Royal Rally Scandinavia (Ruotsin EM-ralli) 2023

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
https://dirtfish.com/rally/erc/swedish-erc-round-hailed-as-better-than-finland/
Pakko sanoa kyllä että itselläkin kävi mielessä viikonlopun aikana, että tämä sopisi MM-sarjaankin, mutta sitten tajusin sen tarkoittavan Jyskälän vaihtumista Tunturiin tai muuhun talvikisaan.

Jyskälä on nykyisellään jotenkin polarisoitunut tosi kovavauhtisiin ja todella pieniin teihin, Ruotsissa taas ajettiin sellaista kovapohjaista mutta kapeaa ja teknistä, mikä on varmasti rallikuskien mieleen.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1336
https://dirtfish.com/rally/erc/swedish-erc-round-hailed-as-better-than-finland/
Pakko sanoa kyllä että itselläkin kävi mielessä viikonlopun aikana, että tämä sopisi MM-sarjaankin, mutta sitten tajusin sen tarkoittavan Jyskälän vaihtumista Tunturiin tai muuhun talvikisaan.

Jyskälä on nykyisellään jotenkin polarisoitunut tosi kovavauhtisiin ja todella pieniin teihin, Ruotsissa taas ajettiin sellaista kovapohjaista mutta kapeaa ja teknistä, mikä on varmasti rallikuskien mieleen.
Joo, vähän tuli mieleen Uuden-Seelannin tiet, mutta metsässä ja enemmän nöölejä. Toki ollaan melkein lähellä Suomessa, mutta ei kuitenkaan.

Suomestakin tämänlaista tietä löytyy kyllä, mutta enemmän Etelä-Suomesta minusta. Tietysti tuollaista identtistä ei millään löydy ja Jyskälä on tosiaan pitkältä tuota mitä sanoit. Siltikin sellaista enemmän flowmaista valtion saveakin olisi Jyväskylä-Tampere välillä, esim. Ouninpohja, Pirttikulma, Viitapohja. Mutta tosiaan kyytiaspekti on ongelma nykylaitteille ja ovat tosiaan pykälän pari näitä Ruotsin teitä vauhdikkaampia ja "suorempia".

Mutta tosiaan kyllä noita kääntyvämpiä ja jouheempia teitä sinänsä Jkl-Tre väliltä löytyy..

Edit; vanha "valkoinen karva" eli kylätie tms. voisi olla sen tyyppistä tietä mitä Ruotsissakin on tarjolla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo, vähän tuli mieleen Uuden-Seelannin tiet, mutta metsässä ja enemmän nöölejä. Toki ollaan melkein lähellä Suomessa, mutta ei kuitenkaan.
Mun mielestä Ruotsissa oli vähemmän camberia kuin Suomessa, U-Seelannista puhumattakaan.
Suomestakin tämänlaista tietä löytyy kyllä, mutta enemmän Etelä-Suomesta minusta. Tietysti tuollaista identtistä ei millään löydy ja Jyskälä on tosiaan pitkältä tuota mitä sanoit. Siltikin sellaista enemmän flowmaista valtion saveakin olisi Jyväskylä-Tampere välillä, esim. Ouninpohja, Pirttikulma, Viitapohja. Mutta tosiaan kyytiaspekti on ongelma nykylaitteille ja ovat tosiaan pykälän pari näitä Ruotsin teitä vauhdikkaampia ja "suorempia".

Mutta tosiaan kyllä noita kääntyvämpiä ja jouheempia teitä sinänsä Jkl-Tre väliltä löytyy..

Edit; vanha "valkoinen karva" eli kylätie tms. voisi olla sen tyyppistä tietä mitä Ruotsissakin on tarjolla.
Hyvä myös muistaa, että Ruotsissa ajettiin nyt lyhyt EM-ralli. Esimerkiksi Västilästä ja Ehikistä saisi vastaavat 8-15 km pätkät joissa on pelkkää kääntyilevää isoa tietä, mutta jos halutaan tehdä 20 km pätkä MM-ralliin, johon pitää mahtua reilusti jengiä penkalle, pitää ottaa vähän suorempia osuuksia ja/tai pikkutietä mukaan.

Ja en nyt yhtään vedä kotiinpäin, mutta kyllähän täällä Tampereella olisi näitä kääntyileviä kovapohjaisia teitä: Savo, Pengonpohja, Ekojärvi, Vahonen jne. Toki sitten on myös niitä pätkiä jotka on vaan tosi kovavauhtisia kuten Uskila, Siitama ja Sahalahti.

Rotaatioajatus on sinänsä houkutteleva, mutta käytännössä vaikeasti toteutettava.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Lisänä se että eikös tuo Ruotsin "uusi ralli" tehnyt kanssa jatkot jo? No, oli Karlstadissa talvellakin ralli tosi hyvin toteutettu jo vaikka keli usein paska olikin. Niin helppo uskoa että tämäkin hoidettu hyvin vaikka ei tämä WRC-kisaksi ihan hetkeen ole tulossa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Naurattaa myös toi Oliverin kommentti siitä että "Ruotsi on parempi siksi että ei ole yhtään marginaalia virheisiin" kun se on just toisinpäin ja Oliver on sen itse todistanut kahtena viime vuonna Jyväskylässä. Sen sijaan esim Francheschi ja Veiby onnistui pari kertaa pelastaan aika tiukasta paikasta (ja eilen onboardeja katsoessa myös Heikkilällä oli aikamoisia tilanteita)
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1336
Naurattaa myös toi Oliverin kommentti siitä että "Ruotsi on parempi siksi että ei ole yhtään marginaalia virheisiin" kun se on just toisinpäin ja Oliver on sen itse todistanut kahtena viime vuonna Jyväskylässä. Sen sijaan esim Francheschi ja Veiby onnistui pari kertaa pelastaan aika tiukasta paikasta (ja eilen onboardeja katsoessa myös Heikkilällä oli aikamoisia tilanteita)
Ainakin ojat näyttäisi Ruotsissa olevan aika paljon loivempia tai niitä ei ole ollenkaan. Kyytikin tosiaan karvan maltillisempi, niin siinä ehtii tehdäkin vielä jotain, jos tulee tilannetta. Suomessa on kyllä megatilanne päällä, ainakin isolla tiellä, jos menee roikun puolelle.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Ainakin ojat näyttäisi Ruotsissa olevan aika paljon loivempia tai niitä ei ole ollenkaan. Kyytikin tosiaan karvan maltillisempi, niin siinä ehtii tehdäkin vielä jotain, jos tulee tilannetta. Suomessa on kyllä megatilanne päällä, ainakin isolla tiellä, jos menee roikun puolelle.
Vaikka sanoisin kyllä, että jos ojia ei ole niin marginaalia on vähemmän. Esim juuri Oliverin kaadot Laukaassa ja Ounin pikkutiellä olivat sellaisia. Vastaavaa tietyyppiä on myös Lankamaalla ja esim Viron MM-rallissa. Tuolla taas ajettiin paljon sellaisia hyvin hoidettuja ja rakennettuja teitä, joilla on ojat reunoissa.
 
Ylös