Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 30 30,3%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 17 17,2%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 20 20,2%
  • Rally2/R5

    Äänet: 4 4,0%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 19 19,2%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,0%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 7 7,1%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    99

Nokkaperä

New member
Liittynyt
10.4.2019
Viestit
4
Toki on halvempi valmistaa mutta valmistajille hyvä tuotto tulee huolloista ja niitä ei sähkiksissä ole, joten se tekee kyllä valmistajille ison loven tuottoihin. Onkin hyvä kysymys että mitä valmistajat oikeasti haluaisi myydä kuluttajille?
Sen verran tarkennusta, että kyllä niitä sähkiksiäkin huolletaan. Se on toki totta, että lovi valmistajan tuottoihin tulee, jos puhdasta huolto-osien myyntiä tarkastellaan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Öljy-yhtiöt varmaankin näkevät esim sähköbensassa erittäin suuret mahdollisuudet ja koska heillä on jo infra valmiina, he varmaankin tekevät kaikkensa, että ko energiamuodosta saadaan kilpailukykyisempi kun mistään muusta ja heillä kyllä riittää myös muskeleita kunnon lobbaukselle, voi olla että raha puhuu ja autotehtaat saavat tukevia avustuksia jos valitsevat tietyn energiamuodon....eivät he katso toimettomina jos heidän bisnekset valuu viemäristä alas....
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1283
Hmm, jännä veto kyllä. Tuntuu, että Rally1-autoissa tuo hybridi on ollut otsikoissa lähinnä sillon, kun se ei ole toiminut ja siviiliautoissa trendi on (kai?) laskeva? Toki vaihtoehtoista olisi ollut vaikea keksiä, ellei täyspolttomoottori ja tuo synteettinen polttoaine kokonaisuudessaan olisi oikea vaihtoehto..
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Euro 7 kuopattiin eilen, eli nykytason polttareita tulee linjoilta vielä toistakymmentä vuotta. Niille on tarvetta ja halua valmistaa.
https://europe.autonews.com/environmentemissions/europes-car-companies-win-euro-7-emissions-battle

Cecar heitti että sähkö on (olevinaan) muotia, vai menikö juna jo? Autotalli.fi listaa kotimaassa 4300 käytettyä sähkäriä myynnissä, äsken niistä vielä tapeltiin. Joka tuutista tulee satamassa makaavien ylivuotisten sähköautojen tarjouskampanjoita. Mitä tulee simppeliin sähköautoon, kiinalaisilla on valttikortit niiden tekemiseen. Lyövätkö perinteiset tehtaat kaikki paukut kilpailemaan Teslan ja kinkkien kanssa vai pistetäänkö niitä myös perinteiseen suuntaan?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
319
Euro 7 kuopattiin eilen, eli nykytason polttareita tulee linjoilta vielä toistakymmentä vuotta. Niille on tarvetta ja halua valmistaa.
https://europe.autonews.com/environmentemissions/europes-car-companies-win-euro-7-emissions-battle

Cecar heitti että sähkö on (olevinaan) muotia, vai menikö juna jo? Autotalli.fi listaa kotimaassa 4300 käytettyä sähkäriä myynnissä, äsken niistä vielä tapeltiin. Joka tuutista tulee satamassa makaavien ylivuotisten sähköautojen tarjouskampanjoita. Mitä tulee simppeliin sähköautoon, kiinalaisilla on valttikortit niiden tekemiseen. Lyövätkö perinteiset tehtaat kaikki paukut kilpailemaan Teslan ja kinkkien kanssa vai pistetäänkö niitä myös perinteiseen suuntaan?
Ei suoraan vaikuta ralliin mut Nipsan ja Vulva on ilmoittaneet että brändiensä autot on jatkossa täyssähköisiä ja polttomoottori on no no.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
Ehkä se pakokaasu julistetaan niin pahaksi ennenkuin Intia ja Kiina pääsee liikaa kulkuneuvojen makuun.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Ei suoraan vaikuta ralliin mut Nipsan ja Vulva on ilmoittaneet että brändiensä autot on jatkossa täyssähköisiä ja polttomoottori on no no.
Tuskin edes serpon kautta, mutta Volvohan on kiinalainen nykyjään. Jos katetaso olisi kova, niin mikäs siinä olisi pyyhkiä Volvon farmari- tai polttisasiakkailla takamusta ens vuoden jälkeen, mutta onko se? Ens vuos pitäis olla viimeinen kun saa ainakaan V60 hybridiä. Nissan taas samalta suunnalta ponnistava bulkkiauto, joka menee samaan formaattiin kinkkisähkisten kanssa ja sähköistyksessä on niille enemmän voitettavaa kuin hävittävää. Siinä säästää pitkän pennin kun laittaa kaike moottoreihin liittyvän väen ja välineistön pihalle.

Latausinfra on musta se mikä tökkii. Itse pystyisin lataamaan toisen talouden autoista yön aikana ilman muutoksia töllin sähköihin.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Samaa aihetta sivuten... Nissan lopettaa polttomoottoriautojen valmistuksen. Nykyisiä malleja valmistetaan vuoteen 2030 saakka ja sen jälkeen pelkkiä sähköautoja... Uusia polttomootteita ei kehitetä eikä valmisteta...
Ei koske Suomea. Eikun Afrikkaa.

"Japanilaislähtöisen autonvalmistaja Nissanin kaikki Eurooppaan tulevat uudet mallit ovat jatkossa täyssähköisiä, eikä Euroopassa tulla pidemmän päälle enää myymään lainkaan uusia bensiini- ja dieselmoottorisia Nissaneja, vahvistaa Nissanin toimitusjohtaja Makoto Uchida."
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
185
Latausinfra on musta se mikä tökkii. Itse pystyisin lataamaan toisen talouden autoista yön aikana ilman muutoksia töllin sähköihin.
Ihan mielenkiinnosta: kuinka usein sinulle tulisi eteen tilanne, että molemmat autot pitäisi ladata tyhjästä täyteen saman yön aikana? Eli siis ajetaanko teillä useinkin useammalla autolla satoja kilometrejä päivässä kotoa käsin?
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Ihan mielenkiinnosta: kuinka usein sinulle tulisi eteen tilanne, että molemmat autot pitäisi ladata tyhjästä täyteen saman yön aikana? Eli siis ajetaanko teillä useinkin useammalla autolla satoja kilometrejä päivässä kotoa käsin?
Sähköjärjestelmät mitoitetaan maksimikäytön mukaan. Vastauksena kysymykseen, arkipäivisin tulee normaalisti sadasta pariin sataan kilsaa laskutettavaa ajoa per kärry, pidemmät työreissut päälle, ja autoille on käyttöä myös työajan ulkopuolella. Jos käyttää sitä talvikulutuksen hattuvakiota eli tuplat, niin eikös toi tonne "satoja kilometrejä" lataustarpeeseen mene. Ongelma pientalossa kun tuppaa olemaan sen sähkönkulutuksen painottuessa kylmään aikaan, samoin kuin lataustarpeen. 29% näyttäs olevan verkkoyhtiön mukaan 3x25A liittymästä vapaata kapasiteettia, ennen oli sähkölämmitys ja siinä alykäs ohjaus joka rajoitti maksimikulutuksen tuohon n. 25 amppeeriin.

Sama ongelma toki kerrostaloissakin, eli siellä autohallissa on muutamia latauspaikkoja vaikka paikkaa kohti riittäisi voimavirtapistoke, jonka rakentaminen kaikille ei maksaisi juuri mitään siellä autohallissa, mutta syöttö näille kaikille ja tarvittavan sulakekoon hinnat on sitten jotain jännää.

Edit: Pikainen lasku perustuen 29% 25 ampeeerista 100% hyötysuhteella olisi jotain 4,7kW.

Edit: Huhut siirtymisestäni M-Sportille ovat vahvasti liioiteltuja.
 
Viimeksi muokattu:

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
185
Sähköjärjestelmät mitoitetaan maksimikäytön mukaan. Vastauksena kysymykseen, arkipäivisin tulee normaalisti sadasta pariin sataan kilsaa laskutettavaa ajoa per kärry, pidemmät työreissut päälle, ja autoille on käyttöä myös työajan ulkopuolella. Jos käyttää sitä talvikulutuksen hattuvakiota eli tuplat, niin eikös toi tonne "satoja kilometrejä" lataustarpeeseen mene. Ongelma pientalossa kun tuppaa olemaan sen sähkönkulutuksen painottuessa kylmään aikaan, samoin kuin lataustarpeen. 29% näyttäs olevan verkkoyhtiön mukaan 3x25A liittymästä vapaata kapasiteettia, ennen oli sähkölämmitys ja siinä alykäs ohjaus joka rajoitti maksimikulutuksen tuohon n. 25 amppeeriin.

Sama ongelma toki kerrostaloissakin, eli siellä autohallissa on muutamia latauspaikkoja vaikka paikkaa kohti riittäisi voimavirtapistoke, jonka rakentaminen kaikille ei maksaisi juuri mitään siellä autohallissa, mutta syöttö näille kaikille ja tarvittavan sulakekoon hinnat on sitten jotain jännää.

Edit: Pikainen lasku perustuen 29% 25 ampeeerista 100% hyötysuhteella olisi jotain 4,7kW.

Edit: Huhut siirtymisestäni M-Sportille ovat vahvasti liioiteltuja.
Ok, vaikuttaa siltä, että autolla ajo on itsessään teillä keskeinen osa työtä kahdelle hengelle. Ei vissiin ihan taksiajoa, mutta kuitenkin oleellinen osa. Hieman harvinaisempi kombo, niin halusin vain varmistaa.

Liekö toi 29 % tullut siis viime vuosien huippukulutuksen peruteella? Tuskin se nyt kuitenkaan noin "piikissä" käy ihan yllättäen. Eli pientalossa noi maksimikulutukset nyt tulevat esim, kun sähkökiuas on vielä päällä ja samaan aikaan vielä joku paistaa uunissa pullia ja päälle esim pesuhuoneen lattialämmitys ei kytkeydy pois kiukaan käydessä tms. Tai, kun palataan lomilta ja talo on puolikylmillään ja kaikki patterit laitetaan kerralla päälle. Mutta noita tilanteita harvemmin on pitkiä hetkiä.

Uskaltaisin sanoa, että jos ei laita saunaa päälle, niin 3 x 8 A (n. 5 kW nettoa) voi "aina" ottaa auton lataukseen illalla, vaikka ruokia laittelee jne ja yöllä 3 x 10 A ( reilu 6 kW). Toinen auto vaan lataukseen heti töistä tullessa, vaikka 17-23 ja vaihto toiseen 23-07. Tulee 30 kWh ja 50 kWh kuitenkin per auto ja viikonloppuna ehtii latailla täyteen molemmat. Lisäksi useimpina hetkinä (kylmimmän lämityskauden ulkopuolella) voisi oikeasti vielä kahtakin autoa latailla samaan aikaan yöllä 3 x 8 A teholla. Ja tarpeen mukaan sitten voi aina käydä julkisella pikalatausasemalla.

En sano, etteikö tuossa olisi omia haasteita, tai että varmuudella onnistuisi, mutta näin sivusta vaan mietityttää, että noilla kilometreillä kyllä sähköllä saisit melko paljon säästöä ja ainakin nyt alkuun toinen kannattaisi sähköön vaihtaa ja siinä voisi sitten testailla, miten oikeasti toimii, että voisiko toisenkin.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Varmasti onnistuu kahden auton lataus kikkailemalla, mutta jos sähköautoilusta ei halua tehdä elämäntapaa, kuten vaikka puulämmitys, jonka kanssa olisit naimisissa ja heilut kuin heinämies ettei kämppä jäädy, Mutta yks auto menee sillai että esim. perheen naisväen mielenkiinnolla menee kunnialla maaliin. Mä itse suosittelisin tällä hetkellä sähkäriin investoimisen sijasta työsuhdeautoa, työnantaja ostaa riskit joltain ja kaikilla on kivaa, voi keskittyä itse johonkin muuhun. Edit: Onnistuu myös jos on tarve farmarille eikä Roevee napostele.

VW leikkaa tuotantoa ja sulkee tehtaan sähkärien huonon kysynnän vuoksi. Nää on niitä mitä on koitettu kovilla alennuksilla myydä..

Käytetyn Tesla Model S:n kauppahinnat ovat tippuneet alle maagisen eurorajan – ”Näyttäisi menneen akun hinnalla”

Geelitukat tappelevat hybridi-Corollasta ja tyrkyttävät vaihdossa Tesloja
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15873
Sijainti
Tampereen lenkki


Toki tämä on vain huhuja mutta aika mielenkiintoista tekstiä. Ja mites sen piti olla Esson baarin mukaan että Rally2 pääluokaksi niin kaikki ongelmat ratkeaa ja tulee seittemän tehdastallia heti mukaan?
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437


Toki tämä on vain huhuja mutta aika mielenkiintoista tekstiä. Ja mites sen piti olla Esson baarin mukaan että Rally2 pääluokaksi niin kaikki ongelmat ratkeaa ja tulee seittemän tehdastallia heti mukaan?
Itse olen koko ajan ihmetellyt minkä ongelman Rally2 ratkaisisi, toki yksityiskuskeja voitaisiin saada yksittäisiin kisoihin "pääluokkaan" lisää, mutta sarjaa ei olisi kellään yksityisellä vieläkään varaa kiertää ja niin kuin ylläolevasta lausunnostakin käy ilmi ei Skoda ja Citroën noin vain hyppäisi pääluokkaan varsinkin kun kustannukset kasvaisivat nykyisestä.
 
Ylös