Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 30 30,6%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 17 17,3%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 20 20,4%
  • Rally2/R5

    Äänet: 4 4,1%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 18 18,4%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,0%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 7 7,1%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    98

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14540
Sijainti
Tampereen lenkki
Herää kysymys, että kuka enää, no liinamies ehkä, menee pätkän varteen, jos sen kuvan saa livenä kotisohvalle?
Onhan sen saanut jo viisi vuotta, mutta silti penkalla on edelleen porukkaa.
Noh, näin penkkapellenä itseä askarruttaa miten jotkut jaksaa seurata lajia vain ruudun kautta..
MM-ralleihin on usein vähän pitkä matka, ja tulee kalliksi seurata kaikki kisat livenä. ;) Molemmat seuraamistavat on hyviä mutta niissä painotetaan eri asioita. Ruudun takaa seurattuna kilpailun kulku ja tulokset on tärkeämpiä. Penkalla kiinnostaa enemmän se mitä itse näkee.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
262
Onhan sen saanut jo viisi vuotta, mutta silti penkalla on edelleen porukkaa.

MM-ralleihin on usein vähän pitkä matka, ja tulee kalliksi seurata kaikki kisat livenä. ;) Molemmat seuraamistavat on hyviä mutta niissä painotetaan eri asioita. Ruudun takaa seurattuna kilpailun kulku ja tulokset on tärkeämpiä. Penkalla kiinnostaa enemmän se mitä itse näkee.

Aivan turhia nostoja tekstistä, eivät olleet se oleellinen pointti mitä visioin (paistaako läpi, että pakko vasta ollakseen jotain). Jokainen meistä tällä palstalla on nuo sanomasi asiat sisäistänyt, käy katsomassa penkalla rallia ja joskus seuraa kaukokisoja livenä tarjolla olevista medioista, kuka milloin mitenkin. Entäs se meidän 73 ”ammattilaisen” jälkeen oleva massa?
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
159
Aivan turhia nostoja tekstistä, eivät olleet se oleellinen pointti mitä visioin (paistaako läpi, että pakko vasta ollakseen jotain). Jokainen meistä tällä palstalla on nuo sanomasi asiat sisäistänyt, käy katsomassa penkalla rallia ja joskus seuraa kaukokisoja livenä tarjolla olevista medioista, kuka milloin mitenkin. Entäs se meidän 73 ”ammattilaisen” jälkeen oleva massa?
Arvostan Antin tietämystä ja rauhallista otetta, mutta tosiaan välillä nostot ja vastaukset painottuvat vähän niihin off topicceihin ;)

Mutta tuohon kohtaan on sanottava, että en voi itse itseäni laskea tuohon 73 joukkoon, vaan nimenomaan tuohon jälkimmäiseen massaan. Lapsena ralli näkyi lähinnä urheiluruudussa ja sinänsä kiinnosti, mutta perheessä ei ollut sellaista harrastuneisuutta, että minua oltaisiin koskaan ralliin viety. Jotain ratakilpailuja, motocrossia jne joskus. Ja sitten yhdellä kaverilla oli ratti ja polkimet tietokoneessa....se oli VAU!

Aikuistuttua oli opinnot, työt jne....ja ranskalaisten valtakausi ei ehkä ollut omiaan auttamaan innostuksen kipinän uusheräämisessä. Itsellä keskeinen kiinnostus palasi ja meni nopeasti lapsuusvuosien ohi, kun vihdoin tuli vuosia sitten ostettua aikuisiällä pelitietokone ja siihen ratti ja polkimet. Taas: VAU. Tässä kohtaa oli hyvin keskeistä, että oikeaa rallia pystyi nyt helposti seuraamaan kotisohvalta näinkin hyvin.

Ollakseni rehellinen, en ole vielä koskaan käynyt penkalla itse. Syy on lähinnä lapset, joita alkoi ilmestyä samaan aikaan uuskipinän sytyttyä. Nyt vanhin alkaa olla siinä iässä, että olin viime vuonna tosi lähellä lähteä jyskälään, mutta totesin rehellisesti, että ei vielä. Mutta eiköhän ensi kesänä. Kyllä ne livelähetykset tätäkin pientä vesseliä kiinnostaa ja innostaa.

Summa summarum: minunlaisilleni ei-HC fanitaustalaisille nykypäivänä "helppo saatavuus" on tärkeä väylä kiinnostukselle ja uskaltaisin sanoa, että parempi televisiointi kyllä tuo penkalle enemmän väkeä kuin vie sieltä pois, jos itse sarja pelittää. Vastaavasti oli aika iso jääkiekkofani lapsena, mutta kun ne siirtyivät maksukanaville, joita ei todellakaan silloin meidän huusholliin tullut ja nuorella aikuisiälläkään en silloin niitä todellakaan maksellut, niin vuosien jälkeen kiinnostus liigaan on lopahtanut, eikä sitä oikein nytkään jaksa seurata, vaan lätkäkipinäkin, joka on vähän uudelleen herännyt, on nyt kohdistunut änäriin. Ei pidä aliarvioida suurille massoille helposti suuntautuvan näkyvyyden merkitystä. En tiedä, mikä oma tilanne rallinkaan osalta olisi, jos YLE ei olisi näyttänyt aiempina vuosina varsin kattavasti (näin pikkulapsiperheen päänä ei juuri enempää olisi pystynytkään seuraamaan, mitä yle teleivioi ja useimmiten ei senkään vertaa).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14540
Sijainti
Tampereen lenkki
Ollakseni rehellinen, en ole vielä koskaan käynyt penkalla itse. Syy on lähinnä lapset, joita alkoi ilmestyä samaan aikaan uuskipinän sytyttyä. Nyt vanhin alkaa olla siinä iässä, että olin viime vuonna tosi lähellä lähteä jyskälään, mutta totesin rehellisesti, että ei vielä. Mutta eiköhän ensi kesänä. Kyllä ne livelähetykset tätäkin pientä vesseliä kiinnostaa ja innostaa.

Summa summarum: minunlaisilleni ei-HC fanitaustalaisille nykypäivänä "helppo saatavuus" on tärkeä väylä kiinnostukselle ja uskaltaisin sanoa, että parempi televisiointi kyllä tuo penkalle enemmän väkeä kuin vie sieltä pois, jos itse sarja pelittää.
Sikäli sama juttu täällä, että rupesin seuraamaan rallia aktiivisesti oikeastaan samaan aikaan kun esikoinen syntyi, joten penkalle ei ole päässyt niin paljon kuin olisi halunnut. On helpompaa ruuhkavuosiarjessa ottaa tunnin vapaa pätkän katseluun tai vaikka samalla laittaa tiskejä tai ruokaa, kuin olla koko päivä penkalla. Mutta sentään pari kertaa vuodessa on päässyt johonkin irtautumaan.

Lapsien kanssa penkalle voi toki mennä, mutta saa varautua siihen että se on vähän erilainen rallireissu sitten. :)
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Lapsien kanssa penkalle voi toki mennä, mutta saa varautua siihen että se on vähän erilainen rallireissu sitten. :)
No, niin no. Itse näin Jyskälän ensimmäisen kerran ehkä vuonna 1966, veikkaan. Isä vei silloin meidät tien viereen missä ralliautot veti siirtymnää. Ja, koska autoja sai huoltaa missä vaan, kylän huoltsikoiden pihoillakin tuli vietetyä aikaa.
Kyllä rallikipinä pitää iskostaa jo lapsiin. Olin tuolloin alta kymmnen.
Olen itsekin vienyt omiani rallia seuraamaan ihan pikiksen varteen, joko yksin tai broidi mukana, kera omien lapsien. Minulle se ei nyt kovin erilainen reissu ollut, kun en ole koskaan harrastanut mitään miesporukassa rellestämistä muutenkaan.
Nyt aukuisian, eivät kyllä kuitenkaan ole rallastamisesta kiinnostuneet.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
232
Kuinka lähellä nämä hiilikuitukoriset levitetyt ja sektioidut(Ford) putkirunkoiset siipiautot ovat siviiliautoja? Ei niillä ole minkäänlaista yhteyttä siviiautoon. Ei niin minkäänlaista. Ovat ne kuitenkin joiltainosin siviiliauton näköisiä.

Kuinka lähellä Fordin B-ryhmäläinen oli Fordin siviiliautoa? Kuinka lähellä Audin S-ryhmän proto oli Audin siviilimallia? Tai Lancia Stratos?
Stratos oli ihan normi peltikorinen siviiliauto. 037 oli jo lasikuitupulkka, josta tehtiin väkisin tarvittava määrä katukelpoisia Stradale versioita.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
No, niin no. Itse näin Jyskälän ensimmäisen kerran ehkä vuonna 1966, veikkaan. Isä vei silloin meidät tien viereen missä ralliautot veti siirtymnää. Ja, koska autoja sai huoltaa missä vaan, kylän huoltsikoiden pihoillakin tuli vietetyä aikaa.
Kyllä rallikipinä pitää iskostaa jo lapsiin. Olin tuolloin alta kymmnen.
Olen itsekin vienyt omiani rallia seuraamaan ihan pikiksen varteen, joko yksin tai broidi mukana, kera omien lapsien. Minulle se ei nyt kovin erilainen reissu ollut, kun en ole koskaan harrastanut mitään miesporukassa rellestämistä muutenkaan.
Nyt aukuisian, eivät kyllä kuitenkaan ole rallastamisesta kiinnostuneet.
Kyllä, yhdyn että aikalailla asennekysymys onkin että haluaako ottaa lapsi/lapset mukaan. Oon varmaan aiemminkin maininnu että Muksu lähti ekaa kertaa mukaan 2vuotiaana rallisprinttii kun polte oli kova päästä kattoo ja emäntä kipeänä. Hyvin se meni. Siitä lähtien on niitä kaks tai jopa viis vuodessa käyty kattoo. Ihan pelipaikkoihin mennää, ei vaan risteyksiin ja ei meillä ole koskaan ollut lupaa katsoa mitään puhelimia tuolla pätkällä. Jos lähtee mukaan, pitää seurata rallia ihan jo turvallisuudenkin takia. Ja hyvin on toiminu.

Tosin itsekin epäilen että ei välttämättä ihan hirveän kauaa enää lähde mukaan ja kun kyseessä on tyttö, on intressit vähän muualla jo. (kohta 9v.)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14540
Sijainti
Tampereen lenkki
No, niin no. Itse näin Jyskälän ensimmäisen kerran ehkä vuonna 1966, veikkaan. Isä vei silloin meidät tien viereen missä ralliautot veti siirtymnää. Ja, koska autoja sai huoltaa missä vaan, kylän huoltsikoiden pihoillakin tuli vietetyä aikaa.
Kyllä rallikipinä pitää iskostaa jo lapsiin. Olin tuolloin alta kymmnen.
Olen itsekin vienyt omiani rallia seuraamaan ihan pikiksen varteen, joko yksin tai broidi mukana, kera omien lapsien. Minulle se ei nyt kovin erilainen reissu ollut, kun en ole koskaan harrastanut mitään miesporukassa rellestämistä muutenkaan.
Nyt aukuisian, eivät kyllä kuitenkaan ole rallastamisesta kiinnostuneet.
Muuten samaa mieltä, mutta en viitannut mihinkään rellestämisreissuihin viestilläni, vaan enemmän siihen että saattaa joutua tinkimään kävelyn määrästä, kävelynopeudesta, katselupaikasta, pätkien määrästä jne. Ja toki lapsen ikä ja kiinnostus lajiin/autoihin/metsäretkeilyyn vaikuttaa myös kaikkeen :) Itsekin olen saanut ralliherätyksen vanhempien mukana penkalla (tai ehkä vielä enemmän TV:n ääressä), mutta aika pitkään meni että käytiin ekaa kertaa kotikunnan ulkopuolella katsomassa kisaa, tai edes kahta pätkää samassa kisassa, saati että olisi mietitty katselupaikkaa pidemmälle välitien risteyksestä. Ihan tarkkaan en kyllä muista miten kärsivällisesti sitä on 5-vuotiaana jaksanut katsoa Jyskälän 190 auton lähtölistan läpi.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tuon tekstin perusteella saa sen käsityksen, että vuokrahinta autolla olisi se millin, koska R2 auton saa käyttönsä halvemmalla. Tarkoittaa siis sitä, ettei R1 autoa saisi omakseen miljoonalla eikä sitä tehdas valmista alle miljoonan. Ei M-sporttikaan yritä saada kuitattua autoon menneitä kustannuksia yhdessä kisassa. Toki milli hinta kisaa kohti kattaa myös täyden ylläpidon autolle ja varmaan kuskillekin.

Hyppäys putkirunkoisiin ja tekniikaltaan karsittuihin autoihin piti halventaa autojen hintoja, mutta toisin taisi lopulta käydä. Materiaalikustannukset autossa ovat kuin pieru saharassa, kun pitäähän se kehittääkin ja testata ja kehittää ja testata. Aina kustannuksissa puhutaan auton kustannuksista, mutta koskaan, ikinä, milloinkaan kukaan korkeammalla taholla oleva ei ota kantaa muihin, kuten sarjan kiertämiseen aiheuttamiin kustannuksiin. Tarkoittaako, että se on vaiettu aihe josta ei saa puhua vai sitä että ne kustannukset eivät kuitenkaan ole mikään relevantti asia?
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3490
Onhan noi autot ihan järkyttävän hintaisia. Upeita kuin mitkä, mutta ei tuossa silti mitään järkeä nykyisellään ole.
 

Timppa_

Well-known member
Liittynyt
3.2.2019
Viestit
52
Urheiluhulluissa oli myös aiheena rallin tulevaisuus. Jussi Paasin kanssa keskustelemassa olivat Micke Suopuro ja Henkka Haapamäki. Itse kuulin vain lopun, joten en tässä vaiheessa en kommentoi enempää mitä podcast pitää sisällään: https://areena.yle.fi/podcastit/1-64694565
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14540
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuon tekstin perusteella saa sen käsityksen, että vuokrahinta autolla olisi se millin, koska R2 auton saa käyttönsä halvemmalla. Tarkoittaa siis sitä, ettei R1 autoa saisi omakseen miljoonalla eikä sitä tehdas valmista alle miljoonan. Ei M-sporttikaan yritä saada kuitattua autoon menneitä kustannuksia yhdessä kisassa. Toki milli hinta kisaa kohti kattaa myös täyden ylläpidon autolle ja varmaan kuskillekin.

Hyppäys putkirunkoisiin ja tekniikaltaan karsittuihin autoihin piti halventaa autojen hintoja, mutta toisin taisi lopulta käydä. Materiaalikustannukset autossa ovat kuin pieru saharassa, kun pitäähän se kehittääkin ja testata ja kehittää ja testata. Aina kustannuksissa puhutaan auton kustannuksista, mutta koskaan, ikinä, milloinkaan kukaan korkeammalla taholla oleva ei ota kantaa muihin, kuten sarjan kiertämiseen aiheuttamiin kustannuksiin. Tarkoittaako, että se on vaiettu aihe josta ei saa puhua vai sitä että ne kustannukset eivät kuitenkaan ole mikään relevantti asia?
Kyllä se auton hinta on se miljoona omaksi ostettuna. Vuokrahinta on sitten jotain 200 000 luokkaa. Huonosti ehkä ilmaistu tuossa jutussa että "Rally2-auton saa käyttöönsä halvemmalla".

Olen kanssa usein miettinyt sitä että mikä osa tallin vuosibudjetista menee auton kuluihin ja mikä kaikkeen siihen, mitä pitäisi pyörittää joka tapauksessa, oli auto mikä hyvänsä. Ihmisiä on töissä kymmenittäin, tallin omistuksissa on isot pajat ja kisoihin kuljetetaan kamaa rekkalasteittain ja matkapäiviä tulee koko organisaation tasolla vuodessa tuhansia.

Hyvä myös muistaa, että Latvala puhuu aiheesta tallin näkökulmasta, ei autotehtaan. Latvala olisi tietysti mielissään jos heidän autot olisi halvempia ja niitä voisi myydä ulos, tai niitä vuokrattaisiin. Autotehtaan näkökulmasta asia voi olla hyvinkin toisin, eikä kustannustasolla ole niin suuri merkitys, jos saatava markkinointiarvo on kohdillaan. Palkkaa saavan kuljettajan näkökulmasta myös auton hinnalla ei liene väliä. Taas nuoren ja lupaavan kuljettajan näkökulmasta tilanne on epäilemättä kamala, kun hyppäys WRC2-tasolta pääluokkaan on kohtuuttoman valtava.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14540
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja toisaalta maailmassa on satelliitteihin pohjautuvia nettioperaattoreita. Starlink-netti 50-200 mbps maksaa 85 egee kuussa. Edelleen väittäisin, että ei nämä jutut nettiyhteyksiin kaadu.
Uusimmassa VM:ssä on NEP Finlandin eli All Livea tuottavan firman pomo Marko Viitanen, joka on ideoinut koko All Live -konseptin. Hän puhuu juuri näistä satelliittiyhteyksistä tulevaisuuden ratkaisuna. Eli kyllä sielläkin ollaan kartalla ja haistellaan uusia teknologioita. Autojen sisäkamerat myös uudistuu tälle vuodelle ja nyt yhteen autoon voidaan laittaa jopa neljä kameraa. Pidemmän tähtäimen suunnitelmana on tuoda loppukäyttäjälle vaihtoehtoja valita mitä kuljettajaa seurataan, mutta toistaiseksi yhteydet eivät vielä riitä siihen.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Minuakin kyllä aina ihmetyttää että autojen hinta otetaan siksi suurimmaksi ongelmaksi. Yksityiskuskin näkökulmasta näin varmaan saattaa ollakin, mutta nettikirjoitusten mukaan tallien vuosibudjetit on 60-100 miljoonaa, eli yhden auton hinta on noin prosentin-puolitoista vuosibudjetista. Kyllä ne menot tulevat muualta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Minuakin kyllä aina ihmetyttää että autojen hinta otetaan siksi suurimmaksi ongelmaksi. Yksityiskuskin näkökulmasta näin varmaan saattaa ollakin, mutta nettikirjoitusten mukaan tallien vuosibudjetit on 60-100 miljoonaa, eli yhden auton hinta on noin prosentin-puolitoista vuosibudjetista. Kyllä ne menot tulevat muualta.
Ei auton hinnalla tehdastallille ole merkitystä, mutta yksityiskuskien täydellinen puuttuminen on ongelma. Jos esim Huttunen ja Suninen pystyisivät osallistumaan edes muutamaan ralliin pääluokassa, niin se toisi paljon väriä kärkitaisteluun. Mikäli autojen hinnat taas olisivat luokkaa 100k, niin M-sportin kaltaisia priva tiimejä saatettaisiin nähdä useammassa kilpailussa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
https://yle.fi/a/74-20012642?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_content=ralliradio
Latvalan kommentit MM-sarjan tulevaisuuteen. Tai siis ratkaisu hänen mielestään on kulujen karsiminen, mutta keinoja siihen hän ei esitä.
Hänellä kyllä olisi varmaan keinoja, mutta hän ei voi niitä ääneen sanoa, koska asemansa vuoksi hänen täytyy puhua vain positiivisesti, jos hän läväyttäisi suoraan, että Rally1 säännöt oli erehdys, niin hän kusisi omiin muroihin. En ymmärrä miksi edes kysytään näitä asioita henkilöiltä jotks ovat R1 tallissa töissä, heidän suunsa on supussa....
 
Ylös