Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 30 30,3%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 17 17,2%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 20 20,2%
  • Rally2/R5

    Äänet: 4 4,0%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 19 19,2%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,0%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 7 7,1%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    99

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
946
Posin kautta; täyssähköautojen määrä on kyllä oikein viestissäsi.
Oho, otin mukaan kaikki ajoneuvot. Käsi pystyyn virheen merkiksi. 🤚

Eli sähköautojen määrä kaikista henkilöautoista on 1,5%. Joka torpan pihassa. Kohta.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
217
Tämä meidän lintukotomme on suhteellisen pieni markkina-alue, jossa ei tunnetusti ole uskallettu koskaan olla minkään uuden eturintamassa. Joten, kuinka paljon Suomessa on juuri tällä hetkellä sähköautoja, ei pitäisi olla mikään mittari mihinkään suuntaan.

Hyundai ei eilisestä alkaen myy esim. Norjan markkinoilla enää yhtään polttomoottorilla varustettua autoa. Kaikki mitä siellä myydään on sähköautoja. Jos oikein muistan, niin Norjan valtion taholta on asetettu tavoite vuoteen 2025, jonka jälkeen ei polttomoottorikäyttöistä autoa enää voi uutena ostaa.

Villi veikkaus on se, että kaikki mahdollinen markkinointiraha mitä esim. Hyundai varaa, tulee ennemmin tai myöhemmin kohdistaa vain sähkötoimisiin ajoneuvoihin. En tiedä, mutta veikkaan myös sitä, että rallin suhteen eivät tee poikkeusta.

Ralli on autoteollisuuden leikkikenttä. Jos ja kun se ei enää sitä ole, kuolee kyllä rallin mm-sarja siihen paikkaan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Ralli on autoteollisuuden leikkikenttä. Jos ja kun se ei enää sitä ole, kuolee kyllä rallin mm-sarja siihen paikkaan.
se saattaa tapahtua jo v.2024, pelkään Korea exitiä (ilman faktatietoa). Korea exit tulee jokatapauksessa 2-3 vuoden sisällä veikkaisin. pelkästään se riittää. Sen ei tarvitse tarkoitaa rallin loppua. Palataan BDA Escortteihin ja tehdään lajista puhtaasti VIIHDETTÄ kuten muutkin urheilulajit jalkapallosta Nascaariin. Ja ehkä MM-sarjasta EM-sarja tai MM-sarja, jossa vain 2-3 kaukokisaa jossain hiekkavaltiossa diktaattorien maksaessa starttirahat ja rahdit. Tämä nykymuotoinen maanosasta toiseen ristiinrastiin lentely ei ole tulevaisuutta jokatapauksessa muutenkaan, loppu tulee pian jokatapauksessa. MM sarja on hengityskoneessa jo nyt, turhaan yrittää tekohengittää, letkut irti ja kohti parempaa lajia puhtaalta pöydältä.

Olis mielenkiintoista järjestää galluppi rallin katsojille. Kumpaa katsot mieluummin: Huippumoderneja tulevaisuuden tekniikan (sähkö/vety) ralliautoja vai takavetoisia vanhanliiton soralinkoja?

Hämmentävää, että niin moni autotehdas on rakentanut R2 ralliauton Toyota viimeisimpänä. Miksi? Sehän edustaa antiikkista polttistekniikkaa.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos sähkössä on tulevaisuus, miksi Formula 1:llä tuntuu olevaan suorastaan imua kaudella 2026, koska F1:ssä on silloinkin polttomoottori, vaikka siinä sähkön osuus kasvaakin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Jos sähkössä on tulevaisuus, miksi Formula 1:llä tuntuu olevaan suorastaan imua kaudella 2026, koska F1:ssä on silloinkin polttomoottori, vaikka siinä sähkön osuus kasvaakin.
Tätä olen itsekkin ihmetellyt, kuinka suuri kiima Audilla ja Porschella on ykkösiin, Audi on ainakin ilmoittanut, ettei enään kohta edes valmista polttiksia. Toinen ihmetyksen aihe on se, että mikä on se hyöty mitä he saavat lajista, koska esim Saksassa katsojaluvut ovat katastrofaalisen alhaiset, jopa yksittäiset naisten futis matsit saa enemmän katsojia
 

Demon Hiili

Well-known member
Liittynyt
26.8.2009
Viestit
163
Sitä vaan monesti miettinyt, että miksi ei näissä sähköautoissa, oli ne sitten ralli tai siviili vehkeitä, niin ei ikinä puhuta vaihtoakku mahdollisuudesta? Onko siihen jotain ultimaattisia esteitä? Pätkän jälkeen vaan kulutettu akku pois ja uusi tilalle? Toki turvallisuus pitäisi huomioida kovastikin, että akun kiinnitys on sellainen, ettei missään nimessä ja tilanteessa pääse irti, mutta eiköhän insinöörit sen osaisi ratkaista.
Vielä kun se olisi siviili käytössä, niin olisi huoltamoilla vaan akunvaihto pisteitä, maksat x määrää ja saat ladatun akun tyhjän tilalle ja jatkat matkaa. Tähän vielä valtio kehittäisi akunvaihtoveron yms, niin saadaan korvattua polttoaine verot ;)
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Jos sähkössä on tulevaisuus, miksi Formula 1:llä tuntuu olevaan suorastaan imua kaudella 2026, koska F1:ssä on silloinkin polttomoottori, vaikka siinä sähkön osuus kasvaakin.
Siinä olisi nyt ollut mahdollista kehittää uutta sähkötekniikkaa turbo-sähkömoottori yhdistelmän muodossa. Se olisi ollut todellakin sitä uutta ja hienoa tulevaisuuden tekniikkaa, mutta ei vain tuntunut kiinnostavan. Heti kun tehtiin päätös luopua siitä, niin alkaa autotehtaita lappaamaan sisään ovista ja ikkunoista.

Eli puheet ja teot eivät mene käsi kädessä. Niinhän hybriditkin ralliin haluttiin autotehtaiden toimesta, mutta ei se kuitenkaan kiinnostusta ole lisännyt. Enemmän on valmistajia Rally2 osastolla, vaikka niiden saama julkisuus on ihan toista luokkaa kuin Rally1-autojen.

Mua ei oikeastaan haittaisi ollenkaan, vaikka koko MM-sarja kaatuisi. Rallia kuitenkin ajetaan aina ja kyllä joku jonkin sarjan nimimiehillekin pystyyn pistää. Kaippa hekin haluavat silti ajaa?
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Sitä vaan monesti miettinyt, että miksi ei näissä sähköautoissa, oli ne sitten ralli tai siviili vehkeitä, niin ei ikinä puhuta vaihtoakku mahdollisuudesta? Onko siihen jotain ultimaattisia esteitä? Pätkän jälkeen vaan kulutettu akku pois ja uusi tilalle? Toki turvallisuus pitäisi huomioida kovastikin, että akun kiinnitys on sellainen, ettei missään nimessä ja tilanteessa pääse irti, mutta eiköhän insinöörit sen osaisi ratkaista.
Vielä kun se olisi siviili käytössä, niin olisi huoltamoilla vaan akunvaihto pisteitä, maksat x määrää ja saat ladatun akun tyhjän tilalle ja jatkat matkaa. Tähän vielä valtio kehittäisi akunvaihtoveron yms, niin saadaan korvattua polttoaine verot ;)
Siviilipuolella VAG lla on ainakin kehitteillä jonkun sortin akusto joka olisi osa kantavaa pohjalevyä, en tarkemmin muista faktoja, mutta pointti siinä oli, että on huomattavasti nykyistä nopeampi valmistaa, mutta ns. akkujen vaihto ei olisi näissä mahdollista, vaan auto olisi ns. kertakäyttöauto akkujen hajotessa, tosin tuntuu, että eiköhän noihin vanhoihin akkuautoihin ole liian kallista nykyiselläänkin akun vaihto, joten lunastukseen ne menee helposti jo nytkin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Mua ei oikeastaan haittaisi ollenkaan, vaikka koko MM-sarja kaatuisi. Rallia kuitenkin ajetaan aina ja kyllä joku jonkin sarjan nimimiehillekin pystyyn pistää. Kaippa hekin haluavat silti ajaa?
Itsekkin jopa toivon näin tapahtuvan. Jonkinlainen pakollinen halpuuttaminen/ järkeistäminen/ yksinkertaistaminen kyllä tarvitaan, se on ihan selvä ja ainut mitenkä se on mahdollista, niin on täystuho jonka pohjalle aletaan rakentamaan puhtaalta pöydältä täysin uutta ilman menneisyyden haamuja. Tämä saattaa olla ihan realismia, en mitenkään usko, että esim Hyundai olisi mukana esim viittä vuotta enään ja jos säännöt pysyvät samoina, uusiakaan tuskin on tulossa mukaan.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Sitä vaan monesti miettinyt, että miksi ei näissä sähköautoissa, oli ne sitten ralli tai siviili vehkeitä, niin ei ikinä puhuta vaihtoakku mahdollisuudesta? Onko siihen jotain ultimaattisia esteitä? Pätkän jälkeen vaan kulutettu akku pois ja uusi tilalle? Toki turvallisuus pitäisi huomioida kovastikin, että akun kiinnitys on sellainen, ettei missään nimessä ja tilanteessa pääse irti, mutta eiköhän insinöörit sen osaisi ratkaista.
Vielä kun se olisi siviili käytössä, niin olisi huoltamoilla vaan akunvaihto pisteitä, maksat x määrää ja saat ladatun akun tyhjän tilalle ja jatkat matkaa. Tähän vielä valtio kehittäisi akunvaihtoveron yms, niin saadaan korvattua polttoaine verot ;)
Semmonen sähköauton akku jolla ajaa noin 400 km painaa tällä hetkellä noin 500 kiloa, ei sitä Erkkikään vaihda missään akunvaihto pisteessä ainakaan nopeammin kuin mitä akun lataus kestää, varsinkin kun akku täytyy olla aika hyvin suojattu alhaaltapäin ihan siviiliautossakin
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Hämmentävää, että niin moni autotehdas on rakentanut R2 ralliauton Toyota viimeisimpänä. Miksi? Sehän edustaa antiikkista polttistekniikkaa.
Sellaisia autoja rakennetaan kuin säännöt sallii. Toyota tulee nyt vielä mukaan mutta tätä ennen edellinen uusi automerkki oli Volkkari vuonna 2018. Ilman tehdastallin ajattamia kuskeja (paitsi debyyttikisassa). Ja 2020 lopetti Citroenin ja Skodan tehdastallit näiden autojen ajattamisen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Rallissa on suorempi yhteys myytäviin siviiliautoihin.
Jos halutaan markkinoida tuulipuvuille Yarista, niin se onnistuu vaikka tekniikkana olis vapari 2.0L ja takaveto, kunhan ulkomuoto on sama. Kun tuulipuku näkee auton urheiluruudussa tai Hesarin urheilusivulla, ei käyttövoimalla ole väliä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Rallissa on suorempi yhteys myytäviin siviiliautoihin.
Kuinka lähellä nämä hiilikuitukoriset levitetyt ja sektioidut(Ford) putkirunkoiset siipiautot ovat siviiliautoja? Ei niillä ole minkäänlaista yhteyttä siviiautoon. Ei niin minkäänlaista. Ovat ne kuitenkin joiltainosin siviiliauton näköisiä.

Kuinka lähellä Fordin B-ryhmäläinen oli Fordin siviiliautoa? Kuinka lähellä Audin S-ryhmän proto oli Audin siviilimallia? Tai Lancia Stratos?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Paitsi joku väitti, että autotehtaathan rakentavat vain sellaisia ralliautoja joita haluavat myydä (hybrid).
Ns. asiakasautoissa tilanne on vähän toinen. Rally2-autoja ei rahoiteta tehtaiden markkinointibudjetista vaan niiden myyminen tuo mahdollisesti jopa voittoa. Pääluokassa kilpaileminen taas maksaa 50-100 miljoonaa vuodessa ja se pitää voida osoittaa jonkin mallin markkinointiin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Kuinka lähellä nämä hiilikuitukoriset levitetyt ja sektioidut(Ford) putkirunkoiset siipiautot ovat siviiliautoja? Ei niillä ole minkäänlaista yhteyttä siviiautoon. Ei niin minkäänlaista. Ovat ne kuitenkin joiltainosin siviiliauton näköisiä.

Kuinka lähellä Fordin B-ryhmäläinen oli Fordin siviiliautoa? Kuinka lähellä Audin S-ryhmän proto oli Audin siviilimallia? Tai Lancia Stratos?
Kyllä niistä Rally1-autoista silti tunnistaa siviiliautomallinsa, ja mikä tärkeintä niin mallinimi mainitaan. S-ryhmästä on vaikea sanoa mitään kun autot jäi prototyypeiksi, mutta RS200 ja Stratoksen on voinut ostaa siviiliautoksi. Lisäksi tunnetusti 205 T16 pärjääminen rallissa pelasti Peugeotin tehtaan konkurssin partaalta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos halutaan markkinoida tuulipuvuille Yarista, niin se onnistuu vaikka tekniikkana olis vapari 2.0L ja takaveto, kunhan ulkomuoto on sama. Kun tuulipuku näkee auton urheiluruudussa tai Hesarin urheilusivulla, ei käyttövoimalla ole väliä.
Periaatteessa näin, mutta siinä kohtaa kun tehdas ei enää valmista yhtään pörisevää ja savuttavaa autoa niin tuskin sellaisia halutaan markkinoidakaan. Mutta takavedon osalta asia on juuri kuten sanot, eihän suuri osa Yariksista kadulla ole nelivetoisia
 
Ylös