DC
Helsingin UA
Henk.koht. olen 100% Rally1-autojen kannalla, mutta tämä ehdotus lienee koskenut jonkinlaisia Rally2+ -autoja? Muussa tapauksessa en ihan onnistu seuraamaan jutussa esitettyjen (väitettyjen) perustelujen logiikkaa.
Silti silloinkin saatiin mestaruustaistelun kannalta mielenkiintoisempia kausia kuin nykyään saadaan.Kahden tallin sarja kuten M-sport vs Citroen vuosina olisi liian ankea jo ajatuksena.
Niin siis eikö se ole selvää että Skodaa ja Citroenia ei kiinnosta ruveta maksamaan kymmeniä miljoonia vuodessa mestaruudesta ajamiseen. Ja jos taas mentäisiin Rally2 pääluokkaan niin heillä muuttuisi markkinatilanne – Toyotan ja Hyundain megabudjeteilla kehitettäisiin nopeasti kovempia autoja ja markkinakin suuntautuisi varmaan sinnepäin.Henk.koht. olen 100% Rally1-autojen kannalla, mutta tämä ehdotus lienee koskenut jonkinlaisia Rally2+ -autoja? Muussa tapauksessa en ihan onnistu seuraamaan jutussa esitettyjen (väitettyjen) perustelujen logiikkaa.
Mutta mikä tuo aikajana sitten olisi? Voin toki olla ihan totaalisen väärässä, mutta jotenkin en usko että markkinatilanne muuttuisi lyhyellä tähtäimellä (1-2 vuotta) niin radikaalisti (ottaen huomioon maailmalla jo olevan autokannan, tuotantokapasiteetin yms.), että se veisi pohjan koko business caselta mitä tulee juuri Skodaan ja Citikkaan. Teoriassahan tässä pitäisi kysynnän melkein kasvaa enemmän kuin tarjonnan. Ja ajallisesti tuota pidemmälle meneviin skenaariohin liittyy jo niin paljon epävarmuustekijöitä etten usko niiden varassa tämän kaltaisia linjauksia tässä hetkessä tehtävän. Selvyyden vuoksi: tietenkään Skoda ja Citroen eivät olisi tehdastalleina tulossa mukaan juuri ylläolevasta syystä johtuen (mikä olisi ns. ROI tuolle kymmenien miljoonien lisäpanostukselle?).Niin siis eikö se ole selvää että Skodaa ja Citroenia ei kiinnosta ruveta maksamaan kymmeniä miljoonia vuodessa mestaruudesta ajamiseen. Ja jos taas mentäisiin Rally2 pääluokkaan niin heillä muuttuisi markkinatilanne – Toyotan ja Hyundain megabudjeteilla kehitettäisiin nopeasti kovempia autoja ja markkinakin suuntautuisi varmaan sinnepäin.
1x Jaa
Toki tämä on vain huhuja mutta aika mielenkiintoista tekstiä. Ja mites sen piti olla Esson baarin mukaan että Rally2 pääluokaksi niin kaikki ongelmat ratkeaa ja tulee seittemän tehdastallia heti mukaan?
Mistä niitä ajopaikkoja siis tulisi jos uusia tehdastalleja ei tulisi?No, jos skoda ja sitikkä eivät halua jatkaa tuotekehitystä riittävin panoksin, niin sitten olisi viivalla jatkossa(kin) vain fordeja, hyundaita, tai toyotaa. Mutta kun auto pitäisi myydä tuolla hintarajalla, eli auto olisi kaikkien saatavilla, niin kyllä niitä tiimejä olisi enemmän. Onko sillä enää niin väliä, jos automerkkejä on vain kolme, jos ajopaikkoja olisi enemmän tarjolla?
Olen edelleen vakaasti stiä mieltä, että jos nykyiselläänkin monet yksityistallit onnistuvat haalimaan rahaa kiertää wrc2-sarjaa, se rahoitustilanne paranisi, jos se olisi pääluokka. Miksi ei? Jos se tarkoittaisi vähemmän kilpailuja kalenterissa, sitten tarkoittaisi. Ja olen myös vakaasti sitä mieltä, että mukana olevat autotehtaat jatkaisivat omien tallien pyörittämistä, mutta pienemmillä budjeteilla. Jos ja kun kaiken kehitystyön tulokset olisivat ostettavissa vakiohintaan, etu tehdastallin eduksi olisi pienempi ja yksityistiimeillä olisi mahdollisuus kilpailla. Kunnon jokkismeiningillä vaan.Mistä niitä ajopaikkoja siis tulisi jos uusia tehdastalleja ei tulisi?
Ei ole kyse sinänsä tuotekehityksestä vaan siitä että maksettaisiin palkkaa kuskeille ja maksettaisiin autojen ajattaminen kaikissa MM-ralleissa. Nythän nämä tallit lähinnä tekevät voittoa autojen ja varaosien myynnillä.
Se onkin hyvä kysymys, onko rahoitusta helpompi saada siihen että taistelee WRC2-luokan voitoista tai mestaruudesta, vai on mahdollisuus ajaa yleiskilpailun top kymppiin jossain kisassa.Olen edelleen vakaasti stiä mieltä, että jos nykyiselläänkin monet yksityistallit onnistuvat haalimaan rahaa kiertää wrc2-sarjaa, se rahoitustilanne paranisi, jos se olisi pääluokka. Miksi ei?
Jos kaikki auton kehitystyön tulokset on laitettava myyntikatalogiin ja ylipäätään tuo auton kehitystyö olisi rajallisempaa, niin en edelleenkään näe, miksi tehdastalleilla olisi täysi ylivoima. Kaikki uudet osat pakotetaan vaan heti myyntiin kaikille asiakastalleillekin. Ja pääluokan sijalla kymmenen on edelleen näkyvyyttä enemmän kuin wrc2 kärjessä. Uskon vahvasti, että koko sarjan kiertäjiä olisi enemmän kuin nyt.Se onkin hyvä kysymys, onko rahoitusta helpompi saada siihen että taistelee WRC2-luokan voitoista tai mestaruudesta, vai on mahdollisuus ajaa yleiskilpailun top kymppiin jossain kisassa.
WRC2-sarjassa ajetaan 6-7 rallia, MM-sarja on nykyisellään noin tuplaten pidempi, se vaatii yksiselitteisesti tuplamäärän rahaa. Ellei sitten vain ajaisi yksittäisiä kisoja.
Ainakin yksi henkilö todistettavasti osui todella lähelle, nimittäin Lasse Lampi Krissen bodissa sanoi, että uskoo R2sten olevan pääluokka "yhden kauden" jälkeen. Eikä muuten säästellyt sanojaan kun kertoi mielipiteensä hybrideistä, toi pätkä pitää vielä kaivaa esille.....Toivottavasti tähän tulee pian päätös, pääsee sitten lukemaan ketjun alusta 2022 tammikuun spekulointeja tuskinpa kukaan ainakaan osasi ennustaa että pääluokka olisi Rally1 ilman hybridiyksikköä.
niin eihän toi nyt oo osunut lähellekään?Ainakin yksi henkilö todistettavasti osui todella lähelle, nimittäin Lasse Lampi Krissen bodissa sanoi, että uskoo R2sten olevan pääluokka "yhden kauden" jälkeen. Eikä muuten säästellyt sanojaan kun kertoi mielipiteensä hybrideistä, toi pätkä pitää vielä kaivaa esille.....
Onko se parempi kuin Krisse Lasse Lammen bodissa?Lasse Lampi Krissen bodissa
Aika lähelle osui jos pääluokaan saa kohta osallistus R2+kit autoillaniin eihän toi nyt oo osunut lähellekään?
mutta varsinainen pääluokka se ei ole, ja Lampi ennusti että vuosi riittäisi hybridien heivaamiseen. Ja nythän tallit ovat kovin rakastuneita hybrideihin <3Aika lähelle osui jos pääluokaan saa kohta osallistus R2+kit autoilla