Formula 1 - 2023 - 9 - Kanadan GP

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Lähtötilanne huomioiden Bottaksella ja Alfalla oli kaksi vaihtoehtoa pistesijoille nousemiseksi. Joko ohitella vimmatusti tai nousta erilaisen taktiikan turvin. Valitsivat jälkimmäisen ja se onnistui.
Tällä asialla ei ole kuitenkaan mitään tekemistä Russellin lapsellisen mokan ja sen tuoman turva-auton kanssa. Alfan ja Valen taktiikka oli erilainen kuin valtaosalla muilla. Se oli sitä jo lähdössä. Ferrari myös oli eri taktiikalla, vaikka lähtikin samalla nakilla kuin valtaosa muista autoista. He itsepintaisesti pitivät kiinni suunnitelmastaan ja se yllättäen toimi osan kovista epäilyistä ja toiveista huolimatta. Ferrari olisi todennäköisesti ollut huomattavasti huonommilla sijoilla kisassa, jossa ei olisi tullut turva-autoa. Elleivät he olisi pystyneet pitämään riittävän kovaa kyytiä kuluneilla mediumeilla. Ehkä Ferkussa oli sitten pienempi rengaskulutus kuin muissa kärkitiimien autoissa?
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1399
Tällä asialla ei ole kuitenkaan mitään tekemistä Russellin lapsellisen mokan ja sen tuoman turva-auton kanssa. Alfan ja Valen taktiikka oli erilainen kuin valtaosalla muilla. Se oli sitä jo lähdössä. Ferrari myös oli eri taktiikalla, vaikka lähtikin samalla nakilla kuin valtaosa muista autoista. He itsepintaisesti pitivät kiinni suunnitelmastaan ja se yllättäen toimi osan kovista epäilyistä ja toiveista huolimatta. Ferrari olisi todennäköisesti ollut huomattavasti huonommilla sijoilla kisassa, jossa ei olisi tullut turva-autoa. Elleivät he olisi pystyneet pitämään riittävän kovaa kyytiä kuluneilla mediumeilla. Ehkä Ferkussa oli sitten pienempi rengaskulutus kuin muissa kärkitiimien autoissa?
Mikä olikaan se perimmäinen asia mistä nyt vänkäät?
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mikä olikaan se perimmäinen asia mistä nyt vänkäät?
Vänkäämiseen tarvitaan aina kaksi ja toinen niistä olet sinä.

Huono on sulla muisti. Itse aloit väittämään, että Russellin lapsellisen alokasmaisen seinäänajon aiheuttama turva-autojakso auttoi Valtteria paremmille sijoituksille, kun F1-fani82 oli sanonut päinvastaisen mielipiteensä. Sitten keskustelimme taktiikoista. Siinä on tämän jarnan alkulähde.

Edelleenkin totuus on se, ettei Alfa tehnyt taktiikkansa Russellin moka mielessään, vaan heillä oli muu suunnitelma. Voi olla, että siellä toivottiin turva-autoa ja hardit antoivat siihen luonnollisesti suuremman ikkunan kuin Meediumit tai softit. Kuten jo selitin aiemmin, niin Valen kohdalla turva-auto tuli ehkä hiukan liian aikaisin optimaalisen suunnitelmaan verrattuna. Tai sitten ei tullut. Mehän emme voi totuutta tietää emmekä sitä monenko pysähdyksen taktiikalla useimmat muut tallit olivat. Suurella todennäköisyydellä Alfa oli joka tapauksessa yhden pysähdyksen taktiilla.

Tästä lähtökohdasta voimme siis tehdä johtopäätöksen, että mikäli useimmat muut olivat kahden stopin taktiikalla, niin he saivat ilmaisen stopin ja Vale hävisi. Jos muut taasen olisivat olleet yhdellä stopilla hekin, niin sitten tilanne muuttuu huomattavasti ja Vale joko voitti tai sitten ei. Kuten itse sanoit, niin Mäkki otti Landon sisään toiselle stopille ennen Valen ekaa stoppia, joten on aika hankala epäillä ainakaan heidän yrittäneen yhden stopin kisaa - > ilmainen stoppi turva-auton aikana.

Prove me wrong ja perustele oma kantasi äläkä lapsellisesti yritä korottaa itseäsi väittelyn yläpuolelle.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1399
Vänkäämiseen tarvitaan aina kaksi ja toinen niistä olet sinä.

Huono on sulla muisti. Itse aloit väittämään, että Russellin lapsellisen alokasmaisen seinäänajon aiheuttama turva-autojakso auttoi Valtteria paremmille sijoituksille, kun F1-fani82 oli sanonut päinvastaisen mielipiteensä. Sitten keskustelimme taktiikoista. Siinä on tämän jarnan alkulähde.

Edelleenkin totuus on se, ettei Alfa tehnyt taktiikkansa Russellin moka mielessään, vaan heillä oli muu suunnitelma. Voi olla, että siellä toivottiin turva-autoa ja hardit antoivat siihen luonnollisesti suuremman ikkunan kuin Meediumit tai softit. Kuten jo selitin aiemmin, niin Valen kohdalla turva-auto tuli ehkä hiukan liian aikaisin optimaalisen suunnitelmaan verrattuna. Tai sitten ei tullut. Mehän emme voi totuutta tietää emmekä sitä monenko pysähdyksen taktiikalla useimmat muut tallit olivat. Suurella todennäköisyydellä Alfa oli joka tapauksessa yhden pysähdyksen taktiilla.

Tästä lähtökohdasta voimme siis tehdä johtopäätöksen, että mikäli useimmat muut olivat kahden stopin taktiikalla, niin he saivat ilmaisen stopin ja Vale hävisi. Jos muut taasen olisivat olleet yhdellä stopilla hekin, niin sitten tilanne muuttuu huomattavasti ja Vale joko voitti tai sitten ei. Kuten itse sanoit, niin Mäkki otti Landon sisään toiselle stopille ennen Valen ekaa stoppia, joten on aika hankala epäillä ainakaan heidän yrittäneen yhden stopin kisaa - > ilmainen stoppi turva-auton aikana.

Prove me wrong ja perustele oma kantasi äläkä lapsellisesti yritä korottaa itseäsi väittelyn yläpuolelle.
Olen sanonut jo näkemykseni, mutta kertaan vielä selkeyden vuoksi. Aika-ajon jälkeen Bottas oli kaukana pistesijoista, joten jollain tapaa ylöspäin oli noustava. Lähtökohtaisesti sijoitusta voi parantaa ohittelemalla radalla tai onnistuneen taktiikan turvin varikkokäyntien yhteydessä. Bottas tiimeineen valitsi valtavirrasta poikkeavan taktiikan ja myös valitsivat pysyä radalla kun Russell täräytti seinään ja turva-auto tuli radalle. Bottas nousi turva-auton myötä sijoituksissa monta sijaa ja turva-auton jälkeen Bottaksen Alfan renkaissa oli vielä hyvin pintaa kilpailukykyisten kierrosaikojen tekemiseen reilusti yli kahdenkymmenen kierroksen ajan. Näin ollen näen, että Bottakselle valittu taktiikka toimi varsin hyvin ja nousun tulosliuskalla mitä suurimmilta osin mahdollisti turva-autotilanteen ajoittuminen suotuisasti.

Haluan myös sanoa, että sinulla on oikeus nähdä Bottaksen sijoituksen merkittävä nousu tappiona ja pitää näkemyksestäsi kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4168
Edelleen ihmetyttää ne Ferkun tiedotukset Lerkille, että Sainz ei haasta. Mikä lie ollut syynä moisiin tiedotuksiin, kun oikein mitään Lerkillä ei ollut tehtävissä, kuin ajella omalla sijallaan.

Sainz pysyi omaan silmään suht helposti Lerkin vauhdissa. Hieman piti eroa, että ei ole turbulenssissa, mutta siinä muutaman sekunnin päässä pysytteli koko ajan.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3438
Edelleen ihmetyttää ne Ferkun tiedotukset Lerkille, että Sainz ei haasta. Mikä lie ollut syynä moisiin tiedotuksiin, kun oikein mitään Lerkillä ei ollut tehtävissä, kuin ajella omalla sijallaan.

Sainz pysyi omaan silmään suht helposti Lerkin vauhdissa. Hieman piti eroa, että ei ole turbulenssissa, mutta siinä muutaman sekunnin päässä pysytteli koko ajan.
Helpottaa keskittymistä kovaa ajamiseen, kun ei tarvitse miettiä takaa tulevaa uhkaa. Taktiikka toimi tällä kertaa.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2772
^ en nyt oikein mitään ihmeellistä tuossa näe. Ihan normaalia kommunikointia ja antoi Leclercille rauhan keskittyä siihen omaan stinttiinsä, ilman että tarvitsee kyttäillä mitä peileissä tapahtuu

E. Hidas.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Olen sanonut jo näkemykseni, mutta kertaan vielä selkeyden vuoksi. Aika-ajon jälkeen Bottas oli kaukana pistesijoista, joten jollain tapaa ylöspäin oli noustava. Lähtökohtaisesti sijoitusta voi parantaa ohittelemalla radalla tai onnistuneen taktiikan turvin varikkokäyntien yhteydessä. Bottas tiimeineen valitsi valtavirrasta poikkeavan taktiikan ja myös valitsivat pysyä radalla kun Russell täräytti seinään ja turva-auto tuli radalle. Bottas nousi turva-auton myötä sijoituksissa monta sijaa ja turva-auton jälkeen Bottaksen Alfan renkaissa oli vielä hyvin pintaa kilpailukykyisten kierrosaikojen tekemiseen reilusti yli kahdenkymmenen kierroksen ajan. Näin ollen näen, että Bottakselle valittu taktiikka toimi varsin hyvin ja nousun tulosliuskalla mitä suurimmilta osin mahdollisti turva-autotilanteen ajoittuminen suotuisasti.

Haluan myös sanoa, että sinulla on oikeus nähdä Bottaksen sijoituksen merkittävä nousu tappiona ja pitää näkemyksestäsi kiinni.
Missä kohtaa sanon Valtterin nousun olleen tappio? Luetun ymmärtämisessä vikaa? Muuten hyvä. Pidetään tästä kiinni. 👍
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4188
On kyllä omasta mielestäni huvittavaakin, että huipputiimissä ajaa Lance Strollin kaltainen kuljettaja.

Siinä, missä tiimin toinen kuski on jatkuvasti podiumeilla, Stroll on taistelemassa jämäpisteistä.

Kuitenkin auto taitaa olla jopa toiseksi paras heti Red Bullin jälkeen. Tai ainakin Mercedeksen tasolla.

Ainostaan, kun tiimin pomo on Lawrence, niin Lancea katsotaan. Muuten potkut olisi tosiasia.

Voi jopa olla, että tämän takia Aston Martin jää tiimitaistelussa Mercedeksen, ehkä Ferrarinkin, jalkoihin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4168
Helpottaa keskittymistä kovaa ajamiseen, kun ei tarvitse miettiä takaa tulevaa uhkaa. Taktiikka toimi tällä kertaa.
Joo, hyvin voi olla ja hyvin todennäköisesti onkin, mutta silti aika harvoin ihan tuollaisia toistuvia tiedoituksia kuulee.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5366
Helppoa näin jälkikäteen viisastella, varsinkin kun on katsonut kisan. Alfalla eikä toivottavasti kenelläkään muullakaan ollut tietoa Russellin lapsellisesta mokasta, joka aiheutti turva-autoepisodin. Sitäkään emme tiedä miten kisa olisi mennyt ilman Russellin lapsellisen alokasmaista mokaa, mutta sitähän onkin kiva tässä pohtia. Hardeilla aloitettaessa on suurempi ikkuna safetycarille kuin pehmeämmillä renkailla. Nyt oltiin just siinä rajalla, kun osa oli jo vaihtanut mediumit pois. Jos Russellin alokasmainen moka olisi tullut 15-20 kierrosta myöhemmin, niin se vasta olisi satanut kovien miesten laariin, siis kovilla lähteneiden tarkoitan. Silloin suurin osa olisi jo joutuneet vaihtamaan mediumit hardeihin. Silloin nämä olisivat ehkä menneet yhdellä stopilla. Tai sitten eivät. You never know...
Jäi epäselväksi oliko Russellin moka lapsellinen vai alokasmainen? 🤔
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Onkohan Alfa Romeo herkkä auto? Tällä kaudella Bottas ollut parissa kisassa hidas, kun lattia ollut rikki. Zhou oli Kanadassa hitain auto, tai ainakin yksi hitaammista ilman mitään ongelmaa. Edellisessä kisassa Zhou esitti ehjällä autolla ihan hyvää vauhtia. Olisiko Alfassa joku perustava laatua oleva haaste, että auto toimii tai ei. Muilla tuntuu olevan hiukan laajempaa ikkunaa. Toki päivitysten myötä vauhti näyttää kohentuneen. Ongelma näyttää olevan aika-ajot, ne kun saavat kohdilleen niin pisteitä alkaa tulemaan. Jos Montrealissa olisi ohittaminen ollut Barcelonan tasoa, Bottaksella olisi ollut mahdollisuuksia taistella P7.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5366
Onkohan Alfa Romeo herkkä auto? Tällä kaudella Bottas ollut parissa kisassa hidas, kun lattia ollut rikki. Zhou oli Kanadassa hitain auto, tai ainakin yksi hitaammista ilman mitään ongelmaa. Edellisessä kisassa Zhou esitti ehjällä autolla ihan hyvää vauhtia. Olisiko Alfassa joku perustava laatua oleva haaste, että auto toimii tai ei. Muilla tuntuu olevan hiukan laajempaa ikkunaa. Toki päivitysten myötä vauhti näyttää kohentuneen. Ongelma näyttää olevan aika-ajot, ne kun saavat kohdilleen niin pisteitä alkaa tulemaan. Jos Montrealissa olisi ohittaminen ollut Barcelonan tasoa, Bottaksella olisi ollut mahdollisuuksia taistella P7.
F1-forumin mukaan kyseessä on kuljettajan vauhdin häviäminen eli ns. Keskikauden taantuma.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6147
Zhoulla oli todennäköisesti säädöt hukassa. Muuten olisi ollut Valtteria nopeampi. Muistetaan kuitenkin se, että kuskin suoritustaso on jatkuvasti täydet 100%, eikä siinä ole vaihtelua kuten muissa urheilulajeissa.
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Onkohan Alfa Romeo herkkä auto? Tällä kaudella Bottas ollut parissa kisassa hidas, kun lattia ollut rikki. Zhou oli Kanadassa hitain auto, tai ainakin yksi hitaammista ilman mitään ongelmaa. Edellisessä kisassa Zhou esitti ehjällä autolla ihan hyvää vauhtia. Olisiko Alfassa joku perustava laatua oleva haaste, että auto toimii tai ei. Muilla tuntuu olevan hiukan laajempaa ikkunaa. Toki päivitysten myötä vauhti näyttää kohentuneen. Ongelma näyttää olevan aika-ajot, ne kun saavat kohdilleen niin pisteitä alkaa tulemaan. Jos Montrealissa olisi ohittaminen ollut Barcelonan tasoa, Bottaksella olisi ollut mahdollisuuksia taistella P7.
Taitaa olla todella herkkä auto. Auton vaikeus muistuttaa jossain määrin viime kauden McLarenia, erityisesti Ricciardon kohdalla. Vaikuttaa hieman siltä, että yhdessä sessiossa mennään oikeaan suuntaan ja seuraavan alkaessa jokin mystinen asia on muuttunut ja auto ei toimi ollenkaan siten kuin se toimi esimerkiksi edellisenä päivänä. Myöskään kisaviikonloput eivät näytä olevan verrannollisia toisiinsa. Luulisi, että kun aletaan löytämään oikeita säätöjä ja asioita, niin niistä voisi jatkaa, mutta Alfa vaikuttaa joka viikonloppu palaavan ns. nollatilanteeseen. Tällä hetkellä vaikuttaa täysin arpomiselta kulkeeko auto kuin juna raiteillaan vain ajetaanko rallia moottoroiduilla ostoskärryillä. Toki keskipakka on tasainen ja ero sen välillä ajetaanko hännillä vai pisteillä ei ole kovin suuri, joten pienetkin heitot näkyvät isona pudotuksena tai nousuna tuloslistalla. Toivottavasti auto saataisiin tasaisemmin suorittavaksi ja johdonmukaisemmaksi.
 
Ylös