Joo, vähän tuli mieleen Uuden-Seelannin tiet, mutta metsässä ja enemmän nöölejä. Toki ollaan melkein lähellä Suomessa, mutta ei kuitenkaan.https://dirtfish.com/rally/erc/swedish-erc-round-hailed-as-better-than-finland/
Pakko sanoa kyllä että itselläkin kävi mielessä viikonlopun aikana, että tämä sopisi MM-sarjaankin, mutta sitten tajusin sen tarkoittavan Jyskälän vaihtumista Tunturiin tai muuhun talvikisaan.
Jyskälä on nykyisellään jotenkin polarisoitunut tosi kovavauhtisiin ja todella pieniin teihin, Ruotsissa taas ajettiin sellaista kovapohjaista mutta kapeaa ja teknistä, mikä on varmasti rallikuskien mieleen.
Mun mielestä Ruotsissa oli vähemmän camberia kuin Suomessa, U-Seelannista puhumattakaan.Joo, vähän tuli mieleen Uuden-Seelannin tiet, mutta metsässä ja enemmän nöölejä. Toki ollaan melkein lähellä Suomessa, mutta ei kuitenkaan.
Hyvä myös muistaa, että Ruotsissa ajettiin nyt lyhyt EM-ralli. Esimerkiksi Västilästä ja Ehikistä saisi vastaavat 8-15 km pätkät joissa on pelkkää kääntyilevää isoa tietä, mutta jos halutaan tehdä 20 km pätkä MM-ralliin, johon pitää mahtua reilusti jengiä penkalle, pitää ottaa vähän suorempia osuuksia ja/tai pikkutietä mukaan.Suomestakin tämänlaista tietä löytyy kyllä, mutta enemmän Etelä-Suomesta minusta. Tietysti tuollaista identtistä ei millään löydy ja Jyskälä on tosiaan pitkältä tuota mitä sanoit. Siltikin sellaista enemmän flowmaista valtion saveakin olisi Jyväskylä-Tampere välillä, esim. Ouninpohja, Pirttikulma, Viitapohja. Mutta tosiaan kyytiaspekti on ongelma nykylaitteille ja ovat tosiaan pykälän pari näitä Ruotsin teitä vauhdikkaampia ja "suorempia".
Mutta tosiaan kyllä noita kääntyvämpiä ja jouheempia teitä sinänsä Jkl-Tre väliltä löytyy..
Edit; vanha "valkoinen karva" eli kylätie tms. voisi olla sen tyyppistä tietä mitä Ruotsissakin on tarjolla.
Ainakin ojat näyttäisi Ruotsissa olevan aika paljon loivempia tai niitä ei ole ollenkaan. Kyytikin tosiaan karvan maltillisempi, niin siinä ehtii tehdäkin vielä jotain, jos tulee tilannetta. Suomessa on kyllä megatilanne päällä, ainakin isolla tiellä, jos menee roikun puolelle.Naurattaa myös toi Oliverin kommentti siitä että "Ruotsi on parempi siksi että ei ole yhtään marginaalia virheisiin" kun se on just toisinpäin ja Oliver on sen itse todistanut kahtena viime vuonna Jyväskylässä. Sen sijaan esim Francheschi ja Veiby onnistui pari kertaa pelastaan aika tiukasta paikasta (ja eilen onboardeja katsoessa myös Heikkilällä oli aikamoisia tilanteita)
Vaikka sanoisin kyllä, että jos ojia ei ole niin marginaalia on vähemmän. Esim juuri Oliverin kaadot Laukaassa ja Ounin pikkutiellä olivat sellaisia. Vastaavaa tietyyppiä on myös Lankamaalla ja esim Viron MM-rallissa. Tuolla taas ajettiin paljon sellaisia hyvin hoidettuja ja rakennettuja teitä, joilla on ojat reunoissa.Ainakin ojat näyttäisi Ruotsissa olevan aika paljon loivempia tai niitä ei ole ollenkaan. Kyytikin tosiaan karvan maltillisempi, niin siinä ehtii tehdäkin vielä jotain, jos tulee tilannetta. Suomessa on kyllä megatilanne päällä, ainakin isolla tiellä, jos menee roikun puolelle.