Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9579
Sijainti
Helsinki
Kumpi rata teidän mielestänne parempi , Melbourne vai Adelaide? Lienee Damon Hill ainoa, joka on voittanut kummallakin radalla
Melbournen Albert Park. Autot menee siellä suuremmalla prosentilla kaasu pohjassa ja ohituspaikkojakin löytyy. Lisäksi kilpailut ovat olleet viihdyttäviä. Ensimmäinen katsomani kisa oli Australian gp 1996. Brundlen kolari kultaisella Jordanilla jäänyt mieleen.

Hill on ainoa, joka otti voiton Adelaiden viimeisessä kilpailussa, sekä Albert Parkin ensimmäisessä kilpailussa. Kilpailujen väli oli vain neljä kuukautta.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4984
Sijainti
Vantaa
Schumi voitti viikon sisään kaksi Japanissa ajettua kilpailua vuonna 1995. Schumin voittoprosentti Aidan kisoissa on 100%. Kukaan muu kuski ei ole koskaan voittanut siellä F1-kilpailua.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Aston Martinin tämän kauden nousu häntäpäästä kärkeen muistuttaa aikalailla Hondan/Brawnin nousua kausina 2008 ja 2009. Joku muukin noteeranut tämän.

Screenshot_20230325_124431_Instagram-01.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Liekö BAR-auto kaudelta 2004 kaikkien aikojen paras niistä F1-autoista, joilla ei voitettu kilpailua.

Button ajoi tuolla autolla kymmenen podiumia, ja Satokin yhden podiumin. Button oli myös paalupaikalla Imolassa.

Tuloksena valmistajien hopeaa.

Kausihan oli Ferrarin dominointia, mutta BAR oli ehkä jopa yllättäen tuon kauden toiseksi paras ohi Williamsin, Renaultin ja McLarenin.

Mutta toisinkuin Williams, Renault, ja McLaren, BAR ei voittanut kilpailua.

Mikähän tähän oli syynä. Mahdollisuuksia varmasti oli. Muistan, kuinka vaikuttunut olin Buttonin suorituksista tuolla kaudella.

Myös BMW-Sauber oli valmistajien pisteissä toisena kaudella 2007 voittamatta kilpailua, mutta BAR:in kautta 2004 pidän näistä parempana.


button-bar-2004.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
BMW-Sauberin valmistajien toinen tila kaudella 2007 tuli vain kahdella podiumilla. Nick Heidfeld otti kummatkin podiumit.

Tämä on varmasti myös kaikkien aikojen pienimmällä tuloksilla tullut hopeasija valmistajien sarjassa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3871
Että tuokin Bar Honda on hienon ja yksinkertaisen näköinen. Tosin eipä tuosta pitkään eteenpäin tarvinnut kun härpäkkeiden määrä lisääntyi huikeasti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15024
Liekö BAR-auto kaudelta 2004 kaikkien aikojen paras niistä F1-autoista, joilla ei voitettu kilpailua.

Button ajoi tuolla autolla kymmenen podiumia, ja Satokin yhden podiumin. Button oli myös paalupaikalla Imolassa.

Tuloksena valmistajien hopeaa.

Kausihan oli Ferrarin dominointia, mutta BAR oli ehkä jopa yllättäen tuon kauden toiseksi paras ohi Williamsin, Renaultin ja McLarenin.

Mutta toisinkuin Williams, Renault, ja McLaren, BAR ei voittanut kilpailua.

Mikähän tähän oli syynä. Mahdollisuuksia varmasti oli. Muistan, kuinka vaikuttunut olin Buttonin suorituksista tuolla kaudella.

Myös BMW-Sauber oli valmistajien pisteissä toisena kaudella 2007 voittamatta kilpailua, mutta BAR:in kautta 2004 pidän näistä parempana.


Näytä liitetiedosto 3421
Ei ole, mutta tasoissa kylläkin vuoden 2016 Ferrarin kanssa kun silläkään ei tullut voittoa.

Hyvin moni talli pääsee myös lähelle kuten esimerkiksi vuoden 1996 Benetton jolla oli 10 palkintoa ilman voittoa.

Benetton oli yllättävän monesti juuri sellainen talli millä oli kauteen paljon palkintoja, mutta ei voittoa kauteen.

Välillä sitten palkintoputkiennätyksen tai sen ennätyksen 'pilasi' juuri sopivaan aikaan tullut ainut voitto kauteen kuten esimerkiksi 1993 Schumin Estorilin voitto näin teki.

Sitten oli myös oudon 'kilpailukyvyttömiä' autoja joilla kuitenkin ajettiin palkinnoille hyvin usein kuten vuoden 1991 Ferrarilla millä lopulta oli puolesta kauden kisoista yksi palkinto ilman voittoa.

Ennätyksen teko aiemmin historiallisesti oli vaikeaa kiitos epäluotettavuuden, yleensä vähempien kisamäärien vuoteen (Varakisoja kun vain Bernie olisi uskaltanut käyttää tai joskus tallit itse olisi suostuneet ajamaan niin silloin olisi oltu noin nykytahdissa tai vähän vähäisemmissä kisamäärissä vuoteen.) ja myös vuosien 1958-1978 ajan olleen merkkimestaruuden säännön vuoksi milloin vain parhaiten sijoittuneen eli voiton tai palkinnon saaneen tallin auto huomioitiin pisteissä.

Vuodesta 1979 lähtien on jokainen tallin auto kahtena tai vuosina 1979-1985 olleen säännön mukaan myös kolmena kun niin on ajatettu niin tietenkin on oikeutettu saamaan pisteitä MM-kilvan pistetaulukkoon.

Vuoden 1985 Adelaiden päätteeksi kiellettiin kolmannen auton ajattamiset pisteellisesti huomioiden kisoihin vuodesta 1986 eteenpäin ja vuoden 1991 Adelaiden päätteeksi kiellettiin vain yhden tallin autojen ajattamiset pisteellisesti huomioiden kisoihin vuodesta 1992 eteenpäin.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
901
Että tuokin Bar Honda on hienon ja yksinkertaisen näköinen. Tosin eipä tuosta pitkään eteenpäin tarvinnut kun härpäkkeiden määrä lisääntyi huikeasti.
Sinänsä vaikka tupakkamarkkinoinnin kielto onkin ihan perusteltua, niin kyllä tuolla röökiraha-aikakaudella oli hienoja värityksiä. Mikä ei toki ole sinänsä ihme, kun kansainväliset miljardibisnekset kilpailevat keskenään käytännössä samanlaisilla, vieläpä myrkyllisillä, tuotteilla, niin ainoa tai ainakin ylivoimaisesti paras ja helpoin tapa erottua on markkinointi, mihin kuuluu myös graafinen ilme, mitä luomaan on varmasti palkattu isolla rahalla leegio alansa parhaita osaajia.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Voisin Aston Martinia verrata enemmän jopa BAR:n 2003-04 väliseen kehitykseen sillä sekin off-season oli kuitenkin sellainen, milloin ei kai nähty mitään suurempia sääntömuutoksia. Toisin kuin 2008-09 välissä, jolloin saattoi helposti olettaakin voimasuhteiden muutoksia.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3507
Liekö BAR-auto kaudelta 2004 kaikkien aikojen paras niistä F1-autoista, joilla ei voitettu kilpailua.
Hyvän näköinen auto se ainakin oli. Tuossa vaiheessa autot olivat taas saaneet mukavasti pehmeyttä muotoihin, mutta sieniä ei vielä kasvanut katteista.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Voisin Aston Martinia verrata enemmän jopa BAR:n 2003-04 väliseen kehitykseen sillä sekin off-season oli kuitenkin sellainen, milloin ei kai nähty mitään suurempia sääntömuutoksia. Toisin kuin 2008-09 välissä, jolloin saattoi helposti olettaakin voimasuhteiden muutoksia.
Tämäkin hyvä vertailu.

Alonso kuitenkin myös verrannut Aston Martinin kehitystä Hondan/Brawnin vastaavaan kaudella 2009.

Joskus tullut pohdittua, että liekö olisi tiimi voittanut mestaruudet kaudella 2009, jos olisi pysynyt Hondana? Miten paljon Mercedeksen moottorit auttoivat tiimiä tuolloin?

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Koko talli olisi kaatunut ilman Brawnin ostoa ja Buttonin ja Barrichellon urat olisivat päättyneet ennen aikojaan. Autohan oli käytännössä valmis, sillä Honda aloitti valmistautumisen vuoden 2009 sääntömuutoksiin jo pari vuotta aikaisemmin. Brawn GP sai myös paljon etua tupladiffusorin käytöstä.

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/de98ba3a-0a12-4c32-9a13-5b562c120a7e
Tuhkimotarina tämä. F1-maailman suurin ihme, jota kiva muistella edelleen
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Erittäin mielenkiintoinen artikkeli yllättävistä kauden aloituksista.

Ja koska Melbourne oli pitkään ensimmäinen kisa kaudessa, monissa käsitellään myös Melbournen tapahtumia.

Kaudella 1997 McLaren sai hopeavärityksen, Silver-Arrow, ja Mercedes vaati, että Hopeanuoliksi tiimiä saisi kutsua vasta voiton jälkeen. Coulthard voittikin sitten heti avauksessa Melbournessa.

Kun Mercedes tuli omalla tehdas-tiimillään Kaudella 2010 mukaan, oli radalla muutaman kauden ajan neljä hopeanuolta.

https://the-race.com/formula-1/our-10-favourite-f1-season-opener-surprises/
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2516
Kaudella 1997 McLaren sai hopeavärityksen, Silver-Arrow, ja Mercedes vaati, että Hopeanuoliksi tiimiä saisi kutsua vasta voiton jälkeen. Coulthard voittikin sitten heti avauksessa Melbournessa.
Tässä 1997 Melbournen kisassa oli varmaan yksi isoimmista eroista paalupaikan ja muun gridin välillä, kun Jaska vei paalun yli 1,7 sekunnin erolla Frentzeniin, Schumacherin jäädessä jo yli 2 sekuntia.

Tämä ylivoima huomioiden oli suoranainen ihme että Schumi ja Ferrari onnistuivat MM-taiston hilaamaan ihan kauden päätökseen asti. Toki silloin Fioranoa kierrettiinkin yötä päivää - sääli ettei sama onnistu sääntöjen puitteissa nykypäivänä Red Bullin ylivoiman kuromisessa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Voi kyllä sanoa, että Villeneuven paalukierros oli silloin poikkeuksellinen. Tuon kisan lisäksi Argentiinassa ero parhaaseen ei-Williamsiin oli sekunti, vastaavasti Frentzen jäi yli sekunnin tuon lisäksi vain Spassa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Voi kyllä sanoa, että Villeneuven paalukierros oli silloin poikkeuksellinen. Tuon kisan lisäksi Argentiinassa ero parhaaseen ei-Williamsiin oli sekunti, vastaavasti Frentzen jäi yli sekunnin tuon lisäksi vain Spassa.
Mikähän lienee syynä siihen, että nykyään aika-ajojen kärkikymmenikkö on helposti parin kymmenyksen sisällä kaikki.

Kun taas juuri 1990-luvulla erot olivat paljon suuremmat, ja jopa aika-ajojen ykkösen ja kakkosen välillä saattoi olla puolesta sekunnista jopa lähes sekuntiin ero?

Mika Häkkinen esimerkiksi veti usein Coulthardiin sen puolen sekunnin eron aika-ajoissa, ja silti kummatkin olivat sijalla yksi ja kaksi.

Olikohan tuolloin autot vaikeammin ajettavia ja rajoille pääseminen oli vaikeampaa? Nykyään sitten rajoille pääseminen onnistuu lähes kaikilta ? Vai mikä lienee syynä
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Kaudella 2001 F1-sarjaan saapui neljä uutta kuljettajaa, Räikkönen, Alonso, Montoya ja Bernoldi. Näistä Montoyaa, Räikköstä ja Alonsoa pidettiin jo tuolloin lahjakkuuksina.

Siinä, mistä Alonsosta ja Räikkösestä kasvoi maailmanmestareita, Montoyan ura katkesi suhteellisen lyhyesti jo kesken kauden 2006.

F1- uraan mahtui seitsemän voittoa, joista neljä tuli Williamsilla ja kolme McLarenilla.

Tämä oli kuitenkin vähän siihen nähden, mitä monet odottivat Montoyalta. Hänen piti olla Michael Schumacherin kukistaja.

Mitä yleisesti ajattelette Montoyasta? Oliko mies maailmanmestaruuden arvoinen kuljettaja?

Tässä mielenkiintoinen artikkeli Montoyasta.

https://the-race.com/formula-1/mark-hughes-why-montoya-and-mclaren-never-worked-in-f1/
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4366
Mun meielstä Motoya ei koskaan panostanut F1:ssä niin paljoa kuin laji olisi vaatinut, tuli vähän soitellen sotaan jenkkimeiningillä gridille. Fysiikkaan olisi pitänut panostaa vrt. muut paljon enemmän. Ralf kuitenkin tallikaverina pystyi napsimaan voittoja joten auto oli kilpailykykyinen. BMW luotettavuus ensimmäisinä vuosina oli niin ja näin, voimaa kyllä löytyi joka tuotti hyviä aika-ajo tuloksia.
 
Ylös