Formula 1 - 2023 - 4 - Azerbaidžanin GP

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ei nyt kannata liioitella sen DRS-alueen lyhentämisen vaikutusta. Aluetta lyhennettiin sata metriä, mikä on yli 300 km/h:n vauhdissa yhden sekunnin ajanjakso. Olisiko yksi sekunti enemmän DRS:ää lisännyt ohisiirtymisten määrää? Enpä ole aivan varma.
Kyllä siellä oli monta tilannetta, jossa olisi päästy yrittämään ohitusta. Useampia tilanteita oli ns. lähellä ohitusyritystä.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3506
Ei nyt kannata liioitella sen DRS-alueen lyhentämisen vaikutusta. Aluetta lyhennettiin sata metriä, mikä on yli 300 km/h:n vauhdissa yhden sekunnin ajanjakso. Olisiko yksi sekunti enemmän DRS:ää lisännyt ohisiirtymisten määrää? Enpä ole aivan varma.
Kyllä sekunnissa mennään monta metriä ohi siipi avoinna.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5651
Kyllä sekunnissa mennään monta metriä ohi siipi avoinna.
No jos ero huipuissa on 20 km/h, niin se tarkoittaa noin viiden metrin matkaa eli yhtä auton mittaa. Jotain tuota luokkaa kai sen DRS:n vaikutus yleensä on ollut.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5651
Miksi se lyhennettiin, jossei vaikutusta?
Tuossahan nuo numerot oli viestisi yläpuolella. Viime vuonna nähtiin yhtä monta ohitusta ja kaksi vuotta takaperin myös about sama määrä. Jos tästä DRS-roskasta halutaan ikinä eroon, niin ensimmäinen vaihe varmaan onkin juuri DRS-suorien karsiminen ja lyhentäminen.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
Aika monelta meni ohi Leclercin ja Verstappenin podium jakkaroiden kanssa sekoilu, kun vähän mainintoja aiheesta
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5463
Tuossahan nuo numerot oli viestisi yläpuolella. Viime vuonna nähtiin yhtä monta ohitusta ja kaksi vuotta takaperin myös about sama määrä. Jos tästä DRS-roskasta halutaan ikinä eroon, niin ensimmäinen vaihe varmaan onkin juuri DRS-suorien karsiminen ja lyhentäminen.
Miksi joku haluaisi eroon DRS:stä? Unilääkkeeksikö?
En ole mitään tilastoa nähnyt, että ohitukset olisivat viime vuosina kasvaneet.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3506
Miksi joku haluaisi eroon DRS:stä? Unilääkkeeksikö?
En ole mitään tilastoa nähnyt, että ohitukset olisivat viime vuosina kasvaneet.
Eipä nuo drs ohitukset kovin jännittäviä ole. Jännittävämpää olisi esim. se, että hitaammatkin autot voisivat voittaa kisoja.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5463
Eipä nuo drs ohitukset kovin jännittäviä ole. Jännittävämpää olisi esim. se, että hitaammatkin autot voisivat voittaa kisoja.
:sleep:
Minulle riittää yksi Monaco ja Hungaroring kaudessa. Noista ei kisa paljoa tylsemmäksi tule.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3506
:sleep:
Minulle riittää yksi Monaco ja Hungaroring kaudessa. Noista ei kisa paljoa tylsemmäksi tule.
Minä joudun pitämään tuolin reunasta kiinni ihan jonoajelua katsellessakin. Onhan se kurjaa kun kisat menee pilalle Trulli-junassa, mutta ainakin se herättää tunteita enemmän kuin nämä siipi auki ohiajot.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5463
Minä joudun pitämään tuolin reunasta kiinni ihan jonoajelua katsellessakin. Onhan se kurjaa kun kisat menee pilalle Trulli-junassa, mutta ainakin se herättää tunteita enemmän kuin nämä siipi auki ohiajot.
Minulla ei. Onneksi tarjolla on jokaiselle jotakin. Kyllä Spa on itselle SE kisa.
 

Demon Hiili

Well-known member
Liittynyt
26.8.2009
Viestit
163
:sleep:
Minulle riittää yksi Monaco ja Hungaroring kaudessa. Noista ei kisa paljoa tylsemmäksi tule.
Unkarin kisat nyt on parasta katsottavaa ollut viime vuosina, toki aina joku huono vuosi on mukana ollut, minkä perusteella jengi päättää että aina on huono kisa, mutta harvalla radalla joutuu ohitusta rakentamaan niin huolella kuin Unkarissa ja se on kyllä parasta viihdettä ja ketkä siellä onnistuu ohittelemaan, on kyllä kovia rattimiehiä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9576
Sijainti
Helsinki
Avattavaan siipeen pitäisi tehdä tarkennuksia sääntöön tai jopa tehdä standardiosia, jolla saataisiin edes hiukan tasattua siitä saatavaa hyötyä. Parhaat suunnittelija saisivat sitten yrittää ottaa annetuista osista kaikki hyöty irti ja vähemmän taitavat junnaisi perässä.

Myös toinen miettimisen arvoinen sääntö voisi olla yhden kisan armahdus eli mukaan lasketaan vain n-1 kisan pisteet. Näin jokaisella on varaa epäonnistua ainakin kerran ja se saattaisi lisätä riskinottamista. Tai sitten riski siirretäisiin tekniselle puolelle.
1) IMO DRS:n ja takasiiven pitäisi olla standardoituja, eikä niihin saisi mitään säätöjä tehdä, paitsi ratakohtaisesti.

2) Eli palattaisiin pre-1991 pistejärjestelmän kaltaiseen, jossa kuski sai pudottaa pisteistään heikomman kisan pois.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
1) IMO DRS:n ja takasiiven pitäisi olla standardoituja, eikä niihin saisi mitään säätöjä tehdä, paitsi ratakohtaisesti.

2) Eli palattaisiin pre-1991 pistejärjestelmän kaltaiseen, jossa kuski sai pudottaa pisteistään heikomman kisan pois.
1) Jees. Stanusiipi olisi hyvä. Tarkoitinkin, että muuta autoa muotoilemalla ja pohjan diffusoria muuttamalla olisi otettava se hyöty siivestä mitä saa.

2) Kyllä. Kummasin pistelaskussa on puolensa sekä hyvässä että pahassa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5463
Unkarin kisat nyt on parasta katsottavaa ollut viime vuosina, toki aina joku huono vuosi on mukana ollut, minkä perusteella jengi päättää että aina on huono kisa, mutta harvalla radalla joutuu ohitusta rakentamaan niin huolella kuin Unkarissa ja se on kyllä parasta viihdettä ja ketkä siellä onnistuu ohittelemaan, on kyllä kovia rattimiehiä.
😂 Joo, yleensä saa rakentaa sitä ohitusta kilpailun verran ja jää vielä tekemättä.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1424
Unkarin kisat nyt on parasta katsottavaa ollut viime vuosina, toki aina joku huono vuosi on mukana ollut, minkä perusteella jengi päättää että aina on huono kisa, mutta harvalla radalla joutuu ohitusta rakentamaan niin huolella kuin Unkarissa ja se on kyllä parasta viihdettä ja ketkä siellä onnistuu ohittelemaan, on kyllä kovia rattimiehiä.
Kyllä, etenkin radan ensimmäiset mutkat lyhyine ”välisuorineen” ovat tarjonneet varsin viihdyttäviä ohituksia ja ohitusyrityksiä. Unkarin radalla ohituksissa täytyy olla juonikkuutta.
 
Ylös