Kauden 2023 autojen esittelyt, spekulaatiot ja kaikki

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Sponsorin värin eivät ole automaattisesti sama asia kuin sponsorin haluamat värit. Tottakai ovat se luonnollisin oletus, mutta esimerkiksi Red Bull ei käytä autoissaan syystä tai toisesta tuota tölkeistä tuttua värikomboa. Myös sponsori voi haluta, että autossa ei käytetä jotain tiettyä väriä/muotoja, mikä ikinä onkaan tähän syynä. Insinöörien pyynnöstä esimerkiksi viime kaudella autoista vähennettiin maalia painon säästämiseksi. Myös mattavärit tulivat painonsäästösyistä, sekä ilmeisesti myös vähentää paskan tarttumista sponsorilogojen päälle.

Rumien autojen tapauksessa voi myös olla syynä myös se, että yrityksille myydään kalliimmalla mainostilaa sillä tavalla, että saavat käytännössä itse täysin sanella millaisen lätkän haluavat auton kylkeen, jolloin autosta tulee täys tilkkutäkki. Toisaalta jossain tilanteissa voi olla jopa tarkoituksella tehty ruma auto, että jää edes sitä kautta mieleen ja ehkä tutkaillaan tarkemmin, että mitä kaikkea siihen autoon on tungettu.

Pääpointti nyt kuitenkin se, että vaikka joku suunnittelisi oikein komean luonnoksen auton värityksestä, niin tämä väritys tuskin menee sellaisenaan läpi, kun se esitellään jokaiselle asianomaiselle.
Se lienee kyllä totta, että jos on paljon sponsoreita ja tiimin omat värit niin konsensuksen löytyäminen voi olla vaikeaa.

Toki mustat osat on kevyitä joissa ei ole väriä ollenkaan ja mattavärit on kevyempiä mikäli ferraria on uskominen. Silti en ihan aina ymmärrä miten sinällään hyvistä väreistä saa aivan järkyttävän näköistä paskaa. Esim viime kauden mclaren.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Sponsorin värin eivät ole automaattisesti sama asia kuin sponsorin haluamat värit. Tottakai ovat se luonnollisin oletus, mutta esimerkiksi Red Bull ei käytä autoissaan syystä tai toisesta tuota tölkeistä tuttua värikomboa. Myös sponsori voi haluta, että autossa ei käytetä jotain tiettyä väriä/muotoja, mikä ikinä onkaan tähän syynä. Insinöörien pyynnöstä esimerkiksi viime kaudella autoista vähennettiin maalia painon säästämiseksi. Myös mattavärit tulivat painonsäästösyistä, sekä ilmeisesti myös vähentää paskan tarttumista sponsorilogojen päälle.

Rumien autojen tapauksessa voi myös olla syynä myös se, että yrityksille myydään kalliimmalla mainostilaa sillä tavalla, että saavat käytännössä itse täysin sanella millaisen lätkän haluavat auton kylkeen, jolloin autosta tulee täys tilkkutäkki. Toisaalta jossain tilanteissa voi olla jopa tarkoituksella tehty ruma auto, että jää edes sitä kautta mieleen ja ehkä tutkaillaan tarkemmin, että mitä kaikkea siihen autoon on tungettu.

Pääpointti nyt kuitenkin se, että vaikka joku suunnittelisi oikein komean luonnoksen auton värityksestä, niin tämä väritys tuskin menee sellaisenaan läpi, kun se esitellään jokaiselle asianomaiselle.
Markkinointimerkonoomina(titteliä jota vihaan) on sanottava, että kyllä se kauneus on tutkimusten mukaan way to go kun sponssataan. Ja nyt on tullut jonkinlainen aivopieru Haasin tyyli-osastolta. Toi tulee varmaan muuttumaan vielä niinkuin automobiili myös.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Haasin facebookissa lukee VF-23? Indycar tyylinen väritys. Näyttää nopealta...
Onhan näitä nähty ennenkin, että talli väittää julkaisevansa uuden auton ja oikeasti auto onkin vanha ja väritys vain pikkaisen erilainen. Saattaa, että se on ollut juuri Haas, joka tätä on harrastanut, mutta kyllä sitä tapahtui melko usein. Mersukin taisi kerran tehdä niin. Olikohan se kausi 2019, kun Mercedes julkaisi "uuden auton" ja siinä olikin sitten pari vuotta vanhat siivet asennettuna. Vanhoja siipiä on kyllä käytetty varmaan vuosikymmenien ajan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Joo siis nuo vanteet. Nyt kun on hienot isot vanteet, niin kai ne nyt ihan silmän iloksi voisi tehdä vanteen näköisiksi eikä tuollaisia karmeita pullisteleviä hubeja/pölykapseleita. Jenkeissä olis panostettu enemmän ulkonäköön ja sitä kautta koko lajin viehätykseen. Ehkä hieman karrikoiden, mut kummiskin :D
Pölykapselit ovat pakolliset uusien sääntöjen puitteissa. Niiden tarkoituksena on ehkäistä renkaan alueen hyödyntämistä aerodynamiikassa sekä vähentää kallista taloudellisesti kikkailua rengaslämpöjen hallitsemiseksi.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5366
Onhan näitä nähty ennenkin, että talli väittää julkaisevansa uuden auton ja oikeasti auto onkin vanha ja väritys vain pikkaisen erilainen. Saattaa, että se on ollut juuri Haas, joka tätä on harrastanut, mutta kyllä sitä tapahtui melko usein. Mersukin taisi kerran tehdä niin. Olikohan se kausi 2019, kun Mercedes julkaisi "uuden auton" ja siinä olikin sitten pari vuotta vanhat siivet asennettuna. Vanhoja siipiä on kyllä käytetty varmaan vuosikymmenien ajan.
Siivet lie yksi helpoiten kopioitava osa autoissa. Muu koppa joutuu noudattelemaan voimanlähteen, apulaitteiden ja jäähdytyksen lay upin muotoilua sekä huomioimaan sisäisen tuuletuksen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Siivet lie yksi helpoiten kopioitava osa autoissa. Muu koppa joutuu noudattelemaan voimanlähteen, apulaitteiden ja jäähdytyksen lay upin muotoilua sekä huomioimaan sisäisen tuuletuksen.
Ja samaan aikaan siipiä ei voi vain kopioida ja lyödä kiinni eri autoon, koska ne ovat vain yksi osa aerodynamiikkaa. Nykyisissä säännöissä on kaiken lisäksi hyvin vähän liikkumavaraa, joten mitään uutta mullistavaa konseptia tai ideaa on aika mahdotonta keksiä. Tallit piilottelevat siipiään lähinnä huvin vuoksi. Tai siis sairaalloisen pelon vuoksi.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Autojen väritys ei ole ollenkaan niin yksinkertaista kuin luulisi olevan. Ihan kotomaankin tasolla tuota joskus mietittiin:cool: =
Auto voi olla todella hyvännäköinen ja sponssit näkyvät hienosti... kun auto seisoo parkissa ja sitä siinä ihastellaan.
Kun mennään radalle, tilanne voi olla (ja usein onkin) ihan eri. Sponssilogoista ei saa mitään selvää, ja luonnossa näkyvä väritys näyttää videolla (telkkarissa) joko naurettavalta tai pliisulta.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Ei liity suoraan keskusteluun mutta Auton väreistä puheen ollen että minä näin 10 vuotta sitten telkkarissa dokumentin värien vaikutuksista ihmisiin ja kyseisessä ohjelmassa käsiteltiin, miten auton väri voi vaikuttaa asiakkaiden auton ostossa autoliikkeissä.
Jotkut kilpurit radoilla näyttävät siisteiltä ja jotkut ei nykyään. Näin se homma on vaan mennyt viimeisen 14 vuoden autojen suunnittelun kohdalla.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5366
Ja samaan aikaan siipiä ei voi vain kopioida ja lyödä kiinni eri autoon, koska ne ovat vain yksi osa aerodynamiikkaa. Nykyisissä säännöissä on kaiken lisäksi hyvin vähän liikkumavaraa, joten mitään uutta mullistavaa konseptia tai ideaa on aika mahdotonta keksiä. Tallit piilottelevat siipiään lähinnä huvin vuoksi. Tai siis sairaalloisen pelon vuoksi.
Ei voi ei, mutta jos löytyy uutta ideaa siipeen, niin sen voi soveltaa omaan aerokonseptiin. Tai ainakin yrittää.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Autojen väritys ei ole ollenkaan niin yksinkertaista kuin luulisi olevan. Ihan kotomaankin tasolla tuota joskus mietittiin:cool: =
Auto voi olla todella hyvännäköinen ja sponssit näkyvät hienosti... kun auto seisoo parkissa ja sitä siinä ihastellaan.
Kun mennään radalle, tilanne voi olla (ja usein onkin) ihan eri. Sponssilogoista ei saa mitään selvää, ja luonnossa näkyvä väritys näyttää videolla (telkkarissa) joko naurettavalta tai pliisulta.
Eipä näillä asioilla vaikuta olevan mitään väliä. Helppohan se olisi maalausta testata vaikka studiossa, että miten se käyttäytyy eri valaistuksissa. Monena vuonna on selostamossa ainakin menneet eri autot sekaisin, kun kauempaa ne näyttävät niin samanlaisilta. Onhan moni sponsoritarrakin niin pieni ja niin oudossa paikassa, ettei niiden oletetakaan erottuvan liikkuvasta kuvasta.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Eipä näillä asioilla vaikuta olevan mitään väliä. Helppohan se olisi maalausta testata vaikka studiossa, että miten se käyttäytyy eri valaistuksissa. Monena vuonna on selostamossa ainakin menneet eri autot sekaisin, kun kauempaa ne näyttävät niin samanlaisilta. Onhan moni sponsoritarrakin niin pieni ja niin oudossa paikassa, ettei niiden oletetakaan erottuvan liikkuvasta kuvasta.
Lähinnä kyse on pääsponsseista. Pikkusponssithan ei näy käytännössä kuin satunnaisesti, kun peli työnnetään pilttuuseen. Sponssiyhteistyö noissa on ihan muuta.
Eri tallin autot muistuttaa toisiaan, niinpä. En minä ainakaan välillä erota eri tallien autoja toisistaan. Mutta, mitäs tuolle voisi. Pitäisi olla joku konklaavi, joka ennen kautta käy kaikkien autojen värityksen läpi ja sanoo, että soo soo....
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3438
Mielenkiintoista nähdä, moniko talli lähtee kopioimaan Mersun epäponttooneja tänä vuonna. Mersun menestys ei ehkä ollut kovin vakuuttavaa viime vuonna, mutta se kaiketi johtui kuitenkin muista syistä kuin ponttoonien huonoudesta. Ainakin Mersu tulee Toton mukaan näyttämään samalta kuin viime kaudella.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Mielenkiintoista nähdä, moniko talli lähtee kopioimaan Mersun epäponttooneja tänä vuonna. Mersun menestys ei ehkä ollut kovin vakuuttavaa viime vuonna, mutta se kaiketi johtui kuitenkin muista syistä kuin ponttoonien huonoudesta. Ainakin Mersu tulee Toton mukaan näyttämään samalta kuin viime kaudella.
Liekö Toto koskaan sanonut ehdottomasti suuntaan tai toiseen. Viimeiseksi muistan lukeneeni ympäripyöreän lausunnon, jossa Toto sanoi auton "DNA:n" muuttuvan mutta että se ei välttämättä tarkoita sitä, että kylkipalat muuttuisivat perinteisemmiksi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Lähinnä kyse on pääsponsseista. Pikkusponssithan ei näy käytännössä kuin satunnaisesti, kun peli työnnetään pilttuuseen. Sponssiyhteistyö noissa on ihan muuta.
Pienet ja pienet sponssit... Kymmenkunta vuotta sitten silmään tarttui uutisjuttu, jonka mukaan Williams myi koko auton värityksen pienemmällä rahalla Martinille kuin mitä McLaren kuittasi samaan aikaan suhteellisen mitättömän kokoisesta tarrasta auton kyljessä. Tuollaisista jutuista voi päätellä sen, että isommat tallit voivat sanella joitakin asioita vapaammin kuin pienet tallit, ja että pienikin sponsoritarra on voinut olla todella kallis verrattuna siihen, millaista näkyvyyttä sillä saa televisiokuvassa.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
992
Liekö Toto koskaan sanonut ehdottomasti suuntaan tai toiseen. Viimeiseksi muistan lukeneeni ympäripyöreän lausunnon, jossa Toto sanoi auton "DNA:n" muuttuvan mutta että se ei välttämättä tarkoita sitä, että kylkipalat muuttuisivat perinteisemmiksi.
Eikös 2019 ennen ensimmäistä kilpailua Toto mainostanut Mersun olevan takaa-ajajan roolissa? Sitten jyräsivät viiteen kaksoisvoittoon viidessä ensimmäisessä kisassa.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1996
Eikös 2019 ennen ensimmäistä kilpailua Toto mainostanut Mersun olevan takaa-ajajan roolissa? Sitten jyräsivät viiteen kaksoisvoittoon viidessä ensimmäisessä kisassa.
Joka vuosihan ne ovat omasta mielestään olleet perässä, kunnes viime kaudella niin tapahtui oikeasti.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4168
RBkin taisi julkistaa vain uudet paikat sponsseille. Ainakaan heti ei silmään osu mitään muutoksia.

Hondan on ilmoittautunut moottoritoimittajaksi -26 alkaen, mutta kenen lie kanssa sitten
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
RBkin taisi julkistaa vain uudet paikat sponsseille. Ainakaan heti ei silmään osu mitään muutoksia.

Hondan on ilmoittautunut moottoritoimittajaksi -26 alkaen, mutta kenen lie kanssa sitten
Tämä Hondan leikkiminen on kyllä ihme hommaa. Mikähän järki oli lähteä pariksi vuodeksi pois ja sitten tulla takas? Eteenkin kun osa porukasta pyörii edelleen red bullin kanssa moottoriprojektissa jne...
 
Ylös