Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 30 30,0%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 17 17,0%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 20 20,0%
  • Rally2/R5

    Äänet: 4 4,0%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 19 19,0%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,0%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 8 8,0%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    100

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Ei auton hinnalla tehdastallille ole merkitystä, mutta yksityiskuskien täydellinen puuttuminen on ongelma. Jos esim Huttunen ja Suninen pystyisivät osallistumaan edes muutamaan ralliin pääluokassa, niin se toisi paljon väriä kärkitaisteluun. Mikäli autojen hinnat taas olisivat luokkaa 100k, niin M-sportin kaltaisia priva tiimejä saatettaisiin nähdä useammassa kilpailussa.
100 k€ saa yhden rally3 auton, tai vastaavasti kaksi laadukasta F-ryhmän peliä, itse asiassa rally3 auton hinnastakin puuttuu alv joten aika paljon pitäisi mm-sarjan muuttua että tuolla budjetilla alettaisiin ajamaan.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
100 k€ saa yhden rally3 auton, tai vastaavasti kaksi laadukasta F-ryhmän peliä, itse asiassa rally3 auton hinnastakin puuttuu alv joten aika paljon pitäisi mm-sarjan muuttua että tuolla budjetilla alettaisiin ajamaan.
Ei tule kyllä tapahtumaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
100 k€ saa yhden rally3 auton, tai vastaavasti kaksi laadukasta F-ryhmän peliä, itse asiassa rally3 auton hinnastakin puuttuu alv joten aika paljon pitäisi mm-sarjan muuttua että tuolla budjetilla alettaisiin ajamaan.
Renault Clio Rally4 eli se millä nuo japanin pojat ajelee nyt SM sarjassa maksaa uutena 78000+alv eli kokolailla 100000€. Eli satkulla saa uuden, ihan ok etuvetoisen ralliauton tänäpäivänä...
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
100 k€ saa yhden rally3 auton
Kyllä, hintaan 99 990€ alv 0% saa auton mutta sen lisäksi on käytännössä pakko sijoittaa tilauslappua täyttäessä ~20k ALV0% lisärasteja että saa toimivan auton. Toisin sanoen uutta Rally3sta ei käytännössä saa 100k hinnalla

Edit: Ja jossen täysin väärin muista, niin olin kuulevinani että Rally3 hintakattoa olisi nostettu x €:n verran Renaultin Rally3n takia
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
eli siis kilpailukäyttöisten autojen hinnat on käytännössä suunnilleen tällaiset, vai olenko väärässä?
Rally4 100 000 €+ alv
Rally3 130 000 € + alv
Rally2 250 000 € + alv
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
eli siis kilpailukäyttöisten autojen hinnat on käytännössä suunnilleen tällaiset, vai olenko väärässä?
Rally4 100 000 €+ alv
Rally3 130 000 € + alv
Rally2 250 000 € + alv
Rally4 on ehkä noin 100000€ sis alv... Mutta siihenkin pitää ostaa sitten jotain lisäpakettia eli alustasuojaa, vanteita, tms...
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
Kyllä tuo ainakin alueella on, vaikkei joka luokasta voi varmuudella sanoa.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Kun noita hintaeroja tuossa katsoo, niin siirtymä rally4->rally3 ei ole mikäänvaltavan iso hyppäys suhteessa, mutta toisaalta jos meinaa ralliuraa vähänkin enemmän tehdä, niin nelkut on se juttu. Tulee mieleen, että onko tuo koko rally4 jollain tavalla tärkeä askel noin kehityksen kannalta yleisesti, vai onko se loppujen lopuksi ihan "turha luokka"? Varmasi kuitenkin ne ihan ensimmäiset kokemukset lähdetään hakemaan edelleen jollain halvemmalla vekottimella ja siinä kohtaa, kun siirtymä rally4/rally3:een on jotenkin ajankohtainen, niin luulisi, että siinä on jo vähän vauhtiin tottunut ja varmaan sitä etuvetokokemustakin jo saanut halvemmasta luokasta.

Eli kuinka relevanttina tuon rally4:n lopulta näette? Olisiko kuitenkin pitänyt tuo rally4 rajoittaa joksikin ihan "vakioautoksi", jossa lähinnä turvakehikko ja pohjapanssari olisi lisättynä ja hintakatoksi ennemmin 50 ke+alv?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Rally5 on sitten se vakioautoluokka. Rally4 on kuitenkin ihan jo kilpa-auto. Lisäksi R2/Rally4 on paljon vanhempi luokka kuin Rally3 joten sikäli ei voi ajatella nyt jälkikäteen että se olisi turha, ja ehkä uusia Rally4-autoja ei enää hirveästi ilmesty?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Eli kuinka relevanttina tuon rally4:n lopulta näette? Olisiko kuitenkin pitänyt tuo rally4 rajoittaa joksikin ihan "vakioautoksi", jossa lähinnä turvakehikko ja pohjapanssari olisi lisättynä ja hintakatoksi ennemmin 50 ke+alv?
Rally5 on se kevyempi versio etuvetoisesta ja hintaluokka on juuri tuo 50k€
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Jossain Ranskassa missä ajetaan paljon assulla, Rally4 voi olla oikein pätevä vehje kansalliseen sarjaan, neliveto ei tuo oikein mitään lisäarvoa.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
791
Nuo hintaerot liittyvät hankintahintoihin. Kuinka paljon enemmän ajaminen maksaa? Tehoa ja painoa on hieman enempi, joten renkaita mennee enemmän. Lisäksi voimansiirron ylläpitäminen lienee nelikossa kalliimpaa.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
Rally3ssa on vielä "inhimillinen" käyttökustannus vs Rally2
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Niin joo, olihan siellä tosiaan vielä rally5. Asfaltti tosiaan varmaan ei tee niin suurta eroa tuohon, mutta täällä meillä päin asialla on merkitystä. Ja tosiaan sehän olikin niin, että suomessa nyt vaan ei ole erillistä luokkaa rally5:lle. Jotenkin tuo ainakin tuntuu vähän tuhlaukselle, mutta onko se sitten liian iso hyppy rally5:stä rally3:een? No, tämä nyt vaan maallikon pohdintaa jatkona tälle kustannuskysymykselle.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
Pääomakulu auton osalta huoltoväleineen pyörinee 40-50e/km kieppeillä, mutta tuossa vaikuttaa paljon suuntaan ja toiseen tekeekö itse asioita vs huoltotiimin kautta. Voi olla aavistuksen yläkanttiin tuo arvio
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Mutta kuten joskus aiemminkin olen asiaan todennut, näitä rallijuttuja pitäisi vain paljon enemmän hyödyntää markkinoinnissa. Muistan joskus kauan sitten saaneeni tutun saaman kutsun toyotan markkinointitapahtumaan jossain varistolla tms. Sen teema oli silloinen toyotan formulatiimi ja oli tosiaan ajosimulaattoria jne hyvää menoa. Sittemmin, kun olen pari autoa itse itselleni ostanut, niin olen edelleen odotellut, että tulisiko joskus omalla nimellä kutsu johonkin vastaavaan, mutta tosi vähän tuollaisia järjestetään. Olisihan se nyt ehdoton valtti, jos noita rallipirssejä tuotaisiin ihan joka pojan töllsiteltäväksi liikeeseen ihan tavallisille merkkipäiville ja sitten joku aiemmin ostanieden juhlailta simulaattoreineen.

On se vaan perhana näitä autonvalmistajia. Jos joku volkkarikin valmistaa 4 miljoonaa autoa vuodessa, niin 100 miljoonan panostus maksaisi itsensä takaisin jo jos saisi samalla myyntimäärällä nostettua aton keskihintaa 25 eurolla, tai vastaavasti myynti kasvaisi 1 %. Käytännössä minimitavoitteen ptiäisi olla nuo yhdessä. Ei perhana luulisi olevan mahdoton kannattavuuslaskelma, kun vaan samalla hyödyntäisi koko jutun markkinoinnissa kunnolla.

Vetymoottori olisi markkinoinnillisesti oikeasti hyvä konsepti, koska siinä laji voisi edelleen hyvin äänineen jne, voisi edelleen mainostaa polttomoottoriosaamista, mutta kuitenkin koko homma olisi samalla "uuden vihreän" kehitystä. Ja se tärkein anti: merkki esiin uutisissa. Olisi kiinnostava päästä näiden autonvalmistajien kokouksiin kuokkimaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Niin joo, olihan siellä tosiaan vielä rally5. Asfaltti tosiaan varmaan ei tee niin suurta eroa tuohon, mutta täällä meillä päin asialla on merkitystä. Ja tosiaan sehän olikin niin, että suomessa nyt vaan ei ole erillistä luokkaa rally5:lle. Jotenkin tuo ainakin tuntuu vähän tuhlaukselle, mutta onko se sitten liian iso hyppy rally5:stä rally3:een? No, tämä nyt vaan maallikon pohdintaa jatkona tälle kustannuskysymykselle.
V1600 taitaa ajaa saman asian etuvetoisena vakioautona, ja niillähän on oma SM-sarja nykyään. Rally5-autot on näköjään samassa luokassa Rally4-autojen kanssa, jos niillä joku ajaisi.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Ensimmäiset rally5 autot (r1 silloin) oli aika lähellä v1600 autoa. Eli täysin vakio lukuunottamatta perävälitystä. Nykyisessä rally5 autossa on jo skventaalivaihteisto kuten rally4 autossa joten ei enää vakion kanssa juuri tekemistä ..
 
Ylös