Mikko_A
Työtön.
- Liittynyt
- 13.8.2001
- Viestit
- 6385
Se lienee kyllä totta, että jos on paljon sponsoreita ja tiimin omat värit niin konsensuksen löytyäminen voi olla vaikeaa.Sponsorin värin eivät ole automaattisesti sama asia kuin sponsorin haluamat värit. Tottakai ovat se luonnollisin oletus, mutta esimerkiksi Red Bull ei käytä autoissaan syystä tai toisesta tuota tölkeistä tuttua värikomboa. Myös sponsori voi haluta, että autossa ei käytetä jotain tiettyä väriä/muotoja, mikä ikinä onkaan tähän syynä. Insinöörien pyynnöstä esimerkiksi viime kaudella autoista vähennettiin maalia painon säästämiseksi. Myös mattavärit tulivat painonsäästösyistä, sekä ilmeisesti myös vähentää paskan tarttumista sponsorilogojen päälle.
Rumien autojen tapauksessa voi myös olla syynä myös se, että yrityksille myydään kalliimmalla mainostilaa sillä tavalla, että saavat käytännössä itse täysin sanella millaisen lätkän haluavat auton kylkeen, jolloin autosta tulee täys tilkkutäkki. Toisaalta jossain tilanteissa voi olla jopa tarkoituksella tehty ruma auto, että jää edes sitä kautta mieleen ja ehkä tutkaillaan tarkemmin, että mitä kaikkea siihen autoon on tungettu.
Pääpointti nyt kuitenkin se, että vaikka joku suunnittelisi oikein komean luonnoksen auton värityksestä, niin tämä väritys tuskin menee sellaisenaan läpi, kun se esitellään jokaiselle asianomaiselle.
Toki mustat osat on kevyitä joissa ei ole väriä ollenkaan ja mattavärit on kevyempiä mikäli ferraria on uskominen. Silti en ihan aina ymmärrä miten sinällään hyvistä väreistä saa aivan järkyttävän näköistä paskaa. Esim viime kauden mclaren.