Jep. Tuosta olisi pitänyt ilmoittaa 25 minuutin sisään rikkeen tapahtumisesta. Oikeus voitti.Jopa on taas huopaamista.
Sääntö on ollut kohtuu selvä jo vaikka kuin kauan.
Ilmeisesti ei ole ollut selvä, koska siitä piti vääntää vielä 2023.Jopa on taas huopaamista.
Sääntö on ollut kohtuu selvä jo vaikka kuin kauan.
https://www.motorsport.com/f1/news/alonso-gets-saudi-f1-podium-back-after-penalty-ruling-overturned-/10446232/Aston Martin team principal Mike Krack said he believed Aston Martin had followed the rules and did not work on the car until after five seconds had elapsed. [...]
“The rules say you cannot work on the car and, to our understanding, we have not worked on the car. But I think now this discussion is around the jack touching the car or not. And this is I think what is at the moment being clarified.”
The FIA was clear, however, that there was an acceptance among teams that it would deem it a breach of the rules if mechanics did touch the car.
A statement from the governing body said about the stewards: “They stated that what was agreed at the SAC (Sporting Advisory Committee) meetings with the teams was that no part of the car could be touched while a penalty was being served as this would constitute working on the car.”
A few hours after the race, however, the FIA announced that it had changed its mind because Aston Martin said that no such agreement was in place among teams.
Sinänsä hieman outo selitys, että tallit oisi tuosta yhdessä päättäneet ja FIA vielä sitä kuunteleisi.Ilmeisesti ei ole ollut selvä, koska siitä piti vääntää vielä 2023.
Alonsolle siis mätkäistiin 10 sekunnin aikasakko, koska ensimmäistä aikasakkoaa kärsiessään yksi mekaanikoista oli työntänyt tunkin auton takaosaan ennen viiden sekunnin sakon täyttymistä. Todennäköisesti Mersu oli protestoinut tästä ja väittänyt tuomaristolle, että talleilla on ollut keskenään sopimus, jonka mukaan niin ei saisi toimia. Viralliset säännöt eivät sitä ole kuitenkaan koskaan kieltäneet yksikäsitteisesti.
Tuomaristo siis ensin uskoi siihen tarinaan, että tallit olisivat keskenään sopineet jotain sääntöjen ohi, ja määräsi rangaistuksen pelkän huhupuheen perusteella. Myöhemmin Aston Martin jätti protestin asiasta ja kutsui huhua paskapuheeksi, joten tuomariston oli pakko perua rangaistus.
FIA'han tässä on pudottanut pallon. Ei sen kuulu järjestää huutoäänestystä sääntötulkinnoista vaan määrittää itse ne tulkinnat ja sen jälkeen kertoa asiasta talleilla. Kaikista parastahan olisi silti, jos mitään ylimääräisiä tulkintoja ei tarvittaisi vaan säännöt olisivat lähtökohtaisesti selkeät ja ymmärrettävät.
https://www.motorsport.com/f1/news/alonso-gets-saudi-f1-podium-back-after-penalty-ruling-overturned-/10446232/
Ehkä se ei näe kunnolla ilman laseja?Sinänsä hieman outo selitys, että tallit oisi tuosta yhdessä päättäneet ja FIA vielä sitä kuunteleisi.
Joskus Charlie sanoi, että kun autoon koskee, niin tilanne muuttuu varikkostopiksi ja sitähän noissa on aina noudatettu.
Alonson ympärillä aina tapahtuu kaikenlaista, kun tämä yrittää kaikilla mahdollisilla tavoilla hyötyä tilanteesta. Olisi vaan "vanha liero" ajanut normaalisti ruutuunsa.
It’s certainly a dominant car but let’s not forget that at the opening race in 2015, Lewis outqualified the best non-Mercedes by 1.4 seconds…Lewis Hamilton ilmoittaa olevansa sokea.
https://www.motorsport.com/f1/news/hamilton-red-bull-is-most-dominant-f1-car-ive-seen-/10446329/
Ja moottoreita ajettiin low-modella ettei FIA ala kaitsemaan ylivoimaa.... todellisuudessa 3 sekkaa muita nopeampiaIt’s certainly a dominant car but let’s not forget that at the opening race in 2015, Lewis outqualified the best non-Mercedes by 1.4 seconds…
Kisassakin Mersut vetivät yli 35sek kaulan.
Nämä olikin hienoja kisoja, kun Rosberg oli silloin tällöin yli puoli sekuntiakin Hamiltonia hitaampi, mutta ei mitään huolta että olisi ollut huonompi kuin toinen.It’s certainly a dominant car but let’s not forget that at the opening race in 2015, Lewis outqualified the best non-Mercedes by 1.4 seconds…
Kisassakin Mersut vetivät yli 35sek kaulan.
Verstappenit ovat niin nälkäisiä, että haluavat voittaa joka kilpailun. Jokainen tappio on yhtä katkera kuin uran ensimmäistä voittoa jahdatessa. Tällä asenteella Max tulee lyömään kaikki ennätykset uusiksi. Ainoastaan FIA voi sääntömuutoksilla pysäyttää Verstappenin ja Red Bullin voittokulun.Täytyy hämmästellä Maxin asennetta tietyssä mielessä ja Jossin. Okei. Paska mäihä että autoon iski vika launtaina, mutta minkäs teet? Lapsellista Jossiltakin näyttää norsunperse naamaa voiton jälkeen kun tietää, että Max ottaa mestauuden. Ajan kysymys vain. Lisäksi Max kuitenkin hienosti kompensoi tilanteen ja ajoi toiseksi. Tällä kertaa jostain syystä ei saanut Pereziä kiinni.
Tollaselle löytyy varmaan joku toinenkin määritelmä, kuin nälkä.Verstappenit ovat niin nälkäisiä, että haluavat voittaa joka kilpailun. Jokainen tappio on yhtä katkera kuin uran ensimmäistä voittoa jahdatessa. Tällä asenteella Max tulee lyömään kaikki ennätykset uusiksi. Ainoastaan FIA voi sääntömuutoksilla pysäyttää Verstappenin ja Red Bullin voittokulun.
Tuntuu olevan täysi mediapeli jo käynnissä tiimin sisällä ainakin Tsekon puolella. Kattelin kisasta youtube koostetta. En nyt muista sitä kanavaa, mutta siinä väitettiin että molemmille kerrottiin kyllä nopein aika ja Tseko yritti myös parantaa sitä viimeisellä kierroksella, mutta pieni virhe eka mutkassa niin hylkäs koko yrityksen. Eli tämän raportin mukaan ne on Tsekon omia puheita että hänelle ei kerrottu nopeinta aikaa..
.
.
Tollaselle löytyy varmaan joku toinenkin määritelmä, kuin nälkä.
Checo tai tiiminsä laittoi pian kisan jälkeen sompäivityksen, jossa kertoi, että kisa oli kova ja haluaisi voittaa mestaruuden. Päivitys poistui tosi nopeasti. Komennettiinkohan se tallin puolelta poistamaan, vai minkäköhän takia se poistettiin. Jos komennettiin poistamaan, niin olisi aika karua, jos ei saisi julkisesti haluta mestaruutta. Jokainen noista sen mestaruuden perässä tuolla on.