F1-Uutisia 2023

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Saa nähdä, käykö näin. Jos käy, niin tässähän voi käydä Red Bullille vielä ohraisesti. Nyt alkukaudesta pakko saada voittoja ja pisteitä.
Ihanpa samalla tavalla Mersun ja Ferrarin kiintiöt ovat laskeneet tälle kaudelle. Aston Martin sijoittui MM-sarjassa häntäpäähän, joten heiltä kehitysaikaa ei ole vähennetty lainkaan.

Vähennys koskee sekä oikean tuulitunnelin käyttöä että supertietokoneilla suoritettavaa simuloitua kehitystä.

wind tunnel allocations.jpeg
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4986
Sijainti
Vantaa
Minä veikkaan, että Red Bullin etumatka kestää koko kauden. Hyviä vertailukohtia voisivat olla esim. 1998 sekä 2009, jolloin yksi talli oli ylivoimainen alkukaudesta. Yksi talli otti molempina vuosina kovasti kiinni, mutta ei ihan riittänyt.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
Asiantuntija valaa uskoa siihen, että muut tiimit, Aston Martin etunenässä, ottavat Red Bullin kiinni kauden loppuvaiheilla.

Tämä perustuu siihen, että Red Bullilla on niin vähän tuulitunneliaikaa.

https://www.suomif1.com/2023/04/asiantuntija-uskoo-red-bullin-rajoitusten-tulevan-vastaan-ovat-jo-huolissaan-mikali-he-loytavat-vielakin-sekunnin/
CMD ja tuulitunneli aikojen leikkaus iskee pahiten ensivuoden autoon, koska sen simulointiin ai ole läheskään sitä vertaa aikaa mitä tän vuoden autoon on ollut
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5123
Ennemmin istuisin kaktuksen päälle kuin katsoisin sprinttikisan sprinttiaika-ajoa .
Siihen vielä kaatosadetta viikonlopun ainoaan vapaisiin harkkoihin niin kaikki lähtevät säkki päässä kisaviikonloppuun ilman testejä. Pakka sekaisin. Avot!
 
Viimeksi muokattu:

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3520
CMD ja tuulitunneli aikojen leikkaus iskee pahiten ensivuoden autoon, koska sen simulointiin ai ole läheskään sitä vertaa aikaa mitä tän vuoden autoon on ollut
Newey suunnittelee ilman tuulitunneliakin paremman auton kuin kilpailijat tunnelilla ja CFD:llä. Eikä tuo prosentuaalinen ero lähimpiin kilpailijoihin nyt niin dramaattinen ole.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4369
Newey suunnittelee ilman tuulitunneliakin paremman auton kuin kilpailijat tunnelilla ja CFD:llä. Eikä tuo prosentuaalinen ero lähimpiin kilpailijoihin nyt niin dramaattinen ole.
Toiseksi, aerosäännöt ei juurikaan muutu ensikaudeksi. Muilla riittää työtä jo siinä että saavat RB kiinni jos edes...

On se Newey welho.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Siihen vielä kaatosadetta viikonlopun ainoaan vapaisiin harkkoihin niin kaikki lähtevät säkki päässä kisaviikonloppuun ilman testejä. Pakka sekaisin. Avot!
Olisi more sustainable arpoa gridi suoraan ja jättää turhat pakokaasubrömistelyt väliin. Siihenhän tässä kaikella säätämisellä pyritään muutenkin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4244
sprinttikisan aika ajoihin yhen yrityksen systeemi. kaikki ajaa harjoitusten aikojen mukaan vuorollaan.
Tollanen systeemihän oli aikanaan käytössä ja oli aika katastrofi, varsinkin kun olosuhteet muuttuivat kesken kaiken. Järjestys tuli pisteiden pohjalta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9589
Sijainti
Helsinki
Olisi more sustainable arpoa gridi suoraan ja jättää turhat pakokaasubrömistelyt väliin. Siihenhän tässä kaikella säätämisellä pyritään muutenkin.
Eli aika-ajojen peruuntuessa käytetään nascar-systeemiä ja lähetään kisaan pistetilanteen mukaan.

Mielummin kopioisin motgp:n aika-ajon.
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5485
Tollanen systeemihän oli aikanaan käytössä ja oli aika katastrofi, varsinkin kun olosuhteet muuttuivat kesken kaiken. Järjestys tuli pisteiden pohjalta.
Edellisen kisan järjestyksen mukaan
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4244
Edellisen kisan järjestyksen mukaan
Niin taisikin olla. Ja ekoina radalle menevät ei järjestäen pystyneet likaisella radalla mihinkään, vaan joutuivat radan putsaushommiin takana tulijoille. Taisi olla vaan vuoden käytössä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5485
Niin taisikin olla. Ja ekoina radalle menevät ei järjestäen pystyneet likaisella radalla mihinkään, vaan joutuivat radan putsaushommiin takana tulijoille. Taisi olla vaan vuoden käytössä.
Ja kukaan ei halunut keskeyttää kisassa, jottei joutuisi ekana radalle.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1431
Niin taisikin olla. Ja ekoina radalle menevät ei järjestäen pystyneet likaisella radalla mihinkään, vaan joutuivat radan putsaushommiin takana tulijoille. Taisi olla vaan vuoden käytössä.
Oma muistikuvani on sellainen, että vain kerran tai pari olosuhteet tekivät aika-ajoista epäoikeudenmukaisen. Itse tykkäsin systeemistä kun siinä pystyi näkemään jokaisen kuljettajan kierroksen alusta loppuun. Radan likaisuuden pystyisi välttämään siten jos ajettaisiin vaikka 20 min harjoitus juuri ennen aika-ajon alkua.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4244
Oma muistikuvani on sellainen, että vain kerran tai pari olosuhteet tekivät aika-ajoista epäoikeudenmukaisen. Itse tykkäsin systeemistä kun siinä pystyi näkemään jokaisen kuljettajan kierroksen alusta loppuun. Radan likaisuuden pystyisi välttämään siten jos ajettaisiin vaikka 20 min harjoitus juuri ennen aika-ajon alkua.
Se harjoitus suoraan alle kyllä ratkaisisi tuon likaisuuden
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
998
Radan likaisuuden pystyisi välttämään siten jos ajettaisiin vaikka 20 min harjoitus juuri ennen aika-ajon alkua.
Tähän saisi ympättyä hieman taktista peliä, kun joku kävisi kolaamassa esim. Verstappenin ulos juuri harjoituksen lopussa ja autoa ei ehdittäisi parsia kasaan aika-ajoon.
 
Ylös