Aivan turhia nostoja tekstistä, eivät olleet se oleellinen pointti mitä visioin (paistaako läpi, että pakko vasta ollakseen jotain). Jokainen meistä tällä palstalla on nuo sanomasi asiat sisäistänyt, käy katsomassa penkalla rallia ja joskus seuraa kaukokisoja livenä tarjolla olevista medioista, kuka milloin mitenkin. Entäs se meidän 73 ”ammattilaisen” jälkeen oleva massa?
Arvostan Antin tietämystä ja rauhallista otetta, mutta tosiaan välillä nostot ja vastaukset painottuvat vähän niihin off topicceihin
Mutta tuohon kohtaan on sanottava, että en voi itse itseäni laskea tuohon 73 joukkoon, vaan nimenomaan tuohon jälkimmäiseen massaan. Lapsena ralli näkyi lähinnä urheiluruudussa ja sinänsä kiinnosti, mutta perheessä ei ollut sellaista harrastuneisuutta, että minua oltaisiin koskaan ralliin viety. Jotain ratakilpailuja, motocrossia jne joskus. Ja sitten yhdellä kaverilla oli ratti ja polkimet tietokoneessa....se oli VAU!
Aikuistuttua oli opinnot, työt jne....ja ranskalaisten valtakausi ei ehkä ollut omiaan auttamaan innostuksen kipinän uusheräämisessä. Itsellä keskeinen kiinnostus palasi ja meni nopeasti lapsuusvuosien ohi, kun vihdoin tuli vuosia sitten ostettua aikuisiällä pelitietokone ja siihen ratti ja polkimet. Taas: VAU. Tässä kohtaa oli hyvin keskeistä, että oikeaa rallia pystyi nyt helposti seuraamaan kotisohvalta näinkin hyvin.
Ollakseni rehellinen, en ole vielä koskaan käynyt penkalla itse. Syy on lähinnä lapset, joita alkoi ilmestyä samaan aikaan uuskipinän sytyttyä. Nyt vanhin alkaa olla siinä iässä, että olin viime vuonna tosi lähellä lähteä jyskälään, mutta totesin rehellisesti, että ei vielä. Mutta eiköhän ensi kesänä. Kyllä ne livelähetykset tätäkin pientä vesseliä kiinnostaa ja innostaa.
Summa summarum: minunlaisilleni ei-HC fanitaustalaisille nykypäivänä "helppo saatavuus" on tärkeä väylä kiinnostukselle ja uskaltaisin sanoa, että parempi televisiointi kyllä tuo penkalle enemmän väkeä kuin vie sieltä pois, jos itse sarja pelittää. Vastaavasti oli aika iso jääkiekkofani lapsena, mutta kun ne siirtyivät maksukanaville, joita ei todellakaan silloin meidän huusholliin tullut ja nuorella aikuisiälläkään en silloin niitä todellakaan maksellut, niin vuosien jälkeen kiinnostus liigaan on lopahtanut, eikä sitä oikein nytkään jaksa seurata, vaan lätkäkipinäkin, joka on vähän uudelleen herännyt, on nyt kohdistunut änäriin. Ei pidä aliarvioida suurille massoille helposti suuntautuvan näkyvyyden merkitystä. En tiedä, mikä oma tilanne rallinkaan osalta olisi, jos YLE ei olisi näyttänyt aiempina vuosina varsin kattavasti (näin pikkulapsiperheen päänä ei juuri enempää olisi pystynytkään seuraamaan, mitä yle teleivioi ja useimmiten ei senkään vertaa).