Sähköjärjestelmät mitoitetaan maksimikäytön mukaan. Vastauksena kysymykseen, arkipäivisin tulee normaalisti sadasta pariin sataan kilsaa laskutettavaa ajoa per kärry, pidemmät työreissut päälle, ja autoille on käyttöä myös työajan ulkopuolella. Jos käyttää sitä talvikulutuksen hattuvakiota eli tuplat, niin eikös toi tonne "satoja kilometrejä" lataustarpeeseen mene. Ongelma pientalossa kun tuppaa olemaan sen sähkönkulutuksen painottuessa kylmään aikaan, samoin kuin lataustarpeen. 29% näyttäs olevan verkkoyhtiön mukaan 3x25A liittymästä vapaata kapasiteettia, ennen oli sähkölämmitys ja siinä alykäs ohjaus joka rajoitti maksimikulutuksen tuohon n. 25 amppeeriin.
Sama ongelma toki kerrostaloissakin, eli siellä autohallissa on muutamia latauspaikkoja vaikka paikkaa kohti riittäisi voimavirtapistoke, jonka rakentaminen kaikille ei maksaisi juuri mitään siellä autohallissa, mutta syöttö näille kaikille ja tarvittavan sulakekoon hinnat on sitten jotain jännää.
Edit: Pikainen lasku perustuen 29% 25 ampeeerista 100% hyötysuhteella olisi jotain 4,7kW.
Edit: Huhut siirtymisestäni M-Sportille ovat vahvasti liioiteltuja.
Ok, vaikuttaa siltä, että autolla ajo on itsessään teillä keskeinen osa työtä kahdelle hengelle. Ei vissiin ihan taksiajoa, mutta kuitenkin oleellinen osa. Hieman harvinaisempi kombo, niin halusin vain varmistaa.
Liekö toi 29 % tullut siis viime vuosien huippukulutuksen peruteella? Tuskin se nyt kuitenkaan noin "piikissä" käy ihan yllättäen. Eli pientalossa noi maksimikulutukset nyt tulevat esim, kun sähkökiuas on vielä päällä ja samaan aikaan vielä joku paistaa uunissa pullia ja päälle esim pesuhuoneen lattialämmitys ei kytkeydy pois kiukaan käydessä tms. Tai, kun palataan lomilta ja talo on puolikylmillään ja kaikki patterit laitetaan kerralla päälle. Mutta noita tilanteita harvemmin on pitkiä hetkiä.
Uskaltaisin sanoa, että jos ei laita saunaa päälle, niin 3 x 8 A (n. 5 kW nettoa) voi "aina" ottaa auton lataukseen illalla, vaikka ruokia laittelee jne ja yöllä 3 x 10 A ( reilu 6 kW). Toinen auto vaan lataukseen heti töistä tullessa, vaikka 17-23 ja vaihto toiseen 23-07. Tulee 30 kWh ja 50 kWh kuitenkin per auto ja viikonloppuna ehtii latailla täyteen molemmat. Lisäksi useimpina hetkinä (kylmimmän lämityskauden ulkopuolella) voisi oikeasti vielä kahtakin autoa latailla samaan aikaan yöllä 3 x 8 A teholla. Ja tarpeen mukaan sitten voi aina käydä julkisella pikalatausasemalla.
En sano, etteikö tuossa olisi omia haasteita, tai että varmuudella onnistuisi, mutta näin sivusta vaan mietityttää, että noilla kilometreillä kyllä sähköllä saisit melko paljon säästöä ja ainakin nyt alkuun toinen kannattaisi sähköön vaihtaa ja siinä voisi sitten testailla, miten oikeasti toimii, että voisiko toisenkin.