Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Vuonna 1999 Ford osti itselleen Stewartin F1- tiimin itselleen. Stewart oli saavuttanut kolmessa vuodessa mukavaa menestystä.

Jo heti avauskaudellaan 1997 Stewart saavutti podiumin Rubens Barrichellon ajamana Monacossa, jossa Rubens oli peräti toinen Michael Schumacherin voittaessa Ferrarilla.

Ja sitten kaudella 1999 Rubens oli jo paalupaikalla Magny-Coursissa. Johnny Herbert otti kuitenkin tiimin ainoaksi jääneen voiton Nurburgringillä. Se, että Stewart GP:n ainoa voitto tuli Nurburgringillä oli varsin sopivaa, sillä olihan Jackie Stewart saavuttanut omalla ajourallaan useita voittoja Nurburgringin radalla.

Kaudella 1999 Stewart saavutti siis GP- voiton ja paalupaikan lisäksi myös neljä podiumia, sekä valmistajien nelossijan. Taakse jäivät maineikkaat maailmanmestaruuksiakin saavuttaneet tiimit Williams ja Benetton.

Näistä lähtökohdista oli Fordin hyvä rakentaa tulevaisuutta uudelle Jaquar- tiimille. Kun vielä avauskaudeksi kuljettajiksi saatiin kokeneet moninkertaiset GP- voittajat, Eddie Irvine ja Johnny Herbert, jotka kummatkin olivat olleet myös Michael Schumacherin tiimikavereina oppia hakemassa, piti menestyksen olla taattu.
johnny-herbert-behind-and-eddie-irvine-on-stage-with-the-new-jaguar-G99WDF.jpgeddie-irvine-l-chats-with-new-jaguar-teammate-johnny-herbert-r-2D5YAEW.jpg
Toisin kuitenkin kävi. Tiimi saavutti kausien 2000-2004 aikana vain kaksi podiumia. Kummatkin Eddie Irvinen ajamina.

Tiimissä ajoi maineikkaita kuljettajia, kuten Irvine, Herbert, Mark Webber ja Pedro de la Rosa. Myös budjetti oli kovaa luokkaa. Silti tulosta ei tullut. Mikä johti mielestäsi tähän?

Alla videoita Jaquarin F1- taipaleelta.



 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
901
Onhan tuosta ollut puhetta paljonkin. Mm. Fordin kankea johtamiskulttuuri ja -käytännöt johtivat siihen, että autoa ei saatu kehitettyä riittävän ketterästi ja nopeasti ja tulosta ei tullut.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Vuonna 1999 Ford osti itselleen Stewartin F1- tiimin itselleen. Stewart oli saavuttanut kolmessa vuodessa mukavaa menestystä.

Jo heti avauskaudellaan 1997 Stewart saavutti podiumin Rubens Barrichellon ajamana Monacossa, jossa Rubens oli peräti toinen Michael Schumacherin voittaessa Ferrarilla.

Ja sitten kaudella 1999 Rubens oli jo paalupaikalla Magny-Coursissa. Johnny Herbert otti kuitenkin tiimin ainoaksi jääneen voiton Nurburgringillä. Se, että Stewart GP:n ainoa voitto tuli Nurburgringillä oli varsin sopivaa, sillä olihan Jackie Stewart saavuttanut omalla ajourallaan useita voittoja Nurburgringin radalla.

Kaudella 1999 Stewart saavutti siis GP- voiton ja paalupaikan lisäksi myös neljä podiumia, sekä valmistajien nelossijan. Taakse jäivät maineikkaat maailmanmestaruuksiakin saavuttaneet tiimit Williams ja Benetton.

Näistä lähtökohdista oli Fordin hyvä rakentaa tulevaisuutta uudelle Jaquar- tiimille. Kun vielä avauskaudeksi kuljettajiksi saatiin kokeneet moninkertaiset GP- voittajat, Eddie Irvine ja Johnny Herbert, jotka kummatkin olivat olleet myös Michael Schumacherin tiimikavereina oppia hakemassa, piti menestyksen olla taattu.
Näytä liitetiedosto 3109Näytä liitetiedosto 3110
Toisin kuitenkin kävi. Tiimi saavutti kausien 2000-2004 aikana vain kaksi podiumia. Kummatkin Eddie Irvinen ajamina.

Tiimissä ajoi maineikkaita kuljettajia, kuten Irvine, Herbert, Mark Webber ja Pedro de la Rosa. Myös budjetti oli kovaa luokkaa. Silti tulosta ei tullut. Mikä johti mielestäsi tähän?

Alla videoita Jaquarin F1- taipaleelta.



Tavallaan menestys toteutui vuosikymmen myöhemmin, tosin silloin jo Red Bullin nimellä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Joskus joillakin kausilla on kahden tiimin autot olleet samoissa väreissä. Näin oli 1980- luvulla useampana vuotena, kun McLaren ja Alfa Romeo käyttivät samaa väritystä tismalleen. Puna-valkea Marlboron väri kummassakin. Tunnistatko kumpi on kumpi?

Watson1-McLarenMP4-1B (1).jpg408.jpg

Toinen esimerkki voisi olla Minardin ja Jordanin keltaiset väritykset kaudella 2000.

1018026889-LAT-20001008-00JAP37.jpglataus.jpeg

Jos seurasit lajia tuolloin, oliko vaikea hahmottaa, minkä tiimin auto oli kuvaruudussa?

Yleisesti ottaen on hyvä, että tiimit käyttävät erivärisiä autoja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15032
Joskus joillakin kausilla on kahden tiimin autot olleet samoissa väreissä. Näin oli 1980- luvulla useampana vuotena, kun McLaren ja Alfa Romeo käyttivät samaa väritystä tismalleen. Puna-valkea Marlboron väri kummassakin. Tunnistatko kumpi on kumpi?

Näytä liitetiedosto 3111Näytä liitetiedosto 3112

Toinen esimerkki voisi olla Minardin ja Jordanin keltaiset väritykset kaudella 2000.

Näytä liitetiedosto 3113Näytä liitetiedosto 3114

Jos seurasit lajia tuolloin, oliko vaikea hahmottaa, minkä tiimin auto oli kuvaruudussa?

Yleisesti ottaen on hyvä, että tiimit käyttävät erivärisiä autoja.
Helpostikin nuo tuli tunnistettua itsessään.

Tosin sattumanvaraisesti välillä oli kyllä kuvaruudun koosta riippuen tai hämärämmässä vaikea tunnistaa.

Tosin tuolloin autojen numerotkin olivat riittävän suuria ilman sponsoripilauksia/häivytyksiä tunnistamiseen.

Ja kotimaan selostajille Alfa Romeot oli nk. Apila-autoja ja Watson oli se nk. Auto numero 7/Mies numero 7 radalla autoineen.

Näin on.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4226
Apila on muuten nykyistenkin Alfojen kuosissa mukana tuomassa onnea, kuten aikanaan ikuiselle kakkoselle.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1424
Joskus joillakin kausilla on kahden tiimin autot olleet samoissa väreissä. Näin oli 1980- luvulla useampana vuotena, kun McLaren ja Alfa Romeo käyttivät samaa väritystä tismalleen. Puna-valkea Marlboron väri kummassakin. Tunnistatko kumpi on kumpi?

Näytä liitetiedosto 3111Näytä liitetiedosto 3112

Toinen esimerkki voisi olla Minardin ja Jordanin keltaiset väritykset kaudella 2000.

Näytä liitetiedosto 3113Näytä liitetiedosto 3114

Jos seurasit lajia tuolloin, oliko vaikea hahmottaa, minkä tiimin auto oli kuvaruudussa?

Yleisesti ottaen on hyvä, että tiimit käyttävät erivärisiä autoja.
Jordanin ja Minardin eron pystyi muistaakseni useimmiten havainnoimaan riittävän sävyeron ansiosta.

Jos vielä muita pareja haetaan niin 90-luvun alun Ferrari ja Dallara olivat myös väritykseltään ainakin samankaltaisia.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Onkos viimeisin kahdella eri moottorivalmistajalla yhdelläkaudella ajanut talli Arrows/Footwork kaudella 1991 Porsche/Ford?
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Kaudella 2012 oli sikäli erinomainen tilanne lähtöruudukossa, että oli kuusi maailmanmestaruuden saavuttanutta kuljettajaa samanaikaan. Schumacher, Vettel, Alonso, Hamilton, Räikkönen ja Button olivat nämä.

Screenshot_20230102_043804_Instagram-01.jpeg

Muutenkin kausi oli erittäin mielenkiintoinen. Yksi parhaista koskaan. Kahdeksan eri voittajaa, Vettelin ja Alonson mestaruustaistelu ja Kimin menestyksekäs paluu takaisin lajin pariin.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Muistan, miten kauden 1998 alla Ferrari - fanit olivat tohkeissaan ja vihaisia, kun viimekausien pääkilpailija Williams oli myös punainen. Miten he nyt tunnistaisivat Ferrarin ja Williamsin toisistaan katsomossa?

Tästä kirjoitti aikoinaan AutoExPress- lehti15269207947738.jpg4fa6d4a140b59a60199038c39894c7a5.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Jordanin ja Minardin eron pystyi muistaakseni useimmiten havainnoimaan riittävän sävyeron ansiosta.

Jos vielä muita pareja haetaan niin 90-luvun alun Ferrari ja Dallara olivat myös väritykseltään ainakin samankaltaisia.
Dallaran autoissahan oli kuskin takana valkoinen raita 1989-92, siinä missä Ferrarit olivat kokopunaisia etu- ja takasiivet pois lukien. Ferrareihin ilmestyi samanlainen raita 1993, jolloin Scuderia Italia -talli oli vaihtanut Dallarat Lolaan ja värityskin oli erilainen.



 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Michael Schumacher täyttää tänään vuosia. 54 vuotta tulee täyteen miehelle.

Tämän vuoksi katselin netistä joitain videoita Häkkisestä ja Schumacherista. Legendaarisia kaksintaisteluita. Löysin hyvän videon. Video ei valitettavasti ole englantia, mutta eipä se haittaa. Kuvahan se tärkein on.

1.osa

2.osa

ko7epm8pj9821.jpg0129455.jpgFEf9rT3XsAIrK_D.jpeg5211cf642f12964d0f45f5772b6b4a26d5b01e8493a6d9cfb87fd78eae3fd517.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Aika samanlaiset on Häkkisen ja Hamiltonin McLaren-tilastot. Voittoja, podiumeja ja paalupaikkoja suurinpiirtein saman verran kummallakin.

Screenshot_20230106_081335_Instagram-01.jpeg
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1424
Aika samanlaiset on Häkkisen ja Hamiltonin McLaren-tilastot. Voittoja, podiumeja ja paalupaikkoja suurinpiirtein saman verran kummallakin.

Näytä liitetiedosto 3143
Tilastot ovat samankaltaiset, tosin Häkkisellä se kaikkein tärkein eli mestaruuksien määrä on kaksinkertainen Hamiltoniin nähden. :)

Tarinat tilastojen takana ovatkin sitten aivan erilaiset. Häkkinen eteni vaikeuksien kautta voittoon, kun taas Hamilton sai kaiken heti.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5463
Tilastot ovat samankaltaiset, tosin Häkkisellä se kaikkein tärkein eli mestaruuksien määrä on kaksinkertainen Hamiltoniin nähden. :)

Tarinat tilastojen takana ovatkin sitten aivan erilaiset. Häkkinen eteni vaikeuksien kautta voittoon, kun taas Hamilton sai kaiken heti.
Hamilton oli heti Rookie-kautena mukana mestaruustaistossa. Varmaan ensimmäinen sitten Villeneuven?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Häkkinen kasvoi McLarenin mukana. Legendaarinen tarina. Ensimmäisessä McLaren- aika-ajossaan päihittää kolminkertaisen maailmanmestarin Ayrton Sennan. Samana vuonna jo eka podium Suzukassa vierellään Prost ja Senna.

Adelaidessa 1995 kuolema oli lähellä. Sieltä kuitenkin noustiin. Jerezissä 1997 eka GP- voitto. Lähellä se oli jo Silverstonessa ja Nurburgringillä samana vuonna.

Pari maailmanmestaruutta aikansa ehkä kovinta kuljettajaa , Michael Schumacheria, vastaan.

Legendaarinen tuhkimo- tarina. Ei ihme, että suomalaiset elivät Mikan mukana tämän uran ajan.

Hamilton puolestaan tuli valmiiseen huipputiimiin.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Kun ajatellaan ja muistellaan kesken kauden tulleita muutoksia, niin hyvä esimerkki tästä on kausi 2013. Tällä oli myös seurauksena se, että alkukaudesta mestaruuskamppailuissakin mukana olleet Lotus ja Ferrari eivät enää pärjänneetkään suhteessa Red Bulliin niin hyvin, kuin kauden alussa vielä.

Mitäpä luulette, jos sääntöjä ei olisi muutettu tuolloin, olisiko mestari ollut joku muu kuin Red Bull ja Vettel? Nythän Vettel sitten voitti peräti yhdeksän kilpailua putkeen sääntömuutosten jälkeen.

Tässä linkissä artikkeli, jossa käsitellään kesken kausien tulleita muutoksia.

https://www.motorsport.com/f1/news/top-10-mid-season-formula-1-rule-changes/3221254/
 
Ylös