

Suomessa oli vuoden 2021 lopussa reilu 7 miljoonaa tieliikennekäytössä olevaa autoa ja syyskuun 2022 lopussa niistä 39k oli täyssähköjä. Kyllähän se kohta jo on joka torpan pihassa, kun niitä on noin puoli prosenttia kaikista autoista. Sähköauto ei koskaan tule olemaan mikään ratkaisu yhtään mihinkään, täyttä viherpesua idiooteille. Vety sitä voi olla, ja siihen pitäisi panostaa.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1430
Katso rallicrossia, FormulaE:tä tai tuota Extreme E:tä. Eihän nuo kiinnosta ketään ja rallicrossi tuhottiin kertarykäisyllä. Siinä on tutkimustulokset perusteeksi.

Suomessa oli vuoden 2021 lopussa reilu 7 miljoonaa tieliikennekäytössä olevaa autoa ja syyskuun 2022 lopussa niistä 39k oli täyssähköjä. Kyllähän se kohta jo on joka torpan pihassa, kun niitä on noin puoli prosenttia kaikista autoista. Sähköauto ei koskaan tule olemaan mikään ratkaisu yhtään mihinkään, täyttä viherpesua idiooteille. Vety sitä voi olla, ja siihen pitäisi panostaa.
Vastauksesi ei yllätä tipan vertaa :D
 
Ylös